-tarzi- kirjoitti:tota arvatkaas jaksaako turbo pyörii jollain prätkän kaasuilla... toi on niin turhaa toi turbotus. miten saatte kaasarit paineistettua? mistä öljyvoitelu turbolle? ei jaksa normi öljypumppu jakaa turbolle voitelua... mut onnea vaan yrittäjille, en usko että saa onnistumaan...
mites sitte ku ilman hukkista turbo käyttäytyy ihan oudosti, pikku kiekoilla ei nosta painetta yms.. miten meinasitte saada pakoputkeen laipan? minkä turbon meinaatte laittaa? kannattaa tutustua tähän turbo maailmaan ennen ku alkaa sitä ees miettiä, koska on perkeleen vaikee homma... kaikki tällaset pitää miettiä, esim öljynpaineet/kulku, integroitu hukkaportti olis paras, mut tarpeeks pientä turboo ei löydä... alakerran laakerit on kovimmilla hommassa samoin ku mäntä, eli pelkkä mäntien vaiho ei auta. vai miten oolette tätä tuuminut?
ja suomessa on mahdollisuus ottaa päästöt, paikan nimi on vtt, hinta n. 1000 euroa plus alvi... päästömittaus ei eroa normaalista kuitenkaan yhtään, leima on paljon kalliimpi kun konttorilla... et sillei...
Mutuun on turha vastata jauhamalla lisää mutua.
Turboja saa todella laajaa kokovalikoimaa, pienimmät soveltuvat jopa 50-kuutioisille. Kuulalaakeroidut pienipesäiset turboahtimet heräävät jo alakierroksilla, mutta eivät tosiaan tuota mitään hirvittäviä paineita eli tehonlisäys on varsin pieni.
Kaasarin ja tankin paineistus ei ole ongelma, esim. Pro-Turbo hoitaa ne kohtuuhintaan.
Pakoputkeen saa laipan varmaankin hitsaamalla?
Esim. IHI RHB/RHF 4/5 ja Garrett T15 ovat pienikokoisia ahtimia ja vaativat pienen öljynpaineen.
Vakiopumppu riittää hyvinkin monessa tapauksessa.
Öljylinjoissa nyt ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Alakerran laakereitten kuormitus ei sellasia määriä kasva etteikö uudet vakiolaakerit sitä kestäisi. Männänlaen sorvaus ja/tai sylinteri[ryhmän] korotus madaltaa puristuksia, joitten tulee olla n. 9:1 tai allekin.
Suomessa ei tietääkseni enää tehdä päästömittauksia, muttei niitä tarvita 1990 tai aikaisemmin tehdyille pyörille.
Loppukaneettina mainittakoon vielä että piikin ahtamisessa ei ole mitään järkeä.