suzuki_king kirjoitti:Eli nyt uusi Puch-moottorin viritystä ja tekniikkaa käsittelevä topic. Puch:n konehan löytyy lähes kaikista Tuntureista: Pappis, Super Sport, Sport, Trial, Tiger S ym ym.
Puch on alunperin Itävaltalainen moottori, jota käytettiin paljon ns. pappa-mopoissa. Moottori on erittäin kestävä normaali-käytössä mutta hyvin huollettuna kestää myös raskaampaa viritystäkin. Varaosien saanti on suht hyvää, tosin voi olla että jotakin tavaraa täytyy hankkia ihan ulkomailta saakka.
Puch:ia pidetään yleisesti "laiskana", ja vakiona se sitä onkin, mutta kyllä siitäkin moottorista tehoa saadaan, kun sitä vaan osataan sieltä kutitella. Puch moottorilla on ajettu entisaikoina kilpaakin, ja tämä oli vielä sitä aikaa, kun ei ollut Metrakitin vahvennettuja kietareita, valmiita virityssarjoja ym, joten on täysin turha väittää että Puch:ia olisi hankala virittää, tai se ei sitä kestäisi.
Mutta asiaan:
Eli Tuntureiden virittelystä. Suurin osahan on Puch:n koneella (pappis, SS, sport, trial jne.)
Koneita löytyy kaksi, kolme ja neljä vaihteisia. Pappiksen kone on puhallin-jäähdytteinen kaksi vaihteinen, sportin kone kolme vaihteinen, myöskin puhallin-jäähdytteinen. Loput ovat ajoviima-jäähdytteisiä ja neljä vaihteisia, lukuunottamatta automaatteja.
Tuntureihinhan saa nykyään mukavasti viritys pyttyjä. Esim: Metrakit ja Autisa valmistavat viritys sylintereitä Tuntureihin. TKokoja löytyy 50cc-75cc:n väliltä. Useimmissa (vaiko kaikissa?) viritys-50cc:ssä on paremmat kanavat ja useampia huuhteluita.
Tehoputkiakin on saatavilla, esim. Metrakit valmistaa Muffler teharia Tuntureihin. Lisäksi löytyy isompia alkukäyröjä ym. joihin voi sitten sovittaa yleismallin tehareita. Tietenkään mikään tehdasvalmisteinen tehari , saatika jokin yelsimalli, ei vedä vertoja hyvin mitoitetulle itse tehdylle putkelle, mutta jos tarvikkeita/työkaluja tai osaamista ei löydy on siis joitakin valmiitakin putkia saatavilla.
Mutta jos nyt ajatellaan vakio-osien muokkaamista paremmiksi, löytyy siihenkin runsaasti mahdollisuuksia. Varsinkin ajoviima jäähdytteisiä sylintereitä muokkaamalla saadaan jo mukavasti lisäpotkua Tunturiin. Puhallinjäähdytteiset pappiksen pytyt ova hieman "alkeellisempia", ja muokkaus rajoittuu lähestulkoon ainoastaan imuun ja pakoon. Toki huuhteluitakin voi muokata. Pisimmälle viedyin papan pytyn muokkaus on täsyläppiksen teko, jonka on suorittanut Zgiba.
Kuva pytystä
Eli papankin sylinteri tarjoaa pitemälle vietyjä viritysmahdollisuuksia osaaville.
Edellä mainittuja Metrakitin ja Autisan sylintereitäkin on ainakin Nalle Puch muokannut runsaasti, ja linkitämpä tähänkin pari kuvaa:
Metrakit 50cc
Autisa 75cc
Tunturien vakio putket ovat aivan järkyttävän kuristavia (ahdistavia), joten ensimmäinen viritystoimenpide Tunturia enemmän viritettäessä on joko hankkia tehdasvalmisteinen putki tai tehdä itse. Myös vakio kaasuttimet ovat pieniä (esim. 11mm Bing) ja niillä voi olla jopa pieniä hankaluuksia ruokkia useaan kertaan porattua viilaamatonta vakio pyttyä. Esim. itselläni on ollut usean vuoden pappiksessa 14mm SHA ja pytty on 39mm koossa. Kokeilin huvin vuoksi sitten vakio bingillä, ja moposta tuli aivan järkyttävän laiska. Eli suuremman kaasuttimen hankkiminen on jo erittäin kannattavaa, vaikka pytylle ei olisikaan tehty mitään porautusta suurempaa. Viimeistään pyttyä viilatessa alkaa kaasutin olla niin pieni että pytystä ei saada läheskään kaikkia tehoja irti ilman suurempaa kaasutinta.
Tietenkin kannen muokkauskin on mahdollista ja joissan tapauksissa jopa erittäin kannattavaa. Tunturien vakio kansista ei löydy oikeastaan minkäänlaista squishia, vaan palotilana toimii puolipallo. Tuntureiden puristussuhteet ovat vakioina suhteellisen alhaisia, joten kannen laskeminen voi olla kannattavaa, kunhan puristussuhdetta ei kasvateta liiaksi.
Maltillisesti laskettu kansi
Loppuun asti laskettu kansi
Alempi kansi on todellakin laskettu aivan tappiin ja en todellakaan suosittele näin "rajua" laskemista, jollei pytylle tehdä paljon muutakin. Nakutus vaara on ilmeinen ja näin paljon lasketun kannen kanssa puristukset ovat sitä luokkaa että koneen kestävyyskin joutuu jo koetukselle.
Myös Tuntureiden vakio männät ovat huonohkoja. Alkuperäiset ovat todella painavia ja m-renkaat ovat sen verta paksut että lepattelua alkaa tapahtua kun suurilla kiekoilla ajetaan. Puch:n koneeseen on toki kaupan myöskin yhdellä L-renkaalla varustettuja kevyempiä mäntiä, tosin niitä joutuu tilaamaan ulkomailta. Suomesta niitä ei löydä. Mopo Sportkuitenkin myy kevyempiä kahdella m-renkaalla varustettuja mäntiä joista ylempi rengas on L-profiilinen ja alempi rengas normaali, mutta alkuperäis männän renkaita ohuempi. Kannattava ostos viritettyyn tunturiin. Metrakitin ja Autisan virityssarjojen mukana tulee käsitttääkseni ihan hyviä mäntiä.
Puch moottorin viritystä varten on myöskin R. Hobin:in laatimat yksityiskohatiset viritysohjeet suoraan 70-luvulta. Tieto ja teoria pitää edellenkin paikkansa. Linkki
Pätkä on niin pitkä että tähän en sitä viitsi liittää.
Olkaa hyvät! Asiallista keskustelua aiheeseen liittyen!!
Vanhat viestit löydät täältä.