Mullakin olis suunnitteluasteella rabasan tekniikka ahdettuna
joko turbo- tai remmi. turboja ei meinaa löytää tarpeeksi pieniä, joten remmiahtaminen olisi se kaikkein järkevin.
Tuossahan on ongelmana, että ahdot karkaavat helposti pakoputkeen, varsinkin pienillä kierroksilla, tämän voi korjata, kun saa putkiston tuottamaan tarpeeksi vastapainetta juuri oikeaan aikaan pakoaukon juurelle.
Ajattelin, jos alkukäyrään väkertäisi läpän, mikä mekaanisesti säätyisi kierrosten ja ahtopaineiden noustessa, pienillä kierroksilla olisi enemmän kiinni, mutta tuleeko tässä ongelmana, että moottori ei pysy sitten käynnissä enään, vai onko koko läppää hyötyä edes rakentaa?
Toinen olisi, kun turboahtimesta muokkaisi remmiahtimen. leikkaisi aukon turbiinikoteloon, mistä hihna kulkisi ja tekisi turbiinipyörän paikalle yli 1:10 suhteessa olevan hihnapyörän suhteessa vauhtipyörään ja kiristäjä väliin. jos tekisi tasan 1:10 tarkoittaisi se 10 000 kierroksen kohdalla ahdin pyörisi 100 000, mielestäni pitäisi pyöriä 100 000 aiemmin, siksi suhde pitäisi mielestäni olla YLI 1:10 vauhtipyörään sorvattaisiin hihnalle sopiva paikka.
kyseisessä DIY remmissä hyvänä puolena olisi, ettei ahtimen kokoa tarvitse ottaa huomioon, kunhan hihnapyörien jakosuhde olisi kunnossa, että ahdin pyörisi tarpeeksi nopeasti. Tuossa vain ongelmana on tuo pakoputkisto, mitä sille keksisi. Tavoitteina 50kuutioinen vanhanmallin rabasa ja huippunopeus 120-150km/h ensimmäisen vuoden aikana. Tietääkseni 50cc maailmanennätys oli 233.3km/h? oliko tämä youtubessa nähty minarellin turbomylly??
Täsä remmissä olisi myös hyvänä puolena, että sen lisäksi koneeseen voisi asentaa myös turboahtimen, koska ahtojen karattua pakoputkeen, auttavat ne turboahdinta heräämään paremmin.
Aihiopyörä tulee olemaan harrikan muotoinen rungoltansa, eli matala sekä jonkinnäköistä katetta päälle. Rungosta ei ole sen enempää tarkkaa tietoa, joutuuko tekemään itse.
Miltä kuulostaisi?