Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

miuhu
Liittynyt:
7.1.2014 21:05
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut miuhu » 22.5.2015 0:58

kuulin kulemma juttua et pitäis käyttää hetki ja kiristää sitten uusiks kannen pultit sylinterinvaihdon jälkeen :o onko totta
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 22.5.2015 7:06

Ei tarvitse jälkikiristää. Kolmessa vaiheessa momenttiin ja se on siinä, peltinen kannentiiviste ei tarvitse jälkikiristystä.

Tärkeää on puhdistaa kannenpulttien reiät ettei niissä ole roskaa, öljyä tai jäähdytysnestettä. Jos niissä on jotain noista niin pultit ei kiristy kunnolla ja kannentiiviste alkaa vuotamaan. Kannenpultien kierteet, pultin laippa ja väliprikka pitää voidella öljyllä kitkan minimoimiseksi.
manfrezone
Liittynyt:
4.8.2013 19:13
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut manfrezone » 22.5.2015 7:44

Tipsu98 kirjoitti:Japezkin miulla on Riejussa athenan 180cc ja scalvini kiinni enkä meinaa millään saada tuota nykimistä pois vaikka miten kaasaria säätelis. Tismalleen samat oireet ja ei tunnu menevän rajottimelle kunnolla. Bensan kulutuskin on noussut ja ei ota huippujakaan miten pitäis. Kaikki neuvot otetaan vastaan kiitollisena :)
Nyt siis tk 42, ps 142,5 (On kokeiltu 140-147.5, ei tunnu toimivan) ja lisäks vaahtomuoviputsari joka on asiallisesti pesty ja öljytty.


Itellä kun vaihdoin 180cc oli sama ongelma että nyki scalvinin kanssa. Vaihdoin 135 ps ja sillä alko toimimaan, 138 on jo sitten taas liian iso.
Kimzter
Pyörä:
Fantic Caballero 125 SM H2O
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
11.6.2014 22:27
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Kimzter » 23.5.2015 18:22

Jaassoo mikähän siinä nyt on elikkä pyörä oli parkissa ehkä noin 1h max jota ennen toimi ihan hyvin ja nytten ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä ollenkkaan ja kun kaasuttelee niin niin paukkuu ja lyö lieskaa niin pirkuleesti.
Ite epäilin että oisko joku kaatanu tankkiin tai laittanu putkeen jotain tai jonkun muun vastaavanlaisen vittumaisen källin? Oisko kellään mitään niksejä minkälaista vikaa tässä mahdollisesti ollaan etsimässä?
miuhu
Liittynyt:
7.1.2014 21:05
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut miuhu » 23.5.2015 19:27

kun laittaa jakoketjua niin vauhtipyörässä näkyy kaksi merkkiä. ensimmäinen on yksi viuva ja heti perään kaksi viivaa kumpi pitää laittaa aukossa olevan merkin kohdalle kun nokkarattaan merkki osoittaa ylös.

Tarvittais nopeasti neuvoa!
manfrezone
Liittynyt:
4.8.2013 19:13
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut manfrezone » 24.5.2015 13:19

Itse laitoin niin että kaksi viivaa näkyy. Tiiä sit onko se oikein..? :D
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 24.5.2015 18:07

Osaatteko lukea viestiketjun ensimmäisen sivun ja klikata sieltä linkkiä korjausmanuaaliin? Ei oo niin kovin vaikeeta... :roll:

Sieltä löytyy hyvin paljon tietoa moottorista ja siitä miten sitä ropaillaan kuntoon, vastauksia löytyy siitä linkistä enemmän kuin kysymyksiä. Moottoriin tehtävät korjaukset kannattaa aina aloittaa korjausmanuaalin lukemisella, siinä monesti säästyy aikaa ja joskus rahaa kun saa moottorin kerralla kuntoon.
noob-asentaja
Liittynyt:
3.10.2014 13:03
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut noob-asentaja » 24.5.2015 19:05

mites, onko valmiilla isovenalla ja koneistetulla kannella käytännössä eroja? jos koneistuttaa kannen niin tarviiko hommata isompia venttiileitä siihen(onko ees mahollista?) Minkä kokoset on vakiokannen venttiilit, eiks isovenoissa yleensä oo 19mm/21mm. Vähän kahden vaiheilla olen että tilaisko suoraan isovenan vai koneistaisko kannen...
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 26.5.2015 8:14

