Turbo nelariin

Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 7.8.2008 22:32

joo-o. Nyt projekti enemmän jäissä. Turbo pitääkin varmaan sijoittaa takalokariin tai sinneppäin että saa öljynpaluusyötön pelaamaan. Ei se öljy tykkää ylöspäin valua :D
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.8.2008 23:10

Ublert kirjoitti:joo-o. Nyt projekti enemmän jäissä. Turbo pitääkin varmaan sijoittaa takalokariin tai sinneppäin että saa öljynpaluusyötön pelaamaan. Ei se öljy tykkää ylöspäin valua :D

Kyllä se öljynkierto pitäisi pumpun paineella saada kiertämään. Ainakin siis ymmärsin, että yrität painovoimakiertoa siihen. Laakeri ei kauaa kestä, jos öljy ei ole viemässä kunnolla lämpöä siitä pois. Kovat kierrokset ja vieressä paahtava pakopesä tekee kyllä laakerista nopeasti entisen, mikäli öljynkierto ei ole kunnossa..
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04

ViestiKirjoittanut sumppa » 8.8.2008 0:02

Miksei sitä voisi asentaa siihen eteen? Tosta koneestahan on älyttömän helppo tehdä öljylle lähdöt. Itse laitoin öljynjäähdyttimen jossa on metri letkua + jäähdytin eikä virtaus kärsi juuri ollenkaan.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 8.8.2008 10:28

-Zone- kirjoitti:
Ublert kirjoitti:joo-o. Nyt projekti enemmän jäissä. Turbo pitääkin varmaan sijoittaa takalokariin tai sinneppäin että saa öljynpaluusyötön pelaamaan. Ei se öljy tykkää ylöspäin valua :D

Kyllä se öljynkierto pitäisi pumpun paineella saada kiertämään. Ainakin siis ymmärsin, että yrität painovoimakiertoa siihen. Laakeri ei kauaa kestä, jos öljy ei ole viemässä kunnolla lämpöä siitä pois. Kovat kierrokset ja vieressä paahtava pakopesä tekee kyllä laakerista nopeasti entisen, mikäli öljynkierto ei ole kunnossa..


Siis ei sitä öljyn paluupuolta saa missään vaiheessa asettaa ylöspäin suunnattavaksi, ei vaikka pumpussa paine riittäisikin! Turbon öljynpaluulla ei saa olla mitään vastuksia, tai tuloksena on hyvin nopeasti ahtimen tuhoutuminen.

Niin, mikä estää tuossa koneen edessä sen? Mihin edes yrität laittaa sitä paluupuolta?
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 8.8.2008 17:06

Otan Hyvin mielelläni vinkkejä vastaan että mistä öljylle lähdöt? :o Ja kyl toi öljynkierto on kaikkein tärkein asia koko projektissa. Tosin voisihan paluupuolellekkin hankkia imupumpun?
sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04

ViestiKirjoittanut sumppa » 8.8.2008 19:34

Tulon saa ainakin siitä sylinterinkannen päällä olevasta kopasta. Tukit sen röörin johon öljy normaalisti menisi ja poraat reiän siihen viereen josta otat lähdön. Sitte paluu siihen samassa kopassa olevaan pulttiin. Voin laittaa kuvaa jos haluat ja jos puhutaan samasta koneesta :D .
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 9.8.2008 14:02

Puhut jostain manki koneesta? :D nyt kyseessä skyteamin kone. Katso kuva kalleriasta. En oikee käsittäny sun selitystä :D
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.8.2008 14:47

No jos et mitään muuta keksi, niin vedä turbon öljynpaluu vaikkapa kytkinkoppaan siihen mistä öljyä lisätään. Eli se tulppa siitä pois ja sopivat kierteet ja siihen paluu. Toimiva.
Dank memes melt steel beams.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.8.2008 16:08

Tume34 kirjoitti:No jos et mitään muuta keksi, niin vedä turbon öljynpaluu vaikkapa kytkinkoppaan siihen mistä öljyä lisätään. Eli se tulppa siitä pois ja sopivat kierteet ja siihen paluu. Toimiva.

Melkeinpä silti kannattaisi laittaa ihan oma liitin, niin öljyjen vaihtokin on hiukka mukavempi toimenpide. Takavuosilta esim. muistuu mieleen tuttavan turbolada, jossa paluuputki oli mittatikun reijässä. Ei kovin kätevä, vaikka systeemi toimikin :P
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04

ViestiKirjoittanut sumppa » 9.8.2008 16:44

Kuva

Kuva
Tuossa pari kuvaa. Väitän kuitenkin, että samasta koneesta on kyse.
Noin toimii mulla todella hyvin.

Mistä muuten alunperin ajettelit lähtöä?

Paint ftw.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 9.8.2008 18:34

Erillinen öljypumppu :o Mutta siis jos todella noin helposta tviikkauksesta kyse niin ei muutakun kokeilemaan! :)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.8.2008 18:55

sumpan esittämä tapa on varmastikin toimiva, mutta on huomattavaa, että jos sen virtausala on pienempi kuin turbon öljynpaluu, niin sitä ei tule käyttää. Turbolta lähtevä paluulinja ei saa ahdistaa YHTÄÄN turboa, tai tuloksena on tuhoutunut ahdin.
Dank memes melt steel beams.
sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04

ViestiKirjoittanut sumppa » 9.8.2008 20:45

Tossa kohtaahan paineen pitäisi olla aika kova kun öljy tulee suoraan pumpulta. Siltikään se virtaus ei ole kovin kova. Tuskin noin pieni turbo paljoa öljyä tarvitseekaan?
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 10.8.2008 19:03

sumppa kirjoitti:Tossa kohtaahan paineen pitäisi olla aika kova kun öljy tulee suoraan pumpulta. Siltikään se virtaus ei ole kovin kova. Tuskin noin pieni turbo paljoa öljyä tarvitseekaan?


Se on aivan sama paljonko se turbo sitä öljyä tarvitsee, mutta jos paluulinja ahdistaa se öljy ei kierrä tarpeeksi ahtimella. Se selviää kun katsoo paljonko se ahtimen öljynpaluu on kooltaan.
Dank memes melt steel beams.
vesku-R125
Pyörä:
yamaha YZF-R125
Liittynyt:
8.7.2008 17:10

ViestiKirjoittanut vesku-R125 » 10.8.2008 20:37

kaavailin tämmöst turboa tähä uutee piikkisee yzärii :) vois ol aika vekkuli