Minarelli AM6

Jokumoto
Pyörä:
KTM 690 Duke III
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
28.7.2012 15:05
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Jokumoto » 5.2.2014 16:57

Onko normaalia että kytkintapin välistä tulee vaihteistoöljyä kun kytkin on pohjassa. Kone oli kyllä todella lämmin ja kun se hieman jäähtyi niin ei enää tullut. Myöskin kun kytkintapin painaa pohjaan niin ei tule öljyä, eikös ton kytkintapin nouseminen oo jonkinlainen tyyppivika minarellissä?
Mpez
Pyörä:
CH Racing WXE50, EX. Beta RR 50 -08
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
30.11.2012 17:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Mpez » 5.2.2014 22:26

Joo taitaa olla tyyppivika. Mutta ei mulla sieltä kyl öljyä tuu. :s
Jokumoto
Pyörä:
KTM 690 Duke III
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
28.7.2012 15:05
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Jokumoto » 6.2.2014 0:30

Vika löyty, oli vaihteiston/moottorin huohotusletku jäätynyt, sen takia paineet tuli kytkintapin alta ulos :lol:
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 7.2.2014 21:10

Mitenkäs minarellissa oikeen menee tuo jäähdytys ja kaasarin lämmitys homma?

Ongelma kun on seuraava: Nollakelistä kymmeneen pakkasasteeseen -lämpötilaskaalalla jäätyy kaasari jo parin kilometrin ajon jälkeen. Tuo jäätyminen ei ole kovin mukavaa ja olen yrittänyt miettiä että miksi jäätyy ja tullut siihen tulokseen että riejun kaasarin lämmitys on ala-arvoinen. Kaasari on siis lorton phbn 16 ja siihen menee kaksi jäähdytysvesiletkua jotka lähtevät aivan vierekkäin kannen ison syyläriltä tulevan letkun vierestä.


Ensimmäinen kysymys kuuluu että kumpaan suuntaan minarellissa vesi kiertää? :eek:
siis

1.) pumppu->syyläriin alareunasta->kannen läpi koneeseen->pumppu....

vai

2.) pumppu->koneen läpi->syyläriin yläreunasta->syylärin läpi->pumppu...
lähinnä kysymys sen takia että onko kannesta lähtevässä letkussa kuumaa vai "kylmää" vettä.



Toinen kysymys: Miten veden kuuluisi kiertää kaasarissa ja kuinka paljon, olen tunnustellut kaasarin lämmitysletkuja ja ne ovat aivan kylmät vaikka olisi huudattanut 10min paikallaan... syyläri lämpenee kyllä ja termostaatti pitäisi toimia. Kone ainakin lämpenee nopeasti käyntilämpötilaan.


Tähän topikkiin ei kyllä oikein kuulu mutta vielä yksi juttu...
Voiko 2-t koneissa käyttää jäänestoainetta? (masinol yms) Muualla netissä toiset sanoo että "leivottaa" koneen, toiset käyttää kesät talvet.. Jäänestolla kait ratkeaisi tuo homma mutta arveluttaa vaan erottaako öljyn jotenkin bensasta tai hajottaako tiivisteet (vrt. 95E10) tuorevoitelu käytössä siis... Ja onko muita hyväksi havaittuja menetelmiä jäätymisen estämiseksi? esim. toimiiko joku retkipatja kaasarin ympärillä?
jawa123
Liittynyt:
25.4.2011 21:00
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut jawa123 » 7.2.2014 21:24

