Ublert kirjoitti:No ei toi vastannu kysymykseen. Käyn irrottamassa kaasuttimen ja tuun sitten uudestaan koittamaan.
Joo. Itse oivaltamalla eteenpäin. Mietityttää vieläkin se että riittääkö yksi 3mm reikä luistissa yläpuoliseen paineistukseen? Kun kumminkin alapuolelle tulee isompaa väylää pitkin paine.
Joudun nyt menemään arvailujen perusteella, mutta oletan, että se kaasari on tehty siten, että normaalissa vapaastihengittävässä rakenteessa imusarjan alipaine pääsee vaikuttamaan kalvon yläpuolelle. Ei alapuolelle. Tämä siten nostaa luistia jousivoimaa vastaan alipaineen suuruudesta riippuen.
Noh, jos nyt johdamme ahtopaineen kalvon yläpuoliseen tilaan, pitäisi tuon puskea kaiken järjen mukaan luistia taas alas ahtojen noustessa. Tietysti sitä jonninverran vastustaa myös luistin alapintaan kohdistuva paine, mutta sen vaikuttavan pinta-alan ollessa yleensä pienempi, mitä kalvon+ luistin yläosan, olisi mun nähdäkseni luistin liike pakostikin aina alaspäin. Ei suinkaan ylöspäin.
Takaiskuventtiili tuollaisessa rakenteessa ratkaisisi osan ongelmista. Eli kun ahtoja ei ole, niin alipaine pääsisi nostamaan luistia, kuten ennenkin, mutta paineen muuttuessa positiiviseksi takaiskuventtiili tukkisi yhdyskanavan kalvon yläpuolelle ja paine pääsisi siis vaikuttamaan ainoastaan luistin alapintaan jolloin sen pitäisi nousta. Se kuinka paljon se sitten nousee on riippuvainen luistin jousen jäykkyydestä suhteessa paineen suuruuteen.
Mikäli jousi joudutaan laittamaan kovinkin jäykäksi, tulee vastaan taas helposti ongelmia silloin kun positiivista painetta ei ole. Alipaineen kun pitäisi myös päästä nostamaan luistia. Riippuu siis paljon, millätavoin se kaasari on toteutettu. Siihenkään ei ole ihan sitä yhtä ainoaa toimintatapaa, vaan noita kalvoluistikaasareitakin on erilaisia.
Moottorisahatyyppinen on yksi hyvä vaihtoehto toteutukseen. Ilman modaamista ja polttoainepumppua ja paineen säätäjää ei siinäkään selviä, mutta kun jaksaa tutustua sahan kaasarin toimintatapaan ja asiaa pähkäillä, toimiva toteutustapa ratkeaa.
Tume34 kirjoitti:Zone älä välitä. Olen jo todennut että kun halutaan välttämättä kokeilla kaikki kantapään kautta niin eipä sille mitään voi, vaikka aiheesta löytyisi kuinka paljon hyvää tietoa.
Niinpä se tahtoo näemmä olla, joten koska itse halutaan yritä / erehdy periaatteella tehdä, en ala tuota sahan kaasarimodaustakaan sen enempää selvittelemään. Onnistuuhan sekin sitten yritä/erehdy menettelyllä. Jos ei muuten niin viimeistään sitten, kun ne kaikki toimimattomat tavat on ensin kokeiltu.
Toisaalta, ei yritä/erehdy periaatteessa ole silti mitään vikaa silloin, kun valmista kokeiltua lähdemateriaalia ei ole saatavilla. T.Edisonkin totesi oppineensa yli 2000 erilaista toimimatonta tapaa tehdä hehkulamppu.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein