Mahtaako saada materiaalia edes Suomesta? Vai valaako joku firma tilauksesta?
0,61 kertoimella
Onkohan kukaan saanut tuolla laskentakaavalla järkeviä tuloksia? Minä en ainakaan. Kannattanee kokeilla jt-87:n ehdotamia ohjelmia. Mutta jos ei ne jaksa innostaa niin joku (ehkä jopa minä?) varmaankin jaksaa laskea sulle aika-alat... kun näköjään olit postannut portmapin ja kaikki. Siinä on lähes tulkoon riittävät asiat (leveys ja korkeus) aika-alan laskemiseen. Jos vain saataisiin oikea/tarkka ajoitus vielä. Ja missähän kulmassa pakokanava lähtee aukolta alaspäin? Se onkin sitten toinen eli ehkäpä hivenen haastavampi juttu saada tuon moottorin suorituskykyä parannettua.kiroileva_fossiili kirjoitti:Tarttisin apua nuitten aika-alojen tutkailun suhteen. Homman nimi on 125cc vm.86 yz sylinteri. Oon koittanut käyttää tuota yksinkertaistettu aika-alakaava -exceliä, mutta en saa oikein mitään järkeviä tuloksia..
kiroileva_fossiili kirjoitti:Mua nyt hämää, että miksi sarvi on sitten lisännyt tohon excelin alareunaan sitten, että kerroin on modernilla jaetulla aukolla lähellä arvoa 0,61 ja ovaali aukko 0,69. Vai onko siinä tapahtunut ajatusvirhe?
kiroileva_fossiili kirjoitti:10000rpm ja 0,61 kertoimella saan oma-a 1,42. Jos haluisin nyt tietää hengittääkö tuo pako vielä 11500rpm ja laitan sen taulukkoon, saan 1,24, eli menee tuonne vääntävän puolelle, eli tämä ilmeisesti tarkoittaa, että ei hengitä? Ihmettelen, miksi noi arvot on tosi sitkeästi alakantissa, vaikka yrittää muutella arvoja?
Portmapista oli näemmä unhoittunut paon leveys, se on n. 40mm leveimmästä kohtaa. Ehkä palaamme asiaan, kunhan saan tarvittavat osat kouraani, että voin astelevyllä kattella. Nuo aukkojen kulmat sylinteriin nähden selviävät myös tuosta portmap analyzerin screenshotista. Pakoaukko 27 astetta.Nalle Puch kirjoitti:Onkohan kukaan saanut tuolla laskentakaavalla järkeviä tuloksia? Minä en ainakaan. Kannattanee kokeilla jt-87:n ehdotamia ohjelmia. Mutta jos ei ne jaksa innostaa niin joku (ehkä jopa minä?) varmaankin jaksaa laskea sulle aika-alat... kun näköjään olit postannut portmapin ja kaikki. Siinä on lähes tulkoon riittävät asiat (leveys ja korkeus) aika-alan laskemiseen. Jos vain saataisiin oikea/tarkka ajoitus vielä. Ja missähän kulmassa pakokanava lähtee aukolta alaspäin? Se onkin sitten toinen eli ehkäpä hivenen haastavampi juttu saada tuon moottorin suorituskykyä parannettua.
Tarkoitatko, että kanavat ovat yksinkertaisesti liian pienet, jolloin ajoituksen lisääminen sylinteriä korottamallakaan ei auta? Pieni sylinterin korotus on kuitenkin tehtävä, tuon tzr:n 0,6mm lyhyemmän iskun kompensoimiseksi. Huuhtelujen viilaaminen taitaa olla poissuljettua, mutta pakoaukkoa pystyisin varmaan tarvittaessa hieman kasvattamaan.Betaversio kirjoitti:Aika-alat tahtoo olla matalalla aukolla melko matalia, teki mitä teki eikä se välttämättä tarkoita sitä että laskurissa on jotain vikaa. Lisäksi, nuo pytyt ruukataan suunnitella sellaisiksi että ne hengittää juuri sopivasti, eikä yhtään enempää kuin on tarve. Eli mitään ylimääräistä kierrosreserviä niissä ei yleensä ole. Jos huipputehot löytyy 10krpm huitteilta vakiona, voidaan aika luottavaisesti arvata että kierroslukua ei voi nostaa viilaamatta pyttyä. Poikkeuksiakin löytyy toki. Jos vakioputki on päin persettä, niin ei kone hengitä sillä putkella, ja kunnon putkella saattaa kierroslukukin nousta, mutta tuskin tässä tapauksessa...
kiroileva_fossiili kirjoitti:Tarkoitatko, että kanavat ovat yksinkertaisesti liian pienet, jolloin ajoituksen lisääminen sylinteriä korottamallakaan ei auta?
kiroileva_fossiili kirjoitti:Jostain on tullut sellanen käsitys, että vakioputki ei olis mikään ylivertainen, joku yz mies kehuikin teharilla saaneensa pyöräänsä paljon lisää potkua.
Tämä on kyllä tiedossa, juuri siksi kysyinkin, että meinasitko viilaamisella ihan oikeaa kanavien suurentamista, vaiko tuota ajoituksen kasvattamista vaikkapa korottamalla. Tietysti vakiona ajoitukset on pyritty säätämään siihen, mitä moottorin on tarkoitus kiertää, eikä siitä siinä kunnossa väkisin repimällä kierroksia luultavasti juuri tehoa saa. Pääajatus olisikin korottaa pyttyä sopiva määrä, jotta ajoitukset olisivatkin optimaaliset vaikka jossain reilun 11k paikkeilla. (vai kuinkakohan paljon tällasta kannattaa ajatella voivansa kierrättää?)Betaversio kirjoitti:Sylinterin korotushan lisää aika-alaa elikkäs sen jälkeen pytty toimii korkeammilla kierroksilla. Pytyn korotushan on periaatteessa sama asia kuin pytyn viilaaminen, mutta kovin pitkälle pelkästään sen varassa ei voi mennä.
kiroileva_fossiili kirjoitti:Huuhteluiden laskeminen ei tainnut onnistua, kun sain vastaukseksi 1,22 oma-a tällasilla tiedoilla:
1huuht x2 = 633,06mm^2, pystysuuntaus 3 astetta
2huuht x2 = 457,05mm^2, pystysuuntaus 5 astetta
takahuuht x2 = 226,11mm^2, pystysuuntaus 70 astetta
Ajoitus 135 astetta.
Todennäköisesti juuri noin. Onko moottorissa pakoaukon säädin? Entä paljonko tuossa myllyssä on speksin mukaan tehoa ja millä kierroksilla? Jos olen illalla paremmassa vedossa, niin saatan näpytellä noita antamiasi arvoja aika-alalaskuriin. Nyt kuume ja päänsärky vaivaa liikaa, pitää mennä takaisin nukkumaan.kiroileva_fossiili kirjoitti:Onkohan tässä sitten ollut kyseessä vakiona juuri tuo, että riittävä aika-ala on saavutettu jo näinkin matalilla aukoilla ja pidempiä ajoituksia ei ole nähty tarpeelliseksi