Turbo nelariin

Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.7.2008 17:52

No karkeesti ottaenhan tuo turbon valinta on kompromissi sen välillä että toimiiko turbo hyvin pienillä kiekoilla, jolloin ylätehot rajoittuu, eli tulee tuommonen mukava käyttöpeli, vai valitaanko sitten niin iso turbo että pikkukiekoilla paineita ei juuri synny, mutta isoilla kiekoilla saadaankin sitten tolkuton muulinpotku.

Tätä kompromissia sitten pyritään lievittämään hukkaporteilla ja noilla muuttuvageometrisilla turboilla.

Ja samaan liittyen, jos kone on liian pieni, sieltä ei kertakaikkiaan tule tarpeeksi tavaraa että turbo saisi kunnolla kierroksia -> ei synny painettakaan. Eli tietyn rajan jälkeen hukkaportilla ei oo paineiden kannalta mitään merkitystä, koska sitä kautta päästetään vain liian kovat turbiinipuolen paineet ulos.

Mutta kannattaahan sitä aina askarrella jos aikaa ja intoa löytyy, kyllä siitä yleensä jotakin viisastuu.

Ublert kirjoitti:Ja se väitti että näinkin pienellä koneella sais ahtoja ulos hukkaporttia kiristämällä/löysentämällä. Tiedä sitä sitten. Kaippa tästä jotain tulee :) pikkuhiljaa pikkuhiljaa.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 17.7.2008 23:45

Joo kylhän tota aikaa on. :) Ja tosiaan projekti sen takia meneillään että saa jotain tekemistä iltapäiviksi. Ei jaksais aina koneella istua. Ja ainahan se menee helpommaksi mitä enemmän virheitä ensimmäisellä kerralla tekee? ;)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 18.7.2008 7:16

Niin, väittävät että virheistä oppii enemmän mitä onnistumisista... Mutta ei se sitä tarkota että vois ihan kerralla vetää vituiksi touhun ja todeta että höö, kylläpä nyt viisastun :P.
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 18.7.2008 17:17

Joo ei tolla tyylillä ihan edetä :D Vaikka tosin sillä voi vahingossa saada toimivan laitteen? :D
swat-pappa
Pyörä:
derbi senda 125
Liittynyt:
18.7.2008 22:04
jeps

ViestiKirjoittanut swat-pappa » 18.7.2008 22:22

eli oon räpetäny derbi senda 125 carretin t02 diesel passatin ahtimen ja ongelmaks on noussu ettei saa pysyy käynnissä vaikka mitä säätäis suutin on 250 eli 2.5mm ja tuntuu ettei vieläkään sais tarpeeks soppaa ryyppy päällä saa nykästyy kierroksii sellasen parin sekunnin ajan ja turbo lähtee hyvin peliin mutta kun "ahdot" nousee ni sammuu.. vittuuko tuolle pitäs tehä ? isompaa kaasarii tuos on nyt vakio mikä se ny onkaa 26 ? huomenna koitan vielä ilman suutinta.. kellään tietoo mistä saa tuosta hondan koneesta öljynpaineet ? tällähetkellä sähkösellä öljypumpulla.
tos vähän kuvamateriaalii :S
http://irc-galleria.net/view.php?nick=s ... d=85920969
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 18.7.2008 23:05

Sulla on paineistamaton kaasari turbon jälkeen. laita turbon imupuolelle se kaasari niin pelittää.

Etkö tosiaan ole miettinyt öljynkiertoa, kaasarin paineistuksia (tai vaihtoehtoisesti turbon imupuolelle laittamista), virtausnopeuksia, puristussuhteen laskua, alakerran kestävyyttä ja sensellaisia ennen turbon asentamista..?

Ja voiskait sitä moottorin toimintaa ja turboteoriaakin opiskella. Ja kaasarin toimintaa, kun pitäis olla mokoma uudelleensijoitus melko itsestäänselvää..?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 19.7.2008 0:07

Mä oon miettiny jo kaikkea :P. Mutta nyt heräs kysymys että kuinkas paljon puristukset laskee esimerkiksi 1mm paksummalla kuparilevyllä?
Swat mistä hankkisit öljypumpun ja millasella paineella työntää tavaraa?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 19.7.2008 0:51

Ublert kirjoitti:Mä oon miettiny jo kaikkea :P. Mutta nyt heräs kysymys että kuinkas paljon puristukset laskee esimerkiksi 1mm paksummalla kuparilevyllä?
Swat mistä hankkisit öljypumpun ja millasella paineella työntää tavaraa?


Sen puristussuhteen laskun voi kyllä ihan laskea, kun tiedetään muutamia asioita koneesta. En muista nyt kaavaa tähän hätään mutta löytyy esim. A.Graham Bellin Modern engine tuning-kirjasta.

swat-pappa: Ei sulla tunnu nyt olevan oikein alkuunkaan tietoa aiheesta? Ensinnäkin se 250-koon suutin ei todellakaan tarkoita 2,5mm reikää. Ei vaikka oisit miten ite porannut sen, jos näin olet tehnyt niin onneksi olkoon todella.

Sulla kusee kyllä tuo kokoonpano muutenkin ihan hevosen lailla. Kannattaa varmaan asentaa öljynpainemittari niin selviää jo siitä aika näppärästi.

Mutta ihan aluksi ennenkun teet tuolle YHTÄÄN MITÄÄN.... Lue aiheesta, opiskele, opettele, mieti itse, järkeile.
Dank memes melt steel beams.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 19.7.2008 1:10

ei siihen puristus suhteeseen tarvita ku palotilan tilavuus ja iskutilavuus.
iskutilavuuden voi laskee iskupituudesta ja sylinterin halkasijasta.
kannen tilavuuden saa esim täyttämällä sen vedellä, tyhjentää sitte ruiskulla.

ja sitte se että kuinka kaukana mäntä on kannesta ykk:ssa.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 19.7.2008 10:07

Jos en väärin muista niin sen puristussuhteen laskun voi laskea suoraankin. Tuolta lisää.

http://viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/A_Gra ... Tuning.pdf
Dank memes melt steel beams.
swat-pappa
Pyörä:
derbi senda 125
Liittynyt:
18.7.2008 22:04
kyllä

ViestiKirjoittanut swat-pappa » 19.7.2008 12:40

joo en oo tosissaa mikää ammattilainen... tuos kuvas on viel iha vaiheessa ns.testinä jaksaako motti ees pyörittää tuota. ja ihan huvinvuoks tuota värkkäilen öljyn kierrol ei sillee oo ollu välii turbo on 550 tuhatta ajettu ja ihan helvetin väljä tuos ei öljyt pysy sisällä saatikka öljynpaineet. tiedän kyllä mitä tarkotat vähä niinku juosten kustu :D :D
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 19.7.2008 12:56

No jaksaako pyörittää? Ja missä vaiheessa heräilee? Ja miten tulee ahtopaineita? :D itseä kiinnostaa ku samanlainen on tossa... Mistä ostit öljypumpun?
swat-pappa
Pyörä:
derbi senda 125
Liittynyt:
18.7.2008 22:04
put put

ViestiKirjoittanut swat-pappa » 19.7.2008 14:05

jaksaa se pyörittää heräilee siinä 6 tonnis ja 10 jo viheltääkin ilmaa tulee enemmän ku oisin uskonu nuin pienellä koneella ei vaan ahdoks voi kutsua. öljypumpusta ei oo sen tarkempaa tietoo nurkissa loju siin on in ja out toimii 12 voltil ja ooppelin paisuntasiliöstä tehty kierto.
ongelma on vaan just tuo kaasari mitä nuoki tuos puhu;D pitäis tehä laippoja että sais sen kiinni turbon imupuolelle ja turbolta kanteen. ja kyllähän minä mietin että miten se yläpää kestää mutta tulin siihen tulokseen et testaamallahan se selviää.. pojat vaan puhuu ku eivät rohkene itte kokeilla ku ei oo varaa ostaa osia jos jokin menee rikki ja miks aina pitäs lukee koko alffamerin kirjasto että voi kokeilla turbotusta. ja miks täältä ei sais kysyy neuvoja pelkäämättä että tulee just tuollaasta komenttii et lueppa kuule se ja se et ymmärrät jotakin. jos itte tiiätte aiheesta ni miks sitä ei vois kertoo ilman vittuiluja ? :roll:
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 19.7.2008 16:03

:P Vähän samoilla linjoilla mennään. Ja samalla turbolla :D Kokeilemalla selviää...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.7.2008 16:11

swat-pappa kirjoitti:...pojat vaan puhuu ku eivät rohkene itte kokeilla ku ei oo varaa ostaa osia jos jokin menee rikki ja miks aina pitäs lukee koko alffamerin kirjasto että voi kokeilla turbotusta...

Tietenkin voi ottaa tuollaisen kannan ja kokeilla, mutta mitä iloa on koneesta joka ei kestä ajamista ja jota saa kokoajan koneistaa taas kuntoon ?. Oli se rahapussi nyt miten paksu tahansa. Kukaan ei viitsi tänne kirjoittaa riittävän selventäviä ohjeita, miten toimitaan, mitä huomioidaan ja mitä lasketaan. Syykin tahtoo olla niissä kysyjissä.

Ensinnäkin. Rivejä tulisi monta sataa ja se on 1%, joka jaksaa kaiken lukea ymmärryksellä. Toinen on se, että hakutoiminnotkin tuntuu olevan täysin hyödyton foorumeilla. Niitä kun ei juuri kukaan näemmä osaa käyttää. .. ja sitten, mikäli joku tekisi sen suuren työn, eli kirjottaisi perusteelliset turbotusohjeet, niin kohta joku kysyy sama asiaa jo seuraavalla sivulla (johtuen paljolti syystä nro.2). .. Ja jos menet kertomaan, että sieltä topicista ja sieltä sivulta löytyy vastaus, niin se poikii lisäkysymyksiä. (= en tajua vieläkään ja mulla on erimerkkinen kone, yms.)

Eli syyttäisin kyllä enempi juuri niitä kysyjiä. Itse en viitsi enää mihinkään foorumiin mitään ohjeita kirjoittaa. Sen olen jo oppinut. Jos jotain teen, niin sitten PDF ja uppaan sen jonnekkin ja laitan vaan linkin jakoon. Foorumeille on aivan turha kirjoitella mitään ohjeita mihinkään asiaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein