Pro-virittäminen

LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut LaneKit » 11.8.2011 20:53

Joo toi kapee ja tehokas tehoalue kuulostaa oikee hyvältä, skootteri ku on kyseessä, ja tarkotus vaa et kiihtyy perkeleesti. Tollane ikuisuusprojekti/tekniikan sisäistämine keske. TArkotus saada lohkoistaki mahollisimma hyvin virtaavat.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Betaversio » 13.8.2011 9:57

Slerpa_ kirjoitti:
li siellä on muovitäytettä limpuissa, kuulemma nostaa kiekkaherkkyyttä ja vääntöjä.
Ite muistelisin että jossain kirjassa sanottiin, että sen kampikammion pursitusten nosto nostaisi tehoaluetta korkeemmalle, ja laittaisi sitä kapeammalle alueelle? Joskushan oli trendinä se, että tehtiin ihan hikinen kampikammio. Saatiin hirmuset tehot törkeän kapealle alueelle niin että vaihteita täyty olla monta kymmentä, jotta sai mopedin kulkemaan tehoalueella koko ajan.

Toi oli sitä 50-60 lukujen teknologiaa, kun ei vielä ollut tehopakoputkia yms hilppeitä. Ja 50-60 lukujen hirmuiset tehot on tarkoittanu ihan jotain muuta kuin mitä nyt. 50-luvulla ei voitu kuvitellakaan että jostain 50cc mopon pytystä napataan 17 heppaa ulos (joku derbin high-end pytty on sellanen muistaakseni), kun taas nykyään se on jo aivan arkipäiväistä. Ja valitettavasti se 17hp otetaan ulos ilman mitään kampikammion täytöspaloja yms. Ja 6 vaihdetta on aivan tarpeeksi.

Eiköhän se pitäs olla jo tässävaiheessa 2000-lukua selvää että se kampikammion täyttäminen on ns. menneen talven lumia (oikeastaan 70 vuotta sitte olleen talven lumia...). Toki eri kampikammiontilavuuksia kannattaa testailla, mutta pienempi ei välttämättä ole parempi. Eli jos niitä testailee niin testaa sekä isompaa että pienempää kampikammiota. Joko loppui mielenkiinto? :lol:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut LaneKit » 13.8.2011 12:42

Joo mielenkiinto loppu toho testauksee, koha liitää :D Mut nyt on teoria selvillä, sehä se täs vaa kiinnosti oikeastaa, eikä tol varmaa suuri vaikutus ole, mut on ainaki suht halpa midracekangeks että tilauksee vaa.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 13.8.2011 21:47

Mutta 2000-lukua olis vihdoin jonkun kehittää se kierrosten mukaan säätyvä kampikammion tilavuus. Sekun olis mekaanisesti kovin kovin simppeliä.
Tutkikaapa mimmonen kampikammion tilavuudenmuutoshärveli oli 80-luvun alussa Cota-trialpyörässä. Enpä oo ennen sitä enkä sen jälkeen nähny niin jykevää vääntökäyrää vapaastihengittävässä 2-t koneessa.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
[leipuri]
Pyörä:
Ex Derbi, Yamaha Dt Stunt Project
Paikkakunta:
Pirkanmaa, Sastamala
Liittynyt:
20.9.2011 16:58
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut [leipuri] » 18.10.2011 1:19

olis tuossa pieni 98 vuosimallin Senda projekti ollu meneillään pari vuotta. mopoa on laiteltu sen verta "kauan" että kahdesta kesästä on yhteensä puoli kesää ajettu :D olen käynyt mopon läpikotaisin läpi... lukuunottamatta tekniikkaa, joka juuri antautui kun olin saamassa ajoon. vanha kone kun on, enkä tiedä paljon ajettu, niin kampiakselin laakeri leikkasi kiinni.. stefa paloi siinä samassa... tosin, öljyjäkään ei ollut vaihdettu hetkeen :s

Joten, mopon moottori on nyt nostettu pöydälle ja purkuvaiheen pitäisi tässä ennen talvea alkaa, jotta saisi keväällä lumien väistyttyä ajoon. Periaatteessa tekniikka on ollut minulle niin luotettava, että olen melkein joka kerta kun ajeleen lähteny, niin työntäny takaisin... uskokaa tai älkää, 100kg painoista mopoa ei ole kiva työntää vähän väliä 5 kilometriä maaseutu tietä kesäkuumalla ajovarusteet päällä... Anyways... Olen ostanut mopoon 70cc airsalin pytyn, italkitin kireämmät kytkinjouset ja italkitin läpät (onko kellään kokemusta noista italkitin tuotteista??) olen ajatellut ostaa/tehdä mopoon talven aikana:

Kaikki laakerit ja stefat vaihtoon!

17.5mm Dellorton kaasari

Viilata sitä metallista imukaulaa ennen läppiä

Hebon tms. laadukkaan merkin läppärungon ja mahdollisesti läpät

Vahvistettu alakerta, joko koko kampiakseli riippuen hinnasta (budjetti pitäisi pitää matalana!), TAI kisakiertokankisarja (55€) ja uusia kampiakselin laakerit vahvistettuihin

Kisakytkin kierämmillä jousilla ja kevlarseos kytkinlevyillä, jotka kestävät kovimmatkin rasitukset (~60€)

Viilata tuota airsalia ajan ja taidon kanssa, sekä madaltaa kantta mahdollisesti

Löytyy ed. omistajan Turbokit tehoputki, missä järjetön ylävääntö (jo 50ccpytyllä!), mutta alavääntöä ei ollenkaan (tykkään putkesta kiihdytykseen soveltuvana, sillä piikkikierrosten jälkeen vaihdetta vaihdettaessa vaihdetta isommalle, kierrokset hyppäävät suoraan piikkikierroksille, joten kiihtyminen vain jatkuu.. pidemmälle matkalle putki ei oikein sovellu, sillä pitäisi ajaa kokoajan piikkikierroksilla, että jaksaisi kiihtyä johonkin, eikä se tee välttämättä koneelle hyvää..

Tuolla pelkällä Airsalin 70cc pytyllä pitäisi saada 12-13hv tehot foorumeiden mukaan, joten tavoitteena olisi kesän alussa penkityksessä saada tehot lähelle 15hv noilla spekseillä... kuulostaako järkeenkäyvältä?

Galleriassa kuva moposta..
if you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Topsa- » 18.10.2011 13:06

Kannattaa merkkikohtaseen mennä noita lerpivirityksiä kyseleen... :roll:
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut pbt » 23.10.2011 1:07

Tämä mahtaa olla oikea topic. Tuli tuossa kaverin kanssa mietittyä että mahtaisko olla hyötyä sellasesta pienestä paine pullosta jonne kerätään pensa/happi seosta ja sitte pullosta joku letku imukaulaan ja jollakin napilla vapautetaan pullosta kaasu koneeseen.
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Topsa- » 23.10.2011 11:02

Sekin topicci on nimellä Boostbottle mopoon. Löytyy kun klikkaa tätä.
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 23.10.2011 17:22

Eihän nyt ollut kyseessä boost bottle, vaan joku sellanen mistä kai jollain apulaitteella lykätään se pensaseos törkeän äkäsesti pois, eikä niin kuin boost bottlessa että se tulee sieltä sitten kun tulee?
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Topsa- » 23.10.2011 17:44

Eli vähän nossien tyylistä haetaan? Omasta mielestä kyllä vois kuulua nekin tuonne boostbottleihin mutta kaitpa sitä voidaan täälläkin käsitellä :P
Onhan niitä valmiita settejäkin myynnissä, Gearpartsilla nossit hintaan 639€ :D http://www.gearparts24.de/lachgas-kit-n ... a4944.html
Voisihan tuollainen olla kiehtova asentaa ja käyttäkkin, sikäli jos menee samalla tyylillä kuin autossa niin sitten suhteellisen helppo homma asentaa, tuo kun taitaa vielä märkäsysteemi olla, eli puolet bensaa ja puolet kaasua, lienee kaikkein pitkin homma kuitenkin olla saada säätöihin tuommonen ;)
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 23.10.2011 19:59

Omasta mielestä kyllä vois kuulua nekin tuonne boostbottleihin mutta kaitpa sitä voidaan täälläkin käsitellä :P
Täysin eri asia mitä boost bottle..


