arsori
- Pyörä:
- KTM EXC300
- Paikkakunta:
- JKL
- Liittynyt:
- 19.1.2012 0:01
Jammu1234432 kirjoitti:joo irrotin tässä ekaa kertaa kytkinkopan, niin otin käynnistyspolkimen akselin irti, ja jäi vähän kattomatta missä asennossa se pitää olla. Eli se akseli menee sinne sisään sellasee koloon ja sitte sen päälle tulee se ratas, niin siinä rattaan kohalla suunnilleen sojoittaa tollane ihme pala ylöspäin (paska selitys:p) niin onko siinä mitään väliä kun kiinni laittaa että minnepäin se näyttää/missä kulmassa se on?
Ei ole väliä, koska se jousi "viritetään" sitten kun kytkinpuoli on kasattu kokonaan. Se oisko ollu 17mm pultti melkein kokonaan auki siitä käynnistyspolkimen vierestä, ja sitten pyörität sitä käynnistypolkimen akselia polkaisusuuntaan, kunnes sitä ei saa pyöritettyä enempää. Sitten pidät sen siinä asennossa ja pyörität pultin takaisin kiinni.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Gogge
- Pyörä:
- Beta RR50 Motard Track -11
- Paikkakunta:
- Varkaus
- Liittynyt:
- 22.8.2011 16:03
TEIKKU kirjoitti:Eli aloitetaan siitä, että laitat akselin siihen kytkinkoppaa, ja palautinjousen paikalleen. Sen jälkeen pyörität sieltä kytkinkopan ulkopuolelta sitä akselia sen verran vastapäivään, että jousesta menee löysät pois. No sen jälkeen laitat sen paksun rattaan, missä on se väkänen. Laitat sen sellaiseen asentoon siihen akseliin, että se väkänen osoittaa alaspäin. Sitte vain viimeinenkin ratas paikalle, ja koppa kiinni.
Sen jälkeen avaat sen kullanvärisen ruuvin, joka on siinä lohkossa semmonen joku 15mm-19mm kanta. Ja avaat sen reilusti auki. Sen jälkeen laitat käynnistyspolkimen kiinni, ja painat käynnistyspolkimen aivan täysin alas. Sen jälkeen pidät poljinta alhaalla, ja laitat kultasen pultin kiinni. Ja testaat, että palauttaakko käynnistyspoljin.
Jos vähän selkeyttää vielä, toi jousen jännittäminen on kuitenkin vähän hankalaa ekalla kerralla.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Jammu1234432
- Liittynyt:
- 4.6.2012 23:25
joo no aloittelijahan mä vasta olen. Kiitti neuvoista!
Aplaja
- Pyörä:
- Rieju MRX 125
- Paikkakunta:
- Rovaniemi
- Liittynyt:
- 17.6.2010 17:23
Mikä mahtaa olla vikana, kun mopo ei jaksa enää vääntää. Ajossa ei jaksa vaihtaa vitoselle tai kutoselle ilman kunnon vinguttamista ja kun laittaa vaihteen silmään niin hyytyy eikä jaksa vetää. Aina joskus tehot palautuu vähäksi aikaa. Jäähdytinnesteetkin on ruskeat joten epäilisin sylinterin tai kannentiivistettä. Ennen kuitenkin näillä vireillä kulkenu n. 60 ylämäkeen, nykyään vähän päälle 50 tasasella. Apuja?
T-kortti: 30.3.2012, M-kortti: 27.4.2012, A1-kortti: 17.7.2013
Pysäytetty [ ], Sakot [ ], Kilvet pois [ ].
RiejuMRT10
- Liittynyt:
- 20.9.2012 18:06
Oon tekemässä kytkinremonttia, eli siis mitä tarvihen, ja onko vaikee, mulla on kytkinlevysarja, kytkinkopan tiiviste, ja uuvet öljyt ja työkalut. Pittääkö ottaa vesipumpusta yhtään pulttia irti, vai voiko jättää sen koskematta, ja mitä pitää öljypumpulle tehä, tarviiko ottaa letkut irti ja vaijeri irti, vai mahtuuko ne olemaan siinä, tarvihteeko käynnstyspolokimesta ottaa mittään muuta irti, ku ite poljin, ja kuinka kirreelle pittää kiristää ne kytkinjousien pultit, mitkä tullee siihen kytkinkelloon, ja entäs se pultti, joka tullee keskelle, pittääkö siitä tietää jottain irrottaessa, ja onko niitten välilevyjen pikkusten "kohoumien" paikalla väliä?
arsori
- Pyörä:
- KTM EXC300
- Paikkakunta:
- JKL
- Liittynyt:
- 19.1.2012 0:01
Se päällimmäinen painelevy menee kokonaan pohjaan vain oikeassa asennossa, eli siihen ei tarvitse kiinnittää huomiota. Kytkinjousien ruuvit kiristetään käsitiukkaan ruuvarilla, halutessaan voi varmistaa vaikkapa loctiten SINISELLÄ ruuvilukitteella, se on ainut toimiva.
Vesipumpun kopan alimman pultin (sen missä prikka alapuolella) avaat ensin, niin jäähdytysnesteet valuvat pihalle. Muista avata syylärin korkki niin homma vauhdittuu. Muuten pumppuun ei tarvi koskea.
Siihen keskimmäiseen painelevyn päällä näkyvän pultin säätöön löytyy ohjeet tod.näk. edelliseltä sivulta tästä topicista.
Öljypumpusta pitää varmaankin irroitella letkut ja vaijerit että saat kytkinkopan kunnolla irti, itse en tiedä kun omasta moottorista tuorevoitelu puuttuu.
Ja muista valuttaa ne vaihteistoöljyt ulos ensin, ja lämpimänä, käy ajamassa vaikka pieni lenkki ensin!
Aplaja: Kato ensiksi vaikka sytytystulppa, ja ne kannentiivisteet. Onko männällä ajettu kuinka paljon?
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
RiejuMRT10
- Liittynyt:
- 20.9.2012 18:06
Ok, kiitos! Onkos muuten kytkinlevyt ihan välttämätöntä voidella vaiht.öljyllä, ennen remonttia? Onko ö.pumpun vaijeri vaikee irrottaa, ja letkut, saako pumpun helposti sillai irti, ettei tartteis valuttaa tuorevoiteluöljyjä pellolle?
arsori
- Pyörä:
- KTM EXC300
- Paikkakunta:
- JKL
- Liittynyt:
- 19.1.2012 0:01
Ne letkut voi painaa sormella kasaan, ja sit vaikka kattoa valmiiksi jonkun tulpan jonka laittaa letkujen päähän.
Öljypumppu oli kopassa muistaakseni kahdella kuusiokolopultilla, siitä vaijerin irrottamisesta ei ole mitään hajua. Ei se nyt kovin ylitsepääsemättömän vaikeaa voi olla...?
Ja niitä kytkinlevyjä ei tarvitse voidella, mutta kun ekan kerran laitat sen pyörän uusien levyjen kanssa käyntiin, niin laita se oikea määrä öljyä (7 desiä muistaakseni, mutta voi laittaa enemmänkin. Kyllähän se ylimääräinen tulee ylivuotonipasta ulos mikäli ei tykkää olla siellä.) ja anna pyöriä tyhjäkäynnillä vaikka minuutin verran, ja samalla painelet kytkintä. Tärkeintä on, että kun lähdet ajamaan niin voitelut ovat kunnossa.
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
[leipuri]
- Pyörä:
- Ex Derbi, Yamaha Dt Stunt Project
- Paikkakunta:
- Pirkanmaa, Sastamala
- Liittynyt:
- 20.9.2011 16:58
Kytkin"pinkan" sisällä menee ne 2 akselia ja kuula. Multa puuttuu kuula, eli onko se kuula vain sitä varten, että ei noi erilliset akselit hankaa toisiaan, joten joutuisi vähänväliä säätelemään kytkintä? Eli voisiko tuon kuulan jättää pois minulta kun sitä ei löydy ja säätää sitten kytkimen päällimmäisen levyn ruuvista säätö oikeaksi? Miksei tehdas valmistanut koko akselia ylipäätään kiinteäksi?
if you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!
jke
- Pyörä:
- Rieju Spike X 50 -09
- Paikkakunta:
- Kauhava
- Liittynyt:
- 11.8.2011 17:07
Jep, eli mitä tulisi maksamaan koneremppa AM6 koneelle itse tehtynä? Mietiskelin tossa että mopo pitäs myydä pian autoiän lähestymisen takia, ja olis varmaan "myyntivaltti" jos olis remppaa tehty. Eli onko tossa alotusviestissä _kaikki_ laakerit mitä koko koneeseen tarvii vaihtaa? Ja mitä muuta mahdollisesti remonttia varten kannattaa ostaa kuin perus tiivistesatsit ja stefasatsit? Koneella ajettu nyt noin 17500km, eikä ainakaan (vielä
) tunnu mitään ylimääräsiä kilinöitä tai kolinoita olevan, eikä sen kummemmin muita ongelmia, kuin että laatikkoöljyt ovat olleet aina harmahtavat kun ne ottaa pois. Vesipumpun stefan vaihdoin, muttei auttanut siihen eli mahd. vettä kondensoituu sisään huohotinletkusta tms. Ja tosiaan, mäntää ei tarvitse mainita, se on vaihdettu 16tkm kohdalla ja pytty porattu+hoonattu.
Haageni
- Pyörä:
- Rieju rrx -06
- Liittynyt:
- 5.12.2010 0:47
Koneen laakerointi + tiivisteet ja stefat on jotaki 80e luokkaa, ja siihen päälle sitte vielä muut osat jos jotaki muutaki pitää vaihtaa. Esim kytkinlevyt ja jouset vaihtoon jos on tarvis, ja kampuran/kiertokangen vaihtoaki kannattaa harkita noilla kilometreillä.
Tuossa etusivulla on lueteltu kaikki tarvittavat laakerit. Ja ennen remonttia olis hyvä hankkia magneeton ulosvetäjä ja luonnollisestikin myös lohkojen väliin tiivisteliima
E: ja liukuvasara olis aika hyvä olla vanhojen laakereiden irroittamisessa
jke
- Pyörä:
- Rieju Spike X 50 -09
- Paikkakunta:
- Kauhava
- Liittynyt:
- 11.8.2011 17:07
Selvä. Onko mitään arvioita kauanko toho remppaa menee jos osat on olemas ku mopo kumminki päivittäisessä käytössä eikä kovin kauaa viittisi vasaran alla pitää. Mikä muuten on suositeltu kilometrimäärä ennenkö remppaa kannattaa tehä? Ja mistä huomaa, että kampuraa pitäis vaihtaa ku mäntää vaihdettaessa ei mitää normaalista poikkeavia klappeja kiertokangen ja kampuran välisessä laakerissa tuntunu(vai onko normaalia että kiertokanki sillälailla vähä "heiluu" yläpäästä sivusuunnassa)? Entä mistä kytkinlevyjen ja jousien tietää olevan vaihtokunnossa? Sori ku näin hirviästi riittää kysymyksiä mutten haluaasi oikee summissa ruveta ostelemaan tai yleensäkään tekemään mitää jossei ny sattumalta tarvittisikkaa
siimo-
- Pyörä:
- Suzuki pv -88, MBK x-limit -04
- Paikkakunta:
- Kalajoki/Himanka
- Liittynyt:
- 27.12.2009 15:48
Se riippuu niin paljon tekijästä ja siittä miten hommat onnistuu. Kun kaikki menee putkeen eikä ensimmäistä kertaa ruuvaa niin ei siihen kamalan monta tuntia kulu jos lasketaan koneen irroitukset yms. Joskus taas tulee yllättäviä vastoinkäymisiä ja ne tietenki aina venyttää urakkaa... Otat vaikka joku lauantai heti aamusta asti käsittelyyn niin on aikaa hyvin
Ite en kyllä vielä noilla kilsoilla lähtis tekemään remppaa jos ei mitään ylimäärästä kilinää tai kolinaa kuulu. Helposti sen yli 20k ajelee ennenkuin tarvitsee alkaa aukomaan konetta. Ite ehkä siinä 25k kohilla, jos ei vielä aiemmin ole alkanut oireilemaan. Ehkä noilla kilsoilla en vielä kampuraan rahaa käyttäis jos ei kiertokangessa ole pystysuunnassa yhtään väljää. Mutta jos rahaa löytyy ja haluaa kerralla panostaa niin ite tilaisin ulkomailta dopplerin kampuran sisään. Kytkinlevyt ja jäykemmät jouset on erikseen melko halpoja joten ne vaihtaisin itse rempan yhteydessä. Ja kytkinlevyistä näkee kyllä silmämääräisesti onko ne jo sileät vai ihan hyvin pykälää kitkapinnasa
Ostetaan: Suzuki PV ehjä penkinrauta ja mg koppa Tarjoukset yv!
Am6 osia löytyy paljon monenlaista, kannattaa kysellä jos tarvetta!
CRWR
- Pyörä:
- Yamaha WR125x -13,Yamaha DT50x, Honda CR250
- Paikkakunta:
- Outokumpuu
- Liittynyt:
- 15.7.2012 17:28
Mitenkäs sais ton Yamaha DT:n kulkee alle 60 mittariin, nyt menee sen 66 suoralla ja 70 alamäkeen mittariin ja kiihtyy ku raketti. Vireinä jonkun verran jyrsitty kuri, 10 - 65 välit (ei mahdu 70z koska ketjunohjaaja), moricci porattu, kansi oikaistu ja 87 suutin. Vaikuttasko miten paljon jos pistäs välilevyyn peltikurin? Kiire on koska koulumatkaa vilkasta päätietä n.10km ja paperikortti.
Tarpeeks lujaa on liian vähän
[leipuri]
- Pyörä:
- Ex Derbi, Yamaha Dt Stunt Project
- Paikkakunta:
- Pirkanmaa, Sastamala
- Liittynyt:
- 20.9.2011 16:58
Vastatkaas kiireellä!![leipuri] kirjoitti:Kytkin"pinkan" sisällä menee ne 2 akselia ja kuula. Multa puuttuu kuula, eli onko se kuula vain sitä varten, että ei noi erilliset akselit hankaa toisiaan, joten joutuisi vähänväliä säätelemään kytkintä? Eli voisiko tuon kuulan jättää pois minulta kun sitä ei löydy ja säätää sitten kytkimen päällimmäisen levyn ruuvista säätö oikeaksi? Miksei tehdas valmistanut koko akselia ylipäätään kiinteäksi?
if you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista