2T viritys ja tekniikka

Artsi_L
Liittynyt:
17.1.2011 21:24
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Artsi_L » 2.8.2011 18:36

Hyvää päivää foorumilaiset.

Onko kenelläkään havaintoa millä laskutoimituksella saan tarkistettua valitsemani puristussuhteen (korjatun puristussuhteen, joka mitataan siitä hetkestä kun pakoaukko sulkeutuu), ja valitsemani kannen palotilan tilavuuden vaatiman bensan oktaaniluvun ?

Sen verran olen nettiä kahlannut että tiedän tämän olevan aritmeettisesti määritettävissä. Ulkomaiset 2-T pajat pystyvät homman määrittämään, kun koneistavat tavan tallaajille 2-T moottoreiden sylinterikansia.

En viitsi investoida MOTA:an tai vastaavaan viritysohjelmistoon, mikä kyllä em. oktaanitarpeen osaa laskea ja määrittää.
Kai tuon nyt jollakin pitkällä matemaattisella lausekkeella onnistuu, jonka voi hakata vaikkapa Exceliin.

Toinen kysymys tässä samalla:
2000 -luvun Yamaha YZ125 kansissa on "squish" paljealue noin 1,00mm. Onko todettu että tavallinen bensa-aseman pumppubensa ei kestä tiukempaa "squisshiä"?
Ulkomaan foorumeilla epäillään että nykybensa saa tiukemmalla "squishillä" liikaa pyörteilyä, mikä saa/saattaa saada aikaiseksi nakutusta/itsesytytystä. Molemmat em. kysymykset ovat ajankohtaisia kun pitäisi meidän perheen TZR125 kansi heittää sorvaamoon.
Eli, kestääkö 98 -oktaanin bensa tiukkaa esim. 0,6mm paljealueen sovitusta?

terv. A.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.8.2011 18:52

Artsi_L kirjoitti:Onko kenelläkään havaintoa millä laskutoimituksella saan tarkistettua valitsemani puristussuhteen (korjatun puristussuhteen, joka mitataan siitä hetkestä kun pakoaukko sulkeutuu), ja valitsemani kannen palotilan tilavuuden vaatiman bensan oktaaniluvun ?

Voin lähes 100% varmuudella luvata, että et kaavaa saa. Syynä on että se moottori pitäisi simuloida niin pitkälle. Korjattu puristussuhde on vasta sinnepäin nimittäin. Se ei ole sama kuin 2T moottorin todellinen puristussuhde. Ensin täytyisi tietää sylinterin alkupaine pakoaukon sulkeutumishetkellä. Siihen vaikuttaa pakoputki. 2T moottorin puristussuhde ei ole mikään vakioarvo vaan se muuttuu moottorin käydessä.

Vedä vain se squish clearence pienemmäksi. Tuossa teoksessa juttua, vaikka taitaahan se tuttu useimmille ollakin : http://www.mediafire.com/?4i1zjehymyi
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-aldu-
Pyörä:
Husqvarna WR 125
Liittynyt:
6.9.2009 15:52
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut -aldu- » 2.8.2011 21:54

Mikähän kaasutin malli minulla on , on meinaa mikunin 35 tmx tai tm, kyljessä lukee tm mutta kuviin vertailun perusteella näyttäisi olvan tmx. Ja mikähän tuo on tuossa ryypy kytkimen vieressä oleva tänne pain tuleva ilmeisesti letkun paikka on ? http://image.nettix.fi/extra/partimg/11 ... 858251.jpg
Sieltä meinaan tulee bensaa kun rupeaa starttaamaan.
(kuvassa ei ole oma kaasutin)
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut proppu » 2.8.2011 22:28

Itseasiassa se on TMS kun siinä on itsenäiset kohot ja ohuempi luisti. Mutta näistä TMS puhutaan TMX, itseasiassa myös mikuni itsekin puhuu niin. Tää TMS jollakin pienellä tavalla "kisasempi" ku normi TMX.
Hupsu
Pyörä:
GasGas 200 ec
Liittynyt:
14.8.2006 9:21
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Hupsu » 3.8.2011 14:58

Kertokaapas vinkkejä miten poistetaan sulanutta männän osaa (alumiiniä) sylinterin kyljestä? Syövytetään putkireiskalla? mutta kuinka? kauanko annan syöpyä?
4 tahti on voimaa, 2 tahti on ylivoimaa !
mirå
Liittynyt:
14.6.2009 14:20
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut mirå » 3.8.2011 22:02

Missä vika kun pintakaasulla laittaa kaasun pohjaan niin booaa lämpimällä koneella? Kylmällä koneella toimii jotenkuten 8o Pyörä on Gas Gas Halley 125 '09 jossa: 34 Mikuni, V-Force läppärunko ja läpät, messico, PS 270 ja neulansokka laihimmalla ? 300 suuttimen ja sokka keskellä niin silti booas vähän? :s
Ei ole kuin sähköryyppy ja ei toimi niin ei voi kokeilla mitä pyörä sanois jos ryyppyä laittais.
välzy
Pyörä:
4-pyöräinen & KTM EXC250 -11
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
29.11.2008 21:59
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut välzy » 4.8.2011 14:20

ilmaruuuvin asento? kokeile pari pykälää isommalla tk suuttimella, ja sitten säädä ilmaruuvi sen kanssa.
mirå
Liittynyt:
14.6.2009 14:20
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut mirå » 4.8.2011 15:14

välzy kirjoitti:ilmaruuuvin asento? kokeile pari pykälää isommalla tk suuttimella, ja sitten säädä ilmaruuvi sen kanssa.

Joo tk suutin pitää kokeilla, ja muute tuos kaasaris ei oo ilmaruuvia ! ! :lol:
välzy
Pyörä:
4-pyöräinen & KTM EXC250 -11
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
29.11.2008 21:59
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut välzy » 4.8.2011 18:39

ai ei? oletko aivan varma, kyllä uskoisin kaikissa uudemmisssa mikunin tekeleissä olevan, ettei vaan olis pudonnut/poikennut... Mikä kaasari, tm34?
mirå
Liittynyt:
14.6.2009 14:20
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut mirå » 4.8.2011 22:42

Ei ole muu kuin tyhjäkäyntiruuvin paikka :) En yhtää tiiä et mikä toi malli on ku Tm on iha semmone "littee" ku ton luisti on semmone niiku puolympyrä mut samal littee :D voin ottaa huomen kuvan jos se selventäis ;)
E Kylmäl koneel toimii iha hyvin, mut kuumana booaa kun pintakaasulta laittaa kaasun vähän rivakammin pohjaan :roll: Pitäiskö bensapintaa säätää ? saiko laihemmalle ja pienemmälle jos laittaa kohoja alaspäin?
JjyKs
Pyörä:
HONDA NS125R Rothmans Edition 180cc | Honda NS125F 190cc
Liittynyt:
10.7.2010 1:51
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut JjyKs » 7.8.2011 14:18

Käykös pyörä tässä videossa vielä laihalla? Osakaasulla kiertää melkeimpä loppuun, ja tuo ATAC venttiilikin sulkeutuu ja pysyy kiinni (7000RPM). Täysikaasulla kiertää aluksi loppuun ja alkaa sitten köhiä, mutta ei varsinaisesti tunnu booavan, tai booaa hyvin lievästi? Tiputtaa kierrokset kuitenkin tuonne 7000 paikkeille, kun tuo ATAC alkaa nykiä.

http://www.youtube.com/watch?v=CIY7o-t5qJE

Ongelmahan on siis se, ettei tähän kiinakaasariin omia suuttimia saa kuin noin 110 kokoon asti. Dellorton 5mm suuttimia nyt käytetty, mutta tuo 170, joka on nyt kiinni oli yksi moposportin isoimmista. Seuraava olisi sitten kai 190, mutta tuo taitaa mennä jo hiukan liian isoksi? :| Mikäs muu kaasarivalmistaja käyttäisi M5X1.0 kierteellä olevia suuttimia? Keihinin HEX suuttimet eivät mahtuneet kaasarin sisälle.. Uusia kierteitäkään tuono ei pysty tehdä kun seinämävahvuus millin luokkaa. Kierteitten tekemisen jälkeen jäisi puoli milliä, jos 6mm kierteet väsäisi. TK:n seosruuvi ja neula säädetty mahdollisimman rikkaalle.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.8.2011 14:47

JjyKs kirjoitti:Mikäs muu kaasarivalmistaja käyttäisi M5X1.0 kierteellä olevia suuttimia?

Eikös se koko ollutkin M5X0.75 ? ja Keihinillä ollut miltein sama M5X0.85
PS: Motorshoppi tekee hakuja mp osiin http://www.motorshop.fi/search.php?q=p% ... hterm=both
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JjyKs
Pyörä:
HONDA NS125R Rothmans Edition 180cc | Honda NS125F 190cc
Liittynyt:
10.7.2010 1:51
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut JjyKs » 7.8.2011 14:58

-Zone- kirjoitti:
JjyKs kirjoitti:Mikäs muu kaasarivalmistaja käyttäisi M5X1.0 kierteellä olevia suuttimia?

Eikös se koko ollutkin M5X0.75 ? ja Keihinillä ollut miltein sama M5X0.85
PS: Motorshoppi tekee hakuja mp osiin http://www.motorshop.fi/search.php?q=p% ... hterm=both


Olisikohan se tuo 0.75. Jostakin jäänyt muistikuva että olisi ollut 1.0. 0.85:selle saisi ainakin kierteet tehtyä ellei jopa menisi ihan vain väkisin kiristämällä.
Tontz
Pyörä:
Kawasaki kmx -99 ja -89
Paikkakunta:
Suur-kouvola!
Liittynyt:
29.3.2010 20:10
Re: 2-T tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Tontz » 8.8.2011 14:35

Ainakin omaan korvaan tuo 70tk-suutin kuulostaa ihan sairaan isolta, vertaa esim kawasakissa 30. Mäxän vakiosuuttimet kun lukis jossaan niin olis hyvä vähän verrata :)
Riejuuu^^
Liittynyt:
11.8.2011 20:45
Rieju RR viritys

ViestiKirjoittanut Riejuuu^^ » 11.8.2011 21:02

Moro! En tiedä pistänkö tämän nyt oikeaan paikkaa mutta laitetaan nytten kuitenkin. Eli ajattelin ottaa kurin vittuun putkesta ja 95 suutin luulisi olevan sopiva mutta mites tän öljynsaannin laita paljon sitä pitää lisätä vakiosta ettei leivo ihan heti...ja voiko sitä säätää kanssa siitä suunnilleen vaijerin keskikohdassa olevasta mötköstä?