Tuliko vika uuden kaasarin ja imukaulan asennuksen jälkeen, vai asennettiinko uusi kaasari ja imukaula yrityksenä korjata tämä vika?
Meikäläisen veikkaukset todennäköisyysjärjestyksessä:
1. kaasuvaijeri jumittaa. Tämän voi helposti todentaa tiiraamalla sinne kaasariin ilmanputsarin aukosta. Luistin alle saa jäädä enintään millin rako tyhjäkäyntiasennossa. Jumittaminen taas voi johtua siitä että vaijerin päät ei oo uponneet kunnolla paikkoihinsa kaasarin ja kaasukahvan päässä, tai jossain välillä vaijeria mikäli käytössä on tuorevoitelupumppu ja vastaava vaijerisysteemi. Mahdollisesti ehkä myös luistin kannen voi saada asennettua vinoon PHBN:ssä niin ettei se ole mennyt ihan pohjaan.
2. kampiakselin stefa vuotaa. Todennäköisesti ei, tämä on minarellissa kohtuu harvinaista, ja jos stefa olisi irti tai kunnolla rikki niin mopo olisi ylipäänsä vaikea saada käyntiin.
3. imukaulan pultit on jätetty löysälle. Tuskin, melkeen jo sormikireyden pitäisi riittää ettei se vuoda.
Pakoputken "vastapaineen puutos" ei aiheuta kierrosten huutamista, tai jos aiheuttaakin, niin syynä voi olla ainoastaan se että paikallaan on ollut reilusti tukkoinen putki ja kaasari on säädetty sille, sitten kun tukos poistetaan niin kone pystyy hengittämään paremmin, mutta se ei tarkoita että "vastapaine" olisi hävinnyt ja moottori nyt kärsisi..