Yamaha DT viritys/tekniikka

Settis
Pyörä:
-04 RE(ex) & -07X proju
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
28.1.2012 14:30
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Settis » 9.4.2013 15:07

Mut tuos detsis mihin fmf oli laitettu ni siinähän oli 170cc myöskin? Eikä tainnu olla mikään viilaamatonkaa athena. Saatan olla väärässä mutta kuullostaa juurikin tuolta kun 34 tmx, 91 yz fmf, 143gps lyhyillä väleillä jne.
Haukka_Pv
Liittynyt:
9.6.2010 17:29
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Haukka_Pv » 9.4.2013 15:29

En tiedä kuuluuko tähän topikkiin, mutta meneekö esim. RE:n etujarrusatula kiinni suoraan r-malliin? Edessä on uudet jarrupalat mutta jarruteho on oikeasti surkea :D Toki jousitus syö vähän, mutta silti. Vai miten ylipäänsä R:n etujarrun sais heräämään henkiin?
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 9.4.2013 15:37

Ei mitenkään, paska mikä paska. Käsittääkseni RE:n satula on samaa sorttia tai ei ainakaan mitenkään huomattavasti parempi. Tuntumaa saa parannettua helposti uudella letkulla (kumiletku veltostuu ajan myötä), jarrusatulan vaihdolla ja keulan jäykistämisellä (sopiva jäykkyys!). Muistaakseni mallikohtaisesta detsitopikista löytyy ohjeet keulan jäykistämiseen. Se vakiosatula on niin surkea että melkein hävettää puljata semmosen kanssa, painaakin ihan helvetisti :lol:

Mulla ois 2-mäntänen piikkisen yz:n jarrusatula ylimääräsenä, joka sopii pelkästään tekemällä isommat reiät satulan kiinnikeosaan ja tekemällä kierteet siihen. Siinä siis on liian pienet reiät, jotka on kuitenkin oikealla kohdalla, eli helppoo ku heinän teko. Laita yv, jos kiinnostuit.
Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Höspö » 9.4.2013 17:12

Settis kirjoitti:Mut tuos detsis mihin fmf oli laitettu ni siinähän oli 170cc myöskin? Eikä tainnu olla mikään viilaamatonkaa athena. Saatan olla väärässä mutta kuullostaa juurikin tuolta kun 34 tmx, 91 yz fmf, 143gps lyhyillä väleillä jne.


Taidat muuten olla oikean pyörän jäljillä :D Pytty oli 125cc sillä hetkellä, mäntä otti osumaa pari päivää huippujen jälkeen, ja kaveri hommasi 170cc athenan joka olikin läpimätä eikä tehoa saatukkaan entiseen malliin.

Nyt dt on osina tallissa, ja kaverilla autokortti 8)
Settis
Pyörä:
-04 RE(ex) & -07X proju
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
28.1.2012 14:30
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Settis » 9.4.2013 17:32

Joo no on sitte aika tehokas detsi ollu :D. Muuten mitään tietoo mimmone tehoalue depis on? Tiiän kyllä et ylhäältä huutaa mutta entä se huipputehon rpm? Kun meinasin alkaa itse tekemään detsin putken joka ois suht samantehonen ku dep. Amiksella ois pellit ja tiggi niin saattas jotaki saaha aikaakin, saapa nähä :D.
Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Höspö » 9.4.2013 18:40

En kyllä löytänyt muuta kuvaa kuin tän: http://img405.imageshack.us/img405/6825 ... dep3pj.jpg

Todennäköisesti tuossa vakioputkessa jonka käyrä näkyy, on kuritkin paikallaan, tai sitten pakoaukonsäädin kiinni.

Mulla alkoi vakioputken vääntöalue 6500-7tonnissa ja jatkui 9tonniin asti, kolmella alapään tiivisteellä tehoalueen kierrokset venyi 9500rpm asti.

Vaikuttaa ainakin tuon käyrän perusteella että 7 tonnissa alkaisi myös DEP:kin toimimaan ja vetäisi tonne 9500rpm lähelle :roll:

Vakio pakoaukkohan on niin korkea että ajoitukset riittää hyvin kireällekin putkelle, jos pyttyä viilataan ensin vakioputkella ja saadaan max 1000rpm lisää kierroksia, niin krossin putkella pakoaukon tehoalue siirtyykin reilusti ylemmäs ja sitten moni ihmettelee väännön puutetta kun on "viilattu putkelle sopivaksi" 8)
Settis
Pyörä:
-04 RE(ex) & -07X proju
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
28.1.2012 14:30
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Settis » 9.4.2013 18:51

Millaseksi putki ois hyvä mitottaa kun nykyisillä suunnitelmilla kiinni tulee arrow, 32mm mikuni, pytyn koro ja kannen squishin laskeminen 1mm. Meinasin että 8-9krpm vois olla aika passeli huipputeholle ja silti tehoalue ois ylempänä mitä arrow.
Höspö
Pyörä:
Yamaha DT125R -91 <3
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
26.4.2004 17:53
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Höspö » 9.4.2013 22:13

En kyllä muista noita putken pituuksia yhtään, mutta mieleen on jäänyt että mitä pidempi putki sitä alempana vääntö on, ja mitä jyrkemmät kartiot sitä äkimmin ja voimakkaammin ajoitukset osuu kohdalleen(tehopiikki).

Putkea on ainakin helppo pidentää alkupäästään jos tekee lyhyemmän ja pidemmän laipan johon tehoputken voi laittaa kiinni jousilla ;)

Itsellä lähtee DT tulille jos vaan saisi töitä ja rahaa, ei se auto niin hauska vehje ole kun bensaa menee tuplasti eikä se nosta edes keulaa :lol:
Settis
Pyörä:
-04 RE(ex) & -07X proju
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
28.1.2012 14:30
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Settis » 9.4.2013 23:19

Oikee asenne, ehtiihän sillä piikkiselläkin vaika auto ja ikää isompaanki pyörään löytyis ;D. Mutta tosiaan, pitempi alkukäyrä tuo vääntöä alhaalle ja lyhyempi ylhäälle, että pitääpäs sitten alkaa projektoimaan putkea blairin avulla ja max tehoalueeksi vaikkapa 8500 tai 9000rpm :D.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 10.4.2013 16:53

Joo, ja jos vaivaudut ettimään jostain mopopuolen pakoputki topikista minun pohdintoja med. isot viisaat niin huomaat että tuolle alueelle mitotetusta putkesta tulee sellanen helvetin laiha... Kannattaa oikeasti kattoa, mulla tietty on 170cc mutta ei se niin paljoa muuta.
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Maekine » 10.4.2013 18:16

Katsoin tuossa vakiomikessä kohon korkeuden tänään ja sain tulokseksi n. 15mm! Kirjasen mukaan oikea kohon korkeus olisi 20-21mm.
Eli bensapinta oli väärällä korkeudella, mutta kun sen nimen omaan pitäisi olla liian matala ja kaiken järkeilyn mukaan, korkeampi kohon korkeus(mittaustilassa)=matalampi bensapinta... Ainakin kaasaria katsoen ja pohtien.... :|

Kannen otin lisäksi irti ja kyllä se oli jostain vuotanut.
Mites helkkarissa tulppakin oli ihan nokinen/karstanen? Laihallahan tuon ptäisi käydä, vai tekeekö kannen vuotaminen ton??



E; Hetkonen, koho on aika härön muotonen tossa mun kaasarissa verrattuna räjäytyskuviin, eli oiskiko siinä ongelma? Räjäytyskuvissa kohot on tynnyrimallisia, mulla on semmoset neliömäiset mustat muoviset mötikät... Joskus nimittäin jumittaa, kun kohokammion on kiristänyt kiinni...
¤SuZuKi¤
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 10.4.2013 18:56

No kyllä ne mullakin tais olla ihan sellaset kuutiot... Siinä mun ex kaasarissa on sitten bensapinta varmaan väärin säädetty, eli kannattaa tsekata jos aiot käyttää.
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Maekine » 10.4.2013 19:16

Aijaa. No täytyy testata, mitä tuo säätö tuolle teki ekana.

Toimiko se kaasari kuitenkin muuten ihan ookoo sillon joskus?
¤SuZuKi¤
vesbeli
Pyörä:
Honda F4i, Suzuki Rm125 ja Monkey
Paikkakunta:
Jämsä
Liittynyt:
5.2.2012 16:37
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut vesbeli » 10.4.2013 19:58

mitähän mää ton pa säätimen kanssa oikee tekisin. kun oon vähä saanu ristiriitasta tietoo, eli ekaks mihin suuntaa sen tarviis liikkua kun kaasutetaan? mulla menee vasemmalle ylös. ja miten päin se ypvs laitetaan pyttyyn ettei se vaa oo väärinpäin kun siitäkin löytyy vähä ristii riitasta tietoo mut maalais järjellä itte laitoin näin päin http://www.youtube.com/watch?v=UsWwQssi ... re=related ja sit kun joku osais kertoo viä miten se säädetään.

mää oon ton kanssa pelannu viime keväänäkin vaikka kuinka paljon ja saanu pelittää mut nyt on joku aivokatkos että mää en saa sitä toimimaan millään ja pakoaukko auki lukittuna on aika paskaa stunttailla :D
Stunttausta
http://www.youtube.com/watch?v=_XbzsnLE_74
http://www.youtube.com/watch?v=F7moslBXRTo
Maekine
Pyörä:
Suzuki GSX 1300 B-King
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
2.3.2013 14:21
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Maekine » 10.4.2013 20:54

Mun mielestä sen pitäisi liikkua juuri vastapäivään kaasuttaessa, katso vielä YouTube-videoista...
Säätö tapahtuu lukittemalla jollain poran terällä tms. YPVS "kiekossa" oleva reikä ja säätämllä vaijerit sopivalle tiukkuudelle.
Kannattaa hommata Haynesin manuaali, ihan näppärä apuväline näissä puuhissa.



Kappasta. Haynesin mukaan uudemmissa malleissa tuo kohon korkeus on +15.5mm, eli näkyy olevan suurinpiirteein oikeassa arvossa.
Voiko mukamas vaatia vain vakiota korkeampaa bensapintaa, vai mistä se kummallinen booailu mulla johtui? Vaikuttiko kannen vuotaminen???
¤SuZuKi¤