Minarelli AM6

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 10.8.2012 23:58

Kaikki keskustelu kyseisen moottori-voimansiirtopaketin tekniikkaan liittyen. Huomioi kuitenkin myös muut ketjut joihin viestisi saattaa sopia paremmin.
Virityssylinterit Rabasa/AM6
Tehoputket
Kaasuttimet
Suutinkeskustelu
Mikä on vikana

Tietopankki:yleisohje moottorin purkuun

Minarelli AM6 koneremontti-ohjeet (osittainen)

Alkuvalmistelut

Ennen koneen irroitusta kannattaa hankkia laakerit ja stefat etukäteen (laakereita ei nyt välttämättä muuten kannata ostaa etukäteen jollei tiedä mitä on mennyt rikki, mutta jos vetää kaikki uusiksi niin sitten) sekä ottaa sopivat työkalut esille. Tässä on nyt lista työkaluista ja osista joita ainakin tarvitaan:

-magneeton ulosvetäjä 19x1 ( linkki )
-stefasarja ( linkki )
-tiivistesarja ( linkki )
-13mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-15mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-17mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-19mm lenkkiavain (varmistan vielä)
-6mm kuusiokoloavain (varmistan vielä)

-"kytkinkupin aukaisutyökalu" (kts. alempaa)
-"vauhtipyörän aukaisutyökalu" (kts. alempaa)

Myös kunnon räikkäsarja on hyvä olla mukana. Joitain avaimia voi myös tarvita enemmän. Mutta varmistan nuo koot vielä.

Kuva koko koneen laakereista:
Kuva

Ylärivi vasemmalta:
6303 C3 (kampiakselin laakeri)
6303 C3 (kampiakselin laakeri)
6204 C3 (vetoakselin laakeri)

Keskirivi vasemmalta:
1412 (kytkinakselin neulalaakeri)
1412 (vetoakselin neulalaakeri)

Alarivi vasemmalta:
6202 (tasapainoakselin magn. puolen laakeri)
6203 (tasapainoakselin kytk. puolen laakeri)
6203 (kytkinakselin laakeri)


Aukaisu

Kun osat on hankittu (jos on) niin käydään koneen kimppuun. Ihan ekana otetaan tietysti moottori irti ja jäähdytysnesteet pois, jonka jälkeen valutetaan öljyt ulos moottorista. Kannattaa ihan huolella antaa niitten valuta sieltä pois, niin on sitten vähän kivempi aukoa lohkoja.

Seuraavaksi sitten kannattaa ottaa joku hammasharja tjsp. ja tärpättiä jolla putsaa koneen puhtaaksi kaikesta pölystä, öljystä yms. Nosta kone pöydälle (tai missä ikinä auotkaan) pahvin tai jonkun muun alustan päälle (koska koneesta valuu taatusti vielä öljyä)

Kun kone on pöydällä, niin voikin ruveta aukomaan kytkinkopan ruuveja. Koneen kannattaa antaa "levätä" magneetonpuoli alaspäin kun kytkinkopan nostaa pois, koska silloin käynnistyspolkimen jouset ja rattaat eivät karkaa. Muista jo tässä vaiheessa pistää kaikki irroittamasi osat tarkkaan järjestykseen, jotta kokoaminen olisi helpompaa.

Tämän jälkeen avataan neljä kytkinjousten ruuvia (älä koske kytkimen päällislevyn keskellä olevaan mutteriin/ruuviin), jonka jälkeen levyt ja päällislevy lähtevät pois. Nyt kallista konetta sen verran että kytkinakselin sisältä valuu ulos kaksi tappia ja pieni kuula ( kuva ). Kun nuo on valutettu ulos, niin lyö mutterin ympärillä oleva lukitusprikka ( kuva ) tasaiseksi ja nosta se pois.

Seuraavaksi tuleekin yksi suht vaikea osa, jollei tähän ole sopivaa työkalua; nimittäin kytkinkupin ( kuva ) sisällä olevan mutterin aukaisu. Vaikeaksi tämän tekee se että kytkinkuppi pyörii aina vain, eikä siitä saa oikein kunnon otetta. Tähän saa kyllä tehtyä todella hyvän työkalun jos sulla on pari ylimääräistä kytkimen välilevyä ( kuva työkalusta ). Kytkinkupin mutterin aukaisun jälkeen koko kytkin nousee kruunua myöten pois ( kuva ).

