Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

A.S
Pyörä:
Varastettu ja mopo myyty 2008.
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
8.3.2008 19:16

ViestiKirjoittanut A.S » 11.9.2010 20:31

no jos teet sen isommaksi kuin se pytyn ulostulo niin siihen jää porras, mitä arvelet että se porras aiheuttaa vastakartiosta palaavalle paineaallolle?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 11.9.2010 20:39

Tee saman kokoseksi se alkukäyrä kun pytyn ulostulo niin ei tule pyörteitä tai muita semmosia. Toisaalt, kyllä se pakoputki toimii isommallakin putkella kun se ulostulo on, mutta se vaikuttaa tehoihin negatiivisesti.
Joona94
Pyörä:
2x suzuki pv 1x suzuki s1
Paikkakunta:
orimattila
Liittynyt:
19.1.2009 21:19

ViestiKirjoittanut Joona94 » 11.9.2010 20:49

Mulla on viilattu 70p+ mäntäohjattu ja pitäis putki tehä siihen. Mietityttää, että kuinka korkealle kierroksissa riittää 18,5mm korkea pako ja 14mm korkea imu, männästä otettu joku 5mm imuhelmasta pois. Pytty pitäs porata ja laittaa uus mäntä joka on jo tilauksessa (49mm). Kaasarina on 22mm mikuni corp. :roll:

E: Nii ja alakerrassa on viisi vaihdetta, joten sitä kannattaa hyödyntää kierroksilla...
suzuki pv -89 50rm koossa 44mm, mikuni corp 22, giannelli, 14-32, 5-vaihde
= 95,9km/h GPS
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 12.9.2010 8:33

A.S kirjoitti:no jos teet sen isommaksi kuin se pytyn ulostulo niin siihen jää porras, mitä arvelet että se porras aiheuttaa vastakartiosta palaavalle paineaallolle?

Tietenkin se putki levenisi siitä pakoaukosta. Mulla on nyt meinaan vakio alkukäyrä, mutta paisari on giannellin, yläkautta muokattu alakauttanen tehari. Semmonen olo vaan, että se alkukäyrä saattaa jotenkin rajottaa.. ;)
Raising elephants is so utterly boring...
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 12.9.2010 11:46

No se pitäs olla sanomattakin selvää että jos meinaa tällä vuosituhannella rakentaa jokseenkin järkevän tehoputken niin siinä ei mitään tasapaksua alkukäyrää ole.

Ja erityisesti tuo kuvan mukainen pilli on äärettömän pitkä ja äärettömän ohut = melko hirvitys.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 12.9.2010 12:13

Niin, kun tarkoituksena on rakentaa uusi tehari, mutta mietin sen liittämistä vakio alkukäyrään. Nykyinenkin on siinä kiinni ja ihan mukavasti potkii. Miltähän jään paitsi? :D
Nojoo, lähden tästä mittailemaan oikeat arvot tuohon blair exhaustiin ;)
Raising elephants is so utterly boring...
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 12.9.2010 13:14

Onko muuten tossa blairissa alkukäyrän pituus se kokonaispituus-putkenpituus?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 12.9.2010 16:16

Slerpa_ kirjoitti:Onko muuten tossa blairissa alkukäyrän pituus se kokonaispituus-putkenpituus?

Ei. Se alkukäyrä on mukana niissä putkenmitoissa. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 12.9.2010 18:13

Miten piirrän nuo putken palaset 2d:nä noilla blairin antamilla mitoilla? Cone Layottia ei ole, sillä on Linux kone, joten jos pistän mitat tänne, jaksaisiko joku lähettää vaikka sähköpostiin kuvat palasista 2d:nä?

