Mopoissa voitaisiin hyvin käyttää vain 4t moottoria myös, vähentäisi ehkä virittämistä, kun tekisi siitä vähän vaikeampaa, sama juttu piikeissä. Mutta sepä siitä.
Viritys ei lopu, tai vaikeudu. Se vaan muuttuu tästä mekaanisesta räpläämisestä softapohjaseksi räpläämiseksi. Ruiskukoneissa on paljon kovemmat potenttiaalit mitä kaasuttaja koneissa.
pitäisi ensin lähteä siitä että laitetaan se sylinteripuoli kuntoon ja pakoputki toimimaan kunnolla. Kovilla puristuksilla, suorasuihkutuksella (ja vaikka pienellä kaasarillakin), kolmella vaihteella, pakoputken ja sylinterin kunnollisella suunnittelulla päästäisiin jo aika hyviin tuloksiin niin ajettavuuden kuin päästöjenkin osalta. Ylipäätään ei kaksitahtinen ole saastuttava jos sen tekee vähäpäästöiseksi ja kulutteiseksi. nykytekniikalla tämä olisi jo täysin toteutettavissa. Tietysti onhan siinä riskinsä alkaa kehittämään 80-luvulle jämähtänyttä moottorirakennetta.Saas nähdä milloin tulee markkinoille ensimmäinen 2t ruisku _mopo_, voi olla meinaan aika menestys.
Uusissa moottoreissa tulee osien hinnan lisäksi myös kehityskustannukset ylöspäin, kun aletaan tekemään täysin uutta ja järkevää konetta ton paskan am6/rabasan tilalle, nousee mopojen hinnat väkisinkin paljon ylöspäin, ellei tehdas päätä myydä tappiolla muutamaa vuotta mopojaan.Toki valmistuskustannuksiahan se nostaa, mutta jos uusien mopojen hinnat nousee vaikka 200€, niin ei sillä ole mitään merkitystä.
Saa nähdä miten kalliiksi mopoilu tulee, jos noi päästömittaukset tulee myös mopoihin. Alkaako katalysaattoreitten vaihto ruljanssit tai jotkut muut älyttömyydet? Toinen kiinnostava juttu on se, mihin vuosimalliin vedetään raja päästömittausten osalta.Nyttenhän ne noita moottoripyörien ja mopojen määräaikais katsastuksia koittaa ajaa läpi. Sen luulisi karsivan virittämistä yms.
Jos mopoista puhutaan, on ihan sama mitä ne päästää. Se ei vaikuta yhtään mihinkään.On kyllä oikeesti perkuleen kumma kun jauhetaan ilmastonlämpenemisestä, saasteista, öljynloppumisesta yms. Luulisi että alettaisiin valmistamaan jo ihan sen takia vähemmän saastuttavia ja kuluttavia vehkeitä.
Päästöasioissa pitää huomioida se asia, että puhutaan joko globaaleista päästöistä tai paikallisista päästöistä. Globaaleihin päästöihin (kasvihuonekaasut) ei Suomessa pystytä vaikuttamaan mitenkään, ja vaikka pystyttäisiin sillä ei ole merkitystä niin kauan kun kiinalaiset ja amerikkalaiset elää leviästi. Suomalainen automainontakin on todella kieroutunutta, kun keskitytään siihen CO2 päästöön, joka on ihmiselle vaaraton ja Suomessa täysin turhaan noteerattava päästö.
Toinen päästöjen ryhmä on sitten ne paikalliset päästöt (eli HCt, hiukkaset, hajut, savut). Nämä vaikuttaa paikallisesti sinne missä sitä päästetään. Näitten vähentämiseen liittyy ihmisten terveys ja viihtyisyys. Näihin pitäisi Suomessa keskittyä noiden CO2 päästöjen sijaan.
Kyllä niillä keinot on. Sitten aletaan joko tekemään löpöä lisää (ei luulisi olevan mahdotonta nykyään tai tulevaisuudessa kun löpö loppuu) tai lykätään markkinoille ja autovalmistajille niitä sähköauton akkujen patentteja joita öljy-yhtiöt on viimisen sadan vuoden aikana itselleen ostaneet. Yksi vaihtoehto vielä on se, että silloin on saatu jo jonkun vaihtoehtopolttoaineen tuotanto niin ylös ettei löpöä tarvita.No, ehkä suuria yritys pamppuja kiinnostaa vaan tilin saldo, mutta kyllä sekin kevenee kun se löpö alkaa oikeesti loppumaan
Nämä on muuten aika hämääviä. Periaatteessahan ruisku on yläluokka johon kuuluu tämä perinteinne ruiskutustapa ja suoraruisku. Vanha nimitys sotketaan uuden kanssa jolloin kaikki sekoaa. Pitäisi tolle perinteiselle ruiskulle keksiä joku "imusarja/kansi/kaula ruiskutus" tai vastaaava nimi joka täysin erottaisi ton suorasuihkusta.Gogge, muista ero ruiskutuksen ja suorasuihkutuksen välillä. Ruiskutuksessa (injection) polttoaine syötetään imusarjaan kun taas suorasuihkutuksessa (direct injection) se syötetään suoraan palotilaan korkeapaineella.
Suorasuihku voidaan toteuttaa myös mekaanisesti. Onhan siitä merkkinä dieseleitten täysin mekaaniset pumput. Samalla tavalla noilla saadaan ajotettua suihkutus oikeeseen aikaan, jollain alipaine/keskipakosäätimella pystyttäisiin varmasti säätämään suihkuajotusta kierrosten ja kuorman mukaan. Tätä vaan ei ole kukaan tehnyt, koska silloin kun laajemmassa kaavassa alettiin suorasuihkutuksista puhua, oltiin jo tekniikassa niin pitkällä että pystyttiin käyttämään tietokoneita jolloin mekaniikan kehittely kävi turhaksi.Jälkimmäinen vaatii erinäistä elektroniikkaa, ensin mainittu voidaan toteuttaa myös mekaanisesti.
noissa kahdessa autossa on ymmärtääkseni mekaaninen suoraruisku ja on lisäksi kaksitahtisia: http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_%28car%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Gutbrod