Ketjuja ja rattaita ostaessa ei tarvitse tietään juuri muuta kuin ketjujen ja rattaiden "jako". Aika yleinen on 420, mutta on noita toki muitakin. Kun jako on ketjuissa ja rattaissa sama, ne osuvat kohdalleen jetsulleen. Lisäksi ketjujen pituus, eli lenkkimäärä, vaihtelee. Varmin tapa on laskea vanhojen ketjujen pituus ja ostaa sopivimman mittainen ketju. Jos takarattaan kokoa isontaa radikaalisti tai ei muuten vain ole varma, voi ostaa pitemmän ketjut ja sitten katkaista ne. Eipä jää pituudesta kiinni
Sitten jää enää valittavaksi, sijoittaako perusketjuihin vai satsaako vahvistettuihin tai muuten korkeampilaatuisempiin(ja kalliinpiin) ketjuihin. Kanttii kuitenkin muistaa, ettei paremmistakaan ketjuista ole paljoa iloa jos rattaat ovatkin sitten heikommasta päästä(lue: Pehmeitä). Eli jos nyt maksaa muutaman euron lisää loppupeleissä säästää.
Pistin loppuun linkkiä JT rattaiden spekseistä ratastuksen tiimoilta, siinä ja Allrightin ratas-katalogissa lukemista aamuyöhön asti
http://www.jtsprockets.com/fileadmin/fi ... rratio.pdf