Rotax 122 ja 123

ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 18.3.2015 8:48

Halvimmalla löydät joko käytettynä mototista taikka uutena erilaisista karting kaupoista ku käyttävät sielläkin näitä, esim kartingshop(?) . Siitä vaa googlailee eri suomen karting liikkeit ja ettii
Mäyskä
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
4.4.2011 18:31
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Mäyskä » 26.3.2015 16:49

Elikkäs pyörä on rs125 -02 ja semmonen vika että nostaa kierrokset huippuun heti kun käynnistää. mikä vois olla vikana?
Elohopea
Paikkakunta:
Riihimäki
Liittynyt:
9.3.2015 19:53
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Elohopea » 27.3.2015 19:31

Motot.netin wikisivustolta löytyy vastaus: http://www.motot.net/wiki/Mik%C3%A4_on_ ... erroksilla
Dfpyo
Liittynyt:
7.4.2013 12:19
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Dfpyo » 19.4.2015 16:25

Osaisiko joku kertoa tähän kysymykseen vastauksen. Itselläni on siis Aprilia rs125 -08 ja tänään ajellessani olin juuri vaihtamassa vaihdetta, enkä huomannut asfaltissa olevaa töyssyä. Töyssyn aikana kuului pieni rasahdus pyörästä ja sen jälkeen koko pyörä alkoi täristä todella paljon. ajoin määränpäähäni (n.100m) ja sammutin pyörän. Se lähti hyvin käyntiin, mutta tärisi vieläkin samalla tavalla. Jätin pyörän noin 1,5h paikalleen ja kun olin lähdössä takaisin, niin pyörä ei lähde edes käyntiin. Kun painaa starttia, naksahtaa startissa jokin, mutta mitään ei tapahdu. Mikä vialla ?
Aap-
Pyörä:
Pyörätön
Liittynyt:
25.8.2009 14:57
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Aap- » 19.4.2015 17:04

Tärinä ja rusahdus viittais vähän siihen että tasapainoakselin rattaat on saattanut hajota?
Dfpyo
Liittynyt:
7.4.2013 12:19
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Dfpyo » 19.4.2015 18:27

Aap- kirjoitti:Tärinä ja rusahdus viittais vähän siihen että tasapainoakselin rattaat on saattanut hajota?


Täytyy availla ens kuun puolella ja katella mikä on menny rikki. Mutta jos ongelma on kyseinen, niin onko kallis homma vaihtaa ?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 19.4.2015 18:49

tasapaino akselin rattaat maksaa suomesta nakkilan pyörältä ja mopolta about 100e. Ulkomailta saa paljon halvemmalla, esim pjme. Mutta sitte pitää huomioida että postikulut on aika kovat.
Tasapainoakselin rattaat tunnetaan myös nimellä muovirattaat rotax puolella jos oon oikein ymmärtäny.
Suositeltava vaihtoväli ~15tkm.
Aika simppeli vaihtaa, kuha muistaa kattoo niiden kohdistukset ja merkit oikeille kohtii. Eli ku vanhoja otat pois ni kato missä asennossa ja miten merkit on ja laitat uudet samaan asentoon
Dfpyo
Liittynyt:
7.4.2013 12:19
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Dfpyo » 19.4.2015 21:26

Dfpyo kirjoitti:
Aap- kirjoitti:Tärinä ja rusahdus viittais vähän siihen että tasapainoakselin rattaat on saattanut hajota?


Täytyy availla ens kuun puolella ja katella mikä on menny rikki. Mutta jos ongelma on kyseinen, niin onko kallis homma vaihtaa ?

Vielä lisäyksenä, että kun yritän työntää mopoa, ei moottori pyöri ollenkaan eli takapyörä lukossa.
tomi7500
Pyörä:
Aprilia RX125 2008
Liittynyt:
4.9.2013 15:26
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut tomi7500 » 20.4.2015 7:10

No voikohan olla että jos ne muovirattaat on hajonnu, niin ne on voinu mennä voimansiirtorattaan ja kytkinakselin väliin, jolloin moottori ei pyöri
tomi7500
Pyörä:
Aprilia RX125 2008
Liittynyt:
4.9.2013 15:26
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut tomi7500 » 21.4.2015 17:26

Kellään tarvetta moottorin lohkoille, kytkinkopalle, kytkimelle, kampiakselille(ilman kiilaa), vauhtipyörälle?
Gilsuboe
Pyörä:
gilera smt -05
Liittynyt:
2.7.2013 18:21
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut Gilsuboe » 2.5.2015 15:11

Moro ! Ajattelin tässä tilata räsään wössnerin teflon-pinnoitetun takomännän, niin ajattelin että miten sellaist kuuluu lämmittää ennen ajoa ? Tosi paljon olen lukenut että oikeanlaisella lämmityksellä ja jäähdyttelyllä takomäntä kestäisi pidempään kuin valumäntä.
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 2.5.2015 17:56

Huolellinen lämmitys ennenkuin lähtee tienpäälle eikä heti täyskaasulla urku auki. Ja sitte ku muistaa "jälkilämmittää" aina. Eli kun oot tullu ajamasta ja oot sammuttamassa ni ei suoriltaa sammuta vaan hetkeen käytättää siinä paikallaan pienillä kierroksilla/ tyhjäkäynnillä ennen sammutusta.

Muista sitten että takomäntien kanssa välykset on erilaiset kuin valumännissä.
En nyt muista pitikö tilaa isompi vai pienempi mäntä ku valumäntä olis. Se kannattaa selvittää
JusHond
Pyörä:
Ex Derbi Drd Racing 50cc 2011 & Ex Hm CRM 125cc Competition 2011 & Honda Cr 250cc 2002 & Yamaha Mt 125cc 2015
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2013 8:57
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut JusHond » 8.5.2015 12:51

Iski ensinmäinen vika meikäläisen pyöräänki... :roll: Joo siis koulumatkalla aivan yhtä äkkiä kytkin meni aivan löysäksi. Ajattelin että perkele vaijeri poikki. Siis kahva oli niinkun ei olisi vaijeria ollenkaan. Ja kytkin ei tietysti pelannut. Noh tänään sitten kiristin vaijerin aivan tappiin niin se kyllä ottaa?! Eli se ei ole poikki.Vaan kytkin luistaa aivan perkeleesti eikä kiristys varaa ole. Kurkkasin kytkinposken taakse ja kaikki ok ja vaihdoin öljyt siinä samalla vaan ei vaikutusta, luistaa edelleen. Että mitähän vittua? :D Mistäs sitten vikaa etsimään :roll: ? Aivan yllätäen tuon teki siis.
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut ma$$i » 8.5.2015 14:13

levyt tai kruunu huonos kunnos?
Ja sitähä pystyy jotenki säätää alhaaltaki, en tosin muista miten :s
tomi7500
Pyörä:
Aprilia RX125 2008
Liittynyt:
4.9.2013 15:26
Re: Rotax 122 ja 123

ViestiKirjoittanut tomi7500 » 8.5.2015 14:34

Aika lailla varmasti kytkimen painelevy. Itellä oli sama ongelma viime syksynä, jolloin kytkin ei ottanut ollenkaan ja luulin että vaijeri poikki. Katoin vaijerin ja se oli kunnossa joten avasin kytkinkopan jolloin huomas että kytkimen tappi oli kuluttanut painelevyn kuulan ympäriltä.