Tosta kaasarin lämmityksestä voin sanoa sen verran ettei se tunnu vaikuttavan mitenkään, näet omaan riejuun on vaihdettu motoforcen alumiinipytty, jonka kannessa on kyllä paikat lämmitysletkuille, mutta reiät ovat ummessa enkä sitten jaksanut niitä ruveta availemaan. Yli 20 asteen pakkasilla on heitetty 10 km lenkkiä, eikä kaasari osoita mitään jäätymisen merkkejä. Kuulostaa aika kummalta, että sulla se tekee tollasta vaikka se lämmitys oletettavasti toimii ainakin jossain määrin? Ja käsittääkseni vesikierto tapahtuu 2. Vaihtoehdon mukaan, näin veikkaisin sen perusteella mitä nyt olen joutunut jäähdytyssysteemiä availemaan.
FrankeeD
Pyörä:
Ex Ktm exc 125, Ex Husqvarna Cr 125, Ex Beta Track 50, Mbk Booster, Tunturi sport
Liittynyt:
17.1.2012 10:06
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut FrankeeD » 7.2.2014 21:55

Kyllä sen pitäs kestää jäätymättä vaikka niitö letkuja ei olisi, mutta oletko katsonut että n vedet kiertää kaasarin läpi ettei kaasari ole tukossa?
Ja kyllä ainakin itse ole jäänestoa käyttänyt jo toista talvea eikä ole leiponut vaikka kuinka antaa leipää, koita sitä, sillä voi kaasarin jäätyminen estyä :)

Ja sanotaan nyt sekin, että paskapuhetta ettei esim steptwo halpismännät kestä :D omalle pärrälle annettu niin perkeleesti happea eikä mitää ole käynyt! Käyttäjästä, säädöistä jne. Se on kiinni
Husqvarna stunttia https://www.youtube.com/watch?v=sBXpV50Fg0A
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Palezu » 7.2.2014 22:23

Miten se kaasari muka jäätyy? Ite en ole koskaan sitä kaasarin lämmitystä käyttänyt ja ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Siinä kaasarin jäätämisilmiössähän on kyse siitä että jos on sopivan kylmä ja kostea ilma niin kosteus saattaa tiivistyä jääksi siihen kaasarin kurkkuun koska siitä virtaa nopeasti ilmaa jolloin ilmanpaine on siinä pienempi. Kaasari saattaa jäätyä tukkoon tai jumittaa luistin(kaasu hirttää). Kerran mulle kävi noin samurailla kun ajelin erittäin kurjalla kelillä, oli kylmä ja tihkutti vettä, en kyllä ymmärrä miksi lähdin edes moisella kelillä ajelemaan. Mutta kuivilla pakkaskeleillä ei pitäisi kyllä tuota tapahtua, itsellä ei ainakaan ole tapahtunut.

Niissä letkuissa ei saa olla yhtään ilmakuplia välissä niin se lämmityssysteemi toimii. Se vesihän ei kierrä kaasarin läpi koska letkut on vain kannen vesitilan kyljessä kiinni eikä niiden välille muodostu pumpun aiheuttamaa paine-eroa. Kaasari lämpenee kun lämpö johtuu vettä pitkin kannesta, jos välissä on ilmaa niin ei toimi.

Tuosta jäähdytysnestekierrosta, niin useimmissa se toimii niin että syylärin alanipasta valuu jäähtynyt vesi pumpulle. Pumppu nostaa vettä ylöspäin ensin pytyn alaosasta sisään ja kannesta se nousee taas syylärin ylänippaan.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 8.2.2014 0:30

Kiitoksia vastauksista.

Jäätyminen tapahtuu seuraavasti: ensimmäinen merkki on persdynolla huomattavissa oleva pieni tehon lasku. Ei mitään radikaalia, ei vaan väännä niinkuin pitäisi. Sitten alkaa laskemaan tyhjäkäynti, kohta ei enää pysy käynnissä. Seuraava oire on tolkuton röpötys. Kuulostaa ihan kun neula olisi ylimmässä asennossa, pääsuutin 10 kokoa liian iso ja seosruuvi tapissaan. Käy siis älyttömän rikkaalla josta johtuu vissiin se huono tyhjäkäyntikin. Teho vähene kanssa pikkuhiljaa koska oletan että kaasuttimen tehollinen koko pienenee. Lopulta ollaan siinä pisteessä että meinaa kone tukehtua ysikasiin kaasua annettaessa ja jos siä ei anna, sammuu heti. Röpöttää kuin mummo pahemman luokan ripulissa koko kierrrosalueen läpi, vapaalla ei kierrä loppuun. Kun koneessa on kuormaa, saa kyllä kiertämään loppuun asti. Kaasu muuttuu on-off tyyppiseksi, noin puoleen kaasuun asti ei reagoi mitenkään, sitten yhtäkkiä napsahtaa kaikki teho mitä aikookin tulla ja lopulla kahvan kääntämisellä ei taas merkitystä. Suoraan pystyy ajamaan mutta jos kierrokset pääsee laskemaan, niitä saa houkutella sieltä ylös kissojen, koirien ja sen edellämainitun röpötyksen kanssa.

Sitä veden kiertosuuntaa ihmettelin siksi, koska syyläri tuntui olevan ihan mukavan lämmin mutta se kannesta lähtevä letku ei kovinkaan... Ehkä se paksu letku vaan eristää hyvin.

Laitoin tuossa pari päivää sitten vähän tilkettä jäähyttimen eteen ja nyt ottaa kyllä koko jäähdytysjärjestelmä kunnolla lämpöä, syyläri ajon jälkeen yhtä kuuma kun kesällä eli siitä ei ole kiinni etteikö vesi olisi kuumaa. Kaasutin ei vaan tahdo lämmetä.

En sitten tiedä onko noilla oireilla jotain muuta vaihtoehtoa kuin jäätyminen, yli +5 astetta kun on, ei mitään ongelmaa, samoin jos kunnolla pakkasta, no problem. Mielestäni kaasari ei tällöin voi olla tukossa tai mitään.

Oireet siis paranevat kun mopo seisoo suunnilleen ulkoilman lämpöisessä tallissa yön, aamulla toimii taas kunnes jäätyy. En ole tutkinut että kauan se kestää että paranee.

Jooh, anteeksi vähän sekavasta tekstistä ja kirjöoityusvirgheistö, tabletilla kirjoittelen :D

Edittiä vielä: se jäätyminenhän käsittäökseni johtuu juurikin ilmankosteudesta, joka lämpötilan laskiessa tiivistyy kylmille pinnoolle. Ts. ilman suhteellinen kosteus saavuttaa 100%, koska mitä kylmempi ilma, sitä vähemmän kosteutta ilma varastoi. Jäähtyminen johtuu tuosta palezun mainitsemasta, sekä siitä että olomuodon muutos (bensiinin haihtuminen) sitoo valtavasti lämpöä. Koneeseen menevä ilma-bensaseos voi siis olla jonkun vanhan krossijutun mukaan jopa 40°C pienempi kuin ulkoilman lämpötila. Tällöon kosteus, jota ilma ei pysty sitomaan, joutuu lorton sisäpinnoille.

Ja ei ole tullut tuota ilmahommaa tarkistettua, kone ei ole ollut kertaakaan auki eikä kaasari irti kun vasta 7tkm tuolla ajeltu. Mutta pitäisi olla kunnossa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 8.2.2014 1:25

Tosiaan nuo ilmakuplat estävät tehokkaasti sen lämmön johtumisen sinne kaasariin. Se vesi ei siis kierrä sen kaasarin läpi vaan lojuu niissä letkuissa ja lämpenee samalla kun kannen vesi lämpenee, eli jos on yhtään ilmaa välissä niin ei systeemi toimi.
Viimeksi muokannut Ledinauha päivämäärä 8.2.2014 15:23, muokattu yhteensä 1 kerran
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 8.2.2014 11:01

Joo :lol:

Mitenköhän sen mahdollisen ilman saisi sieltä pois? Vissiin löysättävä ne letkut siitä kaasarin puolelta ja annettava valua vähän jäähytysnestettä sieltä..? Ihmettelen vaan jos siellä on ilmaa koska tosiaan kaasari ei ole kertaakaan ollut irti tai jäähytysjärjestelmä tyhjänä.


Illalla unohtui mainita siitä, kun ensin ihmettelin että mistä se rikkaalle vetäminen johtuu niin luin jonkun crossimiesten kaasarin jäätymis-jutun ja siinä sanottiin että kun kaasuttimen poikkipinta-ala pienenee, imu voimistuu ja yksi koneen pyörähdys imaisee enemmän bensaa kohokammiosta kuin kokonaan auki olevalla kaasarin kurkulla.
miiggz
Pyörä:
Honda FMX 650
Paikkakunta:
salo
Liittynyt:
11.8.2009 20:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut miiggz » 8.2.2014 11:25

Helpoimmalla pääset kun poistat kaasarin lämmityksen. Katkase letkut 30mm sylinterin päästä ja laita jäähdytysnestettä kestävää tiivisteliimaa pulttiin ja työnnät pultin letkuun.
Ei se kaasuttimen nestelämmitys aiheuta kuin harmia pikkupakkasilla. Kun kone itse lämmittää kampikammion kautta lämpöä kaasarille, tapahtuu lämmön eteneminen tasaisesti. Jään syntyminen on silloin epätödennäköisempää.
Leksii
Liittynyt:
12.1.2014 22:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Leksii » 8.2.2014 17:13

Mikä voi olla vikana kun polkaisee käynnistys poljinta se ei liiku mutta kun painaa kytkintä niin liikkuu? :nolo:
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Palezu » 8.2.2014 17:33

Leiponu kiinni tai kone jotenkin muuten jumissa.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Leksii
Liittynyt:
12.1.2014 22:31
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut Leksii » 8.2.2014 18:23

Lisäystä että kun ottaa kytkinkopan irti ja kokeilee niin toimii ja kun laittaa takaisin kiinni niin ei toimi :s ja 0km ajettu pytty, mäntä ja kampura...
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Minarelli AM6

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 8.2.2014 18:59

aamojj_ kirjoitti:Ongelma kun on seuraava: Nollakelistä kymmeneen pakkasasteeseen -lämpötilaskaalalla jäätyy kaasari jo parin kilometrin ajon jälkeen...


Ongelma ratkesi. Kaasarin vesikiertosysteemi oli kokonaan tukossa. Otin molemmat vesikiertoletkut irti ja paineilma ei kiertänyt kaasarin läpi kun toisesta letkusta painoi sitä sisään. Pari kertaa kun kokeili niin joku roska sieltä lennähti ja ilma pääsi kaasarin läpi niitten letkujen kautta.

Palezu kirjoitti:Se vesihän ei kierrä kaasarin läpi koska letkut on vain kannen vesitilan kyljessä kiinni eikä niiden välille muodostu pumpun aiheuttamaa paine-eroa. Kaasari lämpenee kun lämpö johtuu vettä pitkin kannesta...


Kyllä näköjään kiertää. Nipat on sijoitettu jotenkin termostaatin kahta puolta tai siellä on joku ohjuri tms. mutta kun molemmat letkut olivat irti ja löin koneen käyntiin, alemmasta nipasta ruiskusi 20cm pitkä jäähdytysnestesuihku oikeen kunnon paineella. Sitten siihen nippaan toinen letku kiinni ja taas käyntiin -> toisesta letkusta suihkuaa. Toinenkin letku kiinni ja baanalle.

Lopputulos: Molemmat vesikiertoletkut kunnolla lämpimät, samoin kaasari. Ei ainakaan muutaman kilometrin testilenkillä jäätynyt.

Toivottavasti nyt pelittää, joku roska siellä oli nyt pari viikkoa piinannut ja estänyt kunnollisen ajamisen.

Ja niin, laitoin tänään sitä masinolia tankkiin ennen tota putsausta eikä vaikuttanut hevon p*skaa.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista