4t yleinen viritys/tekniikka

riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 6.1.2014 22:58

Eli taidan jättää ostamatta :D

E: Kysyin siltä toimittajalta hinnan ja on se hinta sen 1240 $, eli n. 909€..
Hinta kuulostaa aika suolaiselta, mutta moottorin mukana tulee kaikki tarvittava kaasutin yms. ja ilmeisesti myös ilmainen toimitus kuriirilla mukaan luettuna, niin kyllä minä tuon hinnan ymmärrän :)

Kuulemma tuota konetta lähetetty ympäri maailman ja kaikki palaute ollut positiivista. Toki ei ole varmaa puhuuko totta, mutta kyllä tuon ainekin pitäisi luotettava myyjä olla..

Kuviakin myyjä laittoi s-postiin siinä samalla moottorista ja mukaan tulevista osista/tarvikkeista lisää ja niistä selvisi, että tulee kaasari, tuplasyylärit, alkukäyrä, tarvittavat sähköt, putsari ymym... eli kaikki tarvittava niinkuin tuossa jo sanoinkin.

Laittoi yht. 10 kuvaa motista ja osista, joten kyllä väkisinkin rupeaa jo pikkusen luottamusta kertymään myyjään.

Jos rahaa olisi niin tuossa voisi ollakkin hyvä moottori, mutta ei itseltäni kyllä takataskusta tommosia rahoja pyörän laittamiseen löydy :D
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut kersti91 » 8.1.2014 18:44

Noin isoissa koneissa korkeuskin kasvaa. Saattaa ottaa jo yläpäästään runkoon kiinni.
Tarkista kampiakselin stefa.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 8.1.2014 21:09

Voi olla, mutta ainahan moottorin "kehtoa" voi muokata/tehdä uuden jos todella tuon moottorin haluaa. Epäilen että tuskin kukaan menisi noin kallista moottoria ostamaan ihan heti kuitenkaan. Jos olisi joku toinen 4t vesijäähy kiinan kone mistä irtoaisi edes vähän päälle 20hp ja jonka hinta olisi 400-500€, niin sitten voisi harkita.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut kersti91 » 9.1.2014 18:11

Tällä foorumilla erääseen nimeltämainitsemattomaan topikkiin pohdiskelin jo kerran tätä: eihän moottoria voi siirtää, jos ketju kulkee takahaarukan ylä- ja alapuolelta, ellei sitten siirrä ketjulinjaa kokonaan jommallekummalle puolelle ja tee uutta takahaarukkaa + näyttää typerältä. Harvemmin on kallisteluvaraakin.
Tarkista kampiakselin stefa.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 10.1.2014 0:06

Juu no onhan tuota pohdiskeltu tällä foorumilla. Sekin riippuu tosin ihan siitä kuinka paljon pitää laskea alemmas sitä konetta jos ja kun tarvitsee.

Eipä kyllä taida ainenkaan terpissä olla varaa koneen laskemiselle ketjujen puolesta nyt kun tarkemmin miettii.
halivili
Liittynyt:
22.8.2013 10:33
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut halivili » 30.1.2014 22:58

Kuin jäykkä on nelarihussen takaiskarin jousi? Nm?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .Juho » 24.2.2014 16:22

mitäs muuta vois tehdä lisäheppojen toivossa?
-kannen porttaus
-puristussuhteen kasvatus
-isommat venttiilit + jäykemmät jouset
-kireämpi nokka
-takomäntä / jossa lovet suurempia venoja varten..
-suurempi kaasutin (22mm-->28mm)
-sytkän säätö
-avarampi putki (hyvin suunniteltu)
-vapaammin virtaava ilmansuodatin (twinair)
-kuutiotilavuuden kasvatus (isompi sylinteri / isompi moottori)

itse en nyt äkkiseltään keksi muuta..
ainakin kaasuttimen voin vaihtaa 28 milliseksi (löytyy pyöreäluistinen Mikunin 28mm kaasari) ja kannen porttaus myös voisi olla mahdollista, jos ostaisin toisen koneen / kannen. myös pakoputken pystyn rakentamaan.. suunnittelusta en nyt niin varma kuitenkaan ole, koska en pahemmin löytänyt mitään järkevää ohjelmaa/laskuria sitä varten. sytkän säätö varmaankin melko turhaa, koska kierroksia tuo kone ei tule ottamaan kovinkaan paljoa enempää, pelkästään isommalla kaasarilla ja putkella.

itse olen nyt ainoastaan 2-tahtisia viritellyt, joten 4-tahtisten pariin siirtyminen voi olla melko haastavaa, koska se ei ole niin yksinkertaista. esim. jos vaihtaa suuremmat venttiilit, joutuu vaihtamaan männän, jossa on tehty lovet suurempia venoja varten / koneistamaan mäntää = kallista, eikä siitä ole välttämättä kauheasti hyötyä.

ja pyörä on siis '07 Derbi Senda 125 R. kone on ilmeisimmin kiinalainen kopio-honda. koneessa ei ole mitään merkintöjä/valmistajaa.

vinkit tervetulleita. :)
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 24.2.2014 22:55

Turpo, ruisku ja nirtot. ;)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .Juho » 25.2.2014 12:05

joo... ilmajäähy tykkää. :D

saattais olla ettei kiinalainen kone kestää mitään edes +20-25hp (kone)tehoja,
saati sitten ruiskulla ja turbolla varustettuna.. ja siihen vielä päälle nitrot.

mut saisko tosta koneesta pienellä budjetilla (<300€) esim. 10hp ---> 14-16hp?
ainakin, jos ite hoitais mm. pakoputken, porttauksen.. kaikki koneistukset joutuisin teettämään koneistamolla (esim. nokka-akseli), joka maksaisi varmaan ~150-200€ ellei enemmän.

sitten esim. kytkinjouset ottaisin jostain isommasta motosta/enskasta, jotta nykyinen kytkin pitäisi ylimääräiset tehot (jos alkaa luistamaan).

mielipiteitä tehotavoitteen realistisuudesta? :)
SähköSiika
Liittynyt:
29.1.2014 22:33
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut SähköSiika » 25.2.2014 12:50

Isompien venojen vaihto taitaa olla ammattimiehen hommia d:
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .Juho » 25.2.2014 17:01

niin, jos ei omista sorvia tms..... tuskin olisi muutenkaan järkevää mennä sorvailemaan kantta, ilman suurempaa kokemusta, jos ei halua väkisin tuhota sitä.
dremelillä tuskin saa niin pyöreetä jälkeä, ettei sen käyttämisessä pahemmin ole järkeä.

ps. jos löytyy ylimääräistä kantta kopio-hondan koneeseen, voi laittaa yv:tä. ;)
SähköSiika
Liittynyt:
29.1.2014 22:33
Re: Vs: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut SähköSiika » 25.2.2014 21:56

Onko kellään kokemusta mitä kanavien porttaus ja isompien venojen laitto nelivenaseen kanteen suurinpiirtein maksaa? Tai saako jostain valmiita isovenakansia 125cc minarelliin?
Luultavasti hunajaa maksaa jos löytyy...
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 25.2.2014 22:31

Hei J11, son aika epärealistista jos saat ilman suuria muutoksia vaikka sen 15 heppaa siitä, aattele vaikka siten, että se on 50% lisää tehoa koneesta.
Vaikka oliskin valmiiksi matalaviritteinen, niin mahat päästä helpommalla vaihtamalla eri pyörään, kuin että sitä alat laittamaan.
AapoV
Pyörä:
Honda Monkey -94
Paikkakunta:
Savitaipale
Liittynyt:
27.3.2008 14:43
Re: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut AapoV » 26.2.2014 0:24

Jep, aikamoinen rahareikä jos rupeaa paljonkin rakentelemaan. Kuutiotilavuutta ja kaasaria kannattaa varmaan ensin lähteä suurentamaan, ainakin jos ei ole kovin kokenut ropaaja näiden parissa.

Mulla ois yks vähän piristelty ilmajäähynelari tallissa ylimääräsenä jos kiinnostaa ;)
SähköSiika
Liittynyt:
29.1.2014 22:33
Re: Vs: 4t yleinen viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut SähköSiika » 26.2.2014 0:34

Niimpä... ja ainakin munarallissa taitaa jopa 180cc kitin hyöty olla aika olematon ilman kannen ronkkimista...

Ilman kannen porttausta/venojen isontamista ainoa järkevä toimenpide taitaa olla putken ja ilmanputsarin modaaminen/vaihtaminen +kaasarin säädöt.