J11 kirjoitti:kytkinkruunussa ei silti ollut jälkiä, vaikka tuli keulittua ja poltettua kumia aika ahkerasti.
Maalaisjärki käteen hei. Eihän niitä tulekaan jos kytkin kerran luistaa. Eikä niitä nyt muutoinkaan ihan hetkessä tule. Ei se kruunu silti ihan paperia ole. Noissa bombertouhuissa tosin kun tehokkailla isoilla koneilla revitetään saattaa täysin uudestakin pyörästä saada kytkinkruunun piloille yhdessä kesässä ahkeralla rääkkäämisellä.
Normaalisti ne urat kytkinkruunuihin tulee vuosien saatossa pahentuen pikkuhiljaa. Rääkkääminen vain nopeuttaa niiden syntymistä ja useamman vuoden ikäisissä käytetyissä pyörissä ei ole mikään uusikaan juttu että kytkinkruunut on jo saaneet rankkaa kättä. Eteenkin pyörissä mitkä on olleet nuorien käytössä tai esim kilpakäytössä kovassa rääkissä. Rauhallisessa matka-ajossa yms kytkinkruunu yleensä kestääkin aivan eri tahtiin.
Niissä kruunun montuissa on sellanenkin asia, että mitä pahempi kuluminen jo on, sitä nopeampaa se on jatkossakin kun kytkinlevyjen sakarat, eli ne osat jotka niitä uria kruunuun hakkaa, pääsee tekemään aina vain suurempaa edestakaista liikettä jolloin aina sitä suurempi isku jatkossa kohdistuu kruunuun mitä suurempi on se välys. Siinä mielessähän kruunun viilaaminen ei ole oikea korjaustapa, mutta tätä käytetään sillä sille ei juuri kotioloissa muuta voi ellei sitä vaihda uuteen.
Montut siihen kruunuun tulee aina sinne vetävälle puolelle. Kun vedetään kytkin pohjaan ja moottori moottorijarrutukselle kytkinlevyjen sakarat kiertyvät sinne toiseen laitaan kruunussa mutta se isku ei ole kova ja kytkinkin luistaa jolloin iskuenergia jää varsin pieneksi. Mutta jos tehdään toistepäin kuten esim keulittessa niin että nostetaan kierroksia ja päästetään kytkin ylös, kohdistuu koko moottorin tuottama vääntövoima iskun tavoin kytkinlevyjen sakaroista kruunuun. Kun tätä jatketaan riittävän pitkään ei luulisi olevan kovinkaan vaikea ymmärtää miksi ne sakarat ajanmittaan hakkaavat urat niinkin pehmeään materiaaliin kuin silumiiniin.
J11 kirjoitti:silti ihan näin yleisesti kannattaa vaihtaa ne massalevyt ajoissa, ennen kuin hajoaa/kuluu mitään muuta. vaikka ihan vain varmuuden vuoksi.
Korjauskäsikirjoissa mainitaan kytkinlevyille minimipaksuus jolloin ne tulee vaihtaa uusiin. Jos se ei alitu eikä kytkin luista ei kytkinlevyjä ole mikään tarve uusia. Ei edes varmuuden vuoksi. Saa toki jos haluaa ei sitä kukaan kiellä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein