Puch-moottorin tekniikka ja viritys

P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut P U C H » 18.11.2012 0:57

Ei taida onnistua, kun ei muistaakseni riitä siinä kruunussa pituus useammalle levylle Hommat vaan kolmilevysen hilut tai yks mikä itellä on käyny mielessä, että
sorvais / jyrsis koko kruunun ite ja sitten vaan joko lämpösovitteella se ratas kiinni taikka hitsaamalla.

Tuo kannen hinta kuulostas ainakin omaan korvaan ihan kohtuulliselta. Jos on
täysin ehjä eikä oo männärenkaan jälet palotilassa ja ripoja poikki.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut pbt » 18.11.2012 1:23

Mä vaan aattelin että onnistusko semmonen mutta jos ei nii ei siinä sitte mitää. Mutta pitää kattella tota kantta kun on huutonetissä oli. Ihan suht fiksun näkönen tosin yks ripa tais olla poikki.
™TRP
Pyörä:
Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
Liittynyt:
27.6.2010 23:16
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut ™TRP » 18.11.2012 23:46

millaista kestävyyttä voisi odottaa jos ottaa puhallin jäähdytteisen kannesta korokkeet kokonaan pois? Kampiakseli juuri vaihdettu uuteen. Ja huomaako tuossa todellista tehoeroa vakiokanteen verrattuna vai onko turha homma...? :roll:
Tunturi SS - projekti
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut Retroilija » 18.11.2012 23:58

Kylhän se hienosti kestää jos kerta on kampura kunnossa. Ei se kyllä kauheen paljoo tehoo tuo, ite otin puolet pois ja vähän tuntu paremmalta kiihtymään ja hieman nopeemmalta muuten. Sillon oli kyl sytkä vituillaan että tiedä ny sit.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 20.11.2012 13:15

Siis puristuksethan sillä kasvaa, kun kanttaa madaltaa. Ei muutako sopivan kokoinen palotila miettiä siihen mottiin ja sen mukaan ottaa siivua pois kannesta. Puristuksia kasvattamalla ei muuten kuulu huipputehon noustakkaan, se lisää vääntöä.
™TRP
Pyörä:
Honda CBR 125R, Tunturi Sport -69, Tunturi SS
Liittynyt:
27.6.2010 23:16
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut ™TRP » 21.11.2012 17:14

Kyllä tuli ihan hyvin vääntöä lisää ja mopo toimii muutenkin paremmin tuolla lasketulla kannella. ennen oli ala ja keskikierroksilla pari "tehokuoppaa" jotka hävis.
n.1,5mm lähti pois tavaraa kannesta. Kasvoi muuten huiputkin kun jaksaa vetää paremmin loppuun asti :)
Tunturi SS - projekti
deseiner
Pyörä:
Tunturi Supersport -82 Tunturi raaseripappa -?? Yamaha TZR 125 -90
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
18.7.2011 20:36
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut deseiner » 26.11.2012 18:21

Nyt on SS:ssä tullut siihen pisteeseen, että mäntä pitäisi vaihtaa. Siispä kysynkyn pitääkö sylinteri porata/hoonata vaihdon yhteydessä? Ja mitä mäntää suositellaan? Väljihtyneellä koneella on nyt ajettu joku 3 viikkoa...
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut pbt » 26.11.2012 21:20

No jos pytyssä ei ole isompiajälkiä oo niin kevyt hoonauski riittää. Ite kun viimeksi männän vaihdoin nii en edes hoonannu.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 27.11.2012 15:59

Joo, jos vaan pitää ajoon saada niin uus mäntä ja kevyt hoonaus, jos taas parhaimman lopputuloksen haluaa niin vie koneistamolle että ne poraa/hoonaa sen pytyn (niiden kautta saa yleensä myös uuden männän). Sylinteri putki kuluu soikeaksi käytössä, joten joskus se poraaminen on aina edessä.
'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial
Paikkakunta:
Vantaa.
Liittynyt:
17.3.2011 21:36
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 29.11.2012 22:10

Mä porautin oman pyttyni MopoSportissa kun männän vaihdoin. Ei siinä mitään ongelmaa ollutkaan, mutta otin varman päälle kun vaihtoon meni samalla kaikki kampiakselista lähtien.

Männän hain FinnMoposta, oli halvempi kuin MopoSportin mäntä ja parempilaatuinen Forte, eikä kiinanihme.

Porauksen jälkeen gurut sanoivat, että kannattaa kattoa ne pakoaukon ja imuaukon (vai mikä toi toinen nyt olikaan, aina unohtuu) kohdat sormella ettei niissä oo terävät kulmat, muuten saattaa olla männänrenkaat kovilla. Kun noiden koneistamoiden laatu vaihtee.....
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"
keuliikaasusta
Pyörä:
Tunturi Start -74
Liittynyt:
15.1.2012 13:00
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut keuliikaasusta » 30.11.2012 14:57

Forten osat on tehty taiwanissa. Niin ne ainakin väittää.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut pbt » 30.11.2012 15:33

no samaa indokiinaa ne on :P Mutta itellä on fortet ainakin kestäny. Ainoa ongelma on no paksut renkaat.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 30.11.2012 18:52

Mulle ei vielä tänäkään päivänä (takana on jo n. 6600 päivää) ole selvinnyt että mitä väliä sillä on onko osa tehty kiinassa, japanissa, taiwanissa vai italiassa. Ainoa mikä merkitsee on laaduntarkkailu ja muu siihen liittyvä valvonta, joten on melko turha selittää siitä että joku tuote on laadukas koska se on tehty taiwanissa eikä kiinassa :x Pahoitteluni tästä topikin täyttämisestä täysin aiheeseen liittymättömällä palopuheella.

Onseperkelekummajuttu
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut pbt » 30.11.2012 23:25

Oliskos kellää myydä mulle 18 piikiselle rattaalla olevaa kytkinkelloa?
'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial
Paikkakunta:
Vantaa.
Liittynyt:
17.3.2011 21:36
Re: Puch-moottorin tekniikka ja viritys

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 5.12.2012 23:33

Mun muistaakseni Forten osat on Italiassa tehtyjä.

_rieska_ kirjoitti:Mulle ei vielä tänäkään päivänä (takana on jo n. 6600 päivää) ole selvinnyt että mitä väliä sillä on onko osa tehty kiinassa, japanissa, taiwanissa vai italiassa. Ainoa mikä merkitsee on laaduntarkkailu ja muu siihen liittyvä valvonta, joten on melko turha selittää siitä että joku tuote on laadukas koska se on tehty taiwanissa eikä kiinassa :x


En ole väittänyt, että sillä olisi jotakin muuta väliä, mutta itsellä Kiinalaiset varaosat eivät ole kestäneet kun ihan naurettavia matkoja. Fortet ovat kyllä kestäneet paremmin.
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista