Tätä kompromissia sitten pyritään lievittämään hukkaporteilla ja noilla muuttuvageometrisilla turboilla.
Ja samaan liittyen, jos kone on liian pieni, sieltä ei kertakaikkiaan tule tarpeeksi tavaraa että turbo saisi kunnolla kierroksia -> ei synny painettakaan. Eli tietyn rajan jälkeen hukkaportilla ei oo paineiden kannalta mitään merkitystä, koska sitä kautta päästetään vain liian kovat turbiinipuolen paineet ulos.
Mutta kannattaahan sitä aina askarrella jos aikaa ja intoa löytyy, kyllä siitä yleensä jotakin viisastuu.
Ublert kirjoitti:Ja se väitti että näinkin pienellä koneella sais ahtoja ulos hukkaporttia kiristämällä/löysentämällä. Tiedä sitä sitten. Kaippa tästä jotain tulee pikkuhiljaa pikkuhiljaa.
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.