Tume34 kirjoitti:...Atech: Puhun tässä Mortuopin aika-villistä-ideasta käyttää sähkömoottoria turbiininpyöritykseen ahtamistarkoituksessa.
Pistän vielä tästä asiasta.
Jeps. Samoilla linjoilla Tumen kanssa.
Musta koko asiaa on helpoin ajatella Watteina jolloin asian ymmärtäminen on helpointa.
Käytän nyt esimerkkinä PV:n konetta.
Eli: PV:n valopuola on mitoitettu sen mukaan mikä on valojen tarvitsema teho. Sähkökään ei tule ilmaiseksi ja otetut watit ovat pois moottoritehosta. Valopuolalta on saatavissa tehoa (
tämä nyt siis sähkömuodossa mutta tehoa joka tapauksessa) noin 30W, joka riittää valoille.
Ajatellaan että moottorin nykyinen teho pikkusen piristettynä olisi vaikkapa 2KW. Tästä huolimatta valopuolalta saatava ulostuloteho ei kasva verrattuna 1.1kw vakiomopoon. Eli jos mikään muu sähköverme ei ole päällä ja koko valopuolan antama teho (
osa kyllä oikeasti muuttuu lämmöksi) saataisiin hyödynnettyä, olisi se ehkäpä 35W.
Se ei paljoa ole, jos tuo lisätään siihen 2KW moottoritehoon, eli se saadaan kokonaisuudessaan hyödynnettyä ilman hävikkiä. Oli sitten millainen sähköpuhallin tahansa, ei magneetosta voida noin vain repiä mitään kilowattien luokkaa olevia tehoja.
Ja jotta kukaan ei tule ehdottaneeksi akkua lisäämään wattien määrää, niin kerrotaan nyt selvyyden vuoksi, että akku on on pelkkä energia varasto. Siitä saadaan kyllä hetkellisesti enemmän tehoa ulos, mutta pitäähän se menetetty saada sinne takaisin, jos sitä uudelleen tarvitaan. Eli kun sen varaus riittävästi laskee, se haukkaakiin latautumisvaiheessa taas suuremman osan tehosta ja muuhun käyttöön jää silloin vähemmän.
Akkukin on loppupeleissä vain lisäkuorma latausjärjestelmälle, vaikka energiaa voidaankin siihen varastoida niitä hetkiä varten jolloin sitä tarvitaan enemmän. Esim, autossa starttimoottorin pyörittämiseen.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein