Ublert kirjoitti:...Mitään väliä ole vaikka männät sulaiskin Toinen kone vieressä meinaan...
Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä ajattelutapaa. Halvemmalla pääsee, kun ottaa hitsipillin ja sulattelee sillä ne männät. Toki kokeilla voit ei siinä mitään, mutta tuo asennoituminen menee mulla hiukka yli hilseen. valitan.
Betaversio kirjoitti:Pakarin teko taitaa olla turbotuksessa yksi niistä pienimmistä murheista. Sopivat syttyennakot ja kaasarinpaineistukset, ruiskut yms. on "vähän" haastavampia juttuja.
Samaa mieltä. Tuollainen turbon putkisto on kyllä hommassa sieltä helpoimmasta päästä. Monesti hankaluuksia tuottaa juuri nuo betaversion mainitsemat asiat ja esim se, miten saa öljynkierron turbolle järjestettyä. .. Ja millä tavoin senkin järjestää. Riittääkö öljypumpun tuotto siihen, että turbolta tulee oma öljyn paluukanava öljysäiliöön, vai pitääkö turbon laakerointi laittaa koko öljynkierrossa ns."väliin".
Se taas on ratkaisuna hiton huono, sillä öljy lämpiää turbossa paljon tulikuuman pakopesän vuoksi ja saapuessaan koneelle voi lämpötila olla jo liian korkea. Stefatkin voi jo tykätä kyttyrää liian paahtavasta öljystä. Yleensä tässävaiheessa esitetään sana öljynlauhdutin. Niin kuin se muka aina ja pakostikkin poistaisi ongelmat.
Ei toki. Mikä on suunniteltu ajonopeus ja kuinka paljon se öljynlauhdutin tässä ajoviimassa sitten sitä öljyä lauhduttaa ?. Osa lykkäsi sormen suuhun jo tässä vaiheessa. Entä sitten kun suurempaa lauhdutinta ei saada ajokkiin minnekkään sopimaan siten, että se myös hoitaisi sen tehtävänsä. Tai jos vastaan tulee sylinterin ja kannen jäähdytysrivat. (siis riittämättömän jäähtymisen merkeissä)
Turbotus on kyllä ihan mielenkiintoista. Tosiasian on, että jos tehdään myös kestävää konetta, on sen rakentaminen paljon vaativampaa, mitä useimmat tulee ajatelleeksi. Vastaan tulee lähes aina ongelmia ja niitä ratkoessa tulee taas lisää ongelmia ratkottavaksi.
Toki saa turbomoottoreita opiskella kantapäänkautta kokeilemalla. Se vaan on hiton kallista. Paljon halvempaa on hommata aiheesta tehtyjä teoksia ja perehtyä syvällisesti niihin. Tämän jälkeen voi esittää vielä itselleen kysymyksen; "onko musta varmasti tähän".