Kevytmoottoripyörien tehonrajoittimet eli “ kuristukset ”
Mitä ovat kuristukset?
Moottoripyörätehtaat tuottavat suorituskykyisiä ja tehokkaita moottoripyöriä maailmanmarkkinoille. Kuristimiksi kutsutaan moottoritehoiltaan pienennettyjen moottoripyörien tehonrajoittimia.
Euroopan Unionissa noudatetaan vuodesta 1995 direktiiviä, jonka mukaan alle 125 cc kevytmoottoripyörää, jonka tehot ylittävät 11 kW ( 15 hv ) ei saa ajaa uudella A-1 ajokortilla. Jotta näiden yli 11 kW tehoisten kevytmoottoripyörämallien ajaminen olisi kuitenkin mahdollista ko. A-1 ajokortin omaaville henkilöille, niiden tehoja on jälkeenpäin pienennetty erilaisilla tavoilla.
Kuristimien poisto ei siis ole koneen viritystä, vaan alkuperäisten tehojen palauttamista. Täten koneen käyttöikäkään ei lyhene, vaan säilyy aivan normaalina, toimien kuten sen valmistanut tehdas on alunpitäen tarkoittanutkin. Kuristusten poisto ei myöskään ole laitonta, vaan vaatii ainoastaan muutoskatsastuksen ja asianomaiseen teholuokkaan oikeuttavan ajokortin omaamisen kuljettajalta.
Jos pyörässä on Takuuaikaa jäljellä, kannattaa ottaa selvää maahantuojan kannasta kuristusten poistoon, koneenhan pitää kestää täydet tehotkin takuuvarmasti, mutta tässä saattaa maahantuoja nähdä oivan tilaisuuden kiertää vastuunsa. Takuun umpeuduttua näitä huolia ei enää ole.
Missä ovat kuristukset?
Ensimmäinen tarkistettava kohta on - REKISTERIOTE.
Siellä on kohdassa - Huomautuksia tai erikoisehtoja mainittu : Moottorin tehon edellytyksenä on, että...
Periaatteessa siellä pitäisi olla merkittynä ko. pyörässä käytetty tehonrajoitustapa. ( muutoinhan sitä ei voisi mahd. katsastuksessa tarkistaakaan )
Löytyneitä tehonrajoitustapoja esitellään alla olevassa luettelossa.
Tehonrajoittimien poiston jälkeen
Tehonrajoittimien poiston jälkeen on hyvin tärkeää säätää kaasutin oikeisiin arvoihin. Jos on pienintäkään syytä epäillä, että kaasuttimen suuttimia on vaihdettu rajoittimien asennuksen yhteydessä tai jälkeenpäin, on kaasutin purettava ja suuttimien oikeasta koosta varmistuttava. Parhaiten tämä käy huollattamalla pyörä ko. merkin huollossa.
Joidenkin mallien pakoputkistosta on kuristukset niin vaikeasti poistettavissa, että saattaa olla mielekkäämpää hankkia ns. tehopakoputki. Se saattaa olla jopa puolta halvempikin kuin alkuperäinen kuristamaton malli. Tällöin on huomattava, että pääsuutinta on suurennettava vähintään 10 # moottorivaurion välttämiseksi.
Jos haluat itse varmistua oikeista säädöistä käytä huolto / korjauskäsikirjaa tai muita luotettavia ohjeita. ( Älä luota suusanalliseen tietoon, vaan etsi jostain painettua tietoa. Yleensä sellaisen tekijä on tuntenut jonkinlaista vastuuta hengentuotteestaan. Lisäksi on sellaisesta hyvä varmistaa asiat myöhemminkin)
Tältä foorumilta löytyvät omatoimiselle “ kevarimekaanikolle” esim.
- Kaasuttimen säätöohjeet
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=26617
Kunkin merkin kohdalla on myös viitattu tutustumisen arvoisille www-sivuille.
Tiedot on koottu Motot-netin rekisteröityjen käyttäjien antamista tiedoista.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Aprilia
mallit: AF1 Replica, Sintesi, Futura 1 & 2, Europa, Pegaso, Red Rose, Sport Pro, RS vuoteen -97 asti
Moottorin tehon edellytykset:
Dellorto PHBH28 kaasutin, jonka pääsuutin on 115 ja muuttuva-aukkoisen pakosäätimen tilalle on asennettu kiinteä pakoventtiili, jonka venttiililaipan pituus on 43,6mm. Tunnisteena ulkoapäin tasainen laippa, jonka keskellä on 6mm:n kuusiokoloruuvi; avainkoko 5mm.
Kuristimien tilalle:
Dell'orto VHSB34 kaasutin, 34mm kaasuttimen imukaula ja R.A.V.E. (muuttuva-aukkoinen pakoaukonsäädin)
mallit: RS vuodesta -98 lähtien, sekä Tuono 125
Nämä mallit ovat kuristettu seuraavasti: Muuttuva-aukkoisen pakosäätimen tilalle asennettu kiinteä pakoventtiili, ilmanpuhdistajan ilmanottoaukoista toinen on tukittu, sekä pakoputki on kuristettu.
Kuristusten poistossa asennetaan R.A.V.E. (muuttuva-aukkoinen pakoaukonsäädin), hankitaan tukkimaton ilmanpuhdistajan ilmanottoputki (puhkaisu toki yhtä hyvä vaihtoehto), sekä vaihdetaan pakoputki kuristamattomaan malliin (kuristus on mahdollista poistaa, mutta tämä edellyttää putken pilkkomista useampaan osaan).
Pakoputkissa on eri vaihtoehtoja, ensimmäinen (ja ainoa virallinen) on ostaa Aprilian alkuperäinen 22kW pakoputki (217e), joka sopii alkuperäisen äänenvaimentimen kanssa. Tämä on ainoa vaihtoehto, mikäli aikoo muutoskatsastaa pyöränsä täysitehoiseksi. Toinen vaihtoehto on hankkia vanhemman RS:n pakoputki, eli -97 tai aikaisemmin valmistetun pyörän putki. Näissä malleissa on aina ollut kuristamaton putki, putki sopii suoraan paikalleen ja alkuperäiseen äänenvaimentimeen. Kolmas vaihtoehto on Arrowin putki, josta löytyy niin ikään uusi ja vanha malli. Vanha malli (myynnissä kyllä edelleen) sopii alkuperäiseen äänenvaimentimeen, ollen näin huomattavasti halvempi vaihtoehto. Uusi malli vaatii Arrowin oman äänenvaimentimen.
Täysitehoiseksi muuttaminen vaatii kaasuttimen säätöjen muuttamista sekä eri lämpöarvon tulpan (esim. BR10EG).
Mahdollista on myös asentaa sama 34mm kaasutin imukauloineen kuin aikaisempiin malleihin, vaikkei tämä viralliseen täystehopakettiin nykyisin kuulukaan.
NPM:n hinnasto (18.3.2003) löytyy täältä:
http://125cc.motot.net/tekstit/22KW_RS125.pdf
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 3518,95742,
Huomautus: näissä malleissa on tehtaalta lähtiessä sytytysboksissa ns. enviromental dip, joka muuttaa sytytysajoitusta keskikierroksilla päästötestien takia. Tämä poistetaan YLEENSÄ 1000km huollossa, mutta mikäli epäilet asiaa, tarkista. Sytytysboksi löytyy takapenkin alta (päällä lukee Nippon Denso). Mikäli boksista on kyseinen dippi kaivettu esiin ja katkaistu, sen kyllä huomaa. Jos ei, niin ohjeet löytyvät mm. täältä: http://www.rsbikers.com/article-cdi_nytro.htm (teksti ranskaa, mutta kuvista pitäisi ymmärtää).
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Cagiva Freccia 125
Kaasuttimen kansi matala (luisti ei nouse aivan ylös) myös pieniä kaasuttimia Dellorto PHBH 28 ND, pääsuutin 135.
Pieni pääsuutin.
CTS lukittu alas.
Joissakin Freccioissa on kuristuksia myös pakoputkessa, ei kuitenkaan alkuperäisasennuksena.
Täysteho-osat: CTS säätömoottori, Dellorto PHBE32 kaasutin, pääsuutin 120-135, tyhjäkäyntisuutin 65
Kuristuksien poiston jälkeen kaasuttimen sekä öljypumpun säätö on aiheellista.
Huom! Samoin jos pyörä kuristetaan tällä tavoin, on öljypumpun tuottoa lisättävä ja kaasuttimen pääsuuttimen oikeasta koosta varmistuttava konevaurion välttämiseksi.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Cagiva Mito 125 / Evolution
Moottorin tehon edellytykset:
Mitoa rajoittavat pakoputken hukkaputki, ilmanpuhdistimen kuristavat imuputket sekä normaalia pienemmät suuttimet.
Joissakin yksilöissä kaasuttimen luistin kansi on vaihdettu ja siitä tunnisteena m11k ja kansi on alumiiniä. Tällä on rajoitettu luistin liikettä.
Pakoputken alusta lähtee ylimääräinen hukkaputki, jonne kaasut pääsevät suotta pyörimään. Tästä rajoitteesta pääset eroon estämällä kaasujen pääsemisen hukkaputkeen (=tukkimalla hukkaputken), tai jättämällä koko hukkaputken pois ja tukkimalla jäljelle jäävän reiän. Hukkaputken tukkimiseen on saatavilla laippoja noin 7€ hintaan.
Ilmanpuhdistaja. Ilmanpuhdistajan päällä sijaitsevat imuputket ohenevat selvästi sisäänpäin mentäessä. Maahantuoja myy kuristuksettomia imuputkia hieman alle 50€ hintaan.
Samalla kun poistaa pakoputken rajoitteen ja vaihtaa imuputket, pitää toki vaihtaa myös alkuperäiset suuttimet (55 ja 100) suuremmiksi (65 ja 125).
Kuristuksien poiston jälkeen pieni kaasuttimen ja öljypumpun säätäminen voi olla aiheellista.
Huom! Samoin jos pyörä kuristetaan tällä tavoin, on öljypumpun tuottoa lisättävä ja kaasuttimen pääsuuttimen oikeasta koosta varmistuttava konevaurion välttämiseksi.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 2360,39398,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Cagiva Planet
Putkessa alkupäässä sisällä suppilokuristus, joka hitsattu kahdesta kohdasta kiinni. Lähtee parhaiten dremelillä / poralla pois.
Planetin putken kuri, anteeksi huono tarkennus kuvassa
http://www.kaikkiauki.com/ov/planet/lai ... age31.html
Ilmanpuhdistimelle ei tarvitse tehdä mitään, Planetissa on ilmanottoputket vakiona samanlaiset kuin Mitossa tt:nä.
Pääsuutin tulee vaihtaa vakiokoosta 110 kokoon 125, ja tyhjäkäyntisuutin koosta 60 kokoon 70.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Daelim 125 VT Evolution
Pitää vaihtaa:
1. Pakoputki, ulkopuolelta se näyttää isolta, mutta ison putken sisällä menee pieni mehupilli. Koko putki kannattaa vaihtaa suurempi läpimittaiseen.
2. Kaasutin, "normaalin" kaasuttimen kurkku on pyöreä, mutta Daelimin kaasuttimen kurkku on taas lähempänä soikeaa, kurkku on 26 mm korkea mutta leveys on jotain 16-19 mm. Kannen imuaukko on 26 mm halkaisijaltaan. Vaihto johonkin 26 mm nelarikaasuttimeen siten tuo tulosta.
3. Ilmanpuhdistin, ei hengitä kovin vapaasti, joten senkin vaihto toiseen on aiheellista.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Gas Gas EC/SM 125
Kuristimet:
Ilmanpuhdistin auki, siellä on iso kuristuslevy, joka pitää ottaa pois.
Pako-aukon säädin. Käännä säätimen suojalevyä 180 astetta. Tämän jälkeen säädin aukeaa kunnolla.
Pakoputken alussa tukos, jonka saa pois vetämällä.
Kuristusten poiston jälkeen suuttimet isommiksi. 185 vakiosuutin. Suositellaan 190.
Tyhjäkäyntisuutin 40.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Gilera SP-01 125
Moottorin tehon edellytykset:
" Moottoriteho alennettu 9kw poistamalla pakoaukonsäädin toiminnasta." Pa-säätimeen on laitettu levy, jossa on yksi reikä johon tulee pakoaukonsäätimen tappi. Tämä levy (tai siinä oleva reikä) pitää säätimen paikallaan.
Täystehoksi tehtäessä levy, jossa on reikä, vaihdetaan levyyn, jossa koko alareuna on pois ja näin ollen pa-säädin pääsee liikkumaan normaalisti.
Kuristuksien poiston jälkeen pyörän suuttimiin ei tarvitse koskea.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda CB 125 TWIN
Vanhimpia Honda CB:tä ei tarvitse kuristaa, niissä on juuri 11Kw / 15 hp, mutta uudempia 1977> on jälkeenpäin jouduttu kuristelemaan.
CB:ssä on havaittu seuraavanlaisia kuristuksia: koko pakoputkisto on vaihdettu vieläkin ahdistavampaan.
Myös pakoputken alkupäähän on joskus asennettu yleensä 18mm kuristusholkkeja, jotka lähtevät pois ihan vetämällä (voi olla pahasti jumissa). Lisäksi on vaihdettu pienemmät suuttimet, jotka kannattaa ehdottomasti vaihtaa alkuperäisen kokoisiin.
Kaksikaasuttimiset CB-Twinit kannattaa aina käyttää asiantuntevalla korjaamolla, jossa säädättää kaasarit syncroon, jos on pienikin epäilys niiden oikeasta säädöstä. Toimenpide on halpa( 4-10€ ).
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda NSR 125
Moottorin tehon edellytykset:
Imuaukkoon on sijoitettu kuristuslaippa, joka on kiinni sinettiruuvein, jotka taas on helppo poistaa vastakierretapilla. Pakoputken alkukäyrään on sijoitettu n:20cm pituinen kuristusputki, joka on kiinnitetty hitsaamalla. Kuristetun putken (A1) tunnistaa äänenvaimentimen takana sijaitsevasta koodista HI KBS U1
Kuristamattoman vakioputken tunnistaa koodista HI KBS E1.
Vaihtoehtona ostaa pyörään tehoputki, jotka on yleensä noin puolet halvempia kuin alkuperäiset. Esimerkkinä: Jolly Moto, Lazer, Giannelli ja Arrow.
Tehoputkea asennuksen jälkeen on suositeltavaa suuttimen vaihto 10 # isommaksi.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 7742,90497,
sekä ohjeet kuristusten poistosta kuvineen täältä:
http://www.nsr125.com/derestrict.htm
NSR:stä ( 1992 ) löytyy myös tämäntapainen kuristus.
Rekisteriotteessa erik. ehdot:
Moottorin teho voidaan alentaa 9 KW:iin asentamalla imusarjaan 1mm:n paksuinen alumiininen supistuslevy, jossa reikä halkaisijaltaa 23 mm, sekä vaihtamalla pakoputkisto tunnistemerkiltään HI KY4 D1.
Teho rajoitettu hitsaamalla pakoputkeen metallinen läppä. Läppä hitsataan n. 1-2 cm pakoputken ja sylinterin liitoskohdasta pakoputken sisään poikittain. Läppä on valmistettu 1-1.5 mm vahvuisesta metallilevystä.
Tunniste pakoputkessa stanssattuna EKI 98 H 038.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda NS125R 1988( huom. ei NS R ei NS F)
Kuristukset:
Moottorin teho alennettu 9 kW:iin poistamalla pakoputken tilavuutta muuttava, pakosarjassa oikealla puolella oleva ATAC-venttiili ja asentamalla tilalle tulppa sekä vaihtamalla pakoputken paisuntakammio tunnistemerkinnältään HI KRIS. Lisäksi moottorin tehoa alennettu rajoittamalla kaasuttimen luistin liikettä. Pääsuutin 115.
Täysteho-osat:
Vaihda kuristustulpan tilalle ATAC-venttiili (muuttuva pakoaukko )
Vaihda normaalipakoputki täystehoputkeen.
Pääsuutin on vaihdettava 130.
Äänenvaimenninkin rajoittaa menoa, koska se ei ole läpihengittävä. Poraamalla reiän äänenvaimentimessa olevaan välilevyyn, kiihtyvyys paranee.
Kuristuksien poiston jälkeen kaasuttimen säätö on aiheellista.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda CLR 125 CityFly
Moottorin tehon edellytykset:
CityFlyn ilmanputsarista löytyy kuminen kuristusputki ja penkin alta vastus muovien sisällä, joka toimii kierrostenrajoittimena.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
HONDA SHADOW
Moottorin tehon edellytykset:
Shadow:ssa on 125 -kuutioinen 2 -sylinterinen, nestejäähdytteinen, 90 -asteen, V2 moottori, (OHC), tuottaen piikille sallitut täydet 11 kW (15 hv) A1-tehot.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 1828,50675,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Husqvarna 125 WRE / SM
Kuristukset
Pakoputkessa on paisuntasäiliön saumasta noin 1cm taaksepäin kuristus holkki. Pääsuutin pienennetty.
Kuristusten tilalle
Pääsuutin noin 155-160 kokoon, tai koko kaasutin vaihdettava isommaksi.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kawasaki KMX 125
Moottorin tehon edellytykset:
KMX:s on prikka pakoputken alkukäyrässä. Jossain KMX:ssä on myös kaasuttimen imukaulassa kuristus.
Kuristuksen poiston jälkeen 105 suutin täystehona.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KTM EXC 125
Kuristimet:
Ilmanputsarin päällä muovinen koppa joka estää ilman virtaamista.
Pakoputkessa holkki ja katalysaattori, jotka näkyvät heti putken alussa.
Pääsuutin 148, tyhjäkäyntisuutin 35 ja neula R1472 N
Ohjekirjan ilmoittamat perussäädöt:
Pääsuutin 180/185, tyhjäkäyntisuutin 45/48 ja neula NOZ E/NOZ F
Suositeltavaa on vaihtaa pääsuutin 190/195 kokoon.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
MZ RT 125
Pyörä on nykyaikainen yksisylinterisellä nelitahtimoottorilla varustettu juuri nykydirektiivien vaatimaan A1 luokkaan täysitehoisena menevä katupyörä. Pyörässä ei siis ole enempää kuin 11kW (15hv).
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 4791,50305,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Siamoto SX-1 125 /Siamoto ST 125 SM / Skyteam ST 125 SM / Skyteam ST125 OFFROAD
Rakennettu alle 11kw: seksi. Teho rekisteriotteessa 7,6 kW. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa moottorin tehon edellytyksistä.
Pyörä on kumminkin kuristettu ahtamalla alkukäyrän paksu kohta täyteen aaltopahvin näköistä ohutta peltiä. Lisäksi on äänenvaimentimessa taitoskohdan jälkeen perimmäisenä erikoinen onneton mehupilli systeemi, joka rajoittaa pakokaasujen virtauksia rankasti. Myös alkukäyrän loppuosan reilusti ohuempi kohta, joka kiinnittyy vaimentimeen, voidaan laskea kuristukseksi, mutta sen vaikutus ei ole yhtä suuri kuin edellä mainittujen kuristimien.
Myös ilmanpuhdistaja on tukkoinen ja sen imureikää voi suurentaa, mutta tällöin on suurennettava ainakin kaasuttimen pääsuutinta. Kaasutin on 16mm Keihin ja sillä on varmasti kuristava vaikutus tehoihin.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suzuki TS125R
Moottorin tehon edellytykset:
Pakoputken alkuun on hitsaamalla kiinnitetty halkaisijaltaan 30 mm kuristusrengas.
Kuristuksien poiston jälkeen pyörän suuttimiin ei tarvitse koskea. Pääsuutin 150
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suzuki GS 125
Suzuki DR125
Suzuki GN125
Nelitahtimoottorilla varustettu nykydirektiivien vaatimaan A1 luokkaan täysitehoisena menevä kevytmoottoripyörä. Moottorin teho alle A1-tehon.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suzuki RG / RGF 125
Moottorin tehon edellytykset:
Pakoputken alkuosaan hitsattu rajoitinrengas, jonka reiän halkaisija on 30mm.
Kuristuksien poiston jälkeen pyörän suuttimiin ei tarvitse koskea edellyttäen että ne ovat vakiot:
RG 1987-91 Mikuni VM28SS pääsuutin 180
RGF 1991- Mikuni TM30SS pääsuutin 195
Mikuni TM32SS pääsuutin 210
Varminta kuitenkin käyttää pääsuuttimena kokoa 220.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Yamaha DT125R
vm. 1988-1999:
Moottorin tehon edellytykset:
Rajoitettu 28mm Mikuni kaasuttimella, kuristus levyllä ilmanpuhdistin kotelossa (vedä koko ilmanpuhdistin kehikko pois ja sieltä ilmanpuhdistin kotelosta löytyy irtonainen levy missä reikä keskellä, se on kuristin) , poistettu YPVS servomoottori ja siihen liittyvät vaijerit, säädetty pakoaukon levy kiinni (säädä hakanen reiän kohdalle ypvs kotelossa pytyn vasemmalla puolella ja saat enemmän tehoa, YPVS servo ja vaijerit on kuitenkin kannattava ostos) ja pakoputken alkukäyrään hitsatulla kuristus renkaalla.
vm. 2000-2003:
Moottorin tehon edellytykset:
Rajoitettu 28mm Mikuni kaasuttimella ja pakoputken paisuntakammioon hitsatulla puolikuun muotoisella metalli levyllä, putken joutuu hitsaamaan auki paisuntakammion hitsaus-sauman kohdalta ja siellä näkyy puolikuun muotoinen kuristin levy. Helpompi vaihtoehto on ostaa tehoputki, jossa ei luonnollisesti ole mitään kureja.
2000-2003 malleissa vakiona YPVS servomoottori ja vaijerit kiinni.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 4952,74238,
ja:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 72752,6205,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Yamaha RD 1982-87
Nämä eivät ole virallisia kuristuksia, muta lisäävät koneen tehoa:
Ilmanpuhdistimen ilmanotto aukossa oleva kaksiosainen kuminen putki revitään pois.
Äänenvaimentimen alussa oleva putki jakautuu kolmeen osaan, se liittyy vaimentimen reikäputkeen. Tämän voi sahata tai vain paukutella taltan ja vasaran kanssa pois.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Yamaha TZR / TZR RR Belgarda
Moottorin tehon edellytykset:
Moottorin teho alennettu 9 kw:iin seuraavin kuristuksin:
Kaasuttimen pääsuutin 170
YPVSn servo ja vaijerit poistettu, laippa lukittu 5mm ruuvilla, jolloin pakokanavan korkeus on 17mm.
Pakoputken juureen hitsattu 19mm kuristinholkki.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Huom. Mahdolliset virheet pyydetään ilmoittamaan allekirjoittaneelle tai kuristustenetsintä talkoot-foorumiin.
Samoin uusia tietoja otetaan kiitollisuudella vastaan.
Päivitetty viimeksi 3.7.2004
E-P
Mitä ovat kuristukset?
Moottoripyörätehtaat tuottavat suorituskykyisiä ja tehokkaita moottoripyöriä maailmanmarkkinoille. Kuristimiksi kutsutaan moottoritehoiltaan pienennettyjen moottoripyörien tehonrajoittimia.
Euroopan Unionissa noudatetaan vuodesta 1995 direktiiviä, jonka mukaan alle 125 cc kevytmoottoripyörää, jonka tehot ylittävät 11 kW ( 15 hv ) ei saa ajaa uudella A-1 ajokortilla. Jotta näiden yli 11 kW tehoisten kevytmoottoripyörämallien ajaminen olisi kuitenkin mahdollista ko. A-1 ajokortin omaaville henkilöille, niiden tehoja on jälkeenpäin pienennetty erilaisilla tavoilla.
Kuristimien poisto ei siis ole koneen viritystä, vaan alkuperäisten tehojen palauttamista. Täten koneen käyttöikäkään ei lyhene, vaan säilyy aivan normaalina, toimien kuten sen valmistanut tehdas on alunpitäen tarkoittanutkin. Kuristusten poisto ei myöskään ole laitonta, vaan vaatii ainoastaan muutoskatsastuksen ja asianomaiseen teholuokkaan oikeuttavan ajokortin omaamisen kuljettajalta.
Jos pyörässä on Takuuaikaa jäljellä, kannattaa ottaa selvää maahantuojan kannasta kuristusten poistoon, koneenhan pitää kestää täydet tehotkin takuuvarmasti, mutta tässä saattaa maahantuoja nähdä oivan tilaisuuden kiertää vastuunsa. Takuun umpeuduttua näitä huolia ei enää ole.
Missä ovat kuristukset?
Ensimmäinen tarkistettava kohta on - REKISTERIOTE.
Siellä on kohdassa - Huomautuksia tai erikoisehtoja mainittu : Moottorin tehon edellytyksenä on, että...
Periaatteessa siellä pitäisi olla merkittynä ko. pyörässä käytetty tehonrajoitustapa. ( muutoinhan sitä ei voisi mahd. katsastuksessa tarkistaakaan )
Löytyneitä tehonrajoitustapoja esitellään alla olevassa luettelossa.
Tehonrajoittimien poiston jälkeen
Tehonrajoittimien poiston jälkeen on hyvin tärkeää säätää kaasutin oikeisiin arvoihin. Jos on pienintäkään syytä epäillä, että kaasuttimen suuttimia on vaihdettu rajoittimien asennuksen yhteydessä tai jälkeenpäin, on kaasutin purettava ja suuttimien oikeasta koosta varmistuttava. Parhaiten tämä käy huollattamalla pyörä ko. merkin huollossa.
Joidenkin mallien pakoputkistosta on kuristukset niin vaikeasti poistettavissa, että saattaa olla mielekkäämpää hankkia ns. tehopakoputki. Se saattaa olla jopa puolta halvempikin kuin alkuperäinen kuristamaton malli. Tällöin on huomattava, että pääsuutinta on suurennettava vähintään 10 # moottorivaurion välttämiseksi.
Jos haluat itse varmistua oikeista säädöistä käytä huolto / korjauskäsikirjaa tai muita luotettavia ohjeita. ( Älä luota suusanalliseen tietoon, vaan etsi jostain painettua tietoa. Yleensä sellaisen tekijä on tuntenut jonkinlaista vastuuta hengentuotteestaan. Lisäksi on sellaisesta hyvä varmistaa asiat myöhemminkin)
Tältä foorumilta löytyvät omatoimiselle “ kevarimekaanikolle” esim.
- Kaasuttimen säätöohjeet
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=26617
Kunkin merkin kohdalla on myös viitattu tutustumisen arvoisille www-sivuille.
Tiedot on koottu Motot-netin rekisteröityjen käyttäjien antamista tiedoista.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Aprilia
mallit: AF1 Replica, Sintesi, Futura 1 & 2, Europa, Pegaso, Red Rose, Sport Pro, RS vuoteen -97 asti
Moottorin tehon edellytykset:
Dellorto PHBH28 kaasutin, jonka pääsuutin on 115 ja muuttuva-aukkoisen pakosäätimen tilalle on asennettu kiinteä pakoventtiili, jonka venttiililaipan pituus on 43,6mm. Tunnisteena ulkoapäin tasainen laippa, jonka keskellä on 6mm:n kuusiokoloruuvi; avainkoko 5mm.
Kuristimien tilalle:
Dell'orto VHSB34 kaasutin, 34mm kaasuttimen imukaula ja R.A.V.E. (muuttuva-aukkoinen pakoaukonsäädin)
mallit: RS vuodesta -98 lähtien, sekä Tuono 125
Nämä mallit ovat kuristettu seuraavasti: Muuttuva-aukkoisen pakosäätimen tilalle asennettu kiinteä pakoventtiili, ilmanpuhdistajan ilmanottoaukoista toinen on tukittu, sekä pakoputki on kuristettu.
Kuristusten poistossa asennetaan R.A.V.E. (muuttuva-aukkoinen pakoaukonsäädin), hankitaan tukkimaton ilmanpuhdistajan ilmanottoputki (puhkaisu toki yhtä hyvä vaihtoehto), sekä vaihdetaan pakoputki kuristamattomaan malliin (kuristus on mahdollista poistaa, mutta tämä edellyttää putken pilkkomista useampaan osaan).
Pakoputkissa on eri vaihtoehtoja, ensimmäinen (ja ainoa virallinen) on ostaa Aprilian alkuperäinen 22kW pakoputki (217e), joka sopii alkuperäisen äänenvaimentimen kanssa. Tämä on ainoa vaihtoehto, mikäli aikoo muutoskatsastaa pyöränsä täysitehoiseksi. Toinen vaihtoehto on hankkia vanhemman RS:n pakoputki, eli -97 tai aikaisemmin valmistetun pyörän putki. Näissä malleissa on aina ollut kuristamaton putki, putki sopii suoraan paikalleen ja alkuperäiseen äänenvaimentimeen. Kolmas vaihtoehto on Arrowin putki, josta löytyy niin ikään uusi ja vanha malli. Vanha malli (myynnissä kyllä edelleen) sopii alkuperäiseen äänenvaimentimeen, ollen näin huomattavasti halvempi vaihtoehto. Uusi malli vaatii Arrowin oman äänenvaimentimen.
Täysitehoiseksi muuttaminen vaatii kaasuttimen säätöjen muuttamista sekä eri lämpöarvon tulpan (esim. BR10EG).
Mahdollista on myös asentaa sama 34mm kaasutin imukauloineen kuin aikaisempiin malleihin, vaikkei tämä viralliseen täystehopakettiin nykyisin kuulukaan.
NPM:n hinnasto (18.3.2003) löytyy täältä:
http://125cc.motot.net/tekstit/22KW_RS125.pdf
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 3518,95742,
Huomautus: näissä malleissa on tehtaalta lähtiessä sytytysboksissa ns. enviromental dip, joka muuttaa sytytysajoitusta keskikierroksilla päästötestien takia. Tämä poistetaan YLEENSÄ 1000km huollossa, mutta mikäli epäilet asiaa, tarkista. Sytytysboksi löytyy takapenkin alta (päällä lukee Nippon Denso). Mikäli boksista on kyseinen dippi kaivettu esiin ja katkaistu, sen kyllä huomaa. Jos ei, niin ohjeet löytyvät mm. täältä: http://www.rsbikers.com/article-cdi_nytro.htm (teksti ranskaa, mutta kuvista pitäisi ymmärtää).
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Cagiva Freccia 125
Kaasuttimen kansi matala (luisti ei nouse aivan ylös) myös pieniä kaasuttimia Dellorto PHBH 28 ND, pääsuutin 135.
Pieni pääsuutin.
CTS lukittu alas.
Joissakin Freccioissa on kuristuksia myös pakoputkessa, ei kuitenkaan alkuperäisasennuksena.
Täysteho-osat: CTS säätömoottori, Dellorto PHBE32 kaasutin, pääsuutin 120-135, tyhjäkäyntisuutin 65
Kuristuksien poiston jälkeen kaasuttimen sekä öljypumpun säätö on aiheellista.
Huom! Samoin jos pyörä kuristetaan tällä tavoin, on öljypumpun tuottoa lisättävä ja kaasuttimen pääsuuttimen oikeasta koosta varmistuttava konevaurion välttämiseksi.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Cagiva Mito 125 / Evolution
Moottorin tehon edellytykset:
Mitoa rajoittavat pakoputken hukkaputki, ilmanpuhdistimen kuristavat imuputket sekä normaalia pienemmät suuttimet.
Joissakin yksilöissä kaasuttimen luistin kansi on vaihdettu ja siitä tunnisteena m11k ja kansi on alumiiniä. Tällä on rajoitettu luistin liikettä.
Pakoputken alusta lähtee ylimääräinen hukkaputki, jonne kaasut pääsevät suotta pyörimään. Tästä rajoitteesta pääset eroon estämällä kaasujen pääsemisen hukkaputkeen (=tukkimalla hukkaputken), tai jättämällä koko hukkaputken pois ja tukkimalla jäljelle jäävän reiän. Hukkaputken tukkimiseen on saatavilla laippoja noin 7€ hintaan.
Ilmanpuhdistaja. Ilmanpuhdistajan päällä sijaitsevat imuputket ohenevat selvästi sisäänpäin mentäessä. Maahantuoja myy kuristuksettomia imuputkia hieman alle 50€ hintaan.
Samalla kun poistaa pakoputken rajoitteen ja vaihtaa imuputket, pitää toki vaihtaa myös alkuperäiset suuttimet (55 ja 100) suuremmiksi (65 ja 125).
Kuristuksien poiston jälkeen pieni kaasuttimen ja öljypumpun säätäminen voi olla aiheellista.
Huom! Samoin jos pyörä kuristetaan tällä tavoin, on öljypumpun tuottoa lisättävä ja kaasuttimen pääsuuttimen oikeasta koosta varmistuttava konevaurion välttämiseksi.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 2360,39398,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Cagiva Planet
Putkessa alkupäässä sisällä suppilokuristus, joka hitsattu kahdesta kohdasta kiinni. Lähtee parhaiten dremelillä / poralla pois.
Planetin putken kuri, anteeksi huono tarkennus kuvassa
http://www.kaikkiauki.com/ov/planet/lai ... age31.html
Ilmanpuhdistimelle ei tarvitse tehdä mitään, Planetissa on ilmanottoputket vakiona samanlaiset kuin Mitossa tt:nä.
Pääsuutin tulee vaihtaa vakiokoosta 110 kokoon 125, ja tyhjäkäyntisuutin koosta 60 kokoon 70.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Daelim 125 VT Evolution
Pitää vaihtaa:
1. Pakoputki, ulkopuolelta se näyttää isolta, mutta ison putken sisällä menee pieni mehupilli. Koko putki kannattaa vaihtaa suurempi läpimittaiseen.
2. Kaasutin, "normaalin" kaasuttimen kurkku on pyöreä, mutta Daelimin kaasuttimen kurkku on taas lähempänä soikeaa, kurkku on 26 mm korkea mutta leveys on jotain 16-19 mm. Kannen imuaukko on 26 mm halkaisijaltaan. Vaihto johonkin 26 mm nelarikaasuttimeen siten tuo tulosta.
3. Ilmanpuhdistin, ei hengitä kovin vapaasti, joten senkin vaihto toiseen on aiheellista.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Gas Gas EC/SM 125
Kuristimet:
Ilmanpuhdistin auki, siellä on iso kuristuslevy, joka pitää ottaa pois.
Pako-aukon säädin. Käännä säätimen suojalevyä 180 astetta. Tämän jälkeen säädin aukeaa kunnolla.
Pakoputken alussa tukos, jonka saa pois vetämällä.
Kuristusten poiston jälkeen suuttimet isommiksi. 185 vakiosuutin. Suositellaan 190.
Tyhjäkäyntisuutin 40.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Gilera SP-01 125
Moottorin tehon edellytykset:
" Moottoriteho alennettu 9kw poistamalla pakoaukonsäädin toiminnasta." Pa-säätimeen on laitettu levy, jossa on yksi reikä johon tulee pakoaukonsäätimen tappi. Tämä levy (tai siinä oleva reikä) pitää säätimen paikallaan.
Täystehoksi tehtäessä levy, jossa on reikä, vaihdetaan levyyn, jossa koko alareuna on pois ja näin ollen pa-säädin pääsee liikkumaan normaalisti.
Kuristuksien poiston jälkeen pyörän suuttimiin ei tarvitse koskea.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda CB 125 TWIN
Vanhimpia Honda CB:tä ei tarvitse kuristaa, niissä on juuri 11Kw / 15 hp, mutta uudempia 1977> on jälkeenpäin jouduttu kuristelemaan.
CB:ssä on havaittu seuraavanlaisia kuristuksia: koko pakoputkisto on vaihdettu vieläkin ahdistavampaan.
Myös pakoputken alkupäähän on joskus asennettu yleensä 18mm kuristusholkkeja, jotka lähtevät pois ihan vetämällä (voi olla pahasti jumissa). Lisäksi on vaihdettu pienemmät suuttimet, jotka kannattaa ehdottomasti vaihtaa alkuperäisen kokoisiin.
Kaksikaasuttimiset CB-Twinit kannattaa aina käyttää asiantuntevalla korjaamolla, jossa säädättää kaasarit syncroon, jos on pienikin epäilys niiden oikeasta säädöstä. Toimenpide on halpa( 4-10€ ).
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda NSR 125
Moottorin tehon edellytykset:
Imuaukkoon on sijoitettu kuristuslaippa, joka on kiinni sinettiruuvein, jotka taas on helppo poistaa vastakierretapilla. Pakoputken alkukäyrään on sijoitettu n:20cm pituinen kuristusputki, joka on kiinnitetty hitsaamalla. Kuristetun putken (A1) tunnistaa äänenvaimentimen takana sijaitsevasta koodista HI KBS U1
Kuristamattoman vakioputken tunnistaa koodista HI KBS E1.
Vaihtoehtona ostaa pyörään tehoputki, jotka on yleensä noin puolet halvempia kuin alkuperäiset. Esimerkkinä: Jolly Moto, Lazer, Giannelli ja Arrow.
Tehoputkea asennuksen jälkeen on suositeltavaa suuttimen vaihto 10 # isommaksi.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 7742,90497,
sekä ohjeet kuristusten poistosta kuvineen täältä:
http://www.nsr125.com/derestrict.htm
NSR:stä ( 1992 ) löytyy myös tämäntapainen kuristus.
Rekisteriotteessa erik. ehdot:
Moottorin teho voidaan alentaa 9 KW:iin asentamalla imusarjaan 1mm:n paksuinen alumiininen supistuslevy, jossa reikä halkaisijaltaa 23 mm, sekä vaihtamalla pakoputkisto tunnistemerkiltään HI KY4 D1.
Teho rajoitettu hitsaamalla pakoputkeen metallinen läppä. Läppä hitsataan n. 1-2 cm pakoputken ja sylinterin liitoskohdasta pakoputken sisään poikittain. Läppä on valmistettu 1-1.5 mm vahvuisesta metallilevystä.
Tunniste pakoputkessa stanssattuna EKI 98 H 038.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda NS125R 1988( huom. ei NS R ei NS F)
Kuristukset:
Moottorin teho alennettu 9 kW:iin poistamalla pakoputken tilavuutta muuttava, pakosarjassa oikealla puolella oleva ATAC-venttiili ja asentamalla tilalle tulppa sekä vaihtamalla pakoputken paisuntakammio tunnistemerkinnältään HI KRIS. Lisäksi moottorin tehoa alennettu rajoittamalla kaasuttimen luistin liikettä. Pääsuutin 115.
Täysteho-osat:
Vaihda kuristustulpan tilalle ATAC-venttiili (muuttuva pakoaukko )
Vaihda normaalipakoputki täystehoputkeen.
Pääsuutin on vaihdettava 130.
Äänenvaimenninkin rajoittaa menoa, koska se ei ole läpihengittävä. Poraamalla reiän äänenvaimentimessa olevaan välilevyyn, kiihtyvyys paranee.
Kuristuksien poiston jälkeen kaasuttimen säätö on aiheellista.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Honda CLR 125 CityFly
Moottorin tehon edellytykset:
CityFlyn ilmanputsarista löytyy kuminen kuristusputki ja penkin alta vastus muovien sisällä, joka toimii kierrostenrajoittimena.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
HONDA SHADOW
Moottorin tehon edellytykset:
Shadow:ssa on 125 -kuutioinen 2 -sylinterinen, nestejäähdytteinen, 90 -asteen, V2 moottori, (OHC), tuottaen piikille sallitut täydet 11 kW (15 hv) A1-tehot.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 1828,50675,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Husqvarna 125 WRE / SM
Kuristukset
Pakoputkessa on paisuntasäiliön saumasta noin 1cm taaksepäin kuristus holkki. Pääsuutin pienennetty.
Kuristusten tilalle
Pääsuutin noin 155-160 kokoon, tai koko kaasutin vaihdettava isommaksi.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kawasaki KMX 125
Moottorin tehon edellytykset:
KMX:s on prikka pakoputken alkukäyrässä. Jossain KMX:ssä on myös kaasuttimen imukaulassa kuristus.
Kuristuksen poiston jälkeen 105 suutin täystehona.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
KTM EXC 125
Kuristimet:
Ilmanputsarin päällä muovinen koppa joka estää ilman virtaamista.
Pakoputkessa holkki ja katalysaattori, jotka näkyvät heti putken alussa.
Pääsuutin 148, tyhjäkäyntisuutin 35 ja neula R1472 N
Ohjekirjan ilmoittamat perussäädöt:
Pääsuutin 180/185, tyhjäkäyntisuutin 45/48 ja neula NOZ E/NOZ F
Suositeltavaa on vaihtaa pääsuutin 190/195 kokoon.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
MZ RT 125
Pyörä on nykyaikainen yksisylinterisellä nelitahtimoottorilla varustettu juuri nykydirektiivien vaatimaan A1 luokkaan täysitehoisena menevä katupyörä. Pyörässä ei siis ole enempää kuin 11kW (15hv).
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 4791,50305,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Siamoto SX-1 125 /Siamoto ST 125 SM / Skyteam ST 125 SM / Skyteam ST125 OFFROAD
Rakennettu alle 11kw: seksi. Teho rekisteriotteessa 7,6 kW. Rekisteriotteessa ei ole mainintaa moottorin tehon edellytyksistä.
Pyörä on kumminkin kuristettu ahtamalla alkukäyrän paksu kohta täyteen aaltopahvin näköistä ohutta peltiä. Lisäksi on äänenvaimentimessa taitoskohdan jälkeen perimmäisenä erikoinen onneton mehupilli systeemi, joka rajoittaa pakokaasujen virtauksia rankasti. Myös alkukäyrän loppuosan reilusti ohuempi kohta, joka kiinnittyy vaimentimeen, voidaan laskea kuristukseksi, mutta sen vaikutus ei ole yhtä suuri kuin edellä mainittujen kuristimien.
Myös ilmanpuhdistaja on tukkoinen ja sen imureikää voi suurentaa, mutta tällöin on suurennettava ainakin kaasuttimen pääsuutinta. Kaasutin on 16mm Keihin ja sillä on varmasti kuristava vaikutus tehoihin.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suzuki TS125R
Moottorin tehon edellytykset:
Pakoputken alkuun on hitsaamalla kiinnitetty halkaisijaltaan 30 mm kuristusrengas.
Kuristuksien poiston jälkeen pyörän suuttimiin ei tarvitse koskea. Pääsuutin 150
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suzuki GS 125
Suzuki DR125
Suzuki GN125
Nelitahtimoottorilla varustettu nykydirektiivien vaatimaan A1 luokkaan täysitehoisena menevä kevytmoottoripyörä. Moottorin teho alle A1-tehon.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suzuki RG / RGF 125
Moottorin tehon edellytykset:
Pakoputken alkuosaan hitsattu rajoitinrengas, jonka reiän halkaisija on 30mm.
Kuristuksien poiston jälkeen pyörän suuttimiin ei tarvitse koskea edellyttäen että ne ovat vakiot:
RG 1987-91 Mikuni VM28SS pääsuutin 180
RGF 1991- Mikuni TM30SS pääsuutin 195
Mikuni TM32SS pääsuutin 210
Varminta kuitenkin käyttää pääsuuttimena kokoa 220.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Yamaha DT125R
vm. 1988-1999:
Moottorin tehon edellytykset:
Rajoitettu 28mm Mikuni kaasuttimella, kuristus levyllä ilmanpuhdistin kotelossa (vedä koko ilmanpuhdistin kehikko pois ja sieltä ilmanpuhdistin kotelosta löytyy irtonainen levy missä reikä keskellä, se on kuristin) , poistettu YPVS servomoottori ja siihen liittyvät vaijerit, säädetty pakoaukon levy kiinni (säädä hakanen reiän kohdalle ypvs kotelossa pytyn vasemmalla puolella ja saat enemmän tehoa, YPVS servo ja vaijerit on kuitenkin kannattava ostos) ja pakoputken alkukäyrään hitsatulla kuristus renkaalla.
vm. 2000-2003:
Moottorin tehon edellytykset:
Rajoitettu 28mm Mikuni kaasuttimella ja pakoputken paisuntakammioon hitsatulla puolikuun muotoisella metalli levyllä, putken joutuu hitsaamaan auki paisuntakammion hitsaus-sauman kohdalta ja siellä näkyy puolikuun muotoinen kuristin levy. Helpompi vaihtoehto on ostaa tehoputki, jossa ei luonnollisesti ole mitään kureja.
2000-2003 malleissa vakiona YPVS servomoottori ja vaijerit kiinni.
Katso myös:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 4952,74238,
ja:
http://125cc.motot.net/tekstit/?nayta_t ... 72752,6205,
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Yamaha RD 1982-87
Nämä eivät ole virallisia kuristuksia, muta lisäävät koneen tehoa:
Ilmanpuhdistimen ilmanotto aukossa oleva kaksiosainen kuminen putki revitään pois.
Äänenvaimentimen alussa oleva putki jakautuu kolmeen osaan, se liittyy vaimentimen reikäputkeen. Tämän voi sahata tai vain paukutella taltan ja vasaran kanssa pois.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Yamaha TZR / TZR RR Belgarda
Moottorin tehon edellytykset:
Moottorin teho alennettu 9 kw:iin seuraavin kuristuksin:
Kaasuttimen pääsuutin 170
YPVSn servo ja vaijerit poistettu, laippa lukittu 5mm ruuvilla, jolloin pakokanavan korkeus on 17mm.
Pakoputken juureen hitsattu 19mm kuristinholkki.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Huom. Mahdolliset virheet pyydetään ilmoittamaan allekirjoittaneelle tai kuristustenetsintä talkoot-foorumiin.
Samoin uusia tietoja otetaan kiitollisuudella vastaan.
Päivitetty viimeksi 3.7.2004
E-P