Voisihan tollanen ilokaasu olla suht mukava testimielessä kerran koittaa, mutta on noi valmiit kemiallisen ahtamisen sarjat (ja ylipäätään kemiallisen ahtamisen systeemit) vähän kämäsiä...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.10.2011 20:10

Slerpa_ kirjoitti:Voisihan tollanen ilokaasu olla suht mukava testimielessä kerran koittaa...

Vetyperoksidi-bensaseosta ruohonleikkurille samalla kun vetää ne syksyn lehdet silpuksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Topsa-
Pyörä:
purettuna 24/7
Liittynyt:
1.12.2008 18:04
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Topsa- » 23.10.2011 20:42

Slerpa_ kirjoitti:Täysin eri asia mitä boost bottle..
No shit, Sherlock? Sanoinkin että siellä ne voitaisiin käsitellä. Mutta jos ei niin ei.

Slerpa_ kirjoitti:Voisihan tollanen ilokaasu olla suht mukava testimielessä kerran koittaa, mutta on noi valmiit kemiallisen ahtamisen sarjat (ja ylipäätään kemiallisen ahtamisen systeemit) vähän kämäsiä...

Toisaalta todella yksinkertainen viritelmä rakentaa alusta loppuun itse, ainoa kalliinpi juttu on se pullo ja sen täyttö... Ja säätöihin saaminen vielä yksi erinäinen juttu, varmasti itsellä menisi hermot viimeistään siinä kohtaa :lol:
Ex pyörät: Suzuki Ts125 vm.-77 , Gilera RK50 vm.-00 , Suzuki PV vm.-94
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 24.10.2011 17:55

Toisaalta todella yksinkertainen viritelmä rakentaa alusta loppuun itse, ainoa kalliinpi juttu on se pullo ja sen täyttö... Ja säätöihin saaminen vielä yksi erinäinen juttu, varmasti itsellä menisi hermot viimeistään siinä kohtaa
Joo, yksinkertanen hommahan toi voisi olla, mutta itse pidän näitä kemiallisia ahtosysteemeitä vähän...miten sen nyt sanoisi...oikotienä onneen. Sillähän voidaan saada suht kovat teholukemat melko helposti. Omasta mielestä koneessa tulee olla ilmaa, ja pensaa, eikä mitään kolmansia kemikaaleja. Ilma/pensaseoksella (tai pelkällä ilmalla) ahtamisen vielä jotenkin ymmärrän, mutten näitä axe systeemejä.



Sitten oma pieni ajatus pakoputkeen liittyen. Mites jos laittaisi loppupillin perään vielä sellasen megafoonin. Eikö sen tulisi lisätä imuefektiä hieman, ja täten tehostaa putken toimintaa? Vai miten?
maironi
Pyörä:
Aprilia Rx 50, MBA KART temmin 125 koneella
Liittynyt:
12.1.2011 2:01
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut maironi » 6.11.2011 1:37

tuli tossa mieleen yhtäkkiä kun lueskelin noita nossijuttuja. elikkäs saavutettaisiinko sillä mitään hyötyä jos pulloon varastoitaisiin pelkkää paineilmaa n. 4 kilon paineella, sit jollakin letkusysteemillä ohjattais se kaasarille. sitten kun vivusta vapauttaa ne paineet niin ohjautuisivat letkua pitkin kaasarin kurkkuun ja niin eespäin. olisko siitä mitään apua? itellä olis ainakin resurssit toteuttaa tollanen...
Ei riemulla rajaa kun kotarilla ajaa!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista