Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
pbt
- Pyörä:
- Takaa työntävä kahenlitranDohc
- Paikkakunta:
- Töysä
- Liittynyt:
- 29.11.2010 23:50
siis se mikä pitää käynnistimen toista ratasta paikallaan.
Throttle
- Pyörä:
- Tuntureita
- Paikkakunta:
- Jossain siellä
- Liittynyt:
- 29.12.2008 16:18
Normaali oikeankätinen kierre siinä on. Kyllä se aukeaa kunhan vaan vääntää.
tunturi97
- Pyörä:
- Pappa tunturi
- Liittynyt:
- 6.9.2012 16:36
Olisko pappatunturiin helppo tehdä koneremppa?
Onko siihen liittyvää kirjallisuutta saatavilla?
_rieska_
- Liittynyt:
- 13.4.2010 22:07
Jos ikinä olet yhtään minkään teknisen vempaimen kanssa pelaillut (siis käytännössä rakennellut legoilla ja osaat lukea räjäytyskuvia) niin ei ole homma eikä mikään. Räjäytyskuvia kummempaa kirjallisuutta tuskin tarvit (riippuu vähän siitä mitä olet tekemässä) ja netistä löytynee videoita aiheesta, siis näin ainakin tunturi cityn puch moottorin suhteen.
Betaversio
- Pyörä:
- Tunturimopedi
- Paikkakunta:
- Somero
- Liittynyt:
- 21.9.2006 9:56
tunturi97 kirjoitti:Olisko pappatunturiin helppo tehdä koneremppa?
Onko siihen liittyvää kirjallisuutta saatavilla?
Sitte tutkailet paria edellistä tämän topikin sivua. Kirjoittelin sinne jotain aiheesta koneremppa.
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Nyt tarvittaisiin vähän apua tuohon 60cc papiska projektiin. Eli tänään kun sovittelin mäntää ja pyttyä paikoilleen koneeseen niin huomasin, että imuaukko avautuu kokonaan, mutta akk:ssa pako ja huuhtelut eivät aukea kokonaan vaan mäntä jää 1-2mm niiden yläpuolelle.
Kuinka paljon tämä vaikuttaa tehoihin ja mitä ratkaisuja tuon korjaamiseksi on? Itsellä tuli ekana mieleen teettää jossain laserleikkaamalla koroke pytyn alle. Toisaalta silloin palotilakin suurenee ja vaikuttaako tuo puristuksiin?
Nyt kaksi mäntää tuohon sylinteriin; 60cc pytyn alkuperäinen ja Stage 2:n tekele, jonka ostin kun m-rengas katkesi alkuperäisestä ja oli niin leveää mallia etten vastaavaa löytänyt. Alkuperäisessä helma melko paljon lyhyempi kun stagessa, arviolta noin 1cm. Imuhan aukenee aikaisemmin alkuperäisellä, mutta onko tehojen kannalta suurta merkitystä kumpaa käyttää? Ja alkuperäisessä männässä nyt siis vain yksi rengas, riittääkö se?
Toivottavasti joku osaa vastata edes osaan näistä kysymyksistä
Hontteli
- Liittynyt:
- 13.10.2012 23:48
Jooh elikkäs en tiiö mopoista mitenkään hirveesti mutta, kyseessä TTS. Pytty porattu, 16mm dellorto kaasari jossa muistaakseni 72 pääsuutin, todennäkösesti väärämäntä ja vakio putki. Ei kulje 45 kovempaa ja ennen uusia osia kulki nopeammin. Onko vika väärässä männässä vai mitä helkkaria ? Apua kits + kaasarin imu poljin/nappi ei jää pohjaan, mikäköhä kliksutin sielä nyt on päi mäntyjä ?
™TRP
- Pyörä:
- Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
- Liittynyt:
- 27.6.2010 23:16
Mikksu kirjoitti:Nyt tarvittaisiin vähän apua tuohon 60cc papiska projektiin. Eli tänään kun sovittelin mäntää ja pyttyä paikoilleen koneeseen niin huomasin, että imuaukko avautuu kokonaan, mutta akk:ssa pako ja huuhtelut eivät aukea kokonaan vaan mäntä jää 1-2mm niiden yläpuolelle.
Kuinka paljon tämä vaikuttaa tehoihin ja mitä ratkaisuja tuon korjaamiseksi on? Itsellä tuli ekana mieleen teettää jossain laserleikkaamalla koroke pytyn alle. Toisaalta silloin palotilakin suurenee ja vaikuttaako tuo puristuksiin?
Nyt kaksi mäntää tuohon sylinteriin; 60cc pytyn alkuperäinen ja Stage 2:n tekele, jonka ostin kun m-rengas katkesi alkuperäisestä ja oli niin leveää mallia etten vastaavaa löytänyt. Alkuperäisessä helma melko paljon lyhyempi kun stagessa, arviolta noin 1cm. Imuhan aukenee aikaisemmin alkuperäisellä, mutta onko tehojen kannalta suurta merkitystä kumpaa käyttää? Ja alkuperäisessä männässä nyt siis vain yksi rengas, riittääkö se?
Toivottavasti joku osaa vastata edes osaan näistä kysymyksistä
Nuo pienetkin asiat vaikuttaa tehoihin eli--> tee/teetä 2mm pala sylinterin alle ja ota sylinterin yläpäästä samanverran pois joko hiomalla tai sitten viet koneistamolle joka on helpompi ja järkevämpi ratkaisu. huom. 2mm kannen lasku ajaa saman kuin sylinterin yläpään "laskeminen".
Lyhennä stage 2 männän helma saman mittaiseksi kuin vakiossa ja laita se. Yksi rengas ei riitä 2 renkaiseen mäntään tietääkseni ellei alempaa rengasuraa täytetä jollain(?) Sinullahan taisi tähän vielä 16mm kaasari tulla niin saat siitäkin parhaan hyödyn kun teet edellä mainitut.
Toivottavasti oli apua
Joku saa korjata jos ohjeistin väärin...
Mikksu
- Pyörä:
- Fantic Motor Caballero 50, Pappatunturi 1961, PV Trike projekti
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 11.4.2011 15:48
Kiitos vastauksesta, taidan tehdä tolla ehdottamallasi tavalla.
Kävin nyt vähän mittailemassa, eli sylinteriä pitäisi nostaa 2mm, jotta pako ja huuhtelut avautuisivat kokonaan. Ylätiivistepinnassa tosin on huonosta valusta johtuen 1,5-2mm varaa laskea, eli ylätiivistepinta tulisi samalle tasalle ylimmän rivan kanssa. Siitä kohtaa missä ylätiivistepinta oli 1,5mm rivasta, pitäisi siis myös ylintä ripaa sorvata eli sylinterin yläpinnasta tulisi kauttaaltaan tasainen.
Myös uusi kannen tiiviste oli erittäin paksu, 1,5mm, ja vanha ei korottanut käytännössä yhtään eli pitäisikö myös kannesta ottaa tuo 1,5mm pois?
Eli omien pohdintojen tuloksena pitäisi laittaa 2mm koro sylkän alle, sylkän päältä 2mm pois ja kannesta paksun tiivisteen takia 1,5mm. Menikö oikein?
Niin ja sovittelin vielä tuota vakiopyttyä ja sylinteriä niin niissäkin pako ja huuhtelut jäi tuon 2mm vajaiksi, eli pitäisi varmaan tehoihin jonkun verran tuon vaikuttaa.
Ja männän lyhennyksestä vielä sen verran, että 60cc mukana tulleesssa ja stage 2 oli noin 5mm eroa. Onnistuuko tuo lyhentäminen siis ihan rautasahalla?
keuliikaasusta
- Pyörä:
- Tunturi Start -74
- Liittynyt:
- 15.1.2012 13:00
Ota kannesta korokkeet pois(2mm) niin on hyvä. Se palotilan halkaisija on sitten 35mm jos meet kannesta ottaan sen verran pois. Tuskin siitä mitään haittaa on ja voihan sitä sorvata isommaksi
. Männänhelmoja voi lyhentää rautasahalla.
Tänään tapahtunutta: ruuvasin tuntsan sytytyksen niin aikaselle kuin mahdollista ja totesin että tuli vähän lisää vääntöö ja varmaan menee nyt ainakin 60
. Ylämäessä väänsin kaasun täysille niin rupes kuulumaan jotain kilinää joka loppu kun vähensi kaasua. Sitten kokeilin uudestaan niin kuulosti vähän siltä että männänrenkaat olis poistunu putken kautta. Vauhti ei ainakaan hidastunut joten ajoin bussipysäkille ihmettelemään. Huomasin että tuulettimen ritilästä oli tippunu palanen joka varmaan oli pyörinyt tuulettimessa jonkin aikaa. Että näin.
Onks kellään muulla semmosta ongelmaa että bensatankista valuu ajon aikana bensat tankin päälle? Vituttaa kun joutuu aina pyyhkimään ton puhtaaksi.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Mulla oli tommosta ukin vanhan ja uuden yleismallisen korkin kanssa. Ostappas vaikka skätteristä semmone lukollinen, siitä ei ainakaa omassa päässy pensat ulos.
keuliikaasusta
- Pyörä:
- Tunturi Start -74
- Liittynyt:
- 15.1.2012 13:00
Kuinka paljon se vaihteiden määrä vaikuttaa huippunopeuteen näissä puch koneissa?
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
pbt
- Pyörä:
- Takaa työntävä kahenlitranDohc
- Paikkakunta:
- Töysä
- Liittynyt:
- 29.11.2010 23:50
Eihänse vaihteiden määrä vaan ajokierrokset ja ketjuvälitys.
keuliikaasusta
- Pyörä:
- Tunturi Start -74
- Liittynyt:
- 15.1.2012 13:00
No jaa, Jossain vanhassa tunturi sportin mainoksessa sanottiin että nelos vaihde on otettu pois sen takia että kone pyöris ajaessa paremmin tehoalueella kolmivaihteisena
. Ei kai sitä sitten tarvi murehtia jos nelosvaihteen puuttuminen ei vaikuta nopeuteen.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista