Turbo nelariin

Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 20.5.2008 16:06

`tepa kirjoitti:Jos pakokaasut tulevat putkesta nopeammin niin silloin myös turbo pyörii nopeammin jos otetaan pieni kokoinen turbo niin se jaksaisi herätä jos alakierroksila.


Kuormasta syöntiä. Isoilla kierroksilla menee myös enemmän ilmaa koneeseen, joten +-0
`tepa
Pyörä:
MV Agusta F4 750
Paikkakunta:
Strila
Liittynyt:
11.5.2006 10:03

ViestiKirjoittanut `tepa » 20.5.2008 21:18

Atech kirjoitti:
`tepa kirjoitti:Jos pakokaasut tulevat putkesta nopeammin niin silloin myös turbo pyörii nopeammin jos otetaan pieni kokoinen turbo niin se jaksaisi herätä jos alakierroksila.


Kuormasta syöntiä. Isoilla kierroksilla menee myös enemmän ilmaa koneeseen, joten +-0


soilloin sitä voi tulla tuplasti enemmän koneeseen jos ahto iske. Tätini miehellä löytyy kilonen gixu ja ajelee 0.2 ahdoilla ja hyvin se tuntuu liikkuvan mitä kyydissä olin. Muuten vakio peli paitsi ahdin laitettu, sanoi että noilla ahdoilla jaksaa vielä mennä vakio motilla mutta sitten kun noista lähtee ahtoja nostaa niin tarvis jo alkaa puristuksia laskemaan. Ei ole muutakun ahtimen käynyt laitattamassa liikkeessä joka tekee turbotuksia (anteeksi en muista liikkeen nimeä) Ja sitten syöttöjä nostettu.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16

ViestiKirjoittanut kersti91 » 20.5.2008 22:02

`tepa kirjoitti:...muuten vakio peli paitsi ahdin laitettu, sanoi että noilla ahdoilla jaksaa vielä mennä vakio motilla ... Ei ole muutakun ahtimen käynyt laitattamassa liikkeessä joka tekee turbotuksia...
Yks juttu. Neljä sylinteriä vs yksi sylinteri. Toinen juttu, täällä jupistaan tyyliin tee-se-itse, tottakai saat vaikkapa hiustenkuivaajasi taikka prosessorintuulettimen ahdettua, jos viet liikkeeseen.
Tarkista kampiakselin stefa.
`tepa
Pyörä:
MV Agusta F4 750
Paikkakunta:
Strila
Liittynyt:
11.5.2006 10:03

ViestiKirjoittanut `tepa » 20.5.2008 22:44

kersti91 kirjoitti:
`tepa kirjoitti:...muuten vakio peli paitsi ahdin laitettu, sanoi että noilla ahdoilla jaksaa vielä mennä vakio motilla ... Ei ole muutakun ahtimen käynyt laitattamassa liikkeessä joka tekee turbotuksia...
Yks juttu. Neljä sylinteriä vs yksi sylinteri. Toinen juttu, täällä jupistaan tyyliin tee-se-itse, tottakai saat vaikkapa hiustenkuivaajasi taikka prosessorintuulettimen ahdettua, jos viet liikkeeseen.


Joo en ole kyllä turbottamassa ku itteeni kohta. Ehkä sitten autoa, mutta aika turhaa lähteä turbottamaan nelaria. Halusin itse enemmän tehoa ja ostin 2-tahtisen. Ei tänne voi tulla mitään pätemään kun tulee kahta kauheemmin takas :D kiitsmo<3
WPWW
Pyörä:
Kawasaki K(d)x
Liittynyt:
17.1.2007 16:27

ViestiKirjoittanut WPWW » 20.5.2008 22:48

Turhaa turbottaa nelari? Omasta mielestä fiksumpi se on nelaria ahtaa. Ja jos osaa hommansa itse saa sillä suht edullisesti ihan mukavasti tehoa. Tosin se turbon hankinta hinta on varmaan pienin, jos aletaan kunnon ahtoja ottamaan.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 21.5.2008 0:20

`tepa kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Että tuon sun selostuksen perusteella sinä et sittenkään tiedä turbotuksista mitään :D. Mitässe merkkaa paljonko se kiertää ja että paljonko se kiertää vakiona? Nojoo, Cometissa on tosiaan se etu, että se on DOHC 8V moottori.


ööö... joo, no kaipa mun sitten pitää perehtyä asiaan enemmän oi kaikki tietävä. Jos pakokaasut tulevat putkesta nopeammin niin silloin myös turbo pyörii nopeammin jos otetaan pieni kokoinen turbo niin se jaksaisi herätä jos alakierroksila. Näin maalaisjärjellä, ei siihen matikkaa tarvita, vai?. Mutta sitten koneen vahvistaminen, miten löytyy comettiin osaa, veikkaan että ei löydy niin nekin joutuisi teetättämään.


Niin, edellyttäen että niillä korkeammilla kierroksilla on pakokaasujakin enemmän. Ei niistä kierroksista paljoa iloa ole, jos ne on hukkakierroksia joilta ei tehoa paljon irtoa.

Ja mikä estää muita pyöriä sitten virittelemästä sinne korkeammille kierroksille jos turbohommiin lähtee?

ps.CB kierti muuten n.14 000rpm, paljonkos se cometti? Että niin. Eipä tosin CB:ssäkään enää sen 12krpm jälkeen mitään tehoa tule.

Ja joo, nelari on kyllä paljon helpompi lähteä ahtamaan kun 2t. Nelarissa kun on öljynkierto tms. "pikkujutut" valmiina, ja ahtimenkin saa fiksusti lähelle sylintereitä/sylinteriä, kun taas kaksitahdissa se pitää aina olla paisuntakammion jälkeen. Ja kunnolla ahdettu nelari taitaa pärjätä suorituskyvyssä jo aika monelle piikki-2t:lle.
Dank memes melt steel beams.
GhostRanger
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
14.5.2007 18:55

ViestiKirjoittanut GhostRanger » 27.5.2008 18:50

Mitä ahdinta suosittelisitte 125cc Lifaniin ja onko edes kannattaavaa ahtaa sellasta?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 27.5.2008 19:51

GhostRanger kirjoitti:Mitä ahdinta suosittelisitte 125cc Lifaniin ja onko edes kannattaavaa ahtaa sellasta?


Aluksi SUosittelen Muutamaa moottoritekniikkaa käsittelevää teosta. Sieltä taitaa löytyä molempiin vastaukset. Mokomat on valitettavan usein englanniksi.

Ainakin tämä alkuuun:
http://alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=S220

Sitten (Eräs tyyppi kehui tätä kirjaa)
http://alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=L2363

Tai
http://alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=L3369

JA tätärataa näitä kirjoja. Nuo kaksi ensimmäistä on ainakin sellaisia jotka on melko pakko lukea. Molemmat taitaa olla sen verran perustavaa laatua olevia teoksia.


JA asiaan. Oikein tehtynä ahtaminen on erittäin kannattavaa. Hommaa ei saa vain jättää puolitiehen. Iso urakkahan se on jokatapauksessa kun suunnittelee öljynkierrot, ruiskut (tai kaasari), sytkä, kansi, yms. Ja vielä kaikenlisäksi toteuttaa ne. Oikeintehtynä saat paukautettua vaihteiston tosta aika helposti.

E: Oliskohan tämä parempi turbokirjaksi..? http://alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=HH691
Viimeksi muokannut Betaversio päivämäärä 27.5.2008 20:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03

ViestiKirjoittanut Sergey » 27.5.2008 19:52

EI kannata.

Ja ahdinsuosituksia löytyy tuolta topicin uumenista :) IHI:ltä löytyy todella pientä, Fiat Uno ja turbodiesel Sierrassa sama... Honda CX500:n turbo on kans varteenotettava vaihtoehto kokonsa puolesta.
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
GhostRanger
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
14.5.2007 18:55

ViestiKirjoittanut GhostRanger » 27.5.2008 20:52

ihan tekemisen ilosta ajattelin yrittää turbon asentaa.
täytyypi hommata vähän tietoa ja alkaa etsimään edullista turboa.
-Carbon-
Pyörä:
Derbi -06
Liittynyt:
13.6.2007 15:28

ViestiKirjoittanut -Carbon- » 29.5.2008 22:31

Paljos toi turbo vaikuttaa kulutukseen? Ihan vaan huvikseni haluaisin tietää.
Myydään Rieju MRX 50 2005 mopo
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.5.2008 23:00

Derbi_Senda kirjoitti:Paljos toi turbo vaikuttaa kulutukseen? Ihan vaan huvikseni haluaisin tietää.


Riippuu hiukan. Turbo parantaa hyötysuhdetta joten normiajossa turbokoneet kuluttaa vähemmän. TIetysti kulutus kasvaa jos tehoa aletaan ottamaan irti. Mutta suhteessa vähemmänhän ne kuluttaa mitä vaparit.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Javiaani
Liittynyt:
10.9.2006 10:18

ViestiKirjoittanut Javiaani » 6.6.2008 15:31

Oma mielipide/ehdotus on että oottakaa sinne 18-vuotiaks ja sitten niitä isompia pyöriä ahdatte..


Itse pysyn ainoassa oikeassa vaihtoehdossa:
124 diesel-mersussa..;)
Niin sanotusti "syntyny jakoavain suussa..."
Javaq
Pyörä:
Cagiva Mito -06
Liittynyt:
5.8.2006 11:53

ViestiKirjoittanut Javaq » 6.6.2008 15:43

Tuskin niillä se on mielessäkään, ketkä lähtee virittää piikkiä turbolla. Jos joku haluaa vaan projektin, jota tehdä niin siitä vaan.
laz3
Pyörä:
Wr450F
Paikkakunta:
Tsäd
Liittynyt:
9.8.2006 13:01

ViestiKirjoittanut laz3 » 6.6.2008 18:15

Eihän projekteissa yleensäkkään mitään järkeä ole, ainakaan rahallisesti. Mutta niinkuin eräs hieno mies sanoi bweekendissä "johonkin ne rahat aina menee" ;)
Error 404