Braindeadilla on tuossa hyvää pohdiskelua. Jatketaanpa hieman samoilla linjoilla.
Ehkäpä tässä nyt on menossa jonkinlainen siirtymäkausi. Meinaan sitä että "ennen wanhaan" tuota virityshommaa rajoitti se, että sen paremmin tietoa kuin välineitäkään ei juuri ollut saatavilla. Nykyään tietoa on valtaisasti tarjolla, ja esim kaikki alan perusteokset saa ladattua jo ilmaiseksi netistä. Tämä on täysin toinen tilanne kuin esimerkiksi silloin kun itse näitä hommia aloittelin.
Lisäksi hitsausvehkeet on melkein joka talossa, paineilmakompuroita ja -laitteita saa jokseenkin pilkkahintaan jos ei ihan huippulaatua halua, ja jopa halvat koneistusvehkeet (jyrsimet, sorvit, yms) alkaa olla joka pojan ulottuvilla.
Toisin sanottuna, nyt meillä PITÄISI olla se tilanne, missä virittäminen on muuttunut olennaisesti helpommaksi. Miksi sitten tuntuu ja väitetään että ne Wanhan Liiton mopot kulki kovempaa? Sitä on vaikea sanoa kulkiko ne kaikki oikeasti niin kauhean kovaa, mutta oli munkin kotikylällä poikasena vähintään puolenkymmentä mopoa jotka kulki mitä luultavimmin "oikeastikin" satkun. Nykyään tuokin raja tuntuu olevan jo pienoinen harvinaisuus.
Ehkäpä tätä heikkoa laatua selittää nykyinen "kaikki-mulle-nyt!" -kulttuuri. On kaikenmaailman pleikat, töllö, netti, yms jotka on kiinnostavia juttuja, ja se koneen virittäminen on (ihan oikeastikin) pirun hankalaa puuhaa. Vaikka kaikki tieto ja kirjallisuus on saatavilla, ei edes sitä Tiittasen perusteosta jakseta lukea huolella läpi, saati että itse alkaisi miettimään asioita oikein huolella.
Noh, sitten näistä tappivireistä. Tämä uusi mittauskalusto (sigma, gps, yms) varmaan tuottaa monille harmaita hiuksia, kun alkaa ne tappivirit vähentyä, mutta niinhän se on aina että
tieto lisää tuskaa. Mutta siinä on se hyvä puoli että ehkä osa porukkaa alkaa taas oikeasti miettimään mitä missäkin tapahtuu, ja mikä asia johtuu mistäkin. Tietysti toinen osa porukkaa työntää niitä bolt-on osia kiinni vaihtelevalla menestyksellä, ja riemuitsee 70:n ylityksestä, eikä siinä mitään...
Mutta ehkäpä tämä pienempi ja intomielisempi osa porukkaa vielä oikeasti jaksaa paneutua virityshommiin, ja alkaa tämän uuden tekniikan avulla saada jonkinlaista tulostakin aikaan. Juuri tätähän minä olen peräänkuuluttanut useampaan otteeseen, eli että koitettas ottaa joku järki mukaan noihin hommiin. Ja tämähän kiteytyy tuossa toisessa määritelmässä, jonka annoin joskus kauan sitten pro-virittämisestä:
"PRO-VIRITTÄMINEN on toimintaa, jossa SUUNNITELMALLISILLA ja PERUSTELLUILLA muutoksilla haetaan MITATTAVISSA OLEVAA parantunutta SUORITUSKYKYÄ, joka mitataan VAKIOIDUILLA kokeilla."
Linkki->
viewtopic.php?f=73&t=64811&start=0No, tämä pohdiskelu ehkä on hieman sivussa mopojen kiihdyskisoista, mutta voisihan tuota kuvitella että ne kärkipään heput joutuu ainakin jossakin muodossaan tuota ylläolevan määritelmän mukaista pro-virittämistä harjoittamaan.