johani kirjoitti:mite ois tuomonen vanhempi hondan kone turbottaa. 2 pyttynen, 4 tahtinen 125cc. kaasarit keihin, ei ylivuotoletkuja, muita mistä pääsis vuotamaan. öljykierrosta en sit tiiä
ilmajäähytteinen on kone.
Ylivuotoletkuja ei ehkä ole, mutta kohokammiossa on silti kyllä oltava ilmakanavat. Myös luistista pääsee lähes aina paineet neulan reijän ja vaijerin nipan kiinnityksen kautta luistin yläpuolelle ja vaijerin sisäänmenosta pihalle. Tuollaisen yksittäisen vuodon osuus ei ole suuri, mutta kaikki vuodot yhteenlaskettuna tahtoo olla liikaa.
Lisäksi tulee muistaa, että ulostuleva aineshan ei ole pelkkää ilmaa, vaan polttoaineseosta, jota menee siis haaskoon ja kannattaa nähdä asiassa turvallisuusriskikin. Vaikka vuotokohdat saataisiinkin pois, tarvitaan vielä bensapumppu ja paineensäädin. Paineensäädin olisi hyvä olla ahtopaineella säätyvä. Bensanpaineen kun tulisi olla aina hiukan suurempi, mitä ahtopaineen. Jos näin ei ole, paine puskee bensaa tankkiinpäin. (
ellei sitten tehdä tankistakin paineistettua). Myös luistin jouseen tulisi kiinnittää huomiota ja luistin jousen voiman tulisi ylittää ahtopaineen voiman. Jos se ei näin tee, pyrkii paine nostamaan luistia ja se nousee itsekseen.
Alipainekaasareita on käytetty ahtamisessa ihan onnistuneesti. Silloin kannattaa varmistaa, että luistin kalvon molemmilla puolilla vaikuttaa sama paine. Tämä ei ole ihan tarpeellista, mutta jos näin ei tehdä, laskee luisti vasta, kun ahtopaine laskee 0:n alapuolelle. By-bass auttaa kyllä tuohon ongelmaan, joskin hitusen viivettä luistin liikkeeseen jää silloinkin.
Mitä pidempi viive, sitä pahemmat säätöongelmat. Luistihan säätää neulan ja neulaputken välistä rakoa. Jos luistin etupuolella läppä (
johon kaasuvaijeri vaikuttaa) on lähes kiinni, mutta luisti on positiivisen paineen vuoksi "katossa", on seos aivan liian rikkaalla. Jos seos säädetään tähän tilanteeseen sopivaksi, on seos taas aivan liian laiha silloin, kun paine on negatiivisella puolella.
Bensapumppu ja paineensäädin tarvitaan toki tässäkin rakenteessa, mutta alipainekaasarilla turbotus sentään onnistuu. Ahtopaineen mukaan säätyvä paineensäätimen painetta mittaava letku otetaan aina painekotelosta. Jos se otetaan imusarjasta saadaan aikaiseksi helvetin vaikeasti säädettävä bensanpaine. Tavallisella kaasarilla melkeinpä ainoa järkevä vaihtoehto on jättää kaasari turbon imupuolelle. Silloin ei tarvita bensapumppua, eikä paineensäädintä lainkaan.
Esim. Tässä olisi turbotukseen sopiva alipainekaasari. Ehkäpä 2 pyttyiseen laittaisin 1:n kaasarin, josta imu"sarja" jakaantuisi molemmille sylintereille. Säätäminen yksinkertaistuisi, sillä se tahtoo turbomoottoria rakennettaessa olla jo muutoinkin työlästä. Turbokoneeseen riittää vapaastihengittävää pienempi kaasari, sillä virtausmääriä laskettaessa ei voida ajatella ihan samoja virtausmääriä mitä vapaastihengittävässä, sillä seostahan ajetaan paineella kaasarin läpi eikä moottori joudu voittamaan niin paljon virtausvastuksia.
Sinänsä tässä ei nyt tullut, kuin vasta ihan perusjuttuja, ja siksi vastasinkin, että jos kaasaria meinataan turbokäyttöön sen perusteella, että ylivuotoletkuja ei ole näkyvissä, olisi musta kyllä syytä hiukka syvällisemmin vielä perehtyä aiheeseen.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein