Atech kirjoitti:...(ei tarvi muutoksia kuin ehkä hienosäätöä)...
Kokemusteni mukaan olen aika erimieltä. Jos nyt kuvittelee saavansa positiivisia paineita, joista on ihan oikeastikkin edes jotain hyötyä, niin ilman bensapumppua ja paineentasaajaan pitäisi bensatakkikin paineistaa. Polttoaineen paineen tulisi olla aina hiukan suurempi, mitä ahtopaineen, jolloin bensatankin paineistuksellakaan ei päästä vielä edes kunnollisiin tuloksiin.
Jos kaasarin taas jättää turbon imupuolle, yksinkertaistuu rakennekkin, eikä pumppua tai paineentasaajaa tarvita. Perinteinen kaasari toimii silloin rakenteessa. Säätämisen työläyteen saa silloinkin kyllä varautua. Eikä mistään hienosäädöstä ole vielä edes kyse.
Henkilökohtaisesti olen sitämieltä, että vaikka periaatetasolla turboahtaminen on hiton yksinkertaista, on se käytännössä hiton vaikeaa ja työlästä. Turbomoottorin vaatima ennakkokäyrä poikkeaa niin paljon vapaastihengittävän ennakosta, että loppupeleissä sulaneisiin mäntiin ja palaneisiin venttiileihin saa varautua. Ilman ohjelmoitavaa sytkää suosittelen unohtamaan koko ahtamisen. Siinäkin saisi mielellään olla paineanturi, joka ohjaa ennakkokäyrää, eikä pelkästään kierrosluvun mukaan muuttuva ennakko.
Mikäli moottori on ilmajäähdytteinen korostuu em. ongelmat entisestään. Vesijäähdytteisen moottorin ahtaminen on termisistä syistä helpompaa. Siis tosiaan vain lämpöongelmia ajatellen. Muulla osa-alueilla se on yhtä vaativaa mitä lmajäähdytteisenkin.
Ruiskumoottorien jälkiahtaminen on kertaluokkaa helpompaa hommaa, mitä kaasarikoneen. Niissäkin tahtoo kyllä olla, että vaikka alkuperäiset anturit yleensä piisaakin, vaaditaan järjestelmän ohjaukseen Megasquirt tai vastaava, mikäli halutaan laitteen pysyvän vielä nipussakin.
Atech kirjoitti:Kerrotaan vielä miksi: 125cc nelari imuttaa tappikierroksilla n. 10-13 L ilmaa sekunnissa. Jos prupellisi siirtää tätä vähemmän, se on vain tiellä.
Ja lisätään tuohon, että jos laturin teho olisi esim 100W, et sieltä mitenkään voi saada tätä enempää tehoa ulos. Jo 100W tehon saaminen on mahdotonta 100W laturista. Häviöitä tapahtuu aina. Jos ajatellaan, että häviöitä ei olisi ja laturista saataisiin otettua tuhat wattia, tarkoittaa tämä hevosvoimissa vasta 1,36hv.
.. Ja muutoinkin kun asiaa ajatellaan, niin eihän edes se 100W tule ilmaiseksi, vaan se on jo poissa konetehoista. Siten koko systeemi on ihan mahdoton. Ja ennenkuin kukaan ehdottaa, että otetaan virta akusta(tai akuista), niin jos niitä moottorilla ladataan, ovat akutkin vain lisäkuorma laturille ja ongelma on entistä pahempi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein