Hyvä kysymys. Riippuu siitä onko valmiissa isovenakannessa tehty kanaville mitään vai onko vakiokanteen lätkäisty isommat venttiilit? Jos näin on tehty niin isojen venttiileiden potenttiaali katoaa ahtaisiin ja väärin muotoiltuihin kanaviin. Kanavat hadistaa vakiokannessa, ei venttiilit.
Kannessa on paljon potenttiaalia, samoin koko moottorissa. Voima lähtee kannesta ja jos osaava kansivirtuoosi tekee kanteen kanavien muotoilun sekä isot venttiilit niin ruutia tulee olemaan aivan taatusti enemmän mitä valmiissa isovenakannessa/kisanokassa on.
Betan koneessa muotoiltiin kanavat varsin maltillisesti mutta vaikutus oli selkeä, vääntöä ja yläpaukkua tuli selvästi lisää. Kakkosella pystyy helposti nyppimään hyttiä pystyyn pelkällä alaväännöllä ja varsinainen tehopiikki herää henkiin 6000rpm tuntumassa.
Jää arvailujen varaan paljonko näistä konesta saisi oikeesti revittyä tehoja ulos jos kansi kävisi jollain velholla käsiteltävänä, kuten Turbotecillä tai Japilla. Siihen 180/205 pytty, kisanokka, sytkämuutos ja kone kunnolla säätöihin. En olisi yllättynyt jos penkissä saisi +30hp moottoritehot paperille.
Rahaa menee reilusti ja konetta saa availla vähintään kerran kesässä alakerran uusimiseksi, tuskin kortti ja kilvetkään kovin kauaa pysyisi tallessa...