Hyvä kysymys. Riippuu siitä onko valmiissa isovenakannessa tehty kanaville mitään vai onko vakiokanteen lätkäisty isommat venttiilit? Jos näin on tehty niin isojen venttiileiden potenttiaali katoaa ahtaisiin ja väärin muotoiltuihin kanaviin. Kanavat hadistaa vakiokannessa, ei venttiilit.

Kannessa on paljon potenttiaalia, samoin koko moottorissa. Voima lähtee kannesta ja jos osaava kansivirtuoosi tekee kanteen kanavien muotoilun sekä isot venttiilit niin ruutia tulee olemaan aivan taatusti enemmän mitä valmiissa isovenakannessa/kisanokassa on.

Betan koneessa muotoiltiin kanavat varsin maltillisesti mutta vaikutus oli selkeä, vääntöä ja yläpaukkua tuli selvästi lisää. Kakkosella pystyy helposti nyppimään hyttiä pystyyn pelkällä alaväännöllä ja varsinainen tehopiikki herää henkiin 6000rpm tuntumassa.

Jää arvailujen varaan paljonko näistä konesta saisi oikeesti revittyä tehoja ulos jos kansi kävisi jollain velholla käsiteltävänä, kuten Turbotecillä tai Japilla. Siihen 180/205 pytty, kisanokka, sytkämuutos ja kone kunnolla säätöihin. En olisi yllättynyt jos penkissä saisi +30hp moottoritehot paperille.

Rahaa menee reilusti ja konetta saa availla vähintään kerran kesässä alakerran uusimiseksi, tuskin kortti ja kilvetkään kovin kauaa pysyisi tallessa... 8)
Tipsu98
Pyörä:
Ktm 125 -07, Honda cbr 125
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
28.8.2013 19:05
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Tipsu98 » 26.5.2015 21:08

manfrezone kirjoitti:
Tipsu98 kirjoitti:Japezkin miulla on Riejussa athenan 180cc ja scalvini kiinni enkä meinaa millään saada tuota nykimistä pois vaikka miten kaasaria säätelis. Tismalleen samat oireet ja ei tunnu menevän rajottimelle kunnolla. Bensan kulutuskin on noussut ja ei ota huippujakaan miten pitäis. Kaikki neuvot otetaan vastaan kiitollisena :)
Nyt siis tk 42, ps 142,5 (On kokeiltu 140-147.5, ei tunnu toimivan) ja lisäks vaahtomuoviputsari joka on asiallisesti pesty ja öljytty.


Itellä kun vaihdoin 180cc oli sama ongelma että nyki scalvinin kanssa. Vaihdoin 135 ps ja sillä alko toimimaan, 138 on jo sitten taas liian iso.


Manfrezone siulla käy kone aika varmasti laihalla jos nyt on kyseessä Rieju :s Käytin nimittäin talvella 135 suutinta vakioputken ja 125cc:n kanssa ja sillon pelitti täysillä ja tulppa hyvän värinen, tuskin voi 180cc pelittää samalla suuttimella Scalvinin kanssa?
Ite vaihoin nyt 140 ja ei se vaan ota rajotinta puhtaasti eikä mene päälle 105, latokaa pöytään mahdollisia syitä, kaikki apu otetaan vastaan. Ja seuraavaks kokeilen ps 137,5, saa nähä korjaantuuko :|
Tipsu98
Pyörä:
Ktm 125 -07, Honda cbr 125
Paikkakunta:
Savonlinna
Liittynyt:
28.8.2013 19:05
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Tipsu98 » 26.5.2015 21:32

Ja nyt tuli semmonen ahaa-elämys kun lueskelin Athenan asennusopasta, että Athenan neuvomat venttiilinvälykset ovat imu: 0.10-0.15mm ja pako: 0.15-0.17mm. Tuo pako poikkeaa tuosta topicissa mainitusta 0.20-0.24mm välyksestä jonkin verran, Viisaammat voisivat kertoa haittaako mitään ja miksi tällainen ero?
Lisäksi Athenan mukaan näissä on myöskin DOHC kone :lol:
manfrezone
Liittynyt:
4.8.2013 19:13
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut manfrezone » 27.5.2015 13:36

Tipsu98 kirjoitti:
manfrezone kirjoitti:
Tipsu98 kirjoitti:Japezkin miulla on Riejussa athenan 180cc ja scalvini kiinni enkä meinaa millään saada tuota nykimistä pois vaikka miten kaasaria säätelis. Tismalleen samat oireet ja ei tunnu menevän rajottimelle kunnolla. Bensan kulutuskin on noussut ja ei ota huippujakaan miten pitäis. Kaikki neuvot otetaan vastaan kiitollisena :)
Nyt siis tk 42, ps 142,5 (On kokeiltu 140-147.5, ei tunnu toimivan) ja lisäks vaahtomuoviputsari joka on asiallisesti pesty ja öljytty.


Itellä kun vaihdoin 180cc oli sama ongelma että nyki scalvinin kanssa. Vaihdoin 135 ps ja sillä alko toimimaan, 138 on jo sitten taas liian iso.


Manfrezone siulla käy kone aika varmasti laihalla jos nyt on kyseessä Rieju :s Käytin nimittäin talvella 135 suutinta vakioputken ja 125cc:n kanssa ja sillon pelitti täysillä ja tulppa hyvän värinen, tuskin voi 180cc pelittää samalla suuttimella Scalvinin kanssa?
Ite vaihoin nyt 140 ja ei se vaan ota rajotinta puhtaasti eikä mene päälle 105, latokaa pöytään mahdollisia syitä, kaikki apu otetaan vastaan. Ja seuraavaks kokeilen ps 137,5, saa nähä korjaantuuko :|



Sitä itsekkin olen miettiny että mahtaako käydä laihalla, 130ps käytin ennen kun laitoin 180cc. Mutta isommalla suuttimella ei vaan kertakaikkiaan toimi, siinä "piikin" kohdilla rupee röpöttämään ja nykimään niin paljon ettei saa kierroksia kunnolla. Voikohan scalvinissa oleva "paisari" tai mikä ikinä se sitten onkaan vaikuttaa asiaan?: http://www.scalviniracing.com/media/pro ... /P_MAG.jpg

Täytyy ottaa huomioon että mulla on vakiokansi :D

edit: ja ymmärtääkseni rajari kuuluukin olla 180cc kanssa ihan erilainen :D ei munkaan husse mene kun päälle 105, mahtaa johtua tuosta kannesta
sevuu
Pyörä:
husqvarna sms4
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
9.10.2011 23:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut sevuu » 27.5.2015 18:07

hei.
husquttimesta oli öölit ja jäähärin nesteet menny sekasin ja syykin selvis. Sieltä oli vesipumpun laakeri pettäny ja siipiratas pyöriessään rikkonu stefan ja sen levyn mikä on laakerin puolella, sekä siipiratas hioutunu vesipumpun koteloo vasten. Eli tietääkö kukaan mistä sais/vois tilaa vesipumpun korjaussarjaa, ettei tarvis suolaseen hintaa maahantuojalta ostaa kaikkia osia eriksee? eipä ollu vantaan yamaha centterillä hyllyssäkään noita :s
- jossei tiedä voi arvata
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut Murska » 27.5.2015 19:08

Aika harvalla on osia hyllyssä vaan menee tilaukseen, jos et Centeristä halua tilata niin tuolta valitset sopivan osien myyjän ja tilaat sieltä: https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=yam ... mp&spell=1
miuhu
Liittynyt:
7.1.2014 21:05
Re: Minarelli WR 125 (Yamaha WR125X/R, Husqvarna SMR 125...)

ViestiKirjoittanut miuhu » 28.5.2015 20:01

kuulokos riejun tankin korkissa olla kiinni kuula ja peini kuppi kun siihen ne sopii ja oli pudonnut tankkiin kolisemaan