Piikkien sähköt ja ongelmat

pygmi5
Pyörä:
ehkä tulevaisuudessa...
Paikkakunta:
Sievi
Liittynyt:
20.7.2007 14:22

ViestiKirjoittanut pygmi5 » 9.8.2009 2:55

Moro! Olis tarkoitus Jammun mittariston valaistusta viedä seuraavalle asteelle, että olis mukavempi ajella pimeämmässä olosuhteissa. Ajattelinkin siihen ratkaisua nimeltä led. Vakionahan taitaa olla ihan peruspolttimot, joten mitä kaikkea tarvitsee, kun modaa nuo valot sinisiksi ledivaloiksi? Vastuksia? :|
Elämä on mutkikasta - osta moottoripyörä! Tai kevytmoottoripyörä: http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/yamaha/dt_125/id2485/
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 9.8.2009 19:35

pygmi5 kirjoitti:Moro! Olis tarkoitus Jammun mittariston valaistusta viedä seuraavalle asteelle, että olis mukavempi ajella pimeämmässä olosuhteissa. Ajattelinkin siihen ratkaisua nimeltä led. Vakionahan taitaa olla ihan peruspolttimot, joten mitä kaikkea tarvitsee, kun modaa nuo valot sinisiksi ledivaloiksi? Vastuksia? :|


ledejä, etuvastuksia, kolvin ja tinaa ?
jocke-
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
22.5.2006 15:49

ViestiKirjoittanut jocke- » 10.8.2009 0:06

http://www.xenonled.com/led.htm
Huom! EN myy enää Talonin rattaita tai RK'n ketjuja.
Toppuri
Pyörä:
DT 125R
Liittynyt:
3.8.2009 0:38

ViestiKirjoittanut Toppuri » 27.8.2009 21:15

Mikähän sähkövika on iskeny..

Pyörä on Yamaha Dt 125r vm. 99. Ongelma alkoi muutama päivä sitten, kun valot vilkkuivat ja toimivat silloin vain korkeilla kierroksilla. Nyt ongelma on mennyt sellaiseksi, että polttimot palavat heti kun pistää kiinni. Uusi polttimo kyllä palaa normaalisti, mutta kun antaa kierroksia niin palaa samantien langat poikki. Aivan kuin saisi liikaa jännitettä? Nyt ajan ilman valoja, kun ei järkeä ostaa polttimoita.

Ja päivä päivältä on alkanu esiintyyn lisää häiriöitä, mm: vilkut eivät vilku lainkaan, joskus himmeästi saattavat vilahdella, mittariston valot aivan sekaisin esim: pistät vilkut päälle niin vapaavalo merkki vilkkuu vilkun tahtiin ja vilkun merkkivalo ei reagoi vilkun kytkemiseen mitenkään. Öljyvalo vilkkuu millon sattuu öljysäiliön ollessa täynnä, vapaalla kun pistää seisontajalan alas niin pyörä sammuu, vaikka järjestelmän tarkoitus sammuttaa pyörä, mikäli vaihde kytketään jalan ollessa maassa. Tämäkin sammumisongelma vain välillä, ei siis aina! Vapaa valo ei toimi aina. Pakoaukonsäädin aukee TODELLA vaisusti ja hitaasti, hyvä että edes kuulee. Välillä se myös jumittuu alas ja ylös.

Näistä huolimatta, sulake on aina ehjä, se on kertaalleen vaihdettu myös, muttei vaikutusta. Joten voisiko vikaa löytyä jännitteensäätimestä, akusta tms? Ehdotuksia?
JKY
Pyörä:
EGS360/TS50/S1
Paikkakunta:
Klaukkala
Liittynyt:
29.10.2005 15:14

ViestiKirjoittanut JKY » 27.8.2009 22:57

Polttimoitten palaminen viittaa jännitteen säätimeen.
Ligettah
Liittynyt:
25.12.2007 2:02

ViestiKirjoittanut Ligettah » 29.8.2009 12:29

Mullakin vähän samantyyppistä sähkövikaa: Vain oikeat vilkut palavat ja kokoajan. Vilkkurele surisee mutta mitään ei tapahdu. Mikään muu valo eikä töötti toimi. Virtalukko ei ole kiinni.
saku89
Pyörä:
4-Pyörä
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.10.2005 23:22

ViestiKirjoittanut saku89 » 29.8.2009 17:19

Toppuri kirjoitti:Mikähän sähkövika on iskeny..
Ehdotuksia?


Mopo käyntiin ja ensimmäisenä mittaamaan latausjännite, suoraan akun navoilta. jo tyhjäkäynnillä pitäis väh. 13V löytyä ilman kuormaa, kierroksilla ei saa ylittää 14V.
Toppuri
Pyörä:
DT 125R
Liittynyt:
3.8.2009 0:38

ViestiKirjoittanut Toppuri » 30.8.2009 0:25

Toppuri kirjoitti:Mikähän sähkövika on iskeny..

Pyörä on Yamaha Dt 125r vm. 99. Ongelma alkoi muutama päivä sitten, kun valot vilkkuivat ja toimivat silloin vain korkeilla kierroksilla. Nyt ongelma on mennyt sellaiseksi, että polttimot palavat heti kun pistää kiinni. Uusi polttimo kyllä palaa normaalisti, mutta kun antaa kierroksia niin palaa samantien langat poikki. Aivan kuin saisi liikaa jännitettä? Nyt ajan ilman valoja, kun ei järkeä ostaa polttimoita.

Ja päivä päivältä on alkanu esiintyyn lisää häiriöitä, mm: vilkut eivät vilku lainkaan, joskus himmeästi saattavat vilahdella, mittariston valot aivan sekaisin esim: pistät vilkut päälle niin vapaavalo merkki vilkkuu vilkun tahtiin ja vilkun merkkivalo ei reagoi vilkun kytkemiseen mitenkään. Öljyvalo vilkkuu millon sattuu öljysäiliön ollessa täynnä, vapaalla kun pistää seisontajalan alas niin pyörä sammuu, vaikka järjestelmän tarkoitus sammuttaa pyörä, mikäli vaihde kytketään jalan ollessa maassa. Tämäkin sammumisongelma vain välillä, ei siis aina! Vapaa valo ei toimi aina. Pakoaukonsäädin aukee TODELLA vaisusti ja hitaasti, hyvä että edes kuulee. Välillä se myös jumittuu alas ja ylös.

Näistä huolimatta, sulake on aina ehjä, se on kertaalleen vaihdettu myös, muttei vaikutusta. Joten voisiko vikaa löytyä jännitteensäätimestä, akusta tms? Ehdotuksia?



Joo o, vaihdoin toimivan akun paikalle ja alkoi toimiin mittaristo, vilkut, ypvs. Mutta edelleen polttimot paukkuivat heti uudella akullakin, no siinä samalla sitten kokeilin uutta jännitteensäätäjää niin ei vaikutusta, polttimot paukkuivat siltikin. Joten mitä vittua??

Kun olin uudel akul ajellu n.30min niin simahti taas vilkut, mittaristo, ypvs ei toimi. Mittariston valot alkoivat himmetä ja sitten sammuivat kokonaan. Nyt ei taas toimi mikää sähkö!

Silmämääräisesti kävin johtoja läpi, muttei näyttäny olevan mikää poikki/halkeillu. Virtamittaria ei ollut saatavilla.

Onko vielä ehdotuksia?

E: Heti kun oli uusi akku paikallaan niin pyörä ei sammunut vapaalla, vaikka oli seisontatuki maassa! Mutta kun akku simahti niin alkoi sammuileen taas vapaalla seisontatuen ollessa maassa.
Baw33
Pyörä:
Gsx-r 750cc
Paikkakunta:
Nokia
Liittynyt:
24.3.2008 17:38

ViestiKirjoittanut Baw33 » 30.8.2009 2:16

Jep, tähän viel siis lisätään että uudella akulla toimi jokusen tunnin. Mut sit yhtäkkii taas, ei toimi vilkut, ei ypvs, ei vapaa valo. Oli jo niin pimeetä ettei jaksettu alkaa kattoo, mut saatto mennä sulake. :roll:
Toppuri
Pyörä:
DT 125R
Liittynyt:
3.8.2009 0:38

ViestiKirjoittanut Toppuri » 30.8.2009 22:47

Sulake oli tosiaan irronnut ja taas alko ypvs, mittariston valot ja vilkut toimiin. Eli tietäskö joku mikä vois olla vikana polttimoiden paukkumisessa.
Kawasaki Kx
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
9.3.2007 18:30

ViestiKirjoittanut Kawasaki Kx » 30.8.2009 23:54

Polttimoiden paukkumiset voi johtua esim, tärinästä, liiasta virrasta, johdot koskettaa maata ja jne...
Let The Good Times Roll.
orsii-
Pyörä:
Gilera SMT ´09
Paikkakunta:
oulu
Liittynyt:
15.8.2006 15:49

ViestiKirjoittanut orsii- » 1.9.2009 0:00

osaako joku sanoa vastausta tämmöseen "vikaan" kun jammussa tykkää noi suuntavilkut vilkkua nopeempaan tahtiin mitä hätävilkut..joku vika vai ominaisuus? :D
Kawasaki Kx
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
9.3.2007 18:30

ViestiKirjoittanut Kawasaki Kx » 2.9.2009 14:45

Onko Led-vilkut? Sulla ei ole Ledeille sopivaa relettä, tai vastuksia tai jommat kummat ovat hajonneet.
Let The Good Times Roll.
Toppuri
Pyörä:
DT 125R
Liittynyt:
3.8.2009 0:38

ViestiKirjoittanut Toppuri » 2.9.2009 16:24

Toho Dt:seen käy vissiin ihan mikä tahansa akku, kunhan on vaan oikeet ampeerit ja voltit? Että voiskoha hakee motonestistä, ettei tarvi stormii lähtee ku siä kuiteski kalliimpaa..
akiko
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
14.9.2008 18:57

ViestiKirjoittanut akiko » 4.9.2009 14:00

Kun pyörän polkasee käyntiin niin niin mittari ei toimi eikä mitkään sähköt kun alkaa antaa koko aja enemmä kierroksia niin yhä enemmän alkaa tapahtumaan sähköissä eka alkaa toimimaan mittari sitte alkaa palaa himmeästi vilkut ja niin edespäin. Mikä voisi olla vikana?