2T kevytmoottoripyörän koneremontti

Hupsu
Pyörä:
GasGas 200 ec
Liittynyt:
14.8.2006 9:21
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut Hupsu » 27.5.2011 14:58

Andy-Boy kirjoitti:Oliko sylinterin ja putken välistä valunu aine varmasti bensaa? Entäs pakokaasun väri?
Tuli mieleen että oisko päässy jäähdytysnesteet karkuun ja valunu alakertaan (+ putken ja sylinterin välistä), jolloin vie aika herkästi laakereilta tarvittavan voitelun --> klinks?

en oo moista miettiny eikä sinne kai mitää nestettä oo valunu. putken ja sylinterin välistä on tullu kyllä nii paljo nestettä että ihme on jos pelkkää 2t öljyä. eikös noi viat pitäis uusilla tiivisteillä korjaantua?
4 tahti on voimaa, 2 tahti on ylivoimaa !
Henkkkkka
Pyörä:
525 EXC -06
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
11.4.2010 19:37
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut Henkkkkka » 24.6.2011 18:12

Laitanpa tän nyt tännekki minkä laitoin husse foorumille jos joku sattuis tietään, elikkäs..

Mikähän mahto tulla tohon laitokseen, äsken kun ajoin tossa vähän matkaa niin kiekat laski ikään kuin hitaasti ja hyytyi siihen tienlaitaan. No työnsin sivuun ja koitin polkasta niin kuulu parikertaa rahiseva ääni kun polkasin? En uskaltanut enää polkasta joten työnsin kotiin. Lähdin tosin aika kylmällä koneella kun ei kerennyt lämmittää, bensahana oli unohtunut yöksi päälle ja tulpan katsoin niin oli ok kunnossa. Noh kotiin päästyäni kokeilin puristukset ja ne löytyi entiseen malliin, myöskin ihmeellinen rahina hävisi kokonaan kun poljin normaalisti muutaman kerran virrat pois päältä. Tätä ennen kiristin ketjut aika kireälle, oli pinkeät kuin istuin päällä, kuului lievää rahinaa KETJUISTA kun lähdin ajamaan. Oisko joku runkolaakeri mennyt tohjoksi? Tosin noin 3tkm sitten koneeseen oli vaihdettu kaikki laakerit kampuroineen ja kiertaireineen, männällä ajettu samanverran. Tankissa n. 2% seokset vähän päälle, 125 ps, neula toisiks ylimmäises. Huom. en vinguttanut tämän tapahtuessa, ajoin jotain 30kmh katsoen ketjuja ja odottaen kaveria kun hyytyi. Pitäsköhän käyttää ammattilaisella ja katsoisi koneen sisälle kun itsellä ei oikein ole aikaa ja tilaa sille. Vaihteisto oli kunnossa ja kokeilin ykkönen silmässä pyörittää rengassa ja otti hyvin vastaan. Tätä ennen ei ollut mitään merkkejä että joku olis menossa alakerrassa, ei rahissut tai pitänyt muuta ääntä. Toivottavasti ei tuu kallislasku. Uskaltaakohan tota kokeilla käyntii?
xtrem3
Pyörä:
Honda crm 125
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
9.4.2009 21:35
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut xtrem3 » 11.7.2011 22:45

.
Viimeksi muokannut xtrem3 päivämäärä 12.7.2011 20:30, muokattu yhteensä 1 kerran
The-Trooper
Pyörä:
Honda NSR-180, Honda Monkey, Ex-Rieju Spike 70cc
Paikkakunta:
Varpaisjärvi
Liittynyt:
23.1.2009 19:06
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut The-Trooper » 12.7.2011 11:48

Kun 2-tahdista alkaa piikki heikentyä, ja yläväännöt hävitä, niin vissiin menossa kampuran stefat? sylinteri ja mäntä vaihdettu 800km sitten.
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/ho ... 25/id30150 Siitä jollekkin?!
xtrem3
Pyörä:
Honda crm 125
Paikkakunta:
Tre
Liittynyt:
9.4.2009 21:35
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut xtrem3 » 12.7.2011 20:29

On Honda alkanut pitämään jännää sivuääntä. Kun on kierroksia yli 3k niin pitää sellasta rikkinäiselle laakerille ominaista ääntä, mutta kun laskee tyhjäkäynnille alle 3k, niin tuo meteli loppuu kuin seinään ja kuuluu terve 2-t moottorin ääni.

Ajattelin et kyllä taitaa olla nyt kampiakselin alalaakeri menossa joten pitäis tässä vähän osalistaa tehdä.
Eli mitä laakereita kannattaa vaihtaa? Koneella ajettu 56 tkm ja alakertaan ei todennäköisesti ole kertaakaan kajottu :s

Mäntäsarjan, männäntapin-neulalaakerin, tiivisteet ja iridium tulpan oon vaihtanut n. 200 km sitten, joten niitä en vaihda.

Tässä on ostoskori Mc-Scatterilta mitä oon kattellu:

-1 x stefasarja Honda NSR125R ´89-02

-1 x kiertokankisarja Honda NSR125 / CRM125

-1 x runkolaakeri vasen NSR125 / CRM125 orkkis

-1 x runkolaakeri oikea NSR125 89-> orkkis

-1 x tiivistesarja Honda NSR125R ´89-02

Yhteissumma: : 201,37€

Eli mitä muuta kannattaisi ostaa? Budjetti on niin pieni, että mitään kytkinlevyjä jne en ala vaihtamaan, kun kytkin kerta pelittää täydellisesti.

Sopiihan nuo Honda nsr 125 laakerit CRM:ään?

CRM myös vuotaa jäähdytysnestettä vaihteistoöljyjen sekaan, niin se korjaantunee tiivisteet vaihtamalla?

Kiitos vastauksista ja myös vinkkejä saa antaa jos keksii!
-Masi
Pyörä:
Yamaha DT 125R -92 & Honda CBR 125 R -07
Paikkakunta:
Alavus
Liittynyt:
11.5.2009 23:06
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut -Masi » 15.7.2011 7:46

Noniin, nyt löytyi hyödyllinen topicci :P
Ylläoleva teksti voi sisältää mielipiteitäni. Jos olet erimieltä kanssani, olet väärässä. Jos olet samaa mieltä kanssani, sinulla ei ole omia mielipiteitä. Check my bikes, press here !
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut proppu » 15.7.2011 11:53

Vaihtaisin samalla kaikki laakerit sieltä koneesta. Ne ei kuitenkaan maksa paljoa ja on todella tärkeitä osia. Ei sitten tarvii avata alakertaa uudestaan kun sieltä meneekin joku toinen laakeri.
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut LaneKit » 15.7.2011 14:31

Noita vaihelootan neulalaakereita ei tartti/kannata, maksaa 70e kappale tai jotai tonnepäi ja ne ei kulu läheskää nii paljo ku normaali laakeri. Ja tosi vittumoises paikas ottaa pois.

Mut voitha sie vaik vetoakselin laakerin vaihtaa ja vaihteistosaki kaikki tavallisen näköset laakeit, ei noi kyl paljoo kulu ku vertaa vaik noihi kampuran laakereihi.
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut proppu » 15.7.2011 19:08

Niin no lähinnä meinasin vetarin ja kytkimen laakerit. Ei niitä neulaneekereitä kukaan normaali ihminen vaihda. :D
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 18.7.2011 12:05

Miten vaikeata kevarin koneesta olisi itse vaihtaa kampuran laakerit ja jotain stefoja mitä tarvitsee?
Kuinka monta kilometria ajelee alk.peräisellä kampuralla? Paljonkohan liike veloittaa tuosta laakerien vaihdosta vai onko sellainen homma että sen osaa itsekkin? Mitä kaikkea tarvitsee siihen että itse saa vaihdettua? Ja putoaako koneesta jotain kun sen avaa. Rotaxin 122 (vai 123) kone kyseessä.
Kimmozzi
Pyörä:
HVA ja kx 125cc + beta ja suzuki 50cc
Paikkakunta:
Satakunta
Liittynyt:
13.4.2009 19:35
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut Kimmozzi » 21.7.2011 21:27

hups.. mäntää vaihtaessa jäähdytysnesteeet meni kampikammioon,ja
kun kokeilee käynnistäää hussea niin sytystulppa on ihan märkä jäähdytysnesteestä..
Onko syytä huoleen?
huomenna pitäis varmaa ottaa uus yritys..
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut proppu » 21.7.2011 22:14

No kannattasko ne ottaa pois sieltä? Heität sen pyöräs ylösalasin.
N_iksu
Pyörä:
Suzuki GSX
Paikkakunta:
Luumäki
Liittynyt:
29.6.2006 15:12
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut N_iksu » 22.7.2011 17:40

Kimmozzi kirjoitti:hups.. mäntää vaihtaessa jäähdytysnesteeet meni kampikammioon,ja
kun kokeilee käynnistäää hussea niin sytystulppa on ihan märkä jäähdytysnesteestä..
Onko syytä huoleen?
huomenna pitäis varmaa ottaa uus yritys..


Laita asetoonia pari ruokalusikallista tulpanreiästä sisään niin kyllä lähtee käyntiin!
Hupsu
Pyörä:
GasGas 200 ec
Liittynyt:
14.8.2006 9:21
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut Hupsu » 22.7.2011 22:11

N_iksu kirjoitti:
Kimmozzi kirjoitti:hups.. mäntää vaihtaessa jäähdytysnesteeet meni kampikammioon,ja
kun kokeilee käynnistäää hussea niin sytystulppa on ihan märkä jäähdytysnesteestä..
Onko syytä huoleen?
huomenna pitäis varmaa ottaa uus yritys..


Laita asetoonia pari ruokalusikallista tulpanreiästä sisään niin kyllä lähtee käyntiin!

tollasesta en ookkaa kuullu? :S pitää imee pois ylimääräset nesteet kampikammiosta, sylinteriä irti vaan!
4 tahti on voimaa, 2 tahti on ylivoimaa !
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55
Re: 2-tahti kevytmoottoripyörän koneremontti

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 1.8.2011 15:23

Paljonkos liike mahtaa velottaa kampuran laakerien vaihdosta ja muovirattaiden vaihdosta? Jos veisi siis pelkän koneen sinne mistä sylkkä irti jne niin että mahd. vähän heillä työtä? itse en lohkoja alkaisi availemaan. Paljonko hintaa tulisi? Osat veisin sinne koneen mukana. :nörtti:
Vai onko mahdottomuus vaihtaa itse noita osia? Ennen en ole kuitenkaan koneesta laakereita vaihtunut`..