Kun kytkinkruunu on saatu irroitettua, ennen magneeton irroitusta kannattaa irroittaa kaikki ensiörattaat. Muista jälleen kerran ottaa kaikki osat talteen ja hyvään järjestykseen. Ensiörattaiden irroittamisen jälkeen siirrytään magneeton kimppuun. Vauhtipyörän mutteriahan (ensiörattaan mutterin kanssa sama ongelma) on vähän vaikea irroittaa, koska se pyörii kampiakselin mukana. Itse olen aina aukaissut mutterin (myös ensiörattaan mutterin, mutta ensimmäisenä) niin että olen pitänyt vastaan vauhtipyörän päällä olevista rei'istä vastaan tuollaisella rälläkän laikan "poistotyökalulla" ( kuva ). Myös muita keinoja voi keksiä, esimerkiksi laittaa sylinterin paikalleen ja männän ja kannen väliin paperia (tjsp), jolloin kampiakseli ei pääse pyörähtämään. Sitten vaan kierretään ulosvetäjä paikalleen ja vedetään vauhtipyörä ulos. Heti perään ruuvaa staattori ja aluslevy pois.

Kun kytkin- ja magneetonpuoli on menestyksekkäästi saatu purettua, aukaistaan lohkot. Laita moottori kytkinpuoli alaspäin pöytää vasten ja aukaise lohkojen väliset ruuvit. Sitten ruvetaan varovasti nostamaan magneetonlohkoa kytkinlohkosta. Apua saa lohkojen etuosasta löytyvästä kolosta, josta pääsee hyvin sorkkimaan laattapäisellä meisselillä ( kuva ). Voit hiukan avitella nostamista koputtaen veto- ja vaihdepolkimenakselia varovasti alaspäin kohti kytkinlohkoa, jolloin ne jäisivät kytkinlohkoon. Kampiakselia ei kannata koputella, koska se nousee jokatapauksessa magneetonlohkon mukana.

Nyt sitten pitäis olla lohkot erillään ja vaihteisto kytkinlohkossa. Tässä vaiheessa suosittelen kameran kauniiseen käteen ja napsimaan kuvia joka suunnasta. Katsot joka prikan sun muun ettei pääse karkailemaan (harvemmin karkailevat, pysyvät aika hyvin lohkossa kiinni). Nosta vaihdepolkimenakseli sekä vetoakselin siirtohaarukoiden tappi ( kuva ) pois tieltä, jonka jälkeen koitat saada nostettua molemmat vaihdeakselit ja vaihderummun kerralla pois koneesta. Nosta suhteellisen varovasti niin ei prikat karkaile.

------------------------------------------------------------------------------

Tässä nyt oli alku tosta koneenavaus-oppaasta, joka jatkuu vielä melko pitkästi (päivitän tätä viestiä, lisään myös kuvat piakkoin). Mutta ajattelin että kirjoitan nyt edes ton verran tota valmiiksi tähän, niin jos tosta nyt jollekin olis ees vähän apua.

Hyvin suurella todennäköisyydellä tekstissä on virheitä/epäselvyyksiä/huonosti selitettyjä tilanteita, niin ilmoitathan sitten niin saan korjata. Jotkut tilanteet voi luultavasti selvittää paljon helpommin mitä niitä oon tuossa selittänyt.

Ja vielä semmosta että jos nyt satut löytämään jonkin osan, etkä tiedä mihin se kuuluu, niin otappa kuva ja laita tänne ; apua tulee varmasti.

Kopiraits pet[e_e]


-tyyppi-.- kirjoitti:Voisko joku antaa ohjeita ton kiksin jousen jännitykseen kun saan sen sillee että pultti menee kokonaa pohjaan niin kiksi ei mene puoltaväliä enemmän alaspäin.

[TEIKKU] kirjoitti:Eli aloitetaan siitä, että laitat akselin siihen kytkinkoppaa, ja palautinjousen paikalleen. Sen jälkeen pörität sieltä kytkinkopan ulkopuolelta sitä akselia sen verran vastapäivään, että jousesta menee löysät pois. No sen jälkeen laitat sen paksun rattaan, missä on se väkänen. Laitat sen sellaiseen asentoon siihen akseliin, että se väkänen osoittaa alaspäin. Sitte vain viimeinenkin ratas paikalle, ja koppa kiinni.

Sen jälkeen avaat sen kullanvärisen ruuvin, joka on siinä lohkossa semmonen joku 15mm-19mm kanta. Ja avaat sen reilusti auki. Sen jälkeen laitat käynnistyspolkimen kiinni, ja painat käynnistyspolkimen aivan täysin alas. Sen jälkeen pidät poljinta alhaalla, ja laitat kultasen pultin kiinni. Ja testaat, että palauttaakko käynnistyspoljin.


Kytkintä kootessa painelevy on asennettava oikeaan kohtaan kytkinkruunun suhteen. Katso mallikuva tästä. Painelevystä ja kruunusta löytyy tätä varten kohdistusmerkinnät, eli nuoli ja kolo. Mikäli painelevy asennetaan väärin kytkinkruunuun nähden, se ei paina kytkinlevyjä eikä kytkin toimi oikein.

Vastaavalla tavalla myös tasapainotusakselin kohdistusten on osuttava merkkien mukaisesti, katso esimerkkikuva.

Vanhat viestit löytyvät täältä.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut arsori » 11.8.2012 12:27

Helpompi seurata kun kirjoittaa tämmöisen viestin tänne.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Gogge » 11.8.2012 13:17

Hva? Koko av tollai alleviivattuna vai? -ei kiitos.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Rajis- » 11.8.2012 16:18

Kuva
Onkohan tollasista hakkaumista haittaa?
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Gogge » 11.8.2012 16:48

Ei ole. Jos noi ei ihan älyttömän syviä ole, niin voit hioa pintaa tasaisemmaksi, ja vaikkapa kiillottaa. Ja ainahan noita muutenkin voipi tasoitella..
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut arsori » 11.8.2012 18:28

Tuohan on pientä. Kuussatasella vesihiomapaperilla, seuraavaks annat jotain tonnista, niin hyvä tulee!
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
5ampsa
Liittynyt:
30.6.2009 21:20
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut 5ampsa » 11.8.2012 19:11

Moottorista kuuluu sirinää kierrosten laskiessa,mistä tämä voisi johtua?
Awee
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
16.11.2011 10:25
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Awee » 11.8.2012 22:01

riittääkö pelkän magneeton puolen purkaminen, että saisi lohkoja pikkuisen erilleen jotta voisi tiivistemassaa laittaa väliin? (vuotaa nyt)
Haageni
Pyörä:
Rieju rrx -06
Liittynyt:
5.12.2010 0:47
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Haageni » 12.8.2012 0:18

Pyttyhän siitä pitää myös irrottaa. Ja suosittelen et käytät koko lohkon irti ja laitat uudet liimat joka rakoon, nimittäin jos niitä lohkoja raottaa nii ne tiivisteet luultavasti menee vituralleen koko lohkosta, ja onhan se muutenki melko hankalaa jostaki pikku raosta yrittää saada sitä liimaa sinne väliin. Et ole sikafleksillä tms kokeillu paikata lohkojen ulkopuolelta, vai mistä kohtaa se vuotaa?
janter1
Liittynyt:
27.10.2011 23:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut janter1 » 12.8.2012 15:59

kertokaas joku mikä kytkimessä on vikana kun se on niinkuin koko ajan päällä? puristukset täysin kadonneet ja mopo ei lähden työntämälläkään käyntiin. kuinka tuo kytkin korjataan?
siimo-
Pyörä:
Suzuki pv -88, MBK x-limit -04
Paikkakunta:
Kalajoki/Himanka
Liittynyt:
27.12.2009 15:48
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut siimo- » 12.8.2012 16:16

Löysäämällä vaijeria?
Ostetaan: Suzuki PV ehjä penkinrauta ja mg koppa Tarjoukset yv!
Am6 osia löytyy paljon monenlaista, kannattaa kysellä jos tarvetta!
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 12.8.2012 18:47

Kerronpa nyt täälläki tuosta minun kytkinongelmasta eli moottori on Minarelli am6, pyörä Aprilia rx.

Elikkäs mopo ei kulje kuin n. 15km/h, vaikka kierrokset on tapissa eli kytkin luistaa? Mutta kytkin on nyt monesti kasattu ja purettu. Aina olen kasannut räjäytyskuvien mukaan yms. Ja kytkin on täysin timmi, kaikki on niin kuin pitääkin olla. Kytkinlevyillä ja jousilla ajettu pari tonnia ja ne on hyvässä kunnossa.

Mopolla on koitettua ajaa ilman kytkinvaijeri, ilman kytkintappia, mutta siltikään ei toimi. Painelevyn säätöruuvia on säädelty yms. ei vaikutusta. Niin ja polkasemallakaan ei lähde käyntiin, vähän polin ottaa, muttei tarpeeksi.

Tänään työnnettiin kytkin pohjassa ja vaihde päällä ja sitten päästettiin kytkin irti ja silloinkaan ei kytkin luistanut yhtään. Ja se painelevy aukeaa jostain syystä epätasaisesti eli mistäköhän se johtuu? Painelevy on suora.

Vika tuli yllättäen eli ajoin suoraa tietä ja en ajanut kaasu pohjassa kun ajoin kaverin vauhdissa ja välillä käyntin kaasua pohjassa ja silloin kun laittoi kaasun pohjaan niin kierrokset vain nousi, vauhti ei. Sitten lähin risteyksestä ja silloin ei enään kulkenut kuin tuon 15-20km/h.

Seuraavaksi aattelin ostaa kytkinjouset, tod.näk kytkinlevytkin ja kytkinkeskiö kun meni rikki tuossa taistellessa.

Apua kaivataan ja pahoitteluni jos on sekavaa tekstiä.
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
janter1
Liittynyt:
27.10.2011 23:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut janter1 » 13.8.2012 16:56

vielä tuo kytkin vaivaa, vaijeria säädetty mutta ei, vieläkään ei kytkin toimi. kytkin on siin koko ajan päällä eikä tietoa mistä johtuu
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut arsori » 13.8.2012 18:38

janter1 kirjoitti:vielä tuo kytkin vaivaa, vaijeria säädetty mutta ei, vieläkään ei kytkin toimi. kytkin on siin koko ajan päällä eikä tietoa mistä johtuu


Kannattaa avata se kytkinkoppa, sieltä todennäköisesti löytyy vika. Joko kytkinlevyt ovat kuluneet, tai kytkinjouset väsyneet. erittäin epätodennäköistä, mutta itseltäni päälimmäinen kytkinlevy lähti pois paikaltaltaan, jolloin kytkin ei enää ottanut kiinni kunnolla. Voit myös koittaa varmuuden vuoksi ilman koko kytkinvaijeria.

tuohon toiseen kytkinongelmaan en osaa sanoa yhtään mitään.

Entäpä, osaisiko joku sanoa, mistä johtuu kun rupesi kone eilen kolisemaan yhtäkkiä perkeleesti, rupesin tänään purkamaan. Kytkinpuolella kaikki OK, eikä vauhtipyörässäkään mitään, kuten ei myöskään siinä vastapainopyörintöjutussa :D Onko oikeastaan mitään muita vaihtoehtoja kampiakselin laakereiden lisäksi?
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
pv_best
Liittynyt:
4.11.2006 18:09
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut pv_best » 13.8.2012 19:12

Moro, elikkäs semmonen kysymys ois että pystyykö tuon vaihdeakselin stefan vaihtamaan ulkopuolelta ilman että tarvii ottaa akselia irti tms.? ku ois nyt öljyt laskettu ni vois vaihtaa sen samalla jos pystyy.
Kiitoksia vastanneille etukäteen!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista