Turbo nelariin

paperbox
Pyörä:
Suzuki SV 650S
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.7.2005 23:07

ViestiKirjoittanut paperbox » 17.8.2008 18:32

Tume34 kirjoitti:Turbon öljynpaluulla ei saa olla mitään vastuksia, tai tuloksena on hyvin nopeasti ahtimen tuhoutuminen.


GhostRanger:jäikö epäselväksi ;)
GhostRanger
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
14.5.2007 18:55

ViestiKirjoittanut GhostRanger » 17.8.2008 19:00

paperbox kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Turbon öljynpaluulla ei saa olla mitään vastuksia, tai tuloksena on hyvin nopeasti ahtimen tuhoutuminen.


GhostRanger:jäikö epäselväksi ;)


kappas :)

ajattelen liikaa ja homma menee monimutkaiseksi
Krukoda
Pyörä:
Pilvi
Paikkakunta:
Renko
Liittynyt:
19.5.2008 16:53
turbo nelari

ViestiKirjoittanut Krukoda » 18.8.2008 13:48

tiedättekö mitään firmaa mikä voisi pistää kevariini turbon ja paljonkohan sellainen maksaisi? pystyyks 2-tahtii pistään turbon?
Regnbogi
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 18.8.2008 14:23

Krukoda kirjoitti:tiedättekö mitään firmaa mikä voisi pistää kevariini turbon ja paljonkohan sellainen maksaisi? pystyyks 2-tahtii pistään turbon?


Tiedän montakin. Maksaa hyvin monta rahaa, useimmiten yli sen kevarin verran.

Ja pystyy laittamaan.
Dank memes melt steel beams.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.8.2008 13:30

Tume34 kirjoitti:
Krukoda kirjoitti:tiedättekö mitään firmaa mikä voisi pistää kevariini turbon ja paljonkohan sellainen maksaisi? pystyyks 2-tahtii pistään turbon?

Tiedän montakin. Maksaa hyvin monta rahaa, useimmiten yli sen kevarin verran.
Ja pystyy laittamaan.

Jeps. Kustannukset nousee takuulla niin hirveäksi, että homma ei ole järkevä teettää. Firman olisi pakkokin rakentaa lisäksi kestävä paketti, sillä he olisivat tekemistään muutoksistaan vastuussa. Kuluttajansuoja on oltava. Tietenkin siis vastuussa siinä mielessä, että käyttäjä käyttää laitetta oikein ja huoltaa sitä niin kuin kuuluukin. Kestävän turbokoneen rakentaminen on aikaa vievää ja dynovetoja tarvitaan useita.

Ei ainostaan siksi, että teho saataisiin nousemaan johonkin tavoitepisteeseen, vaan että säädöt saataisiin mahdollisimman optimaalisiksi koko kierrosalueella. Monia vaadittavia osia ei saa se firmakaan mistään valmiina, vaan ne jouduttaisiin tekemään yksittäiskappaleena juuri kyseistä pyörää varten. Kaikki tämä tulee viemään myös aikaa. Jopa siinämäärin, että yksikään firma tuskin alkaisi turbottamaan laitetta, johon ei ole valmista asennettavaa turbosarjaa saatavilla.

Loppupeleissä siis, jos lottovoiton olet saanut, saatat saada jonkun firman ottamaan työn vastaan. Hinta tulee kyllä lottovoitosta huolimatta olemaan melkoisen järkyttävä.
Ja tosiaan. 2T moottoreita on turbotettu iät ja ajat (pakokaasuahtimella, mekaanisella, kemiallisella, yms.). Varmaan yhtä kauan, kuin 2T moottoreita on rakennettukin. Ahtaminenhan ei ole todellakaan mikään uusi keksintö.
http://img520.imageshack.us/img520/3384 ... 350vi2.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 16.9.2008 21:47

Huomenna ensi pöhinät turbosta jos kaikki hyvin menee :)
Krukoda
Pyörä:
Pilvi
Paikkakunta:
Renko
Liittynyt:
19.5.2008 16:53
turbo

ViestiKirjoittanut Krukoda » 16.9.2008 22:05

turbotaks sä ton skyteamin?kerro sit miten kävi siinä hommas.
Regnbogi
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 17.9.2008 2:03

Näin on suunniteltu. Kattotaan huomenna miten moottori jaksaa pyöritellä turboa. Sitten katsotaan muut käytännön seikat kuntoon. Tosin hirmunen flunssa painaa päälle joten voipi olla että ensi käynnistykset siirtyy.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 17.9.2008 6:59

Kuvaa ja speksiä kokoonpanosta?
Dank memes melt steel beams.
Sanzu
Liittynyt:
10.6.2008 20:31

ViestiKirjoittanut Sanzu » 17.9.2008 12:27

En ole turbottamassa mopoani, mutta kyselen ihan vain mielenkiinnosta.

Isompi turbo tarkoittaa enemmän tehoa, mutta isompaa viivettä? Pienellä taas toistepäin? Mitäs jos tuplaturbottais kusiaisen/tonnisen/viellä isomman, mutta kahden samankokoisen sijasta laittaisi ison ja pienen turbon? Kiihtyisi pienen turbon turvin ihan hyvin, mutta ison turbon potkastessa mentäisi ihan perkeleen lujaa sitten. Edes teoreettinen mahdoliisuus?

Luin 13 ekaa sivua ja siirryin suoraan tälle sivulle. Laittakaa vaan linkkiä, jos on jo kysytty ja vastattu.
Mankiin kaasareita, puolia, cdi-boksia, takavalo yms myynnissä, yv:llä kyselyt!
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 17.9.2008 12:52

Sanzu kirjoitti:En ole turbottamassa mopoani, mutta kyselen ihan vain mielenkiinnosta.

Isompi turbo tarkoittaa enemmän tehoa, mutta isompaa viivettä? Pienellä taas toistepäin? Mitäs jos tuplaturbottais kusiaisen/tonnisen/viellä isomman, mutta kahden samankokoisen sijasta laittaisi ison ja pienen turbon? Kiihtyisi pienen turbon turvin ihan hyvin, mutta ison turbon potkastessa mentäisi ihan perkeleen lujaa sitten. Edes teoreettinen mahdoliisuus?

Luin 13 ekaa sivua ja siirryin suoraan tälle sivulle. Laittakaa vaan linkkiä, jos on jo kysytty ja vastattu.


Twinturbohan on ideana jo vanha, joten ei nyt mitenkään uutta sen saralta.

Mutta olisitko siis laittamassa kaksi erikokoista turboa rinnan? Ei mitään järkeä siinä, sillä pakokaasujen energiahan jakautuisi tällöin näiden kahden turbon välille, jolloin lagi olisi entistä suurempi, mutta toisaalta taas isompikaan ei jaksaisi pyöriä kunnolla, eikä näinollen ahtoja juuri tuottaisi.

Oikea menetelmä olisi laittaa hieno sähköinen ohjaus, että pienillä kierroksilla lähes kaikki pakokaasu kulkisi pienenmmän turbon läpi, mutta kierrosten kasvaessa vaihtuisikin suurempi peliin, ja näin voimaa enemmän.

Sitten voidaan miettiä kuinka kannattavaa tuollaisen systeemin suunnittelu ja toteuttaminen on, kun oikean kokoisen ahtimen valitsemalla lagi tuskin muodostuu häiritseväksi yhtä turboa käytettäessä. Etenkin kun laittaa vielä muuttuvageometrisen ahtimen.
Dank memes melt steel beams.
Sanzu
Liittynyt:
10.6.2008 20:31

ViestiKirjoittanut Sanzu » 17.9.2008 13:15

Tume34 kirjoitti:
Sanzu kirjoitti:*nips naps*
.

Jotain tähän suuntaan ajattelin. Olisi varmasti hauska projekti toteuttaa sitten kun valuuttaa ja aikaa löytyisi.
Ehkä kuitenkin minun kannattaa pysyä kuitenkin mopoissa ja kevareissa ja niiden säätämisessä. Ei tietotaitoa tuohon viellä riitä.
Mankiin kaasareita, puolia, cdi-boksia, takavalo yms myynnissä, yv:llä kyselyt!
ripetsu
Pyörä:
yamaha tzr-rr ja ktm sx 125
Paikkakunta:
vehmersalmi/kuopio
Liittynyt:
23.4.2005 21:46

ViestiKirjoittanut ripetsu » 17.9.2008 14:11

Tume34 kirjoitti:
Sanzu kirjoitti:En ole turbottamassa mopoani, mutta kyselen ihan vain mielenkiinnosta.

Isompi turbo tarkoittaa enemmän tehoa, mutta isompaa viivettä? Pienellä taas toistepäin? Mitäs jos tuplaturbottais kusiaisen/tonnisen/viellä isomman, mutta kahden samankokoisen sijasta laittaisi ison ja pienen turbon? Kiihtyisi pienen turbon turvin ihan hyvin, mutta ison turbon potkastessa mentäisi ihan perkeleen lujaa sitten. Edes teoreettinen mahdoliisuus?

Luin 13 ekaa sivua ja siirryin suoraan tälle sivulle. Laittakaa vaan linkkiä, jos on jo kysytty ja vastattu.


Twinturbohan on ideana jo vanha, joten ei nyt mitenkään uutta sen saralta.

Mutta olisitko siis laittamassa kaksi erikokoista turboa rinnan? Ei mitään järkeä siinä, sillä pakokaasujen energiahan jakautuisi tällöin näiden kahden turbon välille, jolloin lagi olisi entistä suurempi, mutta toisaalta taas isompikaan ei jaksaisi pyöriä kunnolla, eikä näinollen ahtoja juuri tuottaisi.

Oikea menetelmä olisi laittaa hieno sähköinen ohjaus, että pienillä kierroksilla lähes kaikki pakokaasu kulkisi pienenmmän turbon läpi, mutta kierrosten kasvaessa vaihtuisikin suurempi peliin, ja näin voimaa enemmän.

Sitten voidaan miettiä kuinka kannattavaa tuollaisen systeemin suunnittelu ja toteuttaminen on, kun oikean kokoisen ahtimen valitsemalla lagi tuskin muodostuu häiritseväksi yhtä turboa käytettäessä. Etenkin kun laittaa vielä muuttuvageometrisen ahtimen.

eikös mazda rx 7 ole juuri tuollainen sähkösesti säätyvä tupla turbo kone,joten varmaan toimiva systeemi,ei varmaankaan ole kenenkään yksityisen henkilön mahdollista toteuttaa omaan pyöräänsä,kuten jo ylempänä todettiin..
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 17.9.2008 14:20

Kyllä se itseasiassa on mahdollista, koska niitä on tehtykin. Eikä edes mahdottoman oloinen homma.
Dank memes melt steel beams.
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 17.9.2008 15:33

Elikkä lähtökohdat on nämä: Holsetin Hx40 ahdin. Ei tietotaitoa. Ei mitäään käryä turbottamisesta yleisesti. Mikä on turbo? Laittelen kuvia tänään varmaan jos saan kameran käyntiin :) Pitäis toi ahdin koota kun purin sen ja tarkistelin välyksiä, ni että voi venyä toi tulille lyönti. En ees tiiä käykö mun skyteami.