`tepa kirjoitti:Tume34 kirjoitti:Että tuon sun selostuksen perusteella sinä et sittenkään tiedä turbotuksista mitään
. Mitässe merkkaa paljonko se kiertää ja että paljonko se kiertää vakiona? Nojoo, Cometissa on tosiaan se etu, että se on DOHC 8V moottori.
ööö... joo, no kaipa mun sitten pitää perehtyä asiaan enemmän oi kaikki tietävä. Jos pakokaasut tulevat putkesta nopeammin niin silloin myös turbo pyörii nopeammin jos otetaan pieni kokoinen turbo niin se jaksaisi herätä jos alakierroksila. Näin maalaisjärjellä, ei siihen matikkaa tarvita, vai?. Mutta sitten koneen vahvistaminen, miten löytyy comettiin osaa, veikkaan että ei löydy niin nekin joutuisi teetättämään.
Niin, edellyttäen että niillä korkeammilla kierroksilla on
pakokaasujakin enemmän. Ei niistä kierroksista paljoa iloa ole, jos ne on hukkakierroksia joilta ei tehoa paljon irtoa.
Ja mikä estää muita pyöriä sitten virittelemästä sinne korkeammille kierroksille jos turbohommiin lähtee?
ps.CB kierti muuten n.14 000rpm, paljonkos se cometti? Että niin. Eipä tosin CB:ssäkään enää sen 12krpm jälkeen mitään tehoa tule.
Ja joo, nelari on kyllä paljon helpompi lähteä ahtamaan kun 2t. Nelarissa kun on öljynkierto tms. "pikkujutut" valmiina, ja ahtimenkin saa fiksusti lähelle sylintereitä/sylinteriä, kun taas kaksitahdissa se pitää aina olla paisuntakammion jälkeen. Ja kunnolla ahdettu nelari taitaa pärjätä suorituskyvyssä jo aika monelle piikki-2t:lle.
Dank memes melt steel beams.