TurboSaab kirjoitti:täällä on puhuttu melko paljon ahtamisesta, sekoitetaan soppaa ja kysytään että toimisiko ruuviahdin? ovat pieniä ja tuottavat hyvät paineet, juuri tuon enempää en tiedä. viisaammat valaiskoot.
E: ja nyysii vähemmän tehoa koneelta kuin remmari
Itsekkiin katsoin tuota kuvaa pitkään ja tarkasti, mutta en keksinyt parempaakaan aikaa uuden seoksen työntymiseen tuolla rakenteella. Sinänsähän tuo on mielestäni aivan älytön ratkaisu jos ajatellaan jotain pieni-iskutilavuuksista moottoria, kun vääntömomenttia ei saada enää helposti lisättyä niin joudutaan lisäämään kierroksia. Seoksen virtausnopeuden tulisi olla hurja, jotta seos ehtisi sylinteriin. Ja sytyksenkin on melkein pakosti tultava silloin kun mäntä on matkalla akk. Liekköhän sitten hyvin toimiva ratkaisu jossain laivassa tms?Höylä kirjoitti:tuo gif animaatio tai mikä nyt onkaan on kyllä ihan vituillaan periaate kyllä selviää, mutta katsokaa nyt hieman tarkemmin tuon toimintaa... ei tuoretta seosta kuulu työntää työtahdin alussa/sen aikana sylinteriin...
Aramid kirjoitti:Vielä 90-luvun alussa cagiva käytti pyörissään puolipallon muotoista kantta paljealueella Kuva.
Mutta nykyään cagiva käyttää tasakattoista kantta Kuva.
Tuskin ihan turhaan ovat siirtyneet tollaisiin tasakattoisiin palotiloihin, mutta ei kai ne nyt tehottomampaan vaihtaisi?
Löytyiskö jostain tietoa näihin kansiin liittyen?
ahaa kiitos vain, nyt olen taas hieman viisaampi-Zone- kirjoitti:TurboSaab kirjoitti:täällä on puhuttu melko paljon ahtamisesta, sekoitetaan soppaa ja kysytään että toimisiko ruuviahdin? ovat pieniä ja tuottavat hyvät paineet, juuri tuon enempää en tiedä. viisaammat valaiskoot.
E: ja nyysii vähemmän tehoa koneelta kuin remmari
Riippuu, mitä "ruuviahtimella" tarkoitat..
Normaalissa remmiahtimessa lavat ovat suorat tai lähes suorat ja ruuviahtimessa ne ovat sanamukaisesti ruuvimaiset. Remmiahtimien listaan voisi vielä lisätä myös keskipakoahtimenkin, vaikka eihän remmivetoiset ahdintyypit vielä tähänkään edes jää..
Esim scroll-type supercharger, jota yleisimmin nimitetään G-ahtimeksi.
Mielestäni tuollainen ruuvi ei "nyysi" yhtään vähempää, sillä ruuvi tarvitsee suuremmat kierrokset antaakseen saman ahtopaineen normaalin rootsin kanssa.
Ruuvin ja normaalin ero on siinä, että ruuvimallissa seosta ajetaan ahtimen pituussuuntaan, kun normaalissa suorilla siivillä olevissa ahtimen poikki. Oikeastaan ruuvin ainoa etu on pienempi vaadittava tila ahtimen poikkisuunnassa.
TurboSaab kirjoitti:ahaa kiitos vain, nyt olen taas hieman viisaampi