Johani kirjoitti:Mitäs teoriassa/käytännössä vaatisi jos 2 tahtiin jälkiasentaisi ruiskun.. uusissa 2t kelkoissahan niitä on jo, ajanutkin olen, ihan pirteitä ja vähänkuluttavia. kampiakselin asentotunnistin, ilmamääräanturi, lambda anturi, kaasuläppä, ruiskutussuutin, ohjausyksikkö (megasquirt)?? pystyykö tankkiin sekottamaan sen jälkeen 2tahtia ? ja jos mietitään vielä enemmän hifistelyä niin suoraruiskutus palotilaan, mitä se vaatisi ?
Itse harkitsin samaa pari kuukautta sitten ja aika mahdottomalta vaikuttaa ainakin näihin piikkiluokan vehkeisiin.
Tässä näitä itse toteamia syitä.
Tarpeeksi pieniä suuttimia ei tahdo löytyä.
Megasquirtin karttaohjelmistot jne eivät toimi 2tahdissa, vaikka itse MS sitä tukeekin. Eli omat softat pitäisi koodata.
Lambda-anturit ovat erittäin lyhytikäisiä 2tahdeissa. Toisinsanoen pelkästään säätämiseen kuluisi rahaa montasataa euroa jos jotain laajakaistalambdoja hommaisi. En sitten tiedä miten niiden puhdistaminen esim toholla onnistuisi?
Voitelu -> Tankissa olevat öljyt voivat ainakin tehdä hallaa suuttimille. Tämä pelkkää mutua, mutta tuorevoitelunippa imukaulaan/kaasuläpän koteloon niin ongelma ratkaistu?
Kampikammioon ruiskuttaminen muutenkin kuulostaa ideana hiukan hazardilta, kun jos öljyt tulevat yksin erikautta, ne eivät sekoitu bensaan -> Kerrostuu seinämille, ja ruiskutusjakso on niin lyhyt että sekoittuuko ne bensatkaan siellä kampikammiossa kunnolla vai tuleeko huuhteluista epätasaisia.
Ennen läppiä ei ainakaan kannata ruiskuttaa. Tuon joku jossain perusteli sillä että seoksien oikeaksi saaminen olisi vielä hankalempaa.
Kaikin puolin suoraruiskutus palotilaan kuulostaa paljon järkevämmältä idealta. Mahdollisesti oma öljysuutin kampikammioon huolehtimaan voitelusta. Tässä taas tulee ongelmaksi taas tuo suuttimen koko, kun ei näin pieniä vehkeitä löydy suoraruiskutteisena, josta voisi sopivan suuttimen pölliä.
Ja vähän sotkuista tekstiä tuli, mutta severan aikaa noista omista suunnitelmista, että asiat palailivat pikkuhiljaa mieleen, ja varmasti jotakin jäi puuttumaankin.