E:
Niin mitat olisi seuraavat:

L1: 53mm
L2: 255.7mm
L3: 170.1mm
L4: 85.5mm
L6: 102.3mm
L7: 96.7mm

D1: 22mm
D2: 27mm
D3: 38.9mm
D4: 50.1mm
D5: 50.1mm
D6: 1.4mm
D7: 1.4mm


Osaisiko kukaan sanoa, vaikuttaako mitat oikeilta? Eka putki olisi joten ei kokemusta tästä teoreettisesta puolesta. :D Olisin kiitollinen, jos joku jaksaisi pistää nuo luvut Cone Layottiin ja lähettäisi 2d kuvat YV:llä.
Niin ja niitä käännöksiä ei tarvitse. Ne teen sitten myöhemmin omalla tavallani ;)
Raising elephants is so utterly boring...
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 12.9.2010 20:25

Jos tälleen kattoo, niin
1) Putkenpituus on varmaan jotakuinkin sinnepäin, mutta miksi tuo L7 on noin lyhyt? Ettei olis tarkoitus olla 196mm? Sitten olisi putken kokonaispituus suht järkevä. Vaikka nyt en tiedäkään mihin vehkeeseen tuo on tulossa... :D
2) Aika pieni pakokanava sulla (D1)
3) --> Toi putki on melko ohut...
4) Loppupilli tuskin on 1,4 millimetriä sisähalkaisijaltaan... 14 millinen sensijaan saattaisi olla passelia.
5) Hanki joku toinen kovo ja asenna windowsi sinne. Tai käytä Conea linuksissa jonku Winen tms avulla...
6) Kun teet käännökset sillä leikkaa-liimaa tyylillä niin ei välttämättä kannata tehdä putkea yläkautta. Jos niitä käännöksiä tulee vaikkapa jonku 20 kappaletta ja rautasahan terä on 2mm paksu, lyhenee putki 40mm. Tätä voi kyllä hieman kompensoida lisäämällä hatusta putkeen hieman pituutta. Eli se "virallinen" tyyli olisi tehdä Conella jokainen käännöspala erikseen. Vaikka se onkin hyvin tympeää hommaa.

P.S. Eikös sulla pitäny olla jotain mullistavaa luvassa putkensuunnittelun suhteen? :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 12.9.2010 21:42

Joo, noissa luvuissa näyttikin olevan virheitä, kun äkkiä kirjoitin ;) Ja miniläppärin näppiksellä... Pitää miettiä näitä enemmän. Juu, pakokanava olikin liian ohut, pakoaukko on 2.5cm. Tulipa paljon virheitä ängetyä tuohon.

Betaversio kirjoitti:P.S. Eikös sulla pitäny olla jotain mullistavaa luvassa putkensuunnittelun suhteen? :roll:

No joo, tuota... En sitä enää ole jaksanut miettiä kun on jonkun verran aukkokohtia.. Katsotaan jos jatkan taas joskus ;) Vaikkapa teenkin sellaisen kun olen miettinyt tämän teharin tilalle. Katsotaan

Voi kyllä olla, että teen uuden putken vanhan pohjalta, ja sitä muuttelen. Olisi helpompaa näin alkuun :s
Raising elephants is so utterly boring...
evvk
Pyörä:
Yamaha Dt 80cc usd edition ja honda monkey
Liittynyt:
16.8.2007 22:37

ViestiKirjoittanut evvk » 12.9.2010 22:17

124 kirjoitti:Miten piirrän nuo putken palaset 2d:nä noilla blairin antamilla mitoilla? Cone Layottia ei ole, sillä on Linux kone, joten jos pistän mitat tänne, jaksaisiko joku lähettää vaikka sähköpostiin kuvat palasista 2d:nä?

itsellä myös linux käyttiksenä ja cone layotin saa winen avulla toimimaan
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 13.9.2010 17:13

Betalle pieni korjaus: rautasahan terä ei kyllä syö läheskään 2mm materiaalia. ;)
Jeejee
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 13.9.2010 22:20

Veli-Vihannes kirjoitti:Betalle pieni korjaus: rautasahan terä ei kyllä syö läheskään 2mm materiaalia. ;)

Evvk.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
GTi-mies
Pyörä:
Pv, Cagiva mito Lucky Explorer, KTM exc 125 -04
Liittynyt:
20.4.2008 22:11

ViestiKirjoittanut GTi-mies » 13.9.2010 22:23

V-vlle pieni korjaus, betan viestissähän lukemat oli täysin esimerkkejä, JOS nyt satuit sen lukemaan.
Jos niitä käännöksiä tulee vaikkapa jonku 20 kappaletta ja rautasahan terä on 2mm paksu, lyhenee putki 40mm.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista