Pro-virittäminen

Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 21.11.2007 18:40

Fuck the sähköahdin (vaikka oma idea olikin). Liian häsläämiseksi menee, eikä hyötysuhteen nosto-ongelmaan ratkaisua vaan taida olla. Väittelyyn jään pahasti koukkuun, melkein aina, myönnetään, ja jutut lähtee raiteilta.

Entäs ihan kunnon turbo-ahdin mopoon? Niistä kun lukee juttuja niin melkein kaikissa projekteissa ei olla turboa saatu ahtamaan juuri ollenkaan (lainkaan?) pakopaineiden vähäisyydestä johtuen ja sanotaan, että "tarpeeksi pieni turbo vaan nii kyllä toimii", mutta pienimmätkin turbot kun on liian isoja olleet noissa projekteissa.
Ellei jonkin pienen turboahdetulla polttomoottorilla varustetun laitteen turboa saisi... 2-sylinterisellä koneella turbo varmasti pyörisi paremmin, mutta mopossa kaksi pyttyä? Kyseisen kokoluokan koneita on yli 1-pyttyisinä hyvin vähän, onko ollenkaan...

Turbossa kun käytettäisiin hukkaan menevää liikevoimaa turbiinin pyörittämiseen, hyötysuhdekin paranisi varmasti. Mutta se pitäisi ensin saada toimimaan ja ahtamaan...
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 21.11.2007 18:59

No kuten Höylä sanoi, aina tuppaa jotakin häviämään kun energiaa muutetaan muodosta toiseen. Ja ihan jatkoa ajatellen, suosittelen kyllä perehtymään noihin perusteisiin, siihen mikä on mahdollista ja mikä ei. Se vaan valitettavasti on niin että tiettyjä fysiikan peruslakeja EI VOI kumota. Pahin rajoite on se, että energiaa ei tule tyhjästä.

Oikee ahtaminenhan kyllä onnistuu, sitä en tiedä löytyykö mopoluokkaan sopivan kokoista turboa. Roots ahtimen rakentaminen lienee erittäin näppärälle hepulle mahdollista rakentaa itse. Samoin on mahdollista leikitellä ajatuksella suurempitilavuuksisesta lisäsylinteristä, jota käytetään kompressorina painamaan ilmaa koneeseen.

Ja onhan mahdollista käyttää ulkopuolista moottoria painamaan ilmaa koneeseen. Esim maailmalla ovat saaneet autopuolella jopa jonkinlaista tulosta puhaltamalla tehokkaalla lehtipuhaltimella ilmaa imusarjaan. Mopoluokassa tämä vaatisi tietysti aikalailla sopivan kokoista moottoria ja puhallinta, mutta esim rc-polttiksista voisi löytyä.

Jotain tuollaisia ideoita ehkä kannattaisikin kehitellä.

Mortuoppi kirjoitti:Fuck the sähköahdin (vaikka oma idea olikin). Liian häsläämiseksi menee, eikä hyötysuhteen nosto-ongelmaan ratkaisua vaan taida olla. Väittelyyn jään pahasti koukkuun, melkein aina, myönnetään, ja jutut lähtee raiteilta.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
KonZa^^ Moderaattori
Pyörä:
Tunturi Rider, Cube Acid Comp 29
Paikkakunta:
Mikkeli&Suur-Kuusaa
Liittynyt:
21.10.2006 19:39

ViestiKirjoittanut KonZa^^ » 21.11.2007 19:23

Sarvi-Perkele kirjoitti:Ja onhan mahdollista käyttää ulkopuolista moottoria painamaan ilmaa koneeseen. Esim maailmalla ovat saaneet autopuolella jopa jonkinlaista tulosta puhaltamalla tehokkaalla lehtipuhaltimella ilmaa imusarjaan. Mopoluokassa tämä vaatisi tietysti aikalailla sopivan kokoista moottoria ja puhallinta, mutta esim rc-polttiksista voisi löytyä.


Kyseinen video löytyy ainakin tuolta videos.streetfire.netistä (leafblower turbo) myös ruohonleikkuri nossilla ahdettuna jne... Eli sieltä vaan näitä "hulluja" virityksiä etsimään.
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 21.11.2007 19:23

Omia ajatuksiani:

Esimerkiksi lehtipuhallin on varmasti toimiva keino. Omalla moottorilla kuitenkin pyöriessään on vaikea saada ahtopaine vastaamaan moottorin tarvetta, ja bensiinin syöttöä. Elämää ja elektroniikkaa sanoo joku, mutta..

2 sylinteriä mopossa (yhteistilavuus silti 50cc) ei tuota juuri (jos ollenkaan) sen enempää pakokaasua kuin yksi tuon kokoinen. Tosin jos moottoria käytetään ylipaineella, niin sittenhän tulee enemmän pakokaasuja pyörittämään prupellia.

Hetkellistä tehoa haluttaessa lienee kemiallinen ahtaminen kaikkein käyttökelposin. Osaavalle kaverille kohtalaisen halpa tehdä, ja tehon rajoituksena on moottorin kesto.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 21.11.2007 19:35

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Oikee ahtaminenhan kyllä onnistuu, sitä en tiedä löytyykö mopoluokkaan sopivan kokoista turboa. Roots ahtimen rakentaminen lienee erittäin näppärälle hepulle mahdollista rakentaa itse. Samoin on mahdollista leikitellä ajatuksella suurempitilavuuksisesta lisäsylinteristä, jota käytetään kompressorina painamaan ilmaa koneeseen.


Masquttihan se tämmöistä on kaavaillut, ihan jo pitkälle mietittynä ;).

Sopivia ahtimia kyllä löytyy, pienimmät soveltuvat 8hp:stä ylöspäin, eli jo enemmän kuin riittävä, kevarissa mokoma jo ahdistaisi :P. Tosin kyllä löytyy hintaakin, 800e uutena taisi IHIä saada.

Atech: Sarvi taisi puhua lisäsylinterillä ns.huuhtelupumpusta ;).
Dank memes melt steel beams.
Höylä
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
29.4.2004 15:25

ViestiKirjoittanut Höylä » 21.11.2007 19:40

ei pakokaasuja tule yhtään sen enempää, oli sitten 1 tai 6 pyttyinen, jos koneen koko on sama...mutta pakokaasu pulssien väli puolittuu jo 2 pyttyisellä...saadaan vähän sykliä siihen turbolle tulevaan paineeseen... eikä yksi iso pulssi->hetkeen ei mitää ja taas iso annos pakokaasuja = ei hyvä...


ahtamisen yhteydessä kannattaa sitten tosiaan siirtyä siihen ruiskutukseen seoksen muodostuksessa, esim. vanhojen k-jetronic ruiskujen kylmäkäynnistys suutin (tuotto jotain 50-90 cc/min riippuen suuttimen tyypistä, niitä on ainakin 3 eri kokoa, mulla on joku 55 cc/min oleva suutin itsellä varastoituna tulevaisuutta varten ;)) on sopivan kokoinen 50-80 cc pytyn kanssa, siihen vain megasquirt kaveriksi, niin saa samalla säädettävän sytkänkin ;)
"voishan sen maalatakki, muttei se yhtään sen kovempaa menis."
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 21.11.2007 19:49

Tume34 kirjoitti:Atech: Sarvi taisi puhua lisäsylinterillä ns.huuhtelupumpusta ;).


Vastasin mortuopille joka puheli että 2-pyttysen kanssa turbo pyörii paremmin kuin 1-pyttysen. ^^

Miksi huuhtelupumput ei ole yleistyny? Tai toimiihan kampikammiokin huuhtelupumppuna, mutta.. Sellainen ihan kunnollinen. Mitäs jos ottaisi kampuralta voiman vaikka tuollaiseen roots-ahtimeen, laittaisi sen kaasarin ja kampikammion väliin? Luisti- tai mäntäohjattuhan toimisi aika normaalisti tällöin eikö? Miksei läppiskin. Lisäksi toimisi kaasarin kanssa kuten tavallisestikin, ainakin nopeasti mietittynä.
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 21.11.2007 19:55

Perusteet ollu selvillä, sekä realismi. Ristiriitoja vaan oli, väittelyissä tosin hyvin usein. Ei siitä sen enempää.

Höylä ja Atech en kai muuta väittänytkään kuin pulssien lisääntymistä? En että pakokaasut yhdessä pulssissa lisääntyisi. Kuten täsmensit vielä, Höylä, että pienempi tiheämpi pulssi parempi kuin harvempi mutta "isompi". EDIT: Eiku hetkinen nyt meikäki ymmärsi väärin mitä tarkoititte, samaa mäki kelailin, asia selvä nyt taas.

Tuollainen "paineistus-sylinterillä" varustettu moottori taitaa olla jo ainakin paperilla olemassa-> http://www.scuderigroup.com/technology/ ... eview.html en kyllä speksejä lukenut, mutta eikös tuo työtahditon sylinteri työnnä tuonne polttopyttyyn ihan saman verran löpöä tai happea kuin mitä pytty imisi yksinään? Kyllähän tuolla hengitys tehostuu joka tapauksessa, mutta en tiedä onko mikään hyödyllinen keksintö.

2-pyttyinen mopo kuitenkin puhaltaisi tiheämmin pakokaasuja, vaikka niitä vähemmän kerralla tosin tulisi.

Oho: tuohon Split-cycle -moottoriin, olin vähän nopeasti katsonut systeemin läpi, tuohan on vähän kuin 2-t nelarin hengityksellä\nelari 2x työtahtien määrä. Onhan tuossakin huonotkin puolensa, paino yms. Eipäs ollukkaan ihan turha keksintö...
Viimeksi muokannut Kitaconist päivämäärä 21.11.2007 19:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 21.11.2007 19:58

Hmm, tiesitkö että kaikkein ensimmäinen 2-tahtinen oli tiettävästi tuollainen erillisellä huuhtelumpumpulla varustettu. Ja monikin sen jälkeen.
Viimeksi muokannut Import päivämäärä 21.11.2007 20:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 21.11.2007 20:00

Atech kirjoitti:Hmm, tiesitkö että tiettävästi kaikkein ensimmäinen 2-tahtinen oli tiettävästi tuollainen erillisellä huuhtelumpumpulla varustettu. Ja monikin sen jälkeen.
En, enpä muuten tuota moottoria olisi ihmetellytkään. Onko tuossa Split-cyclessä sitten mitään uutta?
Höylä
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
29.4.2004 15:25

ViestiKirjoittanut Höylä » 21.11.2007 20:05

tuo gif animaatio tai mikä nyt onkaan on kyllä ihan vituillaan :P periaate kyllä selviää, mutta katsokaa nyt hieman tarkemmin tuon toimintaa... ei tuoretta seosta kuulu työntää työtahdin alussa/sen aikana sylinteriin...
"voishan sen maalatakki, muttei se yhtään sen kovempaa menis."
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 21.11.2007 20:06

Ja sytytys näyttää tulevan kun mäntä on jo matkalla alaspäin ;) En ymmärrä miksi se pitää tehdä noin vaikeasti, kun http://www.motot.net/galleria/showphoto ... user/46597 toimii myös :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.12.2007 19:51

Tein uuden Area.exen apuohjelman ja muutoinkin muutin samalla systeemejä, niin pääsin niistä .Bat tiedostoista eroon. Samaten aukon leveysmitan voi nyt antaa joko kehä- tai kohtisuorana mittana.

Siinä, jos on tarvetta: http://files.filefront.com/Areazip/;916 ... einfo.html
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
jone_P
Pyörä:
LC4
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
6.9.2005 17:51

ViestiKirjoittanut jone_P » 9.12.2007 22:18

Mikä on paras muoto paljealueellisen kannen palotilalle? Puolipallo?

Muistaakseni näin joskus jossain kuvan, jossa sanottiin tasapohjaisemman palotilan olevan hyvä. Siis tämmönen http://s105.photobucket.com/albums/m215/Thunderbird94_2006/Muut/?action=view&current=nimetn.jpg En kyllä löydä sitä enää mistään. Muistanko väärin?
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 9.12.2007 22:20

Muuten toimiva, mutta tulpalle ei saa / kannata tehdä tuollaista kuoppaa, sekoittuu seosvirrat entisestään. Minarellin AM6:ssa on esmes. tuollane tasapintanen palotila

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista