Jatkoa Poliisit-topicista:
Slerpa_ kirjoitti:Noin teoriassa se katalysaattori toimii, jos saadaan se ihanteellinen seossuhde sinne kattiin (kuten ruiskumoottoreilla saadaan, vai montako toimivaa kaasutin-katalysaattori ratkaisua automailmasta tiedät?). Valitettavasti kun kaasarista puhutaan (eikä edes sähkökaasarista) se seossuhde on ihan mahdotonta saada sinne ihanteelliseksi, ja katalysaattori ei toimi kunnolla. Vielä kun kotiasentaja käy laittamassa (ilman mitään mittareita tai tietoja lambda-arvoista) viimeistään talvella koneeseen isomman suuttimen, käy kone jo ihan liian rikkaalla ja katalysaattori on aivan turhana härpäkkeenä putkessa.
Jos mopoihin tulisi ruiskuja, olisi sillä katalysaattorilla tarkotuskin, ja hommassa olisi joku järki. Nykyään se on siellä täysin turha.
E: PAhottelen, en huomannut Shapen huomautusta kun viestin lähetin, poistakoon/siirtäköön viestin jos se on haitaksi.
Joo no ei noita kyllä kovin monia taida olla, mutta eihän ne nyt aivan täysin turhaakaan siellä putkessa ole. Oikein toteutettunahan (joita ne tuskin mopoissa on) se ei tehojakaan syö, mutta jalometalleja noidenkin valmistuksessa aika pitkälti taidetaan käyttää, joten eivät ihan ilmaisia ole. Joten jos ne eivät millään tavalla päästöihin vaikuttaisi niin en usko että niitä myöskään putkista löytyisi.
Se on kyllä täysin totta, ja varmaa että paljon pienemmäksikin noita päästöjä saisi oikealla toteutuksella ja ruiskuohjauksella. Aika harvoissa 50cc noita ruiskuja vielä nähdään. Tulevaisuudessa varmasti yleistyvät, puhtaampi palaminen, pienempi kulutus jne sillä kuitenkin saadaan.
Athenallahan noita on jo valikoimissa, ruiskuja 2t koneeseen..