Aika limitillä pojat säätää
Täytyy tosiaan olla kone melko hyvässä kunnossa, että kestää tuollaisen.
Vaikka kaikki toleranssit olisivat täysin kohdallaan ja squish mitattu, tulee takkiin vielä siitä, että:
- Ajotilanteessa kaikkien laakerointien välykset ovat toiseen suuntaan kuin mittauksessa (mitattaessa mäntää painetaan alas, ajossa se pyrkii nousemaan ylös).
- Mäntä lämpölaajenee ja pienentää väliä (riippuu tietysti myös sylinterin, kiertokangen ja moottorikotelon lämpenemisistä)
- Jos männän ja kiertokangen kiihtyvyys on vaikkapa 5000-8000G, se tekee aikamoisen mäntää ylöspäin vetävän voiman jolloin: mäntä venyy, männäntappi taipuu, kiertokangen laakerit painuvat, kiertokanki venyy, kampiakseli taipuu, kampuran laakerit painuvat, moottorikotelo joustaa, jne.. Vaikka jousto joka paikassa olisi vain muutaman satkun luokkaa, kertyy noista kuitenkin summana aika paljon.
Ainoa keino olisi kai pienentää jatkuvasti squishiä ja kokeilla, joko alkaa kanteen tulla jälkiä kun kierrokset ovat tapissa. Löytyykö vapaaehtoisia koekaniineja?
Import kirjoitti:Valmistustekniikka kehittyny vähän tiittasen ajoista, ja sehän tosiaan mitataan ennen säätämistä. Onhan nuissa kovimmissa mitoissakin 0,5 tienoilla squish.