Turbo nelariin

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 20.7.2008 4:29

Jooh, siinä vaiheessa aletaan menemään jo oikeasti heikoilla jäillä kun ei suostuta edes perehtymään aiheen PERUSTIETOON (joka kuuluisi tosiaankin hallita ennen kun siihen hommaan ryhtyy). Ja jos asenne on sellanen että ei ite vaivauduta opettelemaan ja itse miettimään niin kylläpä tältä forumilta on minusta ainakin ihan turha tulla vastauksia kyselemään. Ei minua ainakaan huvita auttaa yhtään sellasta joka ei itse viitsi tehdä mitään, eikä ymmärrä sen perustiedon oppimisen tärkeyttä.

tuos kuvas on viel iha vaiheessa ns.testinä jaksaako motti ees pyörittää tuota.


Jeps, juostenkusten tehtynä se homma ei ainakaan tule onnistumaan, ja sitten itketään ku ei tää idea toimi...

Hoh, hoh hoo. Itkisinkö vai naurasinko.
Dank memes melt steel beams.
swat-pappa
Pyörä:
derbi senda 125
Liittynyt:
18.7.2008 22:04
joo

ViestiKirjoittanut swat-pappa » 20.7.2008 10:11

no kiitos tiedoista :lol: helpoin varmaan keskittyä autoihin. hyvää kesän jatkoo :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 20.7.2008 16:29

swat-pappa kirjoitti:...helpoin varmaan keskittyä autoihin. hyvää kesän jatkoo :)

Vaikka samat perusasiathan joutuu opettelemaan siinäkin. Ei siitä mihinkään pääse.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 21.7.2008 15:31

Autopuolella homma jonkunverran vapaampaa, eikä siellä se järki ja oma-alotteisuus ole niin kovassa huudossa :roll: .
Dank memes melt steel beams.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 25.7.2008 3:43

mite ois tuomonen vanhempi hondan kone turbottaa. 2 pyttynen, 4 tahtinen 125cc. kaasarit keihin, ei ylivuotoletkuja, muita mistä pääsis vuotamaan. öljykierrosta en sit tiiä :) ilmajäähytteinen on kone.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 25.7.2008 7:20

johani kirjoitti:mite ois tuomonen vanhempi hondan kone turbottaa. 2 pyttynen, 4 tahtinen 125cc. kaasarit keihin, ei ylivuotoletkuja, muita mistä pääsis vuotamaan. öljykierrosta en sit tiiä :) ilmajäähytteinen on kone.


Periaatteessa hyvä aihiohan se, on muuten yksi sellainen projekti nyt alkanut ;).
Dank memes melt steel beams.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 25.7.2008 13:40

johani kirjoitti:mite ois tuomonen vanhempi hondan kone turbottaa. 2 pyttynen, 4 tahtinen 125cc. kaasarit keihin, ei ylivuotoletkuja, muita mistä pääsis vuotamaan. öljykierrosta en sit tiiä :) ilmajäähytteinen on kone.

Ylivuotoletkuja ei ehkä ole, mutta kohokammiossa on silti kyllä oltava ilmakanavat. Myös luistista pääsee lähes aina paineet neulan reijän ja vaijerin nipan kiinnityksen kautta luistin yläpuolelle ja vaijerin sisäänmenosta pihalle. Tuollaisen yksittäisen vuodon osuus ei ole suuri, mutta kaikki vuodot yhteenlaskettuna tahtoo olla liikaa.

Lisäksi tulee muistaa, että ulostuleva aineshan ei ole pelkkää ilmaa, vaan polttoaineseosta, jota menee siis haaskoon ja kannattaa nähdä asiassa turvallisuusriskikin. Vaikka vuotokohdat saataisiinkin pois, tarvitaan vielä bensapumppu ja paineensäädin. Paineensäädin olisi hyvä olla ahtopaineella säätyvä. Bensanpaineen kun tulisi olla aina hiukan suurempi, mitä ahtopaineen. Jos näin ei ole, paine puskee bensaa tankkiinpäin. (ellei sitten tehdä tankistakin paineistettua). Myös luistin jouseen tulisi kiinnittää huomiota ja luistin jousen voiman tulisi ylittää ahtopaineen voiman. Jos se ei näin tee, pyrkii paine nostamaan luistia ja se nousee itsekseen.

Alipainekaasareita on käytetty ahtamisessa ihan onnistuneesti. Silloin kannattaa varmistaa, että luistin kalvon molemmilla puolilla vaikuttaa sama paine. Tämä ei ole ihan tarpeellista, mutta jos näin ei tehdä, laskee luisti vasta, kun ahtopaine laskee 0:n alapuolelle. By-bass auttaa kyllä tuohon ongelmaan, joskin hitusen viivettä luistin liikkeeseen jää silloinkin.

Mitä pidempi viive, sitä pahemmat säätöongelmat. Luistihan säätää neulan ja neulaputken välistä rakoa. Jos luistin etupuolella läppä (johon kaasuvaijeri vaikuttaa) on lähes kiinni, mutta luisti on positiivisen paineen vuoksi "katossa", on seos aivan liian rikkaalla. Jos seos säädetään tähän tilanteeseen sopivaksi, on seos taas aivan liian laiha silloin, kun paine on negatiivisella puolella.

Bensapumppu ja paineensäädin tarvitaan toki tässäkin rakenteessa, mutta alipainekaasarilla turbotus sentään onnistuu. Ahtopaineen mukaan säätyvä paineensäätimen painetta mittaava letku otetaan aina painekotelosta. Jos se otetaan imusarjasta saadaan aikaiseksi helvetin vaikeasti säädettävä bensanpaine. Tavallisella kaasarilla melkeinpä ainoa järkevä vaihtoehto on jättää kaasari turbon imupuolelle. Silloin ei tarvita bensapumppua, eikä paineensäädintä lainkaan.

Esim. Tässä olisi turbotukseen sopiva alipainekaasari. Ehkäpä 2 pyttyiseen laittaisin 1:n kaasarin, josta imu"sarja" jakaantuisi molemmille sylintereille. Säätäminen yksinkertaistuisi, sillä se tahtoo turbomoottoria rakennettaessa olla jo muutoinkin työlästä. Turbokoneeseen riittää vapaastihengittävää pienempi kaasari, sillä virtausmääriä laskettaessa ei voida ajatella ihan samoja virtausmääriä mitä vapaastihengittävässä, sillä seostahan ajetaan paineella kaasarin läpi eikä moottori joudu voittamaan niin paljon virtausvastuksia.

Sinänsä tässä ei nyt tullut, kuin vasta ihan perusjuttuja, ja siksi vastasinkin, että jos kaasaria meinataan turbokäyttöön sen perusteella, että ylivuotoletkuja ei ole näkyvissä, olisi musta kyllä syytä hiukka syvällisemmin vielä perehtyä aiheeseen.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 25.7.2008 14:24, muokattu yhteensä 1 kerran
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 25.7.2008 14:22

Tästä nyt tekeillä olevasta ahtamisprojektista en vielä tekniikan suhteen paljasta mitään muuta kuin että kaasariksi tulossa kaksi kappaletta alipainekaasuttimia, toki luonnollisin muutoksin tehtynä ja painepuolelle sijoitettuna.. Muu jääköön vielä salaisuuden verhoamaksi kun on niin tuore tämä proju.

Zonen tekstiin ei lisättävää, hyvää perusfaktaa kaikille.
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 25.7.2008 16:51

Hmmh. Elikkä toi kalvokaasutin olis pari kertaa kätevämpi kuin painekotelo normaalin dellorton ympärille? Ja mulla ollu kiinni 28lortto. Joten toi 25mm tuskin olis liian pieni?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 26.7.2008 12:46

Ublert kirjoitti:Hmmh. Elikkä toi kalvokaasutin olis pari kertaa kätevämpi kuin painekotelo normaalin dellorton ympärille? Ja mulla ollu kiinni 28lortto. Joten toi 25mm tuskin olis liian pieni?

Jep, Huomattavasti parempi vaihtoehto. Koko kaasarin peittävä painekotelo on toki yksi ratkaisu, mutta siinäkin tahtoo vaijereiden ja letkujen sisään- ja ulosmenot olla hankalia tiivistettäviä. Kun soppaan lasketaan säätämisen työläys ja se, että ryypyn käyttömahdollisuuden saisi jotenkin järkevästi toteutettua ja mielellään sama saisi olla tyhjäkäynti- ja seosruuvikin kanssa, ei systeemiä voi oikein kellekkään suositella. Mahdollista toki on, mutta käytännön hankaluudet ovat sen verran suuret.

25mm kaasari voisi tosiaan olla juuri passeli 28mm tilalle. Moottorisahan kaasari on myöskin hyvin pienin muutoksin turbon painepuolelle sopiva kapistus. Koot tahtovat suurimmillaankin olla tosin vain mopon koneille sopivia, ellei sitten käytetä kahta kappaletta 2 sylinterisen piikin moottorissa. Hyvää niissä on myös varsin pienet ulkomitat, jolloin painekotelolle + muille vaadittaville hiluille jää enemmän rakentamistilaa vielä 2:llakin kaasarilla. Myös vähän uudempaa perua olevien perämoottoreiden kaasareita kannattaa metsästellä. Niistä löytyy myös moottorisahatyyppisiä kalvokaasareita, mutta suuremmilla kurkkukoolla.

2:lla Moottorisahatyypisisellä kaasarilla (jotka ovat tietysti identtisiä) joudutaan toinen kaasari laittamaan ylösalaisin. Tämä siitä syytä, että seoksensäätöneulat saadaan eripuolelle konetta. Mikäli toisen kaasarin neulat jäisi kaasareiden väliin, on säätö hankalaa. Sahan kaasarillehan on yks lysti, mitenpäin se on. Kaasareiden välinen yhdystanko pitää tosin rakentaa vähän erilaiseksi, sillä kun toinen kaasari on ylösalaisin, läppäakselin kiertosuunta muuttuu. Sinänsä tuo ei ole mikään järin vaikea juttu tehdä, mutta se tarvitsee tehdä vain kerran ja varsinainen säätöhomma on sitten jatkossa paljon kätevämpi toteuttaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
tompha_
Liittynyt:
27.11.2006 18:28
TURBO nelariin

ViestiKirjoittanut tompha_ » 27.7.2008 15:06

http://z1000.schwabenserver.de/copper/d ... m=8&pos=22
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 27.7.2008 16:36

tompha_ kirjoitti:http://z1000.schwabenserver.de/copper/displayimage.php?album=8&pos=22

Vanhemmissa kuvissa on normi luistikaasari on turbon painepuolella, mutta kummasti se vain on sitten siirtynyt imupuolelle myöhemmin. Miksiköhän? ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 27.7.2008 17:26

Halus tehoa ja viiveen pois? Projekti seisoo nyt kun en löydä sopivaa putkilähtöä turbon öljynsyötölle :/ Pumppu ois mutta putkilähtöä ei oo :(. Pitää huomenna käydä biltemassa vierailulla. :)
WPWW
Pyörä:
Kawasaki K(d)x
Liittynyt:
17.1.2007 16:27

ViestiKirjoittanut WPWW » 29.7.2008 20:23

Minkäs vuotisiin pyöriin saa turbon papereihin? Siis ilman päästöjen mittausta.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59

ViestiKirjoittanut Johani » 31.7.2008 0:25

WPWW kirjoitti:Minkäs vuotisiin pyöriin saa turbon papereihin? Siis ilman päästöjen mittausta.


1990 ja vanhemmat.