Hmmm... Kyllähän se pulssin (tai ehkä oikeammin massavirran) nopeus tippuu jos se isommassa putkessa kulkee, mutta toisaalta taas, jos turbon pakopuolen pesä on oikein mitoitettu, ei tällä pitäs olla kauheesti merkitystä. Näin siksi, että nimenomaan pesän muotoilu viime kädessä määrää miten paine muuttuu liike-energiaksi.
Tietysti voi olla niinkin, että jos käytetään reilusti överin kokoista putkea, käy niin että liian isossa käyrässä virtauksen kineettinen energia menetetään paineeksi, joka on taas turbiinissa muutettava liike-energiaksi, ja tässä syntyy häviöitä, jotka näkyy suorituskyvyssäkin.
No, yllä sanoinkin että kannattaa valita "järkevissä puitteissa" iso putki, ja tässä on taas nähtävissä yksi näistä kompromisseista mihin koneenrakennuksessa aina törmätään: pienempi putki kasvattaa virtausnopeutta, joka kaiketi tiettyyn pisteeseen asti on turbiinin kannalta edullista, mutta taas sen tietyn pisteen jälkeen alkaa pienemmällä putkella pumppaushäviöt kasvaa, millä on negatiivinen vaikutus.
Eli tässäkin nähdään että ehkä niitä tapauskohtaisia laskelmia kannattaa suorittaa..
Tume34 kirjoitti:Tämä on totta, mutta eikö kuitenkin pulssin nopeus tipu liikaa jos putki on liian paksua? Ainakin autopuolella on kovin huonoja tuloksia nähty, kun on liian suuresta putkesta taiteltu pakosarjat, ja huomattavasti parantunut ahtimen herääminen ja toiminta ylipäätään kun sitten putkien läpimittaa on pienennetty.