Katukäytössä harvemmin huomaa öljyn eron muuten kuin hinnassa, savuna ilmassa ja tuoksulla. Laadukkaan 2t öljyn ero huonolaatuiseen on pääosin lämmön- ja paineenkesto.
Jos nyt verrataan ääriolosuhteita. Ratapyörällä ajetaan koko aika tehoalueella korkeilla kierroksilla. Seurauksena koneseen tulee paljon rasitusta (lämpöä). jolloin öljyn on toimittava korkeassa lämpötilassa ja paineessa. Tällöin laadukas öljy palaa puhtaasti ja ei karstaa, kuitenkin voidellen koneen. Samalla öljyllä kadulla ajettaessa öljy ei pala täysin, koneen rasitus pienempää ja sen seurauksena jättää jälkeensä karstaa, sekä öljyä tulee putkesta. Tietysti koneen viritysaste vaikuttaa mitä öljyä tulisi käyttää. Halvempi öljy toimii hyvin katuajossa, koska ei vaadi niin korkeaa palamislämpötilaa ja on suunniteltu siihen käyttötarkoitukseen.
Tiivistettynä. Huonolaatuinen öljy tehokkaassa mottorissa palaisi kovassa rasituksessa kokonaan pois ja ei näin ollen voitelisi konetta tarvittavalla tavalla. Seuraus: leipoo kiinni!
Itse käytän koneessa GRO Power 1 öljyä. Vaikka purkissa lukeekin, että tarkoitettu seosöljyksi, niin olen nyt ajanut 5000km tuorevoitelulla ilman ongelmia. Ajettu myös TTS:llä, mutta GRO tuoksuu paremmalle. Laatikkoon menee sitten Shellin, Motulin tai Castrolin 75w90.