Ketjut ja rattaat

Razerno
Pyörä:
Honda NSR -98
Paikkakunta:
Raisi0
Liittynyt:
8.7.2007 23:25

ViestiKirjoittanut Razerno » 29.5.2009 16:32

atreezy2122 kirjoitti:Voinko ja miten lyhennän ketjujani? En tiedä niiden tyypistä mitään, voin vastailla jos joku ensin kertoo mistä katson sen, ainoa mitä tiedän on että niissä on ketjulukko millä ne siis voi avata ja sulkea halutessaan :D


no voe helvetti, silmät käteen....
niiin tai sitte yhdistät kyykyn tehon,customin väännön,moton hauskuuden ja ostat kilosen itävaltalaisen ja piirrät mustaa raitaa perässäs auringonlaskuun ;)
atreezy2122
Pyörä:
Aprilia RS, -97 TT
Liittynyt:
7.6.2008 1:45

ViestiKirjoittanut atreezy2122 » 30.5.2009 13:43

JoJotin kirjoitti:Öö, olen hiukan kokematon tässä, ja tämä voikin olla hiukan höntti kysymys. Voiko ne ketjut lyhentää näin:

1. Ensin mitataan kuinka pitkät ketjut tarvitaan
2. Ketjun "lenkit" toisissaan pitävä tappi työnnetään ulos. Tai siis kaksi vierekkäistä tappia, jotta ketjun "uloin" osa putoaa pois.
3. Sama juttu vähän edemmäs, eiväthän ne ketjut muuten lyhene.
4. Nyt on kaksi ketjun "sisintä" osaa vastakkain
5. Ketjun päät liitetään yhteen ketjulukolla.

Ja koko homma voitas allekirjoittaa kysymysmerkein, nyt kaipaiskin vähän henkistä tukea ja neuvoja ketjun vaihtoon :) Tuohon ketjun katkaisuun taitaa työkaluja ollakkin, mutta tarviiko niitä myös tuon ketjulukon kanssa? Tänks jos joku vaivautuu vastaamaan :P

Luin myös tuon Rasvasiepon viestin, kuulostaa kieltämättä yksinkertaisemmalta mutta onko totta että kestäisi paremmin ketjulukkoa käyttäen? Tästäkään en ole varma mutta muistelen joskus niin lukeneeni :roll:


Miten toi tappi työnnetään ulos, tarviiko siihen jonkun laitteen, esim polkupyörässä on sellanen laite?
-Riuku-
Pyörä:
Ktm 400 exc
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
8.7.2006 12:38

ViestiKirjoittanut -Riuku- » 30.5.2009 16:34

atreezy2122 kirjoitti:
JoJotin kirjoitti:Öö, olen hiukan kokematon tässä, ja tämä voikin olla hiukan höntti kysymys. Voiko ne ketjut lyhentää näin:

1. Ensin mitataan kuinka pitkät ketjut tarvitaan
2. Ketjun "lenkit" toisissaan pitävä tappi työnnetään ulos. Tai siis kaksi vierekkäistä tappia, jotta ketjun "uloin" osa putoaa pois.
3. Sama juttu vähän edemmäs, eiväthän ne ketjut muuten lyhene.
4. Nyt on kaksi ketjun "sisintä" osaa vastakkain
5. Ketjun päät liitetään yhteen ketjulukolla.

Ja koko homma voitas allekirjoittaa kysymysmerkein, nyt kaipaiskin vähän henkistä tukea ja neuvoja ketjun vaihtoon :) Tuohon ketjun katkaisuun taitaa työkaluja ollakkin, mutta tarviiko niitä myös tuon ketjulukon kanssa? Tänks jos joku vaivautuu vastaamaan :P

Luin myös tuon Rasvasiepon viestin, kuulostaa kieltämättä yksinkertaisemmalta mutta onko totta että kestäisi paremmin ketjulukkoa käyttäen? Tästäkään en ole varma mutta muistelen joskus niin lukeneeni :roll:


Miten toi tappi työnnetään ulos, tarviiko siihen jonkun laitteen, esim polkupyörässä on sellanen laite?
Lyömällä vasaralla ja pistepuikolla siihen tappiin vaikkapa ruuvipenkissä. Jos ei tunnu irtoovan pelkästään lyömällä, niin hio se tapin pää pois.
atreezy2122
Pyörä:
Aprilia RS, -97 TT
Liittynyt:
7.6.2008 1:45

ViestiKirjoittanut atreezy2122 » 1.6.2009 22:47

Lyömällä vasaralla ja pistepuikolla siihen tappiin vaikkapa ruuvipenkissä. Jos ei tunnu irtoovan pelkästään lyömällä, niin hio se tapin pää pois.


Kiitti, tosta oli hyvin apua! Onnistu mainiosti, ellei sit lähipäivinä lennä ulos noi :D
-jokke-
Pyörä:
1000rr, 600f
Liittynyt:
28.1.2005 16:45

ViestiKirjoittanut -jokke- » 6.6.2009 4:50

Noniin mistä perkeleestä niitä RK:n värillisiä tunink ketjuja saapi, suomesta. 8o
lepsi
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
6.11.2007 22:45

ViestiKirjoittanut lepsi » 6.6.2009 14:14

ainaki stormil myydää RK:n ketjui
JoJotin
Pyörä:
Yamaha Dt -08
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.8.2007 16:38

ViestiKirjoittanut JoJotin » 7.6.2009 15:03

atreezy2122 kirjoitti:
Lyömällä vasaralla ja pistepuikolla siihen tappiin vaikkapa ruuvipenkissä. Jos ei tunnu irtoovan pelkästään lyömällä, niin hio se tapin pää pois.


Kiitti, tosta oli hyvin apua! Onnistu mainiosti, ellei sit lähipäivinä lennä ulos noi :D


Ha ha :lol: Ei mut joo, kiitti kiitti ;)
Judis
Pyörä:
dt re
Paikkakunta:
hki
Liittynyt:
4.3.2009 23:22

ViestiKirjoittanut Judis » 8.6.2009 13:02

Kokemuksia RK:n ketjuista? http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... 20MXZ4-116 Esimerkiksi noista. Kannattaako ostaa :D
lepsi
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
6.11.2007 22:45

ViestiKirjoittanut lepsi » 8.6.2009 19:26

no onhan RK ainaki erittäin laadukas merkki et luulis noitten olevan ihan jees ketjut
astr0
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
16.10.2005 12:25

ViestiKirjoittanut astr0 » 10.6.2009 1:35

Oma mielipide on, ettei kannata o- tai x-renkaattomia ostaa muuhun kuin heti myytävään pyörään, koska tiivisterenkaalliset hakkaa käyttömukavuudessa ja kestoiässä kevyesti tavalliset "vahvistetut" crossiketjut. Ite ostin X-renkaalliset ja ero entisiin normaaleihin ("vahvistettuihin") crossiketjuihin oli huomattava. Ekan kerran tein tarkistuskiristyksen ketjuille joskus 200km jälkeen vaihdosta, mut seuraava kiristys venyki sit sinne 2000km paikkeille muistaakseni. X-rengasketjuilla oli hintaa Stormilla kaks vuotta sitten n. 85e (rattaat siis erikseen), joten hintakaan ei ole paha suhteessa normaaleihin. Normaaleilla ketjuilla olis tuossa parissa tonnissa saanu kiristää luultavasti neljä-viis kertaa...

En siis noista ylemmistä osaa sanoa, että millaiset ovat, mutta kannattais ehkä vielä varmistaa ennen ostamista, että tulee varmasti hyvät.
Kettu kuittaa.
RRacer
Liittynyt:
8.5.2009 20:08

ViestiKirjoittanut RRacer » 10.6.2009 19:45

Mihin pitäisi kiinnittää huomiota, kun välityksiä vaihtaa. Pitääkö olla tietylle ketjulle, jotkut tietyt rattaat? Ekaa kertaa ketjuja ja rattaita ostamassa, joten vähän ummikko näissä asioissa. Välityksiäkin pitäisi vähän pidentää, kun olis tarkoitus tt:ksi laittaa, joten onko siihen jotain sääntöjä, että hampaat ja ketjut osuvat kohdalleen, vai onko ihan sama moni piikkiset rattaat laittaa?
JoJotin
Pyörä:
Yamaha Dt -08
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
17.8.2007 16:38

ViestiKirjoittanut JoJotin » 10.6.2009 21:03

Ketjuja ja rattaita ostaessa ei tarvitse tietään juuri muuta kuin ketjujen ja rattaiden "jako". Aika yleinen on 420, mutta on noita toki muitakin. Kun jako on ketjuissa ja rattaissa sama, ne osuvat kohdalleen jetsulleen. Lisäksi ketjujen pituus, eli lenkkimäärä, vaihtelee. Varmin tapa on laskea vanhojen ketjujen pituus ja ostaa sopivimman mittainen ketju. Jos takarattaan kokoa isontaa radikaalisti tai ei muuten vain ole varma, voi ostaa pitemmän ketjut ja sitten katkaista ne. Eipä jää pituudesta kiinni :)

Sitten jää enää valittavaksi, sijoittaako perusketjuihin vai satsaako vahvistettuihin tai muuten korkeampilaatuisempiin(ja kalliinpiin) ketjuihin. Kanttii kuitenkin muistaa, ettei paremmistakaan ketjuista ole paljoa iloa jos rattaat ovatkin sitten heikommasta päästä(lue: Pehmeitä). Eli jos nyt maksaa muutaman euron lisää loppupeleissä säästää.

Pistin loppuun linkkiä JT rattaiden spekseistä ratastuksen tiimoilta, siinä ja Allrightin ratas-katalogissa lukemista aamuyöhön asti ;)

http://www.jtsprockets.com/fileadmin/fi ... rratio.pdf
Kawasaki Kx
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
9.3.2007 18:30

ViestiKirjoittanut Kawasaki Kx » 6.7.2009 0:29

Kaverin tarttis tietää, et mahtaaks Yamaha XT:hen löytyä 520 ketjujaolla olevaa takaratasta? Tai jonkun muun merkkistä ratasta mikä sopisi. Meinaa jamahan vanteet on eri pyörässä.
Let The Good Times Roll.
-Tazka-
Liittynyt:
5.9.2008 15:49

ViestiKirjoittanut -Tazka- » 6.7.2009 18:55

Tilasin pyörään nämä ketjut:
http://www.mpt.fi/index.php?ukey=produc ... ctID=25806
jotka olivat liian lyhyet, mitta jäi n. 10 senttiä lyhyeksi.

Olisivatko nämä ketjut siis sopivat
http://www.mpt.fi/index.php?productID=36387 ?

Vissiin tyhmä kysymys muttei huvittais tehdä samaa virhettä kahdesti... :(
Ei vauhti tapa, vaan ajovirhe.
T-Doggy
Liittynyt:
4.8.2007 22:03

ViestiKirjoittanut T-Doggy » 6.7.2009 19:36

-Tazka- kirjoitti:Tilasin pyörään nämä ketjut:
http://www.mpt.fi/index.php?ukey=produc ... ctID=25806
jotka olivat liian lyhyet, mitta jäi n. 10 senttiä lyhyeksi.

Olisivatko nämä ketjut siis sopivat
http://www.mpt.fi/index.php?productID=36387 ?

Vissiin tyhmä kysymys muttei huvittais tehdä samaa virhettä kahdesti... :(


On ketjuilla hintaa 8o

Mulla näsärissä rattaat aika huonossa kunnossa ku rahisee silleen kivasti. Kuinka kauan noilla uskaltaa/kannattaa/viittii ajaa ettei jätä tielle vaikka hampaan hajoamisen takia?