-Zone-
- Liittynyt:
- 22.6.2005 22:42
Betaversio kirjoitti:Eikös Kreidlerin vanhat...
Ja eikös ne ole ilmajäähyjä nuo RC-koneetkin.. Ja muutoinkin.. Ilmajäähdytyskin on vaan yleisimitys. Vanhoissa crossikoneissa oli pakosti melkoisen isot jäähdytysrivat kun ajonopeudet oli selvästi pienemmät kuin RR
(tai oikeammin TT siihen aikaan) pannuissa. Kuten Beta noista sanoikin; Kiersivät kuin pienet elukat.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sarvi-Perkele
- Liittynyt:
- 12.12.2004 18:10
Herra Kaaden tiimeineen ylitti muistaakseni 200 hepan litratehot 50 cc vehkeellä vuonna 1962. Eikä vehje muistaakseni kiertänyt juuri kymppiä enempää.
Nyt, viisikymmentä (50) vuotta myöhemmin, saisko sitä samat irti?
Sitä en nyt oikein hahmota mitä tekemistä jäähdytystavalla on kierrosluvun kanssa..?
Ilmajäähylennokkivehkeet taitaa kiertää 35 000 + rpm. Jaa Zone jo kerkeskin...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Zoneri
- Pyörä:
- Aina palasina..
- Paikkakunta:
- Porvoo
- Liittynyt:
- 10.9.2011 18:07
Juu, kiitos vastauksista. Tässä pytyssa ei nuo huuhteluaukot aukea kuin puoleen väliin.
Portmapin postaan vielä tänään.
Entisessä koulussa voi sylkkien pintoja sorvailla..
Ajattelin, että kovemmat kierrokset--> enemmän tuottaa lämpöä. Mutta eipä ollutkaan tuolleen.
Paska mikä paska.
Betaversio
- Pyörä:
- Tunturimopedi
- Paikkakunta:
- Somero
- Liittynyt:
- 21.9.2006 9:56
Zoner v2 kirjoitti:Ajattelin, että kovemmat kierrokset--> enemmän tuottaa lämpöä. Mutta eipä ollutkaan tuolleen.
Tottakai se on tuolleen... Enemmän tehoa pytystä irti --> Enemmän lämpöä. Varsinkin jos tehoa nostetaan kierroksia korottamalla. Mutta vastaavasti enemmän vauhtia --> Parempi jäähdytys, kuten Zone tuossa edellä sanoi... Ajossa siis se härveli tuskin lämpenee liikaa.
Tyhjäkäynnillähän se härveli taas ei lämpene juuri enempää vaikka sitä miten virittäisi. Toisinsanoen, tyhjäkäynnin lämmöntuotto on niin pientä että siitä ei kannata huolestua tässä yhteydessä.
nigoo
- Liittynyt:
- 18.5.2006 15:31
Itelle sanottiin autokoulussa, että reipas ja kova kiihdytys, jolla päästään tavoitenopeuteen nopeasti olisi taloudellisempaa mitä pitkä ja rauhallinen kiihdytys. Tiedä sitten mikä oikeasti on taloudellisempaa
Eikös se mene niin, että
tavoitevaihteelle kova kiihdyttäminen on taloudellista, mikäli vaihde ehtii käyttömatkansa aikana maksamaan takaisin kovassa kiihdytyksessä kuluneen polttoaineen?
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
Miten vaihteet tähän liittyy? Eli kiihdyttäisit 4 vaihteisessa autossa 1-3 kovaa ja nelosella hiljaa? Jos esimerkiksi 100km/h on tavoite nopeus. Tietysti lyhyelle matkalle ei kannata täysillä kiihdyttää, kun heti joutuu jarruttamaan sen nopeuden pois.
Ite muistaisin silti että jos matkaa lähdetään ajamaan, pitää tavoitenopeus saada mahdollisimman äkkiä, oli se sitten mikä vaan. Vaihteita vaihdellaan vanhoissa autoissa auton jaksamisen kantilta ja uusissa autoissa taloudellisuuden kantilta katottuna. Eli ei huudateta ihan silmittömästi sitä uutta autoa, kun se kiihtyy hyvin vähemmälläkin, vanhoja on vähän pakko huudattaa kun eivät kulje mihinkään.
En sitten tiiä miten "hurjista" pensasäästöistä puhutaan, kiihdytti sitten hiljaa tai täysillä pitkän matkan alussa...
Alunperin taisi olla kuitenkin skootterista ja sen taloudellisuudesta kyse (muistanko oikein?), joten vaihteilla ei saa kulutusta pienennettyä kunnei sellasia ole.
rossipoika
- Liittynyt:
- 11.10.2007 19:46
Kiihdytys tulisi suorittaa parhaan vääntömomentin kierrosten tietämillä, koska tällöin moottorin hyötysuhde on korkeimmillaan.
Sarvi-Perkele
- Liittynyt:
- 12.12.2004 18:10
Kuten näistä moninaisista vastauksistakin käy ilmi, ei kysymykseen (eli taloudellisin kiihdytystapa) ole yhtä ainoaa tarkkaa vastausta. Kokonaistaloudellisuus riippuu ajetusta reitistä, vaaditusta nopeusprofiilista, korkeusprofiilista, yms.
Ja kannattaa pitää mielessä että tasanopeudella ajaminenkaan ei ole yksioikoisesti selvää että mitä lujempaa sen huonompi taloudellisuus. Tiettyä ajonopeutta hitaampi eteneminen kuluttaa taas enemmän bensaa.
Erityisesti kireässä kaksitahtisessa lienee tuo rossipojan ohje aika pätevä, koska maksimivääntö sattuu aika lähelle huipputehon kiekkoja, ja näin kiihdytyksestä muodostuu varsin ripeä. Sen sijaan matka-ajon kannalta tuo yhtälö on hieman hankala.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
tinde666
- Liittynyt:
- 30.4.2012 14:44
eli jos laittaa räsään ram airin (alias: köyhän miehen turbo, putki tai jokin tötsä joka ohjaa lisää ilmaa kaasarille) niin paljon se tuo lisää tehoo? Jos jollain on kokemuksia niin voi kertoo
jt-87
- Pyörä:
- Suzukeja:S1, PV, DS80
- Paikkakunta:
- Polvijärvi
- Liittynyt:
- 5.9.2009 21:25
Jos se räsä kulkee 200+km/h, saataa siitä vähän apua ollakkin, muuten on vain näön vuoksi.
Blairexhaust putken profiililla:
http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Shape
Moderaattori
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 9.9.2005 19:54
Semmosta kysyisin, että mikä olisi mahdollisimman hyvä aukioloaika pakoaukolle 70cc koneessa, kun pakoputken optimaalinen tehoalue on siinä 13 800 - 14 000 rpm? Meneekö 210 astetta jo överiksi?
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!
Palezu
- Liittynyt:
- 28.4.2011 9:59
Oisko tuosta jotain apua (bellin virityskirjasta)
joten 210 astetta kuulostaisi ihan hyvältä mutta enemmän mietityttäisi riittääkö siinä huuhtelujen ajoitus noin koville kiekoille.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Shape
Moderaattori
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 9.9.2005 19:54
Hahaa asiallista, kiitos!
Huuhtelujen ajoitus kyllä riittää, kun laittaa lastun lentämään, se ei varmasti tule ongelmaksi.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!
Betaversio
- Pyörä:
- Tunturimopedi
- Paikkakunta:
- Somero
- Liittynyt:
- 21.9.2006 9:56
Aika kovaa aiot kierrättää konetta. Mistä päätellen muuten tuo pakoputken tehoalue on tuollainen mitä arvelet sen olevan? Ja onko kyse jostain skodesta tms? Se nyt on selvää että sekä paon että huuhtelujen pitää olla ISOT. Se on taas ihan eri juttu että saako sen koneen oikeasti toimimaan tehokkaasti noilla kierroksilla vaikka mitä tekis.
Pystyiskö cut & try menetelmää soveltamaan tähän? Elikkäs ensinnä puoli milliä tai milli männänlaesta veks pakoajoituksen pidentämiseksi ja sitten ruvetaan milli kerrallaan korottamaan pakoa kunnes saadaan tulokseksi hyvä kone tai liian korkea pako. Lopuksi vaihdetaan mäntä normaaliin, jolloin "pilalle viilattu" pako palautuukin pykälää miedommaksi. Luulisi että kolmeosaisella paolla riittää 200 astetta jo melko pitkälle. Sen yli jos menee niin aika rajoilla aletaan olla. Ainakaan 210 asteiseksi en viilaisi mitään pyttyä suoriltaan. Tärkeintä on saada se pako virtaamaan kunnolla, ei niinkään suinpäin korottaminen.
Ainahan voit soittaan näille jampoille ja kysyä että minkälaiset porttaukset niillä on pytyssä...
http://www.racingsm.org/fp.php?project=metralufo
jkoljo
Moderaattori
- Pyörä:
- Peugeot TKR LC 70cc HighEnd - with NOS, Husqvarna CR125
- Paikkakunta:
- Tampere
- Liittynyt:
- 9.2.2008 20:02
Kuinka paljon noille kierroksille ja 210 asteen paolle kannattaisi laittaa huuhtelujen ajoitusta? Pitää vissiin hankkia tuo Bellin kirja
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista