Turbo nelariin

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 10.12.2008 17:21

Sarven kanssa tuossa pohdittiin eilenillalla, että sähköahdin on periaatteessa idenana ihan toimiva, mutta ongelma tulee energian muodonmuutoksen (liike->sähkö->liike) häviöistä. Hyötysuhde on niinkin surkea kuin 0,6. Hihnavedolla hyötysuhde on kuitenkin 0,9-0,95 riippuen hihnasta, joten siitä saa päätellä että kumpi on kannattavampi. Sähköisellä voimansiirrolla tosin saisi järkevämmin toteutettua kampiakselikierroslukuvuista riippumattoman ahtimen nopeuden (puhallin ei rajoittaisi yläkierroksilla) järkevämmäksi. Saman kyllä saattaisi saada tehtyä jonkinnäköisellä variaattoripatentilla hihnavedolla. Tiedä siit sit... :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Jumppakuutio
Pyörä:
Fantic Caballero 125cc, 450cc Yamaha, 250cc Yamaha
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
13.5.2004 17:11

ViestiKirjoittanut Jumppakuutio » 10.12.2008 18:10

Lähinnä tarkoitin tuota remmiahdin heittoo läpäksi, mutta ei kai siinä sen kummempia. Olkoot.

Jatkakaa.
Sten
Liittynyt:
5.2.2008 19:21

ViestiKirjoittanut Sten » 19.12.2008 18:51

Tume34 kirjoitti:
Jumppakuutio kirjoitti:Noni, eikö täällä sitten kukaan oo tehny niin...

Tänne ei kyl ilmeisesti voi laittaa minkään näköistä läppää. Turhan vakavia ihmisiä.


joo kyllä se niin on että, jos jonkun aatteen laittaa niin moni alkaa pätemään ja vi*tuilemaan ihan kaverin nolaamisen vuoksi....itse en kyllä moiseen aio ryhtyä, aina saa ehdottaa ja niin tästä keskustelusta saa värikkäämpää :)
WPWW
Pyörä:
Kawasaki K(d)x
Liittynyt:
17.1.2007 16:27

ViestiKirjoittanut WPWW » 19.12.2008 20:35

Pitäiskö ideata kehua aiheetta?
Eikö täällä juuri ollut keskustelua kyseistä aiheesta. Ja enemmistö totesi sen huonoksi. Mitä vsiihen lissämistä?
Jos heittää läpällä, ni pistää sitten vaikka semmoisen hymiön, että muutkin ymmärtää.
Sten
Liittynyt:
5.2.2008 19:21

ViestiKirjoittanut Sten » 19.12.2008 21:21

WPWW kirjoitti:Pitäiskö ideata kehua aiheetta?
Eikö täällä juuri ollut keskustelua kyseistä aiheesta. Ja enemmistö totesi sen huonoksi. Mitä vsiihen lissämistä?
Jos heittää läpällä, ni pistää sitten vaikka semmoisen hymiön, että muutkin ymmärtää.


Jep, kyllä hymiö olis välillä ihan poikaa, mutta jos toinen toteaa oman juttunsa suutariksi asian alkupuolella niin aiheesta ei mielestäni tarvi enään keskustella,vaan jatkaa uudella idealla/palata aikaisempiin, eikä jatkaa suolaamista.... ;)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 20.12.2008 13:48

Eräs ois kans että lopettaa sen paskanjauhamisen kokonaan, läpillä kun on niin loistava tilanne tuhota asiakeskustelu oikeista aiheista.
Dank memes melt steel beams.
Sten
Liittynyt:
5.2.2008 19:21

ViestiKirjoittanut Sten » 20.12.2008 20:23

Tume34 kirjoitti:Eräs ois kans että lopettaa sen paskanjauhamisen kokonaan, läpillä kun on niin loistava tilanne tuhota asiakeskustelu oikeista aiheista.

Näin se myös on.
kananen
Pyörä:
Kevarimonkkari,Ktm exc 125
Paikkakunta:
ylöjärvi
Liittynyt:
19.7.2006 17:53

ViestiKirjoittanut kananen » 24.12.2008 15:20

Tume34 kirjoitti:
Jumppakuutio kirjoitti:Noni, eikö täällä sitten kukaan oo tehny niin...

Tänne ei kyl ilmeisesti voi laittaa minkään näköistä läppää. Turhan vakavia ihmisiä.


Ja ei, en tiedä yhtään tapausta motot.netissä jossa se kaasari olisi ihan vaan turbon imupuolelle kytkettynä.



Eikös tämä ole imupuolella?

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/22669
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 24.12.2008 16:33

Näyttääpä olevan. Saisi heppu tulla kyllä kertomaan vähän speksiä tuosta.
Dank memes melt steel beams.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 24.12.2008 16:35

Onko toi kuorma-auton turbo? :eek:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Ublert
Pyörä:
Chineese
Liittynyt:
14.9.2004 18:54

ViestiKirjoittanut Ublert » 24.12.2008 23:25

Ite pysytelly vaan iha hiljaa täällä. Bensapumppu sano ittensä irti pari päivää sitten. Joulun jälkeen sitten uus.. Voipi olla että ei tuu projekti ennen kesää valmiiksi. Odottelee toi valtion tarjoama leikkikoulu.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 25.12.2008 0:25

Betaversio kirjoitti:Onko toi kuorma-auton turbo? :eek:


Onko tää ny jotain huonoo huumoria vai? Melko lailla samannäkönen kun minun td-audissa oli, en ihmettelis vaikka ois sama.
Dank memes melt steel beams.
STI-Racing
Pyörä:
Monkey
Paikkakunta:
Leppävirta
Liittynyt:
13.10.2006 19:34

ViestiKirjoittanut STI-Racing » 25.12.2008 1:25

Tume34 kirjoitti:Näyttääpä olevan. Saisi heppu tulla kyllä kertomaan vähän speksiä tuosta.


Tuohan on käyttäjänimen "lokitekki" laiton monkeli 124cc ;) 30 sivunen topicci monkeyt.netin puolella. Siellä on enempi selvitystä.

Mielenkiintoinen aihio, ellen sanoisi.
MULLA EI OO MITÄÄN OIKEUTTA!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 25.12.2008 2:32

Tume34 kirjoitti:
Betaversio kirjoitti:Onko toi kuorma-auton turbo? :eek:


Onko tää ny jotain huonoo huumoria vai? Melko lailla samannäkönen kun minun td-audissa oli, en ihmettelis vaikka ois sama.


No se nyt on ihan sama oliko se huumoria (Vai peräti sarkasmia), mutta turbo on silti ainakin isonnäköinen, ilmeisesti oikeastikin iso jollekin 125cc monkeylle.

Caterpillarien (ja kuorma-autojen) turbot tietysti on erikseen, kun pakoputkikin voi olla 20cm luokkaa halkaisijaltaan, änäri liki pevetin kokoinen. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 25.12.2008 13:10

Hmm vai on tuossa turbossa n.30mm imupuoli.... Ei, se ei piikkiselle nelarille ehkä ole vielä liian iso, vaikea arvioida äkkiseltään.

Niin. Jännä sinänsä että se turbon kokokaan ei kaikkea aina kerro, sillä siinä missä caterpillareissa on käytössä aivan jumalattomat föönit, mersu tyytyy saman kokoluokan koneissa huomattavasti pienempiin. Ja silti sitä voimaa löytyy.

edit: niin näkyy olevan mielenkiintoinen projekti; ysikolmosia huutamassa miten huonoja kokemuksia turbosta :D.

Nojoo no...empä sano yhtään mittään.
Dank memes melt steel beams.