Morini

Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04
Morini

ViestiKirjoittanut Topsa- » 13.11.2010 1:00

Elikkäs siis, ajattelin tehdä aiheen näistä Franco Morini moottoreista,vanhoista ettäkö uusista, onhan Rabasalla ja Minarellilläkin omat osionsa :)
Keskustelua niiden tekniikasta,varaosista,virittämisestä, yms...

Aiheettomat kysymykset pois, kiitos.

Ja kun varsinkin 2T6M on vähän harvinaisempi moottori,eikä siihen löydy vara- ja viritysosia kovinkaan helposti niin jakakaa ihmeessä sivustot kanssamme ! Jos jotain uutta löytyisi :P

Sivut mistä osia saa:

Kotimaa:
http://www.moto-hame.fi
http://www.tmi-janikaasalainen.fi
http://www.vekastore.fi
http://www.mc-scatter.com

Ulkomaat:
http://www.50cc.eu
http://www.easyparts.nl
http://en.opvoeren.com/
http://www.gearparts24.de/
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
Betardi
Pyörä:
Derbi X-Treme -05 ja Gas Gas 70cc -04
Paikkakunta:
Kangasala
Liittynyt:
12.3.2007 18:34

ViestiKirjoittanut Betardi » 13.11.2010 2:08

Pistä vielä tohon otsikkookin toi 2T6M :P
Keuliminen ilman jarrua on sama, kuin seksi ilman kondomia. Kun on menty tietyn pisteen yli paluuta ei enään ole.
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04

ViestiKirjoittanut Topsa- » 13.11.2010 11:18

Ajattelin lähinnä tehdä kaikille morinin koneilla oleville,mutta nuo linkit nyt sattui olemaan sellaisia että mistä löytää 2T6M moottoriin osia :)
Voin tietty muuttaa nimeä jos niin halutaan :)

Juu elikkäs pientä edittiä viestiin :)
Olen nyt tekemässä Morinista vähän enemmän laulavampaa sorttia mitä se vakiona on...
Pari yläkierrosputkea olen mitoittanut ja tehnyt suoraksi,kääntöä vaille ja testiin,kunhan nyt ajelisi sisäänajon ensin :D
Kaasariksi meinasin 15mm lorttoa,mutta kaveri sano että ei ollukkaan enää ja törkkäsi samalla rahalla 17,5mm kaasarin :P No,käy se sekin :D
Kytkinpuolella on 3 normaalia levyä, ja yksi oikeaan kokoon viilattu derbin levy, pitoja tuntuu olevan tarpeeksi :P
Sylinteri pysyy vielä vakiona mutta jos tosiaan ei tehot riitä niin tilailemaan 73cc Hand Made sylinteriä :)
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 13.11.2010 18:40

Tätä topicia oonkin odottanut :D

Tosiaan, mulla oli 17,5mm kaasari vakiopytyssä ja ei se ainakaan korkeammalle kiertänyt, lähinnä leikkasi ylikierrokset ja toi vääntöä..

Suosittelen sitä metrakitin pyttyä jos sitä vielä jostain saa :s
Laitoin eilen viilatun metrakitin kiinni ja totesin että viilaus onnistui :) huipputeho siirtyi aika reippaasti ylös päin. Pitäis vaan kaasari vielä säätää kun röpeltää tajuttomasti alakiekoilla :x
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04

ViestiKirjoittanut Topsa- » 13.11.2010 18:58

Joo mutta oon itse tehnyt nyt sen teharin ja tuun tekemään niitä niin kauan kunnes joku onnistuu :D
Pitäisi vielä saada karboniittilevyt ja suuttimet kotia niin pääsisi testaamaan ja siitä sitten armoton säätäminen alkaakin :) onneksi on vielä aikaa ennenkuin jäät tulee :P
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
Jamis
Pyörä:
W123
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
30.10.2008 17:56

ViestiKirjoittanut Jamis » 13.11.2010 19:13

Pikku vinkkinä, jos nyt joku haluaa kokeilla niin Minarellin am6 läppärunko meneepi testailujen mukaan suoraan kiinni 2t6m:ään. Minarellin läppärungon virtauspinta-ala on jonkin verran isompi vrt. originaali. Koittakaa ny joku että onko mitään vaikutusta, mä en jaksa ruveta tekemään imukaulaa.
TooByAas kirjoitti:Laitoin eilen viilatun metrakitin kiinni ja totesin että viilaus onnistui :) huipputeho siirtyi aika reippaasti ylös päin. Pitäis vaan kaasari vielä säätää kun röpeltää tajuttomasti alakiekoilla

Melekeen piti säikähtää eilen yöllä, kun ajelin iskelmäradio soiden hissunkissun raktorilla kotia, ja yhtäkkiä tämä yks sankari paukahtaa varmaan toistasataa ohitte gasgasilla :D NNNIAUUUUUU....

Millä sä Topsa lasket ne putket?
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04

ViestiKirjoittanut Topsa- » 14.11.2010 0:15

Ihan Blairilla lasken,ehkä vaikein oli pakoaukon pinta-alan lasku mutta millimetripaperille ja siitä laskin.. Ja tulos on 450mm^2 :P Jos joku tarviaa... Hmm,voisihan tuon läppärungon jopa ostaa jos jaksaa :D nyt on imukaulakin tehtynä niin mikäjottei :)
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
Betardi
Pyörä:
Derbi X-Treme -05 ja Gas Gas 70cc -04
Paikkakunta:
Kangasala
Liittynyt:
12.3.2007 18:34

ViestiKirjoittanut Betardi » 14.11.2010 16:01

TooByAas kirjoitti:Tätä topicia oonkin odottanut :D

Tosiaan, mulla oli 17,5mm kaasari vakiopytyssä ja ei se ainakaan korkeammalle kiertänyt, lähinnä leikkasi ylikierrokset ja toi vääntöä..

Suosittelen sitä metrakitin pyttyä jos sitä vielä jostain saa :s
Laitoin eilen viilatun metrakitin kiinni ja totesin että viilaus onnistui :) huipputeho siirtyi aika reippaasti ylös päin. Pitäis vaan kaasari vielä säätää kun röpeltää tajuttomasti alakiekoilla :x

Paljos oot nytten saanu huippuja tolla viilatulla metralla? :P Muistan kans ku ittellä olis joskus kans gaassi nii siin oli toi metran 75cc nii kyl se täysin tyhjällä vakioputkella potki perseelle nii pirusti :lol:
Keuliminen ilman jarrua on sama, kuin seksi ilman kondomia. Kun on menty tietyn pisteen yli paluuta ei enään ole.
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 14.11.2010 18:10

Betardi kirjoitti:Paljos oot nytten saanu huippuja tolla viilatulla metralla? :P Muistan kans ku ittellä olis joskus kans gaassi nii siin oli toi metran 75cc nii kyl se täysin tyhjällä vakioputkella potki perseelle nii pirusti :lol:
No mitä nyt vähän koittanut niin 103kmh sigmaan. Oli kyllä vähän liian pieni suutin niin ei vetänyt aivan loppuun asti.

Mutta kertokaas nyt että mikä ihme on, kun alakierroksilla röpöttää ja ampuu putkeen, mutta sitten kun saa kierrokset johonkin +8000rpm niin vetää normaalisti loppuun asti..? Suuttimella ei vaikutusta, ei neulan tai seosruuvin säätämisellä.. Kaasun asento ei vaikuta. Entäs sytytys? Voisko olla liian myöhäsellä kun ampuu putkeenkin?
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04

ViestiKirjoittanut Topsa- » 14.11.2010 23:43

Mites tulppa? Joo eiköhän se myöhäsellään oo karvan verran :P
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 14.11.2010 23:57

Tulpalla ei oo vaikutusta ainakaan siihen röpeltämiseen. Sytytyksen pitäis olla vakioasennos mutta jossei se sovikkaan tolle metrakitille?
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04

ViestiKirjoittanut Topsa- » 15.11.2010 0:20

kyllä se tulppakin vaan voi vaikuttaa, tein remontin kaverin kemmu räsään ja ihmettelin että mikä helvetti on kun tupsaa vähän lähdöissä ja ihan lopputehoilla häviää vedot, tulppahan se oli sökönä :D
Mutta niin,en usko ettei se sopis,normaalistihan se toimii niinkuin muutkin :D katsos vaan ettei aluslevy oo päässy löystyyn.
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30

ViestiKirjoittanut TooByAas » 15.11.2010 20:12

Niin siis tarkotin että ei vaikuttanut uus tulppa, kokeilin jo :D Noh, vaihdoin 20mm kaasarin 17,5mm kaasariin ja toimii paremmin. Tosin nyt arviolta 8000rpm on sellanen kohta missä röpeltää, pätkii ja ampuu putkeen :s Pitää kuivalla sähköjä siinä toivos että niissä olis vika..
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Jamis
Pyörä:
W123
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
30.10.2008 17:56

ViestiKirjoittanut Jamis » 17.11.2010 19:34

Eikös ainakin siinä jonkun käyttäjän 110cc Parmakitti-projektis ollut tarkoituksena säätää sytytysennakkoa isommalle pytylle? Tällaanen muistikuva mulla olis, mutten jaksa kaivella topiccia enää tuolta jostakin bittiavaruudesta ;)

En sitten sano mitään että saako sitä pohjalevyä edes käänneltyä mihkään suuntaan, kun mun tietotaitoni tämän moottorin kohdalla rajoittuu sylinterin vaihtamiseen :D
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04

ViestiKirjoittanut Topsa- » 17.11.2010 23:05

Kyllä saa :D Ihmettelen vaan vähän sitä sytytysennakkoa että muuttuis isommalle pytylle :s koska eihän siellä kuiteskaan iskunpituus vaihdu ollenkaan ellei rupee erilaista kampiakselia vaihtaan? :)
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista