Noniin.. eli nyt olisin ehkä vaihtamassa Näsäriin tota Derbiä, joten nyt olis kysymyksiä liittyen virittämiseen.
Miten hyvin toi alakerta kestää virittämistä? Ainakin kiertokangen, laakerit yms. joutunee vaihtamaan.. jos tavoitellaan 36-38 konetehoa ja yli 12-13 000 kierroksia.
Nyt ainakin näin alkuun, mitä keksin, jolla mahdollisesti pääsee tuohon tehotavoitteeseen:
-Vakiosylinterin porttaus ja kannen työstö;
•Pakoaukolle asteita 192-194 ja huuhteluille 131-133 .. sopiva?
•Squish-välys 0.60-0.65mm .. 125cc moottoreissa tuo lienee ihan sopiva, kun tavoitellaan korkeita teholukemia
•Palotila uusiksi
•Kanavien lasikuulapuhallus
•Sylinterin sovitus lohkoihin .. portaat pois
-Imupuolelle;
•Mikuni TMX 38
•Itsetehty imukaula
•VForce 3 läppäventtiili ... sopivia vaihtoehtoja?
•Korotuspala läppäventiilin alle (6-8mm)
•Vakio ilmanputsarikotelon modaus + TwinAir 2-kerroksinen ilmansuodatin?
-Sytytys;
•Ignitechin säädettävä CDI boksi
•Kevennetty vauhtipyörä
•B10EVX .. todennut itse tämän todella hyväksi tulpaksi ex-Derbissä ("midrace"). Kokeilemalla selviää, miten isommassa pyörässä toimii
-Pakoputkisto;
•Jollymoton paisari (kierrosalue?) / Itsetehty ja suunniteltu.. TIGillä hitsaan, jos ja kun rahatilanne sallii sen.
•Hiilikuitukuorinen äänenvaimennin
Lisää ehdotuksia? Tietenkin kuutiotilavuuden kasvatuksella olisi mahdollisesti todella suuri merkitys tehoihin ja silloin olisi mahdollista päästä jopa sinne 40-42hp konetehoihin, riippuen porttauksesta (viilaus).
E85:sta on tullut käytettyä ongelmitta ainoastaan 4-tahtisessa Derbi Senda 125:ssa,
ihme kyllä 85:nen piristi sitä hieman. Nyt kierroksia tulee helposti se 10 000rpm (rajoitin ottaa vastaan) 17/54 välityksillä ja supermotovanteilla. Myöskin kiihtyvyys parani hiukan.. ainut "ongelma" on, että putkesta ampuu mukavasti liekkiä, kun laskee kaasun rajun kiihdytyksen jälkeen.. Säädöt ovat kyllä ihan hyvät.
En viitsi alkaa kokeilemaan tota viinaa 2-tahtisessa sen öljyn sekoitusongelman takia. Tai näin olen ainakin kuullut.. Tuorevoitelulla lienee eri asia?