olis tuossa pieni 98 vuosimallin Senda projekti ollu meneillään pari vuotta. mopoa on laiteltu sen verta "kauan" että kahdesta kesästä on yhteensä puoli kesää ajettu
olen käynyt mopon läpikotaisin läpi... lukuunottamatta tekniikkaa, joka juuri antautui kun olin saamassa ajoon. vanha kone kun on, enkä tiedä paljon ajettu, niin kampiakselin laakeri leikkasi kiinni.. stefa paloi siinä samassa... tosin, öljyjäkään ei ollut vaihdettu hetkeen
Joten, mopon moottori on nyt nostettu pöydälle ja purkuvaiheen pitäisi tässä ennen talvea alkaa, jotta saisi keväällä lumien väistyttyä ajoon. Periaatteessa tekniikka on ollut minulle niin luotettava, että olen melkein joka kerta kun ajeleen lähteny, niin työntäny takaisin... uskokaa tai älkää, 100kg painoista mopoa ei ole kiva työntää vähän väliä 5 kilometriä maaseutu tietä kesäkuumalla ajovarusteet päällä... Anyways... Olen ostanut mopoon 70cc airsalin pytyn, italkitin kireämmät kytkinjouset ja italkitin läpät (onko kellään kokemusta noista italkitin tuotteista??) olen ajatellut ostaa/tehdä mopoon talven aikana:
Kaikki laakerit ja stefat vaihtoon!
17.5mm Dellorton kaasari
Viilata sitä metallista imukaulaa ennen läppiä
Hebon tms. laadukkaan merkin läppärungon ja mahdollisesti läpät
Vahvistettu alakerta, joko koko kampiakseli riippuen hinnasta (budjetti pitäisi pitää matalana!), TAI kisakiertokankisarja (55€) ja uusia kampiakselin laakerit vahvistettuihin
Kisakytkin kierämmillä jousilla ja kevlarseos kytkinlevyillä, jotka kestävät kovimmatkin rasitukset (~60€)
Viilata tuota airsalia ajan ja taidon kanssa, sekä madaltaa kantta mahdollisesti
Löytyy ed. omistajan Turbokit tehoputki, missä järjetön ylävääntö (jo 50ccpytyllä!), mutta alavääntöä ei ollenkaan (tykkään putkesta kiihdytykseen soveltuvana, sillä piikkikierrosten jälkeen vaihdetta vaihdettaessa vaihdetta isommalle, kierrokset hyppäävät suoraan piikkikierroksille, joten kiihtyminen vain jatkuu.. pidemmälle matkalle putki ei oikein sovellu, sillä pitäisi ajaa kokoajan piikkikierroksilla, että jaksaisi kiihtyä johonkin, eikä se tee välttämättä koneelle hyvää..
Tuolla pelkällä Airsalin 70cc pytyllä pitäisi saada 12-13hv tehot foorumeiden mukaan, joten tavoitteena olisi kesän alussa penkityksessä saada tehot lähelle 15hv noilla spekseillä... kuulostaako järkeenkäyvältä?
Galleriassa kuva moposta..