Moikka motot.netin sankarit!
Ilmeni ongelma otsikossa mainitun kevytmoottoripyörän kanssa (Derbi GPR125), ja tarvitsisin täältä fiksummilta neuvoa.
Suoraan homman ytimeen, eli kone käynnistyy normaalisti, tyhjäkäyntikierrokset ei ole hälyttävästi muuttuneet, pysyvät 2000rpm tienoilla. Kun rupeaa antamaan kaasua, kone kiertää tiettyyn pisteeseen asti normaalisti. Kun nousen pyörän selkään ja lähden ajamaan, pyörän ns. tehopiikki on kokonaan kadonnut, ja tuntuu että siinä pisteessä missä aikaisemmin vääntö ja vauhti alkoi nousemaan huomattavasti, on nyt jotenkin nuhainen. Tuntuu kuin kone ei jaksaisi sytyttää (kaikkea?)
Eli kierrokset nousevat iloisesti siihen asti missä tehopiikki ennen alkoi, ja sen jälkeen meno hyytyy, eikä enää pinkaise eteenpäin, vaan kierrosten nousu hidastuu ja ääni vaimenee hieman, kuin tukehtuisi. Pyörä ei tietääkseni edes savuta kun tämä tapahtuu.
Kevari on kesän puolivälissä palannut huollosta, jossa siihen vaihdettiin kaasutin (oli seosruuvi jämähtänyt kokonaan kiinni, ja kierrokset nousivat käynnistyksen yhteydessä tappiin vaikka ei kaasukahvaan koskenutkaan.)
En tiedä myöskään kuinka normaalia jäähdyttimeen menevän putken korkea lämpötila on. Vuosia sitten kyseinen putki paineistui ja räjäytti kuumat nesteet reisille ajossa. Vika on korjattu, mutta kyseinen letku tuntuu ajon jälkeen hyvinkin kuumalta.
Lisäyksenä vielä, huomasin tämän koneen flunssaisuuden sen jälkeen, kun olin tankannut tankin täyteen, ja olin poistumassa huoltoasemalta ylämäkeen, josta alkoi tasanne. Ylämäen ja tasanteen välisen reunan ylityksessä tuntui koipien välissä ja jossain pyörän alaosassa jonkinlainen rohahdus, ajattelin siinä sitten että nyt leikkas kiinni, mutta jaksoi sen jälkeen kulkea kyllä vielä eteenpäin. Kaksi vaihtoehtoa, joko jotain meni alakerrasta paskaksi, tai kyseisen pyörän valtava pohjasta ulospäin pullottava katalysaattori raapaisi asfalttia. Voisiko tämä liittyä ongelmaan?
Kuuluisiko tässä kohdassa mielummin luovuttaa ja tuupata entinen muoviluoti tallin perälle odottamaan korjaajaansa, vai onko tässä enää mitään tehtävissä?
Kiitos kaikille avustamiseen osallistuneille jo etukäteen!
Ilmeni ongelma otsikossa mainitun kevytmoottoripyörän kanssa (Derbi GPR125), ja tarvitsisin täältä fiksummilta neuvoa.
Suoraan homman ytimeen, eli kone käynnistyy normaalisti, tyhjäkäyntikierrokset ei ole hälyttävästi muuttuneet, pysyvät 2000rpm tienoilla. Kun rupeaa antamaan kaasua, kone kiertää tiettyyn pisteeseen asti normaalisti. Kun nousen pyörän selkään ja lähden ajamaan, pyörän ns. tehopiikki on kokonaan kadonnut, ja tuntuu että siinä pisteessä missä aikaisemmin vääntö ja vauhti alkoi nousemaan huomattavasti, on nyt jotenkin nuhainen. Tuntuu kuin kone ei jaksaisi sytyttää (kaikkea?)
Eli kierrokset nousevat iloisesti siihen asti missä tehopiikki ennen alkoi, ja sen jälkeen meno hyytyy, eikä enää pinkaise eteenpäin, vaan kierrosten nousu hidastuu ja ääni vaimenee hieman, kuin tukehtuisi. Pyörä ei tietääkseni edes savuta kun tämä tapahtuu.
Kevari on kesän puolivälissä palannut huollosta, jossa siihen vaihdettiin kaasutin (oli seosruuvi jämähtänyt kokonaan kiinni, ja kierrokset nousivat käynnistyksen yhteydessä tappiin vaikka ei kaasukahvaan koskenutkaan.)
En tiedä myöskään kuinka normaalia jäähdyttimeen menevän putken korkea lämpötila on. Vuosia sitten kyseinen putki paineistui ja räjäytti kuumat nesteet reisille ajossa. Vika on korjattu, mutta kyseinen letku tuntuu ajon jälkeen hyvinkin kuumalta.
Lisäyksenä vielä, huomasin tämän koneen flunssaisuuden sen jälkeen, kun olin tankannut tankin täyteen, ja olin poistumassa huoltoasemalta ylämäkeen, josta alkoi tasanne. Ylämäen ja tasanteen välisen reunan ylityksessä tuntui koipien välissä ja jossain pyörän alaosassa jonkinlainen rohahdus, ajattelin siinä sitten että nyt leikkas kiinni, mutta jaksoi sen jälkeen kulkea kyllä vielä eteenpäin. Kaksi vaihtoehtoa, joko jotain meni alakerrasta paskaksi, tai kyseisen pyörän valtava pohjasta ulospäin pullottava katalysaattori raapaisi asfalttia. Voisiko tämä liittyä ongelmaan?
Kuuluisiko tässä kohdassa mielummin luovuttaa ja tuupata entinen muoviluoti tallin perälle odottamaan korjaajaansa, vai onko tässä enää mitään tehtävissä?
Kiitos kaikille avustamiseen osallistuneille jo etukäteen!