Turbo nelariin

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 15.7.2008 22:23

Njaa, suunnilleen samaa kokoa kun audin vakioahdin, ainakin kuvasta päätellen.
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 15.7.2008 23:19

Itse kanssa tuota pähkäilin. Pakopuoli pienempi reilusti tosin.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 16.7.2008 7:12

Onkos tuo jonkun dieselin turbo? Eivät muuten dieselahtimet tykkää bensakoneessa toimia kovin optimisti ja vice versa. Pitäisi aina katella turbokarttoja ja muutenkin vähän suunnitella kun ahdinta valitsee.
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 16.7.2008 16:14

Ilmaseks sain ni ei voinut kieltäytyä...
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 16.7.2008 18:52

http://rave.irc-galleria.net/d/images20 ... 783633.jpg

The beast. Odottelee parempaa pakosarjaa ja oljypumppua. Sitten pääsee kattomaan mihin hyrrä pystyy...
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 16.7.2008 21:16

Ublert kirjoitti:http://rave.irc-galleria.net/d/images20/00/25/35/50/85783633.jpg

The beast. Odottelee parempaa pakosarjaa ja oljypumppua. Sitten pääsee kattomaan mihin hyrrä pystyy...


Olisko alkukäyrässä ollu vara tehdä vielä lyhempi? Kaikki mikä on mitasta pois yksipyttysessä turbokoneessa on pelkkää plussaa. Kannattaa päällystää jollakin termoteipillä tuo putki turbolle asti.

Paljoko muuten on sisähalkasija? Uskaltasin väittää että 125cm nelarissa sen ei tosiaankaan turbokoneessa tarvihe olla kuin n.20mm. Entä miten toteutit turbon laipan? Onko IHAN VARMASTI tasainen? Kannattaa KAIKKI tiiveysasiat tarkistaa, jokanen pikkuvuoto heikentää toimintaa, etenkin jos se on ennen turboa.

Äkkiseltään kuvasta katsottuna tuo putki näyttää aivan liian isolta, sekun ei turbokoneessa saa olla yhtään liian iso.
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 16.7.2008 21:58

Ei pysty tekemään milliäkään lyhempää. Tuo hukkaportin kello rajotti tuohon tuon. Alkuosa mikä lähtee pytystä on skyteamin omasta putkesta leikattu. Ja jatko "mötikkä" on fordin alkuperäsestä pakosarjasta leikattu 1. pytyn paikka joka laitettu umpeen. Ja putki meni pakosarjaan sisälle niin hyvin ettei siihen varmasti tarvitse koskea. Voipi olla että yli 20mm on tuo putkilo. Huomenna annan mitat kaverille noista putkista ja laipoista. Lupasi hoitaa vesileikkurilla homman. Piti vaan laittaa kasaan että mitat saa. Eli kaikki pienillä hefteillä kiinni. Seuraava homma on sen jälkeen koittaa saako tuota hyrrää edes pyörimään. Erillisellä öljypumpulla ajattelin koittaa asiaa. Ikäväähän se valmiissa olisi huomata ettei turbo edes pyöri. :D. Tuo oli nyt varmaan kaikkein järkevin sijoitus paikka turbolle, lagia ajatellen. Nyt ei oo digi kameraa ja kännykän muistikortti temppuilee niin ei saa parempi laatuisia kuvia.. yritän viikonlopuksi saada laipat ja putket valmiiksi. Mites. Kannattaako ahtimeen tuleva laippa tehdä suoraksi? Vai sellaiseksi että niinku lähtee myötäilemään putkea? Että putki tavallaan laajenis ahtimelle mentäessä? Varmaan suora laippa hoitaisi asian hyvin? Nämä asiat tällä hetkellä mielessä.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 16.7.2008 22:42

Suora laippa kyllä ajaa asiansa, se on hyvä ratkaisu.

Ja sen tiivistyspinnan pitää olla EHDOTTOMAN SUORa! Eli käytännössä vaatii jokusen tunnin peilin päällä hiomapaperilla hioskelua, tai sitten viet jonnekin koneistamolle jossa on jyrsin ja sanot että tasoittakaa.
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 16.7.2008 23:04

Mitäs jos pyydän kaveri tekemään uran tuohon pintaan ja siihen jonkunnäkönen tiiviste. Tosin moniko tiiviste kestää noita lämpöjä. No eiköhän se kumminkin tiiviiksi saada kun sen aika on. Kuinkahan paksusta tavarasta kannattaisi. Riittäisiköhän 5mm paksuutta tuohon laippaan?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 16.7.2008 23:30

Onkos poijjaat perehtyny tuohon turbon suunnitteluhommaan ensinkään? Varmaanhan siitä jotakin tulee noin ihan lonkaltakin (tai sitten ei..), mutta noin yleensä ottaen ois ihan hyvä tutkia ahtimien simpukkadiagrammaje, suorittaa muutamia laskutoimituksia, ja vasta sitten valita se ahdin mikä homman hoitaa. Saattas muutaman tunnin paperinpyöritys säästää muussa vaivassa, ja kenties jopa parantaa lopputulosta...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 17.7.2008 8:11

Sarvi puhuu jälleen asiaa. Jos vakavasti lähtee konetta rakentamaan on joo edessä ihan useamman illan laskennat, alaken oman moottorin ominaisuuksien selvityksestä ahtimen valintaan, johon vaikuttaakin sitten niin hemmetin moni seikka. Sitten kun vielä ruvetaan leikkimään hybridiahtimilla niin soppa on valmis :P.

5mm on aika vähän, alkukäyränlaipalle saattaisi sopia mutta ei turbolle. Kannattaa nyt ainakin 10mm ottaa sille paksuutta, niin se saattaisi kestääkin vääntyilemättä.

Minä sanon vielä että sun alkukäyrä on edelleen liian paksua tavaraa, hidastuu virtausnopeus ihan liikaa, etenkin kun yksisylinterinen on niin hankala ahdettava muutenkin.
Dank memes melt steel beams.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.7.2008 10:00

Epäilisin ettei tuolla virtausnopeudella turbokoneessa hirveesti väliä ole, onhan nimittäin niin, että se sama massavirta sieltä täytyy KUITENKIN pöhäyttää turbon läpi ulos (kun ainetta ei oikein voi hävitäkkään..), tuli se sitten turbolle ohutta tai paksua putkea pitkin. Ja koska ohut putki vastustaa enemmän kuin paksu, olisin taipuvainen valkkaamaan paksumman, tietysti järkevissä puitteissa.

Yksisylinterin ahtamisesta tekee hankalaa se, että paine tulee ahtimelle pulsseina, kun ei ole montaa sylinteriä työntämässä vuototellen. Tähänkin ongelmaan on kyllä keksittävissä omat lääkkeensä, jotka taas kerran toimii tai sitten ei.

Jos muuten puhutaan vakavasta nelarin virittämisestä niin se on olennaisesti helpompaa puuhaa kuin vastaava puuha 2-t -koneella. Nelareille nimittäin saa säädyllisiä simulaattoreita, jotka hanskaa myös ahtamisen, lisäksi virtauspenkitys antaa huomattavasti relevantimpaa tietoa kuin 2-t -tapauksessa, ja lisäksi ei ole mukana (toiminnaltaan) valtaisan kompleksista pakoputkihässäkkää. Kaiken kaikkiaan suunnittelussa on vähemmän muuttujia mihin pitäisi puuttua. En nyt sitä sano että koneensuunnittelu nelarin tapauksessa suorastaan yksinkertaista olisi, mutta aika paljon sieltä puuttuu niitä elementtejä joihin 2-t puolella saa taikapölyä ravistella.

Tume34 kirjoitti:Minä sanon vielä että sun alkukäyrä on edelleen liian paksua tavaraa, hidastuu virtausnopeus ihan liikaa, etenkin kun yksisylinterinen on niin hankala ahdettava muutenkin.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 17.7.2008 10:15

Tämä on totta, mutta eikö kuitenkin pulssin nopeus tipu liikaa jos putki on liian paksua? Ainakin autopuolella on kovin huonoja tuloksia nähty, kun on liian suuresta putkesta taiteltu pakosarjat, ja huomattavasti parantunut ahtimen herääminen ja toiminta ylipäätään kun sitten putkien läpimittaa on pienennetty.
Dank memes melt steel beams.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.7.2008 12:27

Hmmm... Kyllähän se pulssin (tai ehkä oikeammin massavirran) nopeus tippuu jos se isommassa putkessa kulkee, mutta toisaalta taas, jos turbon pakopuolen pesä on oikein mitoitettu, ei tällä pitäs olla kauheesti merkitystä. Näin siksi, että nimenomaan pesän muotoilu viime kädessä määrää miten paine muuttuu liike-energiaksi.
Tietysti voi olla niinkin, että jos käytetään reilusti överin kokoista putkea, käy niin että liian isossa käyrässä virtauksen kineettinen energia menetetään paineeksi, joka on taas turbiinissa muutettava liike-energiaksi, ja tässä syntyy häviöitä, jotka näkyy suorituskyvyssäkin.

No, yllä sanoinkin että kannattaa valita "järkevissä puitteissa" iso putki, ja tässä on taas nähtävissä yksi näistä kompromisseista mihin koneenrakennuksessa aina törmätään: pienempi putki kasvattaa virtausnopeutta, joka kaiketi tiettyyn pisteeseen asti on turbiinin kannalta edullista, mutta taas sen tietyn pisteen jälkeen alkaa pienemmällä putkella pumppaushäviöt kasvaa, millä on negatiivinen vaikutus.
Eli tässäkin nähdään että ehkä niitä tapauskohtaisia laskelmia kannattaa suorittaa.. ;)

Tume34 kirjoitti:Tämä on totta, mutta eikö kuitenkin pulssin nopeus tipu liikaa jos putki on liian paksua? Ainakin autopuolella on kovin huonoja tuloksia nähty, kun on liian suuresta putkesta taiteltu pakosarjat, ja huomattavasti parantunut ahtimen herääminen ja toiminta ylipäätään kun sitten putkien läpimittaa on pienennetty.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 17.7.2008 16:49

Siis tämä lähti aivan lonkalta kun siskon miesystävällä, on tuommoinen 1.8turbodiesel sierra. Ni kyselin siltä sit et jos sillä olis ihin turboa. Mutta hänel sitten tommonen sattu olemaan kotonaan. Siitä se ajatus sitten lähti. Vuoden tosiaan jo suunnitellu tätä turbottamista ja opiskellu siitä. Koko ajan oppii uutta. Ei oo mitään laskettu eikä muutenkaan mitään tarkkoja mittoja otettu turbosta, mutta hyvältähän se näyttää tossa. Kyselin tossa ukkolta vähän neuvoja. Ja se väitti että näinkin pienellä koneella sais ahtoja ulos hukkaporttia kiristämällä/löysentämällä. Tiedä sitä sitten. Kaippa tästä jotain tulee :) pikkuhiljaa pikkuhiljaa.