Turbo nelariin

mankelimies
Paikkakunta:
kempele
Liittynyt:
17.8.2004 14:32

ViestiKirjoittanut mankelimies » 29.6.2005 17:13

jos ite osaa/pystyy tekemään, niin sillonhan lähinnä maksaa ite turbo + hukkaportti suurimman osan, putket ja painekotelot ynnä muut hitsaa itse (jos osaa) tai teettää hitsarilla, ja puristustenkin laskun voi vaikka hoitaa korotuspalalla tms.....
mikäs siinä jos osaa....
eskola89
Paikkakunta:
Harjavalta
Liittynyt:
26.10.2004 22:13

ViestiKirjoittanut eskola89 » 21.9.2005 16:44

Kyllä noita turbo-kaasari autoja on aika PALJON.... Olen muun muassa ollut rakentamassa yhtä.... Painekotelo kaasarin perseeseen ja paine kaasari jostain. Sitten vain katselemaan pikku solmua jostakin, kannet kannattaisi avartaa sopivasti, jäykemmät vena-jouset, jos männissä on jonkun näkösiä kupuja niin amiksen sorviin vaan pyörimään ja kuvut pois jotta saadaan puristukset alas.... ja tuohon turbon mukaan tuloonhan vaikuttaa ahtoputkien pituus, turbon koko, pakoturbiinin pyörintä nopeus, painekotelon koko, ja mahdollisimman lähelle pako aukkoa tulisi ahdin sijoittaa, jotta saisi mahdollisimman lämmintä ilmaa ja virtaus suurimmillaan jolloin turbo pyörii nopeammin ja tulee aikasemmin mukaan! Kuitenkin on hyvä jättää noin 20cm jotta ei turbo kyrvähdä.... Ja hukkaportti kannattaa kyllä olla jotta toimii paremmin ja jos intoa riittää niin by-pass venttiili jolloin saadaan suurempi hyöty ahtimesta! Ja kyllä joku pieni välijäähdytin olisi kova sana jotta koneelle menisi mahdollisimman kylmää ilmaa jolloin irtoaa enemmän tehoa!
myydään kawasaki 125 kdx osia...
Ramm
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
15.1.2005 1:36

ViestiKirjoittanut Ramm » 23.9.2005 23:02

Sinuna malttaisin reilu pari vuotta ja turbottaisin jonku Möhkö-Kawan ilman sen suurempia ongelmia. :D Ja eikös ne turbot maksa jonkun tonnin verran, ylikin?
Lewenos
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
4.4.2004 15:58

ViestiKirjoittanut Lewenos » 24.9.2005 1:07

Offtopic:

Jos hommais jostai kakstahti dieselin ni sitte toi kakstahdinki turbotus onnistuis. Jos sitä bensaa tavallisessa kakstahdissa heittää sinne isolla paineella niin ne on pian kaikki pakoputkessa. Mutta kakstahti dieseli toimii omalla huuhtelulla ja yhdellä ventiilillä. Ne ei tosiaan kyllä toimi ilman turboa tai mekaanista ahdinta mutta jos kaks tahtiseen turbon haluis niin hommaa jostain dieseli koneen, voi tosin olla vähän vaikea saada mistään sellasta mutta kuitenkin. :D
Windowsin tilttaus todennäköisiis on suoraan verrannollinen käsiteltävän asian tärkeyteen...
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03

ViestiKirjoittanut Sergey » 24.9.2005 1:36

Meil oli mankissa 110cc sylkkä, 28mm kaasari ja 1,6 litrasen venedieselin turbo (80 luvun ford?, ulkomitat koko paketilla 20x20x20cm eli 4 litraa). Romikselta sai 1000mk koko paketin hukkaportteineen. Volkkarin lämmityskenno modattiin intercooleriksi jälkikäteen, mut ei siitä ollut mainittavaa hyötyä, ja tilaa vie. Toisaalta ei sil uskaltanu ikin ajaa niin et intercoolerin hyötyä ois saanu irti. Toi kolmossivun kromimanki itseasiassa näyttää ihan samanlaiselta kuin meidän tuotos.

Ei mitää paineistettuja kaasareita, se o vaa turhaa brassailua. Iha riittävästi se kulki tollasenaankin, mitattiin 160+kmh keskinopeuksia lentokentäl, noin 30hp, ahtopaineet yli 1k, siis manaatti! Miten lie joku isokokonen piikki menis, salettii ainaki turvallisemmin. Vaikka 0,5kilon paineilla.

Kovasti siinä on säätämistä, ja kyl siihen tonni ainaki menee rahaa että saa toimimaan, ja toinen tonni että saa kestämään, kaikki pitää käytännös uusia takoks... Tästä on kyl aikaa 13v kun se tehtiin, eikä projekti ollut mun vaan kaverin. Se tekeen nykyään ammatikseen Audi jne. turbovirei omassa virifirmassaan. Hyvin yksinkertaista hommaa, kun osaa.

Remmiahtaminen ei ole yksinkertaista. Kuten tuosta yhestä mankiprojektista näkee. Tosin Whipplechargerilta on olemassa sellanen maitopurkin kokonen remmiahdin hyllystä, tilauksesta pienempiä (ei ite tarvi sorvaa ahdinta). Ei tarvi huolehtia edes öljyn kierrosta, koska se on sisäänrakennettu. uus maksaa 1k¤ -> Ja se on viel ruuviahdin, eikä paska ROOTS-ahdin niiku tossa mankissa ;)

Roots-ahtimen hukkaprosentti on jopa 90% verrattuna ruuviahtimeen (ruotsalainen keksintö), eli ruuviahdin voi siis olla parhaimmillaan 10x pienempi fyysisesti kuin Roots jotta saadaan sama ahtopaine.

EDIT: http://www.whipplesuperchargers.com/default.asp

Tässä vähän juttua... saa vetää herneen nenään.
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
Garfield
Pyörä:
Cagiva Mito 125
Paikkakunta:
Alapitkä
Liittynyt:
24.10.2005 17:43

ViestiKirjoittanut Garfield » 17.3.2006 23:38

Viimeksi muokannut Garfield päivämäärä 6.7.2006 10:37, muokattu yhteensä 1 kerran
"Miksi et käytä mielikuvitustasi?"
"En ole koskaan oppinut."
"Olet tainnut pelata liikaa kirppupeliä."

:D
x-arttu-x
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
26.4.2004 20:47

ViestiKirjoittanut x-arttu-x » 18.3.2006 10:23

uudessa peugeot jetforcessa on mekaaninen ahdin vakiona, siitä voisi saada hyvän mallin.
Garfield
Pyörä:
Cagiva Mito 125
Paikkakunta:
Alapitkä
Liittynyt:
24.10.2005 17:43

ViestiKirjoittanut Garfield » 18.3.2006 11:52

Viimeksi muokannut Garfield päivämäärä 6.7.2006 11:13, muokattu yhteensä 1 kerran
"Miksi et käytä mielikuvitustasi?"
"En ole koskaan oppinut."
"Olet tainnut pelata liikaa kirppupeliä."

:D
Garfield
Pyörä:
Cagiva Mito 125
Paikkakunta:
Alapitkä
Liittynyt:
24.10.2005 17:43

ViestiKirjoittanut Garfield » 19.3.2006 22:41

Viimeksi muokannut Garfield päivämäärä 6.7.2006 11:13, muokattu yhteensä 1 kerran
"Miksi et käytä mielikuvitustasi?"
"En ole koskaan oppinut."
"Olet tainnut pelata liikaa kirppupeliä."

:D
tWinTurbono
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
30.9.2003 15:13

ViestiKirjoittanut tWinTurbono » 20.3.2006 1:19

Garfield kirjoitti:Ja tuplaturbo vois vastailla ellei tääki oo täyttä paskaa tämä pienkoneturbo.


Voi vittu osaa ihminen olla tyhmä. Näissä pienkoneissa käytettyjä ahtimia meinasin.
Jos ei osaa päätään/googlea käyttää niin voi voi..
Noita vehkeitä meinasin, noita on niin isoja, niinkuin pieniä kaikkien tarpeiden mukaan.
Ja ihan noita härveleitä varten on omia purkamoita suomi pullollaan, mistä voi käydä ruuvailemassa osia halvalla.
Samoin teki moposport tuon ylläolevan Turbojinkun kanssa. Kyllä! Ahdin on pienkoneesta.

Kuva
Gsx-r 600
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 20.3.2006 15:11

Aivan, samaa mietin tässä minäkin kun jo lyhyellä kuukletuksella löysin useamman pienkonepurkaamon.

Kannattaa opetella soittamaan liikkeisiin, ei sieltä sivuilta löydä lähellekään kaikkea mitä niillä on tai mitä ne tietäävät.
Dank memes melt steel beams.
Garfield
Pyörä:
Cagiva Mito 125
Paikkakunta:
Alapitkä
Liittynyt:
24.10.2005 17:43

ViestiKirjoittanut Garfield » 20.3.2006 17:53

Vaanku googlella en löytäny ja ei ainakaa Kuopios oo purkaamoita.Ja en ole tyhmä :D

EDIT:Siis en ainakaa pikasella googletuksella löytäny.Pitää kai ettii tarkemmi :D Voisko joku pistää linkkii jos on
?
"Miksi et käytä mielikuvitustasi?"
"En ole koskaan oppinut."
"Olet tainnut pelata liikaa kirppupeliä."

:D
Riku_
Paikkakunta:
Paimio
Liittynyt:
30.1.2005 21:09

ViestiKirjoittanut Riku_ » 20.3.2006 21:37

Joo, mutta jos tosissaan prätkän aikoo turbottaa niin bomberfoorumilla oli juttua, että tulee papereihin saaminen jo maksamaan 1500¤. Pyörässä pitäis mitata päästöt ja tätä varten pitäis käydä ruotsissa mittauttamassa. Ja ei taida olla muutenkaan ton rekisteröinnin kanssa leikkiminen halpaa.
Ju$a
Liittynyt:
2.3.2005 22:58

ViestiKirjoittanut Ju$a » 20.3.2006 22:25

Riku_ kirjoitti:Joo, mutta jos tosissaan prätkän aikoo turbottaa niin bomberfoorumilla oli juttua, että tulee papereihin saaminen jo maksamaan 1500¤. Pyörässä pitäis mitata päästöt ja tätä varten pitäis käydä ruotsissa mittauttamassa. Ja ei taida olla muutenkaan ton rekisteröinnin kanssa leikkiminen halpaa.

mitä niillä papruilla :P
Garfield
Pyörä:
Cagiva Mito 125
Paikkakunta:
Alapitkä
Liittynyt:
24.10.2005 17:43

ViestiKirjoittanut Garfield » 20.3.2006 22:51

Mustanaamio kirjoitti:
Riku_ kirjoitti:Joo, mutta jos tosissaan prätkän aikoo turbottaa niin bomberfoorumilla oli juttua, että tulee papereihin saaminen jo maksamaan 1500¤. Pyörässä pitäis mitata päästöt ja tätä varten pitäis käydä ruotsissa mittauttamassa. Ja ei taida olla muutenkaan ton rekisteröinnin kanssa leikkiminen halpaa.

mitä niillä papruilla :P

Juuri näin! :D
"Miksi et käytä mielikuvitustasi?"
"En ole koskaan oppinut."
"Olet tainnut pelata liikaa kirppupeliä."

:D