-Zone- kirjoitti:Artsi_L kirjoitti:Onko kenelläkään havaintoa millä laskutoimituksella saan tarkistettua valitsemani puristussuhteen (korjatun puristussuhteen, joka mitataan siitä hetkestä kun pakoaukko sulkeutuu), ja valitsemani kannen palotilan tilavuuden vaatiman bensan oktaaniluvun ?
Voin lähes 100% varmuudella luvata, että et kaavaa saa. Syynä on että se moottori pitäisi simuloida niin pitkälle. Korjattu puristussuhde on vasta sinnepäin nimittäin. Se ei ole sama kuin 2T moottorin todellinen puristussuhde. Ensin täytyisi tietää sylinterin alkupaine pakoaukon sulkeutumishetkellä. Siihen vaikuttaa pakoputki. 2T moottorin puristussuhde ei ole mikään vakioarvo vaan se muuttuu moottorin käydessä.
Vedä vain se squish clearence pienemmäksi. Tuossa teoksessa juttua, vaikka taitaahan se tuttu useimmille ollakin :
http://www.mediafire.com/?4i1zjehymyi
Olet täysin oikeassa, että tulisi tietää sylinterin paine sillä hetkellä kun pakoaukko sulkeutuu. Tämä painearvo muuttuu kierrosten mukaan, riippuen mm. pakoputkiston antamasta vastapainesykäyksestä ja reed läppien värinästä (ohivuodosta).
Olen etsimässä likiarvoa johon TZR125 sylinterin kannen palotilan sorvauttaa, että toimii 98 -oktaanisella bensalla, ja palotila on jokseenkin kohdillaan. Mieluummin lasken tämän matemaattisesti mahdollisimman kohilleen, kuin että uskon Esson baarin pöytätarinoita.
Löysin netistä Excel -laskurin, jolla voi laskeskella MSV -nopeuksia. Kapealla alueella yhdenkin asteen verran paljealueen kulman muuttaminen tekee ison muutoksen kaasun virtausnopeuksiin (alle 10 -asteen kulmalla). Yli kymmenen asteen kulmilla yhden asteen muutokset ovat maltillisia.
Varsinainen "squish clearance" ei tunnu näyttelevän niinkään suurta osaa asiassa, oli se sitten 0,6mm tai lähellä yhtä milliä, vaan tuo paljealueen kulman sorvaus määrää mihin arvoon MSV -lukema menee.
Voimakkaasti kohti sytytystulppaa avautuva kulma laskee nopeuslukemaa alaspäin, ja tiukasti männän laen profiilia seuraileva paljealueen pinta nostaa nopeudet todella ylös.
Ulkomaan foorumeilla löytyy arvoja ja lukemia palotilan mitoittamiseen, mutta ne ovat pääsääntöisesti 100- tai 108 -oktaaniselle kisabensalle.
Onko ehdotuksia missä cc-tilavuudessa liikutaan TZR125 palotilan kohdalla että moottori soveltuu 98-oktaanin bensalle?
(Gianellin tehoputki, vakioläpät, jotka saattavat muuttua hiilikuituläpiksi)