Jeps. Nokan profiili nelitahtisessa vastaa hyvin pitkälti samaa, mitä 2T moottorissa aukkojen asteet. Niitäkään ei kannata ihan hatusta noin vain mennä nykäisemään. Nosto taas vaikuttaa oleellisesti virtauspinta-alaan. Jos nokkaa lähdetään ihan tuosta noin vain muotoilemaan, voidaan "hyvällä lykyllä" saada overlapkin ihan järjettömäksi. Lisäksi nokassa tulisi olla pintakarkaisu ja uusi nokkahan tulisi aina ajaa sisään juuri siihen hommaan tehdyillä rasvoilla. Ainakin jos aikoo sillä nokalla tehdä jatkossakin jotain hyödyllistä. Muotoiltua ja uudelleen pintakarkaistua nokkaa käsitellään moottorin kannalta uutena nokkana.
Muutoinkaan en pahemmin suosi koko nokan hitsaamistakaan. Ainakaan, mikäli ei ensin katsota saisiko nokan perusympyrää pienennettyä. Yleensä kyllä saa. Kun perusympyrää hiotaan pienemmäksi ja kasvanut välys hoidetaan kohdilleen ihan normiventtiilinsäädöllä, saadaan nostoa ja tarvittaessa asteitakin lisää. Molempia siis Ihan ilman mitään hitsauksia. Hitsaaminenhan aina vaikuttaa metallien rakenteeseen ja se kannattaa myös pitää mielessä.
Yksi asia on vielä, mikä näissä 4T moottoreiden virittelijöissä kummastuttaa, on venttiiliohjureiden katkaiseminen. Homma voi tuntua järkevältä, mutta pidemmän päälle ei sitä ole. Ainakin siis jos moottorille edes jonkin arvoinen kriteeri on kestävyys. Jos ohjuria lyhennetään, venttiilivarren sivuttaistuki vähenee. Mitä lyhyempi ohjuri on, sitä enemmän pystyy venttiilin lautanen heilumaan sivusuunnassa. Tähän tietty tarvitaan ohjurissa varteen nähden sitä välystä, mutta sitä on aina pakko jonkin verran olla, eikä sekään moottorin kulumisen myötä ainakaan vähene.
Mitä enemmän venttiililautanen pääsee liikkumaan sivusuunnassa, sitä enemmän on mahdollisuutta myös venttiilin vuotamiselle. Ohjurin katkaisua huomattavasti järkevämpi toimenpide on ohjurin ohentaminen ja venttiilivarttakin voidaan ohentaa ohjurin ja lautasen väliin jäävästä osasta. Alan kirjallisuudesta lisää ja pelkästään tuolla ohjurin ja venttiilin varren ohentamisella on saatu usein parempia arvoja virtauspenkissä, mitä ohjureiden katkaisulla.
Lopuksi voisi vielä heittää kysymyksen ihan vain siksi, että asiaa tulisi edes hiukan pohdittua. Kysymys kuuluukin; Miksi joihinkin moottoreihin saa erikseen turbokäyttöön ja vapaastihengittävään moottoriin toisistaan poikkeavia nokkia ?. Olisikohan kenties sillä nokan profiililla jotain tekemistä asian kanssa ja että noinkin erilaisessa rakenteessa ei ole ihan sama, onko nokan profiili ihan summamutikassa päätetty vai ei ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein