LaneKit kirjoitti:Tämmöne tyhmä kysymys, mutta onko normaalia että tollane c3 välyksellä oleva laakeri ns. "resoinoi"? Laitoin laakerin näsärin kampuraan ja kampuran kiinni lohkoon, on todella nätisti ja pohjassa. Mutta kädellä ku pyörittää ni välillä sellai "sakkaa". Eli täräjää ja hidastuu. Veikkaisin kyl et on normaalia ku tos on c3 välys ja en oo tiputtanu/lyöny millään tota kertaakaan. Ja lämmityskin tapahtunu iha vaa kuumailmapuhaltimel.
C3 laakereissa tää välys on alunperin tehty niin, että se kestää kuumissa olosuhteissa. Kuulalaakerit laajenevat lämmetessään, ja väljyydellä estetään kiinnileikkautuminen, ja kuvailemasi väljyys laakerissa on merkki siitä, että se toimii
(Eli: C3 urakuulalaakerit on suunniteltu suurille pyörimisnopeuksille, joissa lämpöenergian muodostuminen on suuri). .Sit ote koyon neuvonnasta:
Radial clearance is smaller than C1-C2
C2-radial clearance is less than standard clearance
CN-radial clearance standards
C3-radial clearance than the standard clearanceRadial clearance larger than C4-C3
Radial clearance larger than C5-C4
C1 and C2 bearing standards are developed for low-heat use. Up to CN to C5 standards are commonly used in overheated systems for example: high expansion places: as a motor crankshaft or transmission.
C1-C2 välys pienempi kuin CN (normaali) ja C3-C5 ovat suurempia kuin CN (normaali). (*Clearance - "kuulien standardein merkitty vapaa liikkumisväli").