Pro-virittäminen

rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 26.12.2011 18:33

Joo ei varmaan ihan sokeena kannata kytätä noita Bellin ajotussuosituksia. Se kirjahan on jostain 80-luvun taitteesta ja pytty on jo -86. Ainakin pakoaukon profiileissa ja huuhtelujen suuntauksissa on tapahtunu muutoksia tolla välillä. Pakoaukon aika-alaa laskiessa en välttämättä ottais pystysuntausta huomioon. Se kanava on kyllä tehty sen muotoseks, että pinta-ala vastaa vähintään suoraan lähtevää kanavaa. Muutenkaan en luottais noihin wanhan ajan aika-alojen tähtäysarvoihin. Varsinkaan jos mopossas on pa säädin.
Ekaks kokeilisin semmosilla ajotuksilla, mitä siinä on yz:ssa ollu. Uusimmissa kawasakin piikeissä on 190,8 pako(säädin auki) ja huuhtelu 130,4. Mutta sitä on haukuttu krossikäyttöön liian piikikkääksi ja esimerkiksi Eric Gorrin krossipyörien viritysniksikirjassa suositellaan laskemaan sylinteriä 0,75mm. Ja jos sun pyörässäs ei oo pa säädintä, niin pako on varmaan vielä vähän matalampi. Kun nostat ja lasket sitä pyttyä, niin kannattaa vahdata mitä tapahtuu blowdown alalle.
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 27.12.2011 3:37

Tuosta koneesta on hemmetin vaikea löytää mitään luotettavaa tietoa netistä, vaikka käytännössä sama kiuas ollut käytössä pitkään, eli vuosina 86-92/93. http://www.georgiaoffroad.com/dirtbike.php?model=87yz125&modelid=720 Ton sivun perusteella ei olis kun 24.6 hp at 10500 RPM. Joskus muistelisin löytäneeni tiedon 27hp. Ensin mainittu ainakin kuulostaa niin säälittävältä, etten haluaisi sitä uskoa. Ton verran tzr:stä irtoaa todistetusti vakiokamoillakin.
Yz:ssa on mekaaninen pakoaukonsäädin, mutta mulla on tarkoitus laittaa se toimimaan sähköisesti tzr:n servolla. Sen vuoksi tuo varmasti olisi katukäytössäkin vielä melko mukava ajettava

Näköjään tollasel kx:säl on sitten verrattain pienel ajotuksella otettu noi voimat ulos pakoaukon suhteen. 40hp@11,5k näytti olevan, että kiertääkin. Tarttis varmaan vertailuksi etsiä vaikka kotarin pakoajoitus jostain, siinä kun on kuvien perusteella aika samankaltainen pakoaukko, kuin tässä. Tuntuu vaan olevan tuskasta kaivaa netistä mitään tollasia. Joskus auttais kummasti kun pystyis harrastaan teollisuusvakoilua..
En kyllä käsitä, millä helkkarilla tollasia voimia oikeen otetaan, kun ei noissa pytyissä nyt mitään kovin selkeitä parannuksia ole 20 vuodessa tapahtunut. Kai niitä huuhtelujen suuntauksia ja virtausta on sitte saatu aika paljon parannettua.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 27.12.2011 11:24

kiroileva_fossiili kirjoitti:En kyllä käsitä, millä helkkarilla tollasia voimia oikeen otetaan, kun ei noissa pytyissä nyt mitään kovin selkeitä parannuksia ole 20 vuodessa tapahtunut. Kai niitä huuhtelujen suuntauksia ja virtausta on sitte saatu aika paljon parannettua.


No onhan ne kanavien pyöristykset sun muut nykyään aika paljon liberaalimpia kuin 20 vuotta sitten. Toisaalta täysin moderni huuhtelukuvio on dramaattisesti monimutkaisempi kuin samaiset 20 vuotta sitten. Ja onhan siinä sitten muutakin pikkuasiaa, kuten paremmat materiaalit, öljyt, yms, jotka vaikuttaa sisäisiin kitkoihin yms häviöihin. Kovakierroksisessa koneessa se ei ole pikkujuttu.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 27.12.2011 12:59

Yz:ssa on mekaaninen pakoaukonsäädin, mutta mulla on tarkoitus laittaa se toimimaan sähköisesti tzr:n servolla.
Voi olla avautumiskierrosluku vähä eri noissa, mutta kaipa se parempi on kun kokonaan ilman.
Tarttis varmaan vertailuksi etsiä vaikka kotarin pakoajoitus jostain, siinä kun on kuvien perusteella aika samankaltainen pakoaukko, kuin tässä.
Tais olla 195 asteen kieppeissä kun joskus laskeskelin. Rippuu vähä mille korkeudelle sen pytyn asettaa (porkkanamopohoin saa kato monen paksusta sylinterin alatiivistettä). Kotarin pakoaukko on muistaakseni kanttikkaampi ja siinä on isommat lisäreijät.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 28.12.2011 12:38

Fossiili, vilkaisin sun projektitopikkia viewtopic.php?f=93&t=80503&start=75 . Siellä mainitset, että TZR:n läppäventtiilin virtausala on vain 2/3 YZ:n vastaavasta ja että läppäkoteloon ei mahdu tuota isompaa YZ:n venttiilliä. Ennen suurimittaisempia porttausoperaatioita kannattaisi yrittää selvittää, riittääkö tuon TZR:n imupuolen virtauskyky alkuunkaan havittelemillesi teholuvuille. Onko tiedossa, että joku olisi saanut TZR:n vakioventtiilillä "riittävästi" tehoa?

Toki venttiilin virtauskyvyn arviointiin löytyy myös laskuohjelmia. Yksi sellainen oli Blairin kirjassa esitettyihin laskemiin/kaavoihin pohjautuva .exe-ohjelma. Saatan löytää sen jostain... Kyseinen ohjelma halusi alkuarvoiksi ainakin venttiilin kulman, porttien määrän ja mitat (leveys x korkeus sekä kulmien pyöristykset), maksimiavauman, läppien materiaalin ja paksuuden.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 28.12.2011 14:53

Mihinkään valmiiseen päätelmään en oo ton läppäkanavan funtsimisessa vielä päässyt. Pitää myöntää, että toi tzr:n kanava virtaus ei välttämättä riitä. Mulla on tulossa tähän 35mm kaasari. Vertailin jonkun aikaa sitten eri pyörien läppäkanavien kuvia (mittoja on kyllä vittumainen yrittää arvioida) Ei jonkun kotarin ja hussenkaan kanavat niin mahdottoman suurilta näytä, että ei sellasta välttämättä olisi mahdottomuus sovittaa yamahaankaan. Noissakin on vaan se ongelma, että ei noitten mittoja tahdo löytää mistään ja ihmiset eivät vaivaudu mittaamaankaan omiansa. Pitäisi varmaan johonkin purkuosapaikkaan ottaa yhteyttä, jos heillä riittäisi motivaatio sellaiseen myynnin toivossa.

Varmaan tuttu vekotin monelle tämä, mutta siinä on dt:n lohkot vforcen läppärungolla http://www.racingsm.org/bikes/crr/evolution/motor6.jpg
En tiedä paljon tuossa on voimaa taikka kuutioita, mutta varmasti ainakin tarvitsee enemmän virtaavat läpät, kuin mun projektini. Tästä selviää ainakin se seikka, että näihin lohkoihin on mahdollista saada riittävästi virtaava läppärunko. Toki mieluummin ostaisin jonkun sopivan, purkuosana jostain 125 krossista, kun ei oikein nappaisi maksaa itseään kipeäksi tollasesta.

http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... 41/uus.jpg
Johanin 200cc koneessa on hieman leveämpi läppärunko. (Vertailua helpottamaan: sylinterin alatiivistepinnan ulkoreuna on sama) On kyllä pikkasen eri tehotavoitteetkin.

Jaa Nalle ihmeessä tuo exe, jos sen vaan jostakin saat kaivettua!

Tosta pakoaukonsäätimestä, uskoisin sen toimivan varsin hyvin, kunhan vaan saan sen viriteltyä vaijerikäyttöiseksi ja säädettyä kunnolla. Nopeus voi olla vähän hitaampaa, mitä mekaanisessa, mutta toisaalta tämä voi toimia tarkemmin, ettei ole ihan on/off.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Palezu » 29.12.2011 2:31

Kysynpä tätä nyt tässä topicissa kun täällä näitä proo tietäjiä liikkuu. Eli olen vallan hämmentynyt tuosta 2-tahtisen puristussuhteesta ja kuinka pakoaukko vaikuttaa siihen. Eli eikö jossain tappaja asteisella pakoaukolla varustetussa pytyssä puristussuhde ole periaatteessa luokkaa kolme tai neljä? Miten ihmeessä se voi pysyä käynnissä? Tiittanen tietysti kirjassaan sanoo jotain salaperäistä asiasta että olisi tyhmää mennä väittämään että puristus alkaisi ulkoilman paineesta pakoaukon sulkeuduttuakin ja niinhän minä nyt väitänkin mutta eipä juttu ole minulle auennut. Tiedän kyllä että tehopakoputki ahtaa ja pakoputken mitoitetulla kierrosluvulla paine sylinterissä on varmaan jo ihan muheva pakoaukon sulkeutuessa ja tämähän tunnetusti voi aiheuttaa jopa nakutusta mutta eihän se putki nyt koko ajan ahda, ainakaan niin optimaalisesti? Jos en nyt ihan naurettavasti ole asiaa väärin käsittänyt niin eikö tätä voisi ajatella syynä miksi 2 tahti ihan perustasollakin vääntää alhaalta huonosti verrattuna nelariin ja syynä miksi tehot häviää alhaalta sitä enemmän mitä korkeampi pakoaukko on? Ja jos on näin niin voisiko(vai tehdäänkö niin jo?) asiaa kompensoida tekemällä palotilasta järjettömän pienen?

asia on kummiski ihan yksinkertainen mutta en ole käsittänyt sitä ja sitten hävettää :lol:
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 29.12.2011 10:29

Ei siinä mitään hävettävää ole, olet vain korjattua puristussuhdetta ruvennut pähkimään. Se perinteinen puristussuhde lasketaan ihan ilman pakoaukon tietoja ja vaikutuksia: palotila+iskutilavuus / palotila näin yksinkertaistettuna.
Ja siitähän täällä onkin jo väitelty sivu jos toinenkin että kumpaa kannattaa käyttää...

Järjettömän pieneen palotilaan ei voi mennä juuri sen pakoputken ahtovaikutuksen vuoksi. Se kun tehostuu entisestään korkeammilla pakoaukoilla vahvemman pakopulssin ansiosta. Asiaahan voi kompensoida vähemmän ahtavalla putkella tietenkin...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 29.12.2011 13:06

Jos en nyt ihan naurettavasti ole asiaa väärin käsittänyt niin eikö tätä voisi ajatella syynä miksi 2 tahti ihan perustasollakin vääntää alhaalta huonosti verrattuna nelariin
Taidetaan 2tahtiset yleisesti ottaen tehdä ja suunnitella nykyään kireäksi perin pohjin (pakoputki, huuhtelun suuntaus, ajotukset yms.). Nelarit taas yleisesti tehdään laiskaksi. 2tahtinen moottorina olisi varmasti yhtä vääntävä mitä nelarikin (ellei jopa vääntävämpi) jos se vaan suunniteltaisiin sellaseksi, muistelisin nähneeni jotain dyno-käyriä joskus aiheesta.

Eli oman käsitykseni mukaan "vika" ei ole niinkään siinä moottorin tyypissä, vaan suunnittelussa.
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 30.12.2011 15:48

Intouduin googlettamaan tuota Nallen prog 64:sta ja päädyin jollekin puolalaiselle sivulle, josta se vielä löytyi. Löytyi myös paljon muuta, tsekatkaas ihmeessä: http://chomikuj.pl/maly-workshop/Dokumenty/tuning+2T/programy/prog+serie Prog 64:sta en ole vielä saanut käyntiin, pitänee koittaa jollain xp tai 98 koneella. Yli megan tiedostoja ei taida saada ladattua. En tiedä vaatisko kirjautumisen tai jotain.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut -Zone- » 30.12.2011 19:01

kiroileva_fossiili kirjoitti:Prog 64:sta en ole vielä saanut käyntiin, pitänee koittaa jollain xp tai 98 koneella.

http://fi.wikipedia.org/wiki/DOSBox
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Betaversio » 30.12.2011 19:18

Uskomaton mesta tuo Fossiilin löytämä! Taitaa olla heppu googlettanu netissä olevaa tavaraa aikalailla, kun tuolta löytyy mun tekemä Honda NSR:n portmappikin! :lol:
http://chomikuj.pl/maly-workshop/Galeria/portmaps
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 31.12.2011 0:09

kiroileva_fossiili kirjoitti:Intouduin googlettamaan tuota Nallen prog 64:sta ja päädyin jollekin puolalaiselle sivulle, josta se vielä löytyi. Löytyi myös paljon muuta, tsekatkaas ihmeessä: http://chomikuj.pl/maly-workshop/Dokumenty/tuning+2T/programy/prog+serie
Kun nyt kerran aloitin niin olen yrittänyt lisätä nuo tiedostot tuonne pro-puolen kaavatopikkiin.
viewtopic.php?f=73&t=64892&p=3972857#p3972857 . Ei onnistu. Mototin serveri ei halua niitä tiedostoja? Koko läjä on zipattuna yhteensä alle 700 kt, mutta kaikki ei tule läpi edes osissa. Tuolta Fossiilin postaamalta sivulta näkyisi löytyvän ihan sama setti, joten ei mun tässä sitten varmaan kannata enempää riuhtoa. Joku voinee halutessaan siirtää nuo samat myös tuonne "meidän" topikkiin?

Kiitos Zone tuosta DOS-viritys -vinkistä.

Ehkä Betalla on yhteyksiä Puolan(kin) 2t-viritys -piireihin?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 31.12.2011 0:51

Yksi tapa millä noita DOS-ohjelmia voisi saada pyörimään voisi olla se, että "asentaisi" Virtual PCn kautta DOS:sin koneelle (tai vaikka windows 95 jollei dossin käyttö hanskassa), ja siellä Virtual PCssä ajaisi noita ohjelmia. Tietysti kakkos tallikoneeksi voisi jonkun 486 tai jonkun vastaavan DOS koneen hakea jostain jätelavalta. Eivät varmaan kovin harvinaisia siellä ole.

Itellä toi Dosbox bugittaa jotenkin (ja on aina tällä koneella bugittanut), ei löydä mitään tiedostoja, ei suostu avaamaan mitään ohjelmia, ja on muutenkin törkeen hidas. Koneessa on Windows 7.

Onko muuten noita ohjelmia millään nyky windows pohjalla, tai pystyisikö joku jotenkin kääntämään niitä sille? Taitaa toi dossi olla aika katoavaa kansanperinnettä, kun varmaan on joku päälle 20 vuotta vanhakin..


Kaavat topicissa ei muuten toiminut ne latauslinkit niissä Betan viritetty.com ohjelmissa ja PDFfissä, kun taas sekalaisissa ja exceleissä se toimi.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Pro-virittäminen

ViestiKirjoittanut -Zone- » 31.12.2011 0:57

Slerpa_ kirjoitti:..Itellä toi Dosbox bugittaa jotenkin (ja on aina tällä koneella bugittanut), ei löydä mitään tiedostoja, ei suostu avaamaan mitään ohjelmia, ja on muutenkin törkeen hidas. Koneessa on Windows 7..

Pistetääs vielä lisäksi : Dosboxin kaveriksi sopii hyvin d-fend. Ei tarvitse ohjelmia käyttääkseen kirjoitella mitään, vaan ohjelmia voi käynnistää hiirellä klikkaamalla kunhan d-fendille on kerrottu mistä se löytää dosbox:n ja käynnistettävän softan. http://www.mbnet.fi/artikkeli/ajankohta ... end_2_0